638 pätkii sähköjä kesken ajon

Vastaa Viestiin
danny de vito
Viestit: 6
Liittynyt: 03.9.2013 1:20
Paikkakunta: Kouvostoliittto

638 pätkii sähköjä kesken ajon

Viesti Kirjoittaja danny de vito »

Muutamia kertoja käynyt niin, että autosta katoaa kaikki sähköt kesken ajon. Kestää sekunnin tai kaksi ja sitten jatkuu aivan normaalisti. Mittaritaulusta häviää valot, veto loppuu kesken - totaali black out siis. Säikäyttää silleen mukavasti 100km/h vauhdissa... Akunkengät ovat kyllä kiinni. Joskus tekee startatessa samantapaista, auto käy hetken ja sammuu. Ei anna välttämättä inaustakaan, kun heti yrittää startata.

Mikä ihme mahtaisi olla vialla?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Re: 638 pätkii sähköjä kesken ajon

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli ihan kaikki sähköt katoavat niin syypäänähän voi olla ainakin joku näistä:
- akku
- akun plus kaapelin katkos moottoritilassa (vaihdelaatikon päällä, suojamuovissa)
- maadoitus, joko akun juurella tai auton alla, kuskun perseen alla. Siellä on kohtuu naurettava maajohto. Älä tikahdu.


Voiskos joku startti tai laturi sitten tehdä vielä jonkin oikkarin, mutta luulisi savun tulevan jostakin siinä tilanteessa. Uskon kuitenkin happaman pellin aiheuttvan tämänkin vivan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: 638 pätkii sähköjä kesken ajon

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

danny de vito kirjoitti:Muutamia kertoja käynyt niin, että autosta katoaa kaikki sähköt kesken ajon. Kestää sekunnin tai kaksi ja sitten jatkuu aivan normaalisti. Mittaritaulusta häviää valot, veto loppuu kesken - totaali black out siis. Säikäyttää silleen mukavasti 100km/h vauhdissa... Akunkengät ovat kyllä kiinni. Joskus tekee startatessa samantapaista, auto käy hetken ja sammuu. Ei anna välttämättä inaustakaan, kun heti yrittää startata.

Mikä ihme mahtaisi olla vialla?
Mikähän vito, ikä, kone, laatiko,

monesti sähköt pätkii löysien sulakeitten taki
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
danny de vito
Viestit: 6
Liittynyt: 03.9.2013 1:20
Paikkakunta: Kouvostoliittto

Viesti Kirjoittaja danny de vito »

No juu, jäi näitä perustietoja laittamatta... vm. 2000 112CDi, manuaali, 337tkm pintakaasulla.
sähkövelho
Viestit: 5
Liittynyt: 28.1.2008 15:38

Viesti Kirjoittaja sähkövelho »

Moottorin käydessä virtaa saadaan tarvittaessa akusta ja generaattorista eli jos kaikki sähköt katkeaa niin virransaanti molemmista on estynyt.

Eli pelkkä akun kengän löystyminen, akun pluskaapelin katkeaminen tms. ei aiheuta sähköjen häviämistä moottorin käydessä. Moottorin maakaapelin katkeaminenkaan ei pitäisi aiheutta kyseistä ongelmaa, akku jää korin puolelle ja generaattori moottorin puolelle joten kaikkia virtapiirejä pitäisi jommankumman syöttää.

Ongelma lienee jossain päävarokkeessa, päävirtakaapelissa tai sen liitoksissa. Kannattaa tutkia päävarokerasia mikäli sellainen on ja siitä lähtevät, suuremmat syötöt esim. sulakerasioille jne.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sähkövelho kirjoitti:Moottorin käydessä virtaa saadaan tarvittaessa akusta ja generaattorista eli jos kaikki sähköt katkeaa niin virransaanti molemmista on estynyt.

Eli pelkkä akun kengän löystyminen, akun pluskaapelin katkeaminen tms. ei aiheuta sähköjen häviämistä moottorin käydessä. Moottorin maakaapelin katkeaminenkaan ei pitäisi aiheutta kyseistä ongelmaa, akku jää korin puolelle ja generaattori moottorin puolelle joten kaikkia virtapiirejä pitäisi jommankumman syöttää.

Ongelma lienee jossain päävarokkeessa, päävirtakaapelissa tai sen liitoksissa. Kannattaa tutkia päävarokerasia mikäli sellainen on ja siitä lähtevät, suuremmat syötöt esim. sulakerasioille jne.
Ko autossa
Minkä kytkentä kaavion mukaan kaikki käymiseen tarvitavia piirejä
Syötetään jos tilanne on joku noista mainituista,
Jos akun + kaapeli on katki niin mistä akku syöttä korin puolta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Sähkövelholle kysymys:

Päävirtakaapelin katketessa laturin latausta valvoo kuka, eli minkä vertailutiedon perusteella laturi lataa
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
sähkövelho
Viestit: 5
Liittynyt: 28.1.2008 15:38

Viesti Kirjoittaja sähkövelho »

Eikö tuossa laturissa ole sisäinen jännitteensäätäjä kuten yleensä kaikissa vaihtovirtalatureissa on? Toki joissain tapauksissa myös moottorinohjausyksikkö tai vastaava pystyy ohjaamaan laturia.

Mutta generaattori tuottaa virtaa normaalisti tämän oman jännitteensäätäjänsä säätämänä, vaikka päävirtakaapeleissa esiintyisi katkoksia.

Jos akun + kaapeli katkeaa niin silloin kaikkia virtapiirejä syöttää generaattori, edellyttäen että muut kaapelit on ehjiä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kannatta ehkä katsoa kytkentä kaaviota...
tai viton pellin alle
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähköt”