W211 E320 CDI T 4Matic Airmatic - etuylätukivarren vaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

W211 E320 CDI T 4Matic Airmatic - etuylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Etuylätukivarren pallonivel on oikealla väljä ja koko tukivarsi menee vaihtoon ( A 211 330 57 07 ) ja myös oikea raidetangon pää ( A 220 338 14 15 ). Tukivarren pallon on 'kiinteä' ts niitattu eikä vaihdu pultilla kuten muissa malleissa, tietenkään. Auto on 4matic ja lisänä myös Airmatic eli ripustus on erilainen kuin takavetomalleissa.

Tarkoitus on vaihtaa ko. osa etutolppa paikallaan, tarvitseeko ripustusta tms tukea samalla ts. pysyykö riittävästi paikoillaan tolpan yms varassa? Onko kyseessä bolt off ja on homma?

Tukivarren pallo näkyy renkaan yläpuolella ihan pyöräkotelostakin ja korin puolen kahden puslan pultit näyttää saavan konetilan puolelta ja pyöräkotelosta ropeloimalla auki. Onko jotain erityistä huomioitavaa rempassa? (Nim. just tuli osat kouraan) :shock:
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sanoisin ettei mitään erikoista kyseisessä hommassa. Ylätukivarressahan ei taida nelivetoisessakaan mitään rajoitinta liikkeelle olla vaan iskari rajoittaa liikkeen kun keula nostetaan ylös.
wiimax.fi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ok, kiitoksia tiedosta! Rajoittimia ei näyttänyt olevan, ainoastaan Airmaticin asentotunnistin pitää irroitella kahden puslan ja pallon lisäksi ylätukivarresta.

Eilen kerkesin irroitella pallon ja hieman kokeilla lähteekö ripustus kuinka kampeamaan johonkin suuntaan vaikka molemmat puolet olisivat ilmassa. Näyttää ylätukivarsi pyrkivän ylöspäin, voinee johtua siitä että on kiristetty paikoilleen paino päällä. Vaihtamaan en vielä kerinnyt ja saattaa jäädä ajan- ja resurssipulan vuoksi vielä itseltä tekemättä..
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Joo näyttäisi WISsin ohjeen mukaan vaativan ilmajousen tyhjentämisen, mihin ei nyt ole käytettävissä STARia omasta takaa. Vaatii ilmajousen tyhjentämisen lisäksi iuskarin yläpään irroittamisen (kolme mutteria Airmaticissa) ja alapultin löysäämisen (kiristys kun osat paikoillaan ja ripustus ajoasennossa) ja yläpään siirtämisen pois tieltä, jotta pultit saa pois (jos pultit olisivat toisinpäin voisi ne vaihtaa ehkä iskarin yläpää paikoillaan, mutta enpä jaks..ehtinyt alkaa askartelemaan/koittamaan jos mahtuisivat ohjeen vastaisesti). Tukivartta jossa laakeri yms ovat kiinni pitää tukea jotenkin, ettei valahda väärään asentoon (jarruletku ja piuhat vaarassa) jos yläpallon irroittaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”