Uusi akku autoon ehkä tarpeen..
Uusi akku autoon ehkä tarpeen..
eli luulen että pitää tehdä ainakin ennakkotukimuksia mikä olisi käypä peli jos tuleekin äkki ostos eteen..
puoltoista sataa euroa päätin itselle rajaksi mitä saa maksaa.. ja mielellään isompi kuin tarpeen.. eli 90 tai 100ah olisi hyvä.. entinen jonka kuntoaa nyt epäilen on 100ah trane. (ei tietoa kuinka vanha, aiemman omistajan jäljiltä)
tiedän että trane on pärjänny testeissä mutta nyt jo tuo on kahdesti tarvinnut ladata kun ei auto jaksa käynnistyä. eli juuri nyt en luota tohon merkkiin. (enkä exideen.. ne on hajoillu mulla ja muilla perheen jäsenillä aina kahden vuoden välein)
muutkin akun valmistajat siis kelpaa.. noita kahta kattelin vaan siellä tarkemmin.
boschit on minusta olleet aina vähän ylihinnoiteltuja.. mutta eipä ne kauheasti kalliimpia olleet kuin nimetön snaideri..
esim Bosch-S5013 akku 100ah/830a ja 150e
mutta sitten huomasin että tuolla snaiderilla olisi näemmä tarjouksessa AGM tekniikan akku tän kuukauden etukortilla..
95ah/780a 130e.
ja tavallisia snaidereita oli: Akku 100Ah/760A 110e
SznajderSilver akku 100Ah/800A 120e.
eli nuo on kaikki samalla viivalla hinnanpuolesta. ja ilmoitettujen starttivirtojen ohella kaikki hyvin lähellä toisiaan.
joten tässä miettii onko tollasesta agm akusta jotain hyötyy tälläsessä vanhassa romussa vrt tavalliseen..?
oon kuullut että niissä pitäisi olla yli 20% enemmän "tehoa" vrt tavallinen akku.. tarua? ja mitä tehoa se on.. siis jos noi kränkki virrat eli virranantokyky merkitty lähes samaan kuin tavallisissa akuissa..
nyt tuli mieleen joku muistijälki että tarviivatko nuo AGM akut erikois laturin kotilatauksia varten.. eli vanhat laturini ei toimisi enää.. (iso lisäkulu heti siis tulisi agm akusta.. ja hinta ero nollautuisi ja tavallinen akku voittaisi)
---
niin bosseista, kesäautossa mulla on ollut käytettynä ostamani boschin silver akku (taitaa olla 3v vanha) eli niiden hieman parempaa 5-sarjaa oleva laite.. on ollut hyvä akku. mutta liian pieni mersuun.. jos olis 70ah niin laittaisin sen mutta kun on vaan 55. tällä hetkellä se on takaluukussa varmuuden vuoksi että ei jää minnekkään hukkaan jos toi nykynen akku pettää. kyllä toi 55ah kai yhden kerran starttaa auton ainakin ja voi ajella kotia/akkukauppaan sen kanssa.
puoltoista sataa euroa päätin itselle rajaksi mitä saa maksaa.. ja mielellään isompi kuin tarpeen.. eli 90 tai 100ah olisi hyvä.. entinen jonka kuntoaa nyt epäilen on 100ah trane. (ei tietoa kuinka vanha, aiemman omistajan jäljiltä)
tiedän että trane on pärjänny testeissä mutta nyt jo tuo on kahdesti tarvinnut ladata kun ei auto jaksa käynnistyä. eli juuri nyt en luota tohon merkkiin. (enkä exideen.. ne on hajoillu mulla ja muilla perheen jäsenillä aina kahden vuoden välein)
muutkin akun valmistajat siis kelpaa.. noita kahta kattelin vaan siellä tarkemmin.
boschit on minusta olleet aina vähän ylihinnoiteltuja.. mutta eipä ne kauheasti kalliimpia olleet kuin nimetön snaideri..
esim Bosch-S5013 akku 100ah/830a ja 150e
mutta sitten huomasin että tuolla snaiderilla olisi näemmä tarjouksessa AGM tekniikan akku tän kuukauden etukortilla..
95ah/780a 130e.
ja tavallisia snaidereita oli: Akku 100Ah/760A 110e
SznajderSilver akku 100Ah/800A 120e.
eli nuo on kaikki samalla viivalla hinnanpuolesta. ja ilmoitettujen starttivirtojen ohella kaikki hyvin lähellä toisiaan.
joten tässä miettii onko tollasesta agm akusta jotain hyötyy tälläsessä vanhassa romussa vrt tavalliseen..?
oon kuullut että niissä pitäisi olla yli 20% enemmän "tehoa" vrt tavallinen akku.. tarua? ja mitä tehoa se on.. siis jos noi kränkki virrat eli virranantokyky merkitty lähes samaan kuin tavallisissa akuissa..
nyt tuli mieleen joku muistijälki että tarviivatko nuo AGM akut erikois laturin kotilatauksia varten.. eli vanhat laturini ei toimisi enää.. (iso lisäkulu heti siis tulisi agm akusta.. ja hinta ero nollautuisi ja tavallinen akku voittaisi)
---
niin bosseista, kesäautossa mulla on ollut käytettynä ostamani boschin silver akku (taitaa olla 3v vanha) eli niiden hieman parempaa 5-sarjaa oleva laite.. on ollut hyvä akku. mutta liian pieni mersuun.. jos olis 70ah niin laittaisin sen mutta kun on vaan 55. tällä hetkellä se on takaluukussa varmuuden vuoksi että ei jää minnekