Miten M103:n venttiilinpaininten lukkorengas pois?
Miten M103:n venttiilinpaininten lukkorengas pois?
Otsikko kertookin oleellisen.
Yritin aikani pikkuisilla ruuvimeisseleillä ottaa lukkorengasta pois, tarkoituksena vaihtaa ohjurit, mutta ei, en saanut mitenkään lukkorengasta pois.
Eli miten arvon kolleegat mesessä sen tekevät? Onko siihen jokin oma työkalunsa vai??
Yritin aikani pikkuisilla ruuvimeisseleillä ottaa lukkorengasta pois, tarkoituksena vaihtaa ohjurit, mutta ei, en saanut mitenkään lukkorengasta pois.
Eli miten arvon kolleegat mesessä sen tekevät? Onko siihen jokin oma työkalunsa vai??
Viimeksi muokannut dry, 20.8.2013 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
No hö, eikö kukaan ole korjannut nakuttavia venoja?
Pitäisikö venttiilinnostimen olla jossain tietyssä asennossa ollakseen löysemmällä? Vai miten olette saaneet vaihdettua?
Mekassahan on ansiokkaasti kirjoitettu seuraavaa:
Pitäisikö venttiilinnostimen olla jossain tietyssä asennossa ollakseen löysemmällä? Vai miten olette saaneet vaihdettua?
Mekassahan on ansiokkaasti kirjoitettu seuraavaa:
...mutta homma jämähti noihin lukkorenkaisiin jotka ei suostu, ei sitten millään irtoamaan...M103 venttiilinnostimen vaihto
Mersutiedon Mekka
Ohje käy myös ainakin m102 koneelle. Jos m103 moottorin venttiilinnostin naputtaa, on se helppo vaihtaa kotikonstein. Ensin nostetaan venttiilikoppa pois paikaltaan. Naputtava nostin on helppo paikallistaa keinuvipuja "nyppimällä". Viallisessa nostimessa tuntuu selvä välys. Nostimen päällä on lukkorengas, joka pitää saada pois. Itse sain sen pois piikin ja kapeakärkisen meisselin avulla. Rengas saattaa lennähtää viutsinkettuun, jos ei uutta lukkorengasta ole hommattu ota se varovasti pois. Kun lukkorengas on pois, pitää ottaa se pieni lautanen nostimen päältä pois. Tehokas magneetti on siihen hyvä apuväline. Tämän jälkeen nostin tulee yläkautta pois, eli meisselillä vain kampeamaan sieltä jousen puolelta. Jos nostinta ei ole koskaan vaihdettu, voivat em. osat olla hieman tiukassa, niinkuin itsellä meinasi välillä usko loppua. Nyt kun vanha nostin on saatu irti, laitetaan uusi nostin paikalleen ja lautanen päälle (öljyurat alaspäin). Tämän jälkeen pitää venttiiliä painaa alas päin (esim. isolla meisselillä) että lukkorengas saadaan menemään uraansa. Kun osat on nipussa, koita vielä käsin, ettei mitään välyksiä tunnu, sitten koppa paikalleen, ja kone käymään. Ja kylläpä käy nätisti.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Mä en yrittäny,tai siis yritin yhestä ottaa lukkorenkaan poies, vaan käytin pukit yks kerrallaan irti ja alakautta otin nostajat veke... Paljon nopeempi ja yksin kertasempi... Pyöräyttää vaan nokan silleen et ei sillä hetkellä paina venttiilejä...
Edit: Ja leveellä tampilla avustin yläpuolelta naputellen et tuli ulos....
Edit: Ja leveellä tampilla avustin yläpuolelta naputellen et tuli ulos....
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Toinen yritys.
Venakoppa auki, tällä kertaa otin kuviakin, puhelimella tosin
Tuo aiemmin mainitsemani lukkorengashan on siis tuossa ylemmän kuvan vihreässä ympyrässä, laitoin vielä nuolenkin varmuudeksi sitä osoittamaan
Miten on, voiskohan koko tuon keinuvivun irroittaa? Nehän taitaa lähteä irti kakkoskuvassa osoitetuista pulteista, vai?
Mikähän lie momentti kun kiinni laittaa??
Pitääkö tuo keskikohdassa oleva kannenmittanen pelti (tms.) irrottaa???
EDIT: Jaa, RoopeK taitaa yläpuolella mainita juurikin saman asian
Venakoppa auki, tällä kertaa otin kuviakin, puhelimella tosin
Tuo aiemmin mainitsemani lukkorengashan on siis tuossa ylemmän kuvan vihreässä ympyrässä, laitoin vielä nuolenkin varmuudeksi sitä osoittamaan
Miten on, voiskohan koko tuon keinuvivun irroittaa? Nehän taitaa lähteä irti kakkoskuvassa osoitetuista pulteista, vai?
