Miten täys sähköauton lämmitys ja ajo 30 asten pakkasella?
Onko kokemuksia tai arvailuja miten akussa riittää virta?
Miten noissa on yleensä tehty tuo lämmitys ?
Mersulla tulee uusi S-sarjan täys sähköinen niin uskaltaako ostaa lapinlääniin jossa pääasiallinen ajo tapahtuu.
Lämpiääkö Talvella?
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Taitaa olla vaikea saada yksityiskohtaista tietoa kyselemästäsi mallista. Itse en ollut vielä kuullut koko täyssähkömallista.
Kyselin samaa lämmitysaihetta toisessa threadissä mutta ei näytä olevan tietoa yleisesti eikä edes nykymalleista (muut merkit mukaan lukien).
Nykymersuissa lämmitys perustuu pelkkään korkeajänniteakulla toimivaan sähkövastukseen. Näytti olevan sama toteutus ainakin B-mallin sähköpelissä kuin C/E mallien (varmasti muidenkin) hybrideissä.
Tuo sähkövastuksella lämmitysveden lämmittäminen ei ole mitenkään energiatehokasta. Talvella lämmityksen pitäisi perustua lämpöpumppuun ja voimakkaaseen sisäilman kierrätykseen. Kosteuden poistaa lämpöpumppu, kylmää ilmaa sisään vain happitason säilyttämiseksi. Näin siis myös eteläisen Suomen talvessa. Nykyinen Mersun toteutus hukkaa akun kapasiteetin melkein täysin lämmitykseen ainakin jos kuski antaa lämmityslaitteen toimia automaatilla niin kuin pitäisikin pystyä tekemään.
Kyselin samaa lämmitysaihetta toisessa threadissä mutta ei näytä olevan tietoa yleisesti eikä edes nykymalleista (muut merkit mukaan lukien).
Nykymersuissa lämmitys perustuu pelkkään korkeajänniteakulla toimivaan sähkövastukseen. Näytti olevan sama toteutus ainakin B-mallin sähköpelissä kuin C/E mallien (varmasti muidenkin) hybrideissä.
Tuo sähkövastuksella lämmitysveden lämmittäminen ei ole mitenkään energiatehokasta. Talvella lämmityksen pitäisi perustua lämpöpumppuun ja voimakkaaseen sisäilman kierrätykseen. Kosteuden poistaa lämpöpumppu, kylmää ilmaa sisään vain happitason säilyttämiseksi. Näin siis myös eteläisen Suomen talvessa. Nykyinen Mersun toteutus hukkaa akun kapasiteetin melkein täysin lämmitykseen ainakin jos kuski antaa lämmityslaitteen toimia automaatilla niin kuin pitäisikin pystyä tekemään.
Kantamasta katoaa Tesloilla 30% - 50%, itse sähköautothan on hyvinkin parhaimpia talviautoja mitä löytyy. Lämpöä tulee heti eikä kylmä kangista, kunhan pitää latauksessa kiinni.
Mutta kannattaa tutustua takuuseen; Monilla ei takuuehdot siedä kylmään jättämistä, ainakaan ilman latauksen kytkemistä. Teslassa on akuissa hyvä lämmönsäätely, (lämmitys/jäähdytys) muilla se on ollut niin ja näin. Katso maaliskuulta TM talvitesti, jälkimmäinen numero.
Koko ajoneuvoluokak on vielä niin tuore, etten omilla rahoillani suostuisi testimuuliksi. 20-luvun lopulla varmasti ovat valmistajat päässeet jo sinuiksi asian kanssa.
Mutta kannattaa tutustua takuuseen; Monilla ei takuuehdot siedä kylmään jättämistä, ainakaan ilman latauksen kytkemistä. Teslassa on akuissa hyvä lämmönsäätely, (lämmitys/jäähdytys) muilla se on ollut niin ja näin. Katso maaliskuulta TM talvitesti, jälkimmäinen numero.
Koko ajoneuvoluokak on vielä niin tuore, etten omilla rahoillani suostuisi testimuuliksi. 20-luvun lopulla varmasti ovat valmistajat päässeet jo sinuiksi asian kanssa.