Koska 5 vaihteinen automaatti vaihtaa vitoselle?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Koska 5 vaihteinen automaatti vaihtaa vitoselle?

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Eli 3.2 coupe vm 93 ja ongelma seuraava, eli eilen tuli kokeiltua, että koska se vitonen sinne silmään oikein napsahtaa ja vaati 180km/h tauluun, kierroksia varmaan likemmäs 5000/rpm. Sen jälkeen kun vauhdin tiputteli sataan, niin oli inhimilliset kierrokset, jossain 2400 paikkeilla muistaakseni. Eli se ei ole sitä vitosta koskaan ennen mulla vaihtanut, vaan jää aina neloselle. Eilen oli tosiaan pakko kokeilla, että onko mitää vitosta ees olemassa ja olihan se :) Kysymys kuuluukin, että miten tuon laatikon pitäis vaihtaa se vitonen? Tuntuu niin hullulta ajella 100km/h ja 3300 kierroksia ja vielä hullummalta huudattaa jotain 4000rpm, että voi ajaa kohtalaisa moottoritienopeuksia. Kiitos vastauksista.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

otitko huomioon että auto lähtee paikaltaan kakkosella? eli monelta jää se huomaamatta ja luulee ettei oo ku 4 vaihetta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Kyllä otin, moneen kertaan kokeilin itse tuon, mutta sitten oli toissayönä pakko kokeilla ihan käytännössä, että onko sitä vitosta olemassakaan ja kas kummaa, kun 180 tuli tauluun, niin kulku muuttui tuon vitosen ansiosta leppoisammaksi. Tuosta tosiaan kun tiputteli vauhdin satasen tietämille, niin kierrokset olivat ihan mukavissa 2400rpm tietämissä. Luulis, että matka-ajossa se laittais sen vitosen vähän ennen tuota 180kmh nopeutta silmään. Ei sielä tuolla menolla ainakaa rattaat oo paljon kuluneet :) Toisaalta menee se noinki, mutta en vaan oo ihan varma meneekö se poliiseille läpi.. "Ajoit sitte 180kmh 80 alueella, mitähän liikkuu päässä?" "joo no tota taloudellisuutta mä vaan hain, ku piti saada vitonen silmään" :D
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

ootkos koittanu nostaa loodasta paineita?

Vai onko tää joku sähköloota ku en kattonu minkä vuoden auto, kai niistäki ohjelmoimalla saa muutettua koska vaihtaa isomman?

onko huonot öljyt loodas?
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Vuosimalli on 93. Lootasta en ole paineita kattonut, mutta öljyt on edellinen omistaja ainaki vaihtanu suht hiljattain, mutta kai niitä pitää kattoa sit seuraavaksi, vaikka tuntuukin aika "pyhän hengen" touhuilta. Luulis että toimis vaihdot muutenki huonosti, jos ois öljyistä kiinni, mutta muuten pelaa kyllä niinku pitääki. Mites jos on "pakkonelonen" päällä, niin vaihtaako se silti sen vitosen sinne, kun menee kierrokset tai nopeus jostain yli? Ajattelin vaan, jos se katkaisija ois sökö? Tuossa kun on sellainen haitta, joka naksahtaa laitettaessa D:ltä neloselle sivusuunnassa, eli katkaisija ilmeisesti siinä haitan yhteydessä?
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Tähti-Auton Tapio kertoi oman SLn omaavan 5-vaihteisen laatikon jossa oli ajettu laatikon 5nen pilalle. Ja se johtuu ainoastaan ajamalla liian hiljaa 5s vaihteella. Vaihteen rikkoontuminen johtuu laatikon pienestä kierrosnopeuden aiheuttamasta öljykierron vajeesta.
Ks.laatikko kaipaa 5.vaihteelle suurempia nopeuksia mitä Suomessa saa ajaa laillisesti. Kaarinan vaihteistoguru kertoi että nopeuuden laskiessa alle 120nen kannattaa vaihtaa 4lle jotta ei laatikko vaurioidu enää uudelleen.

Nämä vauriot ei synny hetkessä vaan pitkällä aikavälillä ja kun on käytetystä autosta kyse, niis puhutaan kymmenestä tai yli menevästä ajasta. Ja siihen riittää että vauriot näkyy ja tuntuu toimimattomuutena. Varsinkin jos auto on seisonut pitkään käyttämättömänä ja sen jälkeen otetaan ajoon vanhoilla öljyillä.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Mulla oli secissä sellanen ominaisuus kun sen ostin, että löi melkein heti suurimman vaihteen pesään. Ja sit kun anto hiukankin kaasua vaihtoi pienempään takasin! Kickdownin vaijerin säätö oli ratkaisu ongelmaan, eikä ollu kallis projekti.. :D
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Eikös se ylivaihde ole sähköinen näissä ensimmäisissä 5-pykälisissä?
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

