tilanne:
320 cdi OM613 kone jossa koneen etukansi / kotelo saanut kipeetä, murtunut ja mutkalla
220 cdi OM611 kone, jossa osat ehjiä ja "ilma"laturi
ajatus:
vaihdetaan päikseen
kysymys:
tarvii vissiin sylinterinkansi käyttää pois ? uudet pultit ?
onko etukannen ja lohkon välissä minkälainen tiiviste ?
muuta huomioitavaa ?
momentit ?
erikoistyökalut ?
dampperin irrotus ?
ketjun kohtalo - äskettäin tehty kansiremppa ja ilmeisesti ketjukin vaihdettu
cdi koneen etukotelon vaihtoon vinkkejä ?
cdi koneen etukotelon vaihtoon vinkkejä ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Jep !
Ei tarvi ottaa kantta eikä jakoketjua pois tämän takia, muuten homma helppoa ja hauskaa, kuin hevosen pissaa jois ...
- Suuttimet pois
- Venttiilikoppa pois
- Etupuolelta kaikki kalut pois
- Öljypohja pois tai ehkä reilusti raolleen riittäis
- Lämmönvaihtimen letku irti
- Ketjunkiristin irti
- Kaikki kotelon pultit etupuolelta pois
- Sylinterikannen etukansi pois
- Yläkautta kaks kannen läpi menevää pulttia pois, hiukan ahdasta
- Kumivasaralla ko. koteloa takaa alhaalta eteenpäin bonGbonG, jotta lupsahtaa pois ohjuritapeiltaan
Tehty ! (mulla hiukan helpotti kun oli irtokone, kokonaisessa autossa kiinni olevaan homma varmaan muuten sama, paitsi kuin hepan urea ois lämmintä...)

Kuvasta näkyvä, tai siis ei näkyvä öljypumpun poisto ei liity tähän, eli älkööt siitä hämmästykö ...
Seuraavaks nypitään projektissa jo kiinni olevasta OM 613 sta samalla kaavalla ko. kotelo pois, ja kokeillaan josko sopii vaihtaen ...
Ei tarvi ottaa kantta eikä jakoketjua pois tämän takia, muuten homma helppoa ja hauskaa, kuin hevosen pissaa jois ...
- Suuttimet pois
- Venttiilikoppa pois
- Etupuolelta kaikki kalut pois
- Öljypohja pois tai ehkä reilusti raolleen riittäis
- Lämmönvaihtimen letku irti
- Ketjunkiristin irti
- Kaikki kotelon pultit etupuolelta pois
- Sylinterikannen etukansi pois
- Yläkautta kaks kannen läpi menevää pulttia pois, hiukan ahdasta
- Kumivasaralla ko. koteloa takaa alhaalta eteenpäin bonGbonG, jotta lupsahtaa pois ohjuritapeiltaan
Tehty ! (mulla hiukan helpotti kun oli irtokone, kokonaisessa autossa kiinni olevaan homma varmaan muuten sama, paitsi kuin hepan urea ois lämmintä...)

Kuvasta näkyvä, tai siis ei näkyvä öljypumpun poisto ei liity tähän, eli älkööt siitä hämmästykö ...
Seuraavaks nypitään projektissa jo kiinni olevasta OM 613 sta samalla kaavalla ko. kotelo pois, ja kokeillaan josko sopii vaihtaen ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Jatketaas monoloGia:
Tänään nyppäsin OM613 sta samalla kaavalla kotelon käteen, ja totesin että hyvin sopivat ristiin ... Nyt kun 613 koneeseen tulee 611 koneen kotelo, jää laturin vesikierto pois, ja tarvinnee tulpata kannesta tuleva vesiputki pois, mutta mites termostaattikotelon kierto, lämmönvaihtimet eivät käy ristiin. 613 termarikotelosta menee putki alas suodatinkotelon viereen, 611 koneessa letkulähtö lämmönvaihtimelle. Lisäks vesipumpun kotelossa poraus perällä. Mitkäs nuo 611 koneen vaihtimet on, toine on moottoriöljy mutta tuo toinen, joka imusarjan päällä ?
Tarvinnee sekoitella nuo vaihtimet oikein huolella, ja lopuks laittaa automaatin jäähy erikseen ...
Tänään nyppäsin OM613 sta samalla kaavalla kotelon käteen, ja totesin että hyvin sopivat ristiin ... Nyt kun 613 koneeseen tulee 611 koneen kotelo, jää laturin vesikierto pois, ja tarvinnee tulpata kannesta tuleva vesiputki pois, mutta mites termostaattikotelon kierto, lämmönvaihtimet eivät käy ristiin. 613 termarikotelosta menee putki alas suodatinkotelon viereen, 611 koneessa letkulähtö lämmönvaihtimelle. Lisäks vesipumpun kotelossa poraus perällä. Mitkäs nuo 611 koneen vaihtimet on, toine on moottoriöljy mutta tuo toinen, joka imusarjan päällä ?
Tarvinnee sekoitella nuo vaihtimet oikein huolella, ja lopuks laittaa automaatin jäähy erikseen ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17