Mikähän lie momentti kun kiinni laittaa??
Pitääkö tuo keskikohdassa oleva kannenmittanen pelti (tms.) irrottaa???
EDIT: Jaa, RoopeK taitaa yläpuolella mainita juurikin saman asian
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Terve,
Tuo peltinen osa siinä päällä lienee öljyputki, josta tihkuu lubrikanttia nokille.
Vähän hämäsi tuo otsikko, koska ekaksi tuli mieleen ne kanteen painetut osat, joissa venttiilit liukuilevat. Niissäkinhän on joissain moottoreissa lukkorengas. Ehken voisi muuttaa esim. muotoon "venttiilinpaininten lukkorengas" tms.
t.
Risto
Tuo peltinen osa siinä päällä lienee öljyputki, josta tihkuu lubrikanttia nokille.
Vähän hämäsi tuo otsikko, koska ekaksi tuli mieleen ne kanteen painetut osat, joissa venttiilit liukuilevat. Niissäkinhän on joissain moottoreissa lukkorengas. Ehken voisi muuttaa esim. muotoon "venttiilinpaininten lukkorengas" tms.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hyvä idea!Roisto kirjoitti:Terve,
Tuo peltinen osa siinä päällä lienee öljyputki, josta tihkuu lubrikanttia nokille.
Vähän hämäsi tuo otsikko, koska ekaksi tuli mieleen ne kanteen painetut osat, joissa venttiilit liukuilevat. Niissäkinhän on joissain moottoreissa lukkorengas. Ehken voisi muuttaa esim. muotoon "venttiilinpaininten lukkorengas" tms.
t.
Risto
Joo, tuo autoalan terminologia ei ole ihan hallussa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ekaksi tuo öljyrööri tosta päältä poies ja sit pukista neljä pulttii poies ja pukki nostajineen kourassa lähimmälle ruuvipenkille... Tyyliin näin
Tosiaan vanhaa pitää kopauttaa et tulee ulos sieltä ja sit vaan painaa uus sisään (Kattoo et se yläpuolen peitelätkä pysyy lukkorengasta vasten) ja nakata Pukki takas nokan päälle... Uskosin et se on sellanen 25 Nm momentti noille, mut rannemomenttiin ite laitoin nuo... Sit vaan taas pyöräyttää nokan silleen et seuraavassa pukissa on venttiilit ylhäällä ja sama uusiks...
EDIT: Kuvat tosiaan M102 koneesta, mut sama periaate toimii M103... Ja muista kattoo et nuo nostajan ja venttiilinpään välissä olevat lätkät ei mene hukkaan, ne pitää olla siellä, nimittäin muuten voi kuulua sulosäveliä...
Tosiaan vanhaa pitää kopauttaa et tulee ulos sieltä ja sit vaan painaa uus sisään (Kattoo et se yläpuolen peitelätkä pysyy lukkorengasta vasten) ja nakata Pukki takas nokan päälle... Uskosin et se on sellanen 25 Nm momentti noille, mut rannemomenttiin ite laitoin nuo... Sit vaan taas pyöräyttää nokan silleen et seuraavassa pukissa on venttiilit ylhäällä ja sama uusiks...
EDIT: Kuvat tosiaan M102 koneesta, mut sama periaate toimii M103... Ja muista kattoo et nuo nostajan ja venttiilinpään välissä olevat lätkät ei mene hukkaan, ne pitää olla siellä, nimittäin muuten voi kuulua sulosäveliä...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
No jo.
Alle kaks tuntia meni kun vaihdoin 12 kpl niitä naputtajia, vaikka kuinka rauhallisesti yritin tehä. Ja polttelin vielä viis tupakkiakin siinä välillä.
Vaan olipahan helppo homma tuollalailla, nyt kehrää kutonen niinkuin sen kuuluukin
Kiitos kaikille tiedonantajille, elämä on helpompaa kun saa välillä apuja
Alle kaks tuntia meni kun vaihdoin 12 kpl niitä naputtajia, vaikka kuinka rauhallisesti yritin tehä. Ja polttelin vielä viis tupakkiakin siinä välillä.
Vaan olipahan helppo homma tuollalailla, nyt kehrää kutonen niinkuin sen kuuluukin
Kiitos kaikille tiedonantajille, elämä on helpompaa kun saa välillä apuja
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203