Ruiskuputken pituus?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Ruiskuputken pituus?

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kaikilla tiiselipöksyillä on tiijossa, jotta yksi käynnin tasaisuuden ehto on, että suutinputket perinteis-tiiselissä tulisi olla likipitäen samanmittaisia, jolloin kiemurtaavat joskus ylimääräiseltä näyttäviä mutkia.

Mitä suihkuputken pituus karkeasti määritellen vaikuttaa? :?

Putken venymä suuntiinsa, ts tilavuuden kasvu kait pidentää ruiskutusaikaa suuttimella? Onko ilmiöllä mikä merkitys? Varsinkin tarkastellen normaalisessa vehkeessä vs. tapitetussa, hyvä tai huono?

Tarkoitan tällä että onko ehkä eduksi jatkaa (esim. 5cm. pidemmillä putkilla) ruiskutusaikaa, tietysti ehkä mahdollisesti ajoitus kompensoiden, jos suuttimiin nähden on pumppuun tyrkätty ylisuuret elementit? Vai peräti päinvastoin paloajan hallintaa ja sumunmuodostusta ajatellen?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ruiskuputken pituus?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Kaikilla tiiselipöksyillä on tiijossa, jotta yksi käynnin tasaisuuden ehto on, että suutinputket perinteis-tiiselissä tulisi olla likipitäen samanmittaisia, jolloin kiemurtaavat joskus ylimääräiseltä näyttäviä mutkia.

Mitä suihkuputken pituus karkeasti määritellen vaikuttaa? :?

Putken venymä suuntiinsa, ts tilavuuden kasvu kait pidentää ruiskutusaikaa suuttimella? Onko ilmiöllä mikä merkitys? Varsinkin tarkastellen normaalisessa vehkeessä vs. tapitetussa, hyvä tai huono?

Tarkoitan tällä että onko ehkä eduksi jatkaa (esim. 5cm. pidemmillä putkilla) ruiskutusaikaa, tietysti ehkä mahdollisesti ajoitus kompensoiden, jos suuttimiin nähden on pumppuun tyrkätty ylisuuret elementit? Vai peräti päinvastoin paloajan hallintaa ja sumunmuodostusta ajatellen?
:shock:

No, putken pituus ja mutkat vaikuttaa toki vastuksen muodostumisen kautta teoriassa tilavuusvirtaan ja painehäviöön. Sanoisin että mainitsemasi etu tai haitta katoaa mittausepävarmuuteen. Itse en näe mitään syytä pidentää tai lyhentää lämmitysöljyn siirtoputkistoa.

Eiköhän parempi keskittyä pumpun paineen ja tuoton nostoon ja lisäilman osalta sama lääke.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Juu vastus ja painehäviö lienee tosiaan teoreettiset. Teoreettisella pohjalla on koko kyselykin, en minä ala mitään sianhäntää veivaamaan ruiskulinjoihin. :D Putken myötäämisen aiheuttama tilavuuden kasvu paineiskun kohdalla lieneekin jo käytännön asia joka johonkin moottorin työkierrolla vaikuttaa (paineakkuvaikutus), mihin ja miten?

Nesteetkin kokoonpuristuu myös, vaikka yleistäen väitetään etteivät puristuisi. Paineen aiheuttama volyymimuutos tosin on joutavanpäiväisen pieni. Suurpainemuovauskoneen paineenmuuntimessa piti sekin jo silti ottaa laskuissa huomioon. Lämpötilan vaikutus tilavuuteen onkin jo suurempi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Veikkaisin että sen 'kuolleen tilavuuden' vaikutus on se suurin. Se muutos-% on vaan yllättävän suurin kun otetaan huomion tehollinen tilavuuden muutos (eli putkenkin laajentuma otetaan huomioon) ja se vaikuttaa kuinka äkkiä paine nousee. Toisaalta paineen muodostumisnopeuteen vaikuttaa myös paineaallon nopeus ts. kuinka nopeasti paineaalto ehtii toiseen päähän jolloin putken pituudella on merkitystä pidemissä vedoissa (menikös se nyt millisekunnin merillä vai...). Perinteisessä vanhanliiton ruiskussa merkitys ei taida suuri olla, kun mennään CR paineisiin, puhutaan jo aivan eri asiasta. Tai Schultzerin kaksitahtidieseleihin missä ruiskuputken pituus on muutama metri :P
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Juu vastus ja painehäviö lienee tosiaan teoreettiset. Teoreettisella pohjalla on koko kyselykin, en minä ala mitään sianhäntää veivaamaan ruiskulinjoihin. :D Putken myötäämisen aiheuttama tilavuuden kasvu paineiskun kohdalla lieneekin jo käytännön asia joka johonkin moottorin työkierrolla vaikuttaa (paineakkuvaikutus), mihin ja miten?

Nesteetkin kokoonpuristuu myös, vaikka yleistäen väitetään etteivät puristuisi. Paineen aiheuttama volyymimuutos tosin on joutavanpäiväisen pieni. Suurpainemuovauskoneen paineenmuuntimessa piti sekin jo silti ottaa laskuissa huomioon. Lämpötilan vaikutus tilavuuteen onkin jo suurempi.
Mun piti tekussa yrittää laskea paljonko voimaa saa ohutseinämäisellä putkella kun niitä kaksi päällekkäin ja paine sisällä 0-5000bar. Siis että paljonko mitat muuttuu ja mikä on kitkavoima liitokselle. Laskematta jäi multa ja jäi laskematta opeltakin. Siis teoreettinen tarkka arvo kiinnosti jossa huomioitu yhdistetty jännitys ja liitoksen kitka ja vielä se että paine kestää kerrallaan 0.001-0.05 sekuntia.

Samanlaiseen suohon saa itsensä tolla suutinputkien laskulla jos haluaa. Suosittelen asian teoreettista ratkaisua etsimällä cae-mies joka mallintaa ton sopivaan softaan. Nestehän ei juurikaan puristu verrattuna nesteen sisältämiin kaasuihin. Diesel moottorissa tuolla ei kyllä käytännössä mitään merkitystä. Lämpötilalla jo selvä merkitys.

Ei muuta kun paineen nostoa vaan sekä polttoainelinjaan ja etenkin ilmavirralle! Siinä se tärkein miettiminen.

Puhtaan hapen syöttäminen ilman tilalle vastaa nopeasti arvioiden minimissään 20 bar ahtopainetta... Ihan sillä vain puntaroituna että ilmassa on vain noin 20% happea ja ilma taas sisältää 4/5 osaa inertttiä kaasua joka syö hyötytilavuutta n. 80%.

Lisäksi palonopeus lienee puhtaalla hapella suorastaan räjähdysmäinen (muistelen kuulleeni että prosentin happilisä 20%->21% polttaa vaikkapa talon tunnin sijasta puolessa tunnissa).

Dieseliä ja bensaahan saa kyllä pumpattua niin paljon että ei kannata murehtia saako ahdettua ilmaa tai lurautettua happea tarpeeksi. Ensin pamahtaa mekaniikka paskaksi moottorissa. Veivi solmuun ja kappaleiksi tai sulaa männät tai kaikki menee paskaksi.

Voihan se tietty olla ettei tässä haeta tehoa vaan herätellään tollopelottomia saamaan uusia tai vanhoja ideoita aikaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Puutarhaletkulla on tullut koeistettua tässä viestissä esitettyä kysymystä lähinnä autonpesuhommissa. Kymmenmetrisellä letkulla ja suuttimella kun avaa hanan, niin vettä tulee letkun päästä nopeasti ja kun hanan sulkee, niin veden tulo loppuu nopeasti.

Nykyisin käytössä on kolmekymmentä metriä letkua automaattikelaimella. Siihen kun hanan aukaisee, niin tulee viive ja sitten se sylkee vielä hetken aikaa ilmakuplia. Kun vesihanan sulkee, niin myös veden virtauksen loppuminen tapahtuu viiveellä.

Näillä testauksilla sanoisin että suutinputken pidentäminen aiheuttaa perinteisillä puristuspainesuuttimilla sen että ruiskutus avautuu hieman myöhemmin ja loppuu hieman myöhemmin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Näin sanoisin minäkin, mikä on sitten käytännön vaikutus?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Easy Rider kirjoitti:Näin sanoisin minäkin, mikä on sitten käytännön vaikutus?
Usko jo, käytännössä ei mitään vaikutusta muualla kuin korvien välissä.

Jotta autohommissa jollain olisi merkitystä, vaikutuksen pitää tuntua oikean ja vasemman pottuvarpaan välissä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kysäses Rumilukselta. :happy:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:Kysäses Rumilukselta. :happy:
Ei tarvi kun toi v12 ei oo diesel eikä v10 ja olen vakuuttunut siitä että teho tulee polttoaineen ja hapettimen määrään suoraan verrannollisesti. Tosin ainahan sitä on liian vähän.... Jos sittenkin pari turboa....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

joka haluaa lukea niin kopioi kuvat ja kääntelee oikein päin tai voi näyttöäkin pyöritellä aivan vapaasti
menee niin pieneksi jos ne laitan oikein päin

huomaatte että ruiskutus on vähän monimukikkaapi

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tähän mitään Rumilusta tarvita :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mika.T kirjoitti:Kysäses Rumilukselta. :happy:
Täällä rupusnikkarit yrittää suihkuputken pituuden vaikutuksia selvitellä ilman tietämystä moottorisuunnittelusta :wink:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

XR avarsi tietämystä lähespitäen tyydytykseen asti, vaikkei pottuvarpaiden välissä miltään tuntunut.

Kiitos.

Ruvetaanpa sitten miettimään mitä paineaalloille kävisi jos suihkuputken sisäpinta olisikin rypyliäinen eikä sileä... :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Paineaallolle ei juuri mitään jos pysytään ''järkevissä karheuksissa', mutta virtausvastukselle paljonkin, googletapa Moodyn käyrästö tai Moody's chart... :read: kitkavastuskerroin on suoraan verranannolinen painehäviöön...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Juupa juu, mulle jo tieto asian tiimoilta alakaa piisata. :lol:

Jotapaitsi puolijäykkää rypyliäistä ruiskuputkee metritavarana ei muuten ees varaosa-Matillakaan maha olla ku aluskalsariissa, eikä tieteelle sitä vissiin uhraa. Kokonaispituuskin siinä ja siinä riittävä kolomisylinteriselle puksuttajalle. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”