E-asennossa vaihtaa viitoselle vähän alle kuuden kympin – S-asennossa vähän päälle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Kiitos Risto! Eli voimme olettaa, että vikaa on jossain. Mitäs tuo "sähköinen" ylivaihde tarkoittaa? Eli miten eroaa ihan mekaanisesta? Edelleen kiinnostais tuo, että kytkeekö "pakkonelosella" sen vitosen jossain välissä päälle ikäänkuin suojatakseen? Silloin vois aatella, että valintakatkaisimessa ois vikaa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Tikku kirjoitti:Kiitos Risto! Eli voimme olettaa, että vikaa on jossain. Mitäs tuo "sähköinen" ylivaihde tarkoittaa? Eli miten eroaa ihan mekaanisesta? Edelleen kiinnostais tuo, että kytkeekö "pakkonelosella" sen vitosen jossain välissä päälle ikäänkuin suojatakseen? Silloin vois aatella, että valintakatkaisimessa ois vikaa.
Mitä olen automaatilla ajanu niin ei "pakko pykälästä" ylemmäks ole menny vaikka kuin huudattas
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tikku kirjoitti:Vuosimalli on 93. Lootasta en ole paineita kattonut, mutta öljyt on edellinen omistaja ainaki vaihtanu suht hiljattain, mutta kai niitä pitää kattoa sit seuraavaksi, vaikka tuntuukin aika "pyhän hengen" touhuilta. Luulis että toimis vaihdot muutenki huonosti, jos ois öljyistä kiinni, mutta muuten pelaa kyllä niinku pitääki. Mites jos on "pakkonelonen" päällä, niin vaihtaako se silti sen vitosen sinne, kun menee kierrokset tai nopeus jostain yli? Ajattelin vaan, jos se katkaisija ois sökö? Tuossa kun on sellainen haitta, joka naksahtaa laitettaessa D:ltä neloselle sivusuunnassa, eli katkaisija ilmeisesti siinä haitan yhteydessä?
Hmmm, suht hiljattain.... Itse vaihtaisin suotimen ja öljyt heti ensimmäiseksi. Ei maksa paljon ja sen jälkeen on varmuus vian etsimisessä kun tietää että mitä se tekee uusilla öljyillä ja suotimilla. Jos siis "vikaa" enää ilmenee vaihdon jäljiltä...
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Koska 5 vaihteinen manuaali vaihtaa vitoselle? No juur tasan sillon, kun kuski haluaa. :kuski:

Pahoittelen syvästi tätä OT:a, mutta en malttanut olla kommentoimatta. Lupaan olla sotkematta enempää tätä topickia.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Tikku kirjoitti:Mitäs tuo "sähköinen" ylivaihde tarkoittaa? Eli miten eroaa ihan mekaanisesta?
Tässä 722.5:ssä toimivat 4 alinta vaihdetta hydraulisesti niinkuin 722.3/4:ssä. Sitten siinä on perässä planeettapyörästöllä totetutettu ylivaihde, jota boksi ohjaa sahköllä. Kytkeminen tapahtuu toki laatikon pumpun paineella sähkötoimisen venttiilin opastamana.

Boksi haistelee imusarjan painetta (moottorin boksin kautta), moottorin pyörimisnopeutta, auton nopeutta, KD-katkaisijaa, S/E-katkaisijaa, D-4-katkaisijaa ja kaasupolkimen katkaisijoita. Noiden mukaan se sitten päättää, milloin viitonen lyödään pesään ja kuinka kipakasti.
Tikku kirjoitti:Tuossa kun on sellainen haitta, joka naksahtaa laitettaessa D:ltä neloselle sivusuunnassa, eli katkaisija ilmeisesti siinä haitan yhteydessä?
Joo. Tuosta se tunnistaa saako 5-vaihdetta käyttää.

Oletko vikakoodeja lukenut / luetuttanut. Tuostahan saa jotain tietoa ulos diagnoosipistokkeesta.

EDIT: Eihän boksi nyt vain luulisi kickdownin olevan painettuna? Toisaalta, jos kierroksia oli "vain" n. 5000 viitoselle vaihdettaessa, niin en tiedä voisiko olla tuosta kiinni.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Tattista jälleen, täytyy oikein perehtyä tuohon ja piruuttansa vaikka luetuttaa noi vikakoodit. Tosiaan ekana vois noi öljyt ja suodattimet vaihdattaa, koska nyt eilen sitten kokeiltuani, niin laitto nelosen vähä 140 jälkeen, kun nosti kaasua. Täytynee nyt vähän tarkkailla. Pirullista vaan, ku harvoin viittii noin kovaa ajella ja pitäis siinä vielä samalla tarkkailla tapahtumia ja lisäksi varoa poliiseja :)
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

No juu. Ens viikolla menee laatikkoöljyt ja suotimet vaihtoon, mutta sitä ennen vois vielä yrittää löytää tuon vitosvaihdetta ohjaavan alipainehässäkän? Eli voiskohan siinä vaan olla vikaa, koska autossa oli muutenki alipainelaitteiden kanssa ongelmaa, mutta korjattuani parit liitokset alkas kaikki muut ainakin pelittämään. Missähän tuollainen moottoritilassa oleva boksi sijaitsee, johon tulee kuulemma joku parikaapeli ja 2 alipaineletkua, mutta muuta tietoa/muistikuvaa ei ollu ku kysyin? Siinäkin kuulemma saattais olla vikaa. Perhana ku ois niin kiva vaan tutkia ja rassailla mersua, mutta painaa muut hommat niin lujaa päälle, että pakko kysyä kaikki "tarjottimelle" ja käydä aina täältä poimimassa tiedot valmiiksi :)
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

On se perhana vieköön merkillinen laite.. Öljyt, suotimet ym. vaihdatettu merkkiliikkeessä, mutta ainut mikä siltä reissulta parani, oli mielenrauha siitä, että ainakin nekin todistettavasti on nyt uudet. Eli vitosen vaihtamiseen ei vaikutusta. Nyt tosin sellainen uusi huomio, että tässä kun ajeltiin vähän pidempi matka isoa tietä, niin käytiin se vitonen hakemassa sieltä kahensadan alta - ihan polttoainetaloudellisuuden nimissä - ja kun sai ilman häiriötekijöitä ajella n. 30km vitonen silmässä, niin kas kummaa kun joutu sitte himmailla taas sellasiin lukemiin, että vaihtoi taas pienempää, niin yllättäen vitonen alkaski mennä ihan normaalisti silmään, eli vaatiko se sitten vähän lämpiämistä, vai mitä? No joka tapauksessa pari tuntia auto parkissa ja vitonen oli taas hukassa, eikä auttanu ku taas käydä noutamassa se sieltä 180 viivoilta. Jokuhan laatikossa aistii lämpöä, kun se tietää päästää kierrokset korkeammalle kylmällä moottorilla? Kickdown vaijeria on tullu säädeltyä ja sitte näiden kahden magneettiventtiilin toimintaan oon koittanu perehtyä, joista siis toinen on kickdown ja toinen ilmeisesti standard/economy kytkimelle, mutta näistä ei mitään apua ole ollut. Mikäs alipaineneen vaikutus on? Pitäisköhän vielä selvittää jotain alipainevuotoa, vai mistä kannattais lähteä purkamaan? Ei pitäis kyllä mitään alipainevuotoja olla, kun niitäkin jo rukkailin edellisen omistajan jäljiltä kuntoon. Tuli vaan mieleen, että imu on toki suurempi kovilla kierroksilla, mikä vois tarkottaa sitä, ettei jaksa matalilla kierroksilla tehdä tarpeeksi imua, että tunnistais vitosen tarvetta? Vai miten se alipaine siihen vaikuttaa?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

olisko se vitosvaihteen ventiili vähän jumissa? Tosissaan tuolla kuudenkympin korvilla menee vitonen sisään jos ei ole reilusti kaasua päällä. Sittenkin, ns. normaaliajon kiihdytyksessä vitonen menee n. 85kmh vauhdissa päälle.

täällä affenanmaalla itseasiassa ärsyttävä ominaisuus kun rajoitukset on 90, niin jonossa ajeltaessa se arpoo vähän nelosen ja vitosen välillä että kummalla sitä ny ajelis.

Jostakihan se saa lämpötiedon kun kylmällä koneella vitonen menee sisään vasta lähes satasen vauhdissa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Jäänyt ihan lukematta tuo sergeyn viimeinen viesti. Mitä tarkoitat vitosen venttiilillä? Oon tässä jo toiseenki topicciin kirjotellu ja ei tästä tunnu ny tulevan selkoa. Sen verran tosin edennyt, että kun tein koelenkin vaihdelaatikon ohjausboksin ollessa irroitettuna, niin vitonen meni sisään, mutta nelonen taas jäi välistä pois. Tuo kai on ihan normaali reaktio, kun sen boksin irroittaa ja tulipa todettua, ettei vika ilmeisesti ole ainakaan vaihdelaatikon sisäinen.? Vai? Vitonen menee siis ihan hienosti, mutta ei vaan kytkeydy ennen 180-200kmh normaalisti. Nyt ikäänku nelosen tilalla, kun otti tuon liittimen boksista irti. Kysynkö viikonlopuksi nosturipaikkaa, että pääsee katteleen lootan ihmeellisyyksiä, vai onko muita ideoita? Tekee ihan just mieli haudata toi mersu johonki lähimpään rotkoon.
torppari
Viestit: 184
Liittynyt: 23.3.2008 21:46

Viesti Kirjoittaja torppari »

onkohan vm 91 300 12venttiilinen 124;ssa 5 vaihteinen automaatti,kun kokeilin niin tuntu kuin olis jäänyt 4:lle .kierrokset oli satasen vauhdissa noin 2500. vai onko normaalit kierrokset ? muistaakseni manuaali lootassa satasen vauhdissa kierrokset olis ollu 2000 ,voi olla että muisti pettää.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

torppari kirjoitti:onkohan vm 91 300 12venttiilinen 124;ssa 5 vaihteinen automaatti,
Ei ole. Tuli 300-24:een. Kierroksetkin kuulostavat normaaleilta.

Viisivaihteisen tunnistaa helpoiten siitä, että kaaviossa on D:n lisäksi nelonen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
torppari
Viestit: 184
Liittynyt: 23.3.2008 21:46

Viesti Kirjoittaja torppari »

no näin kiitos tiedosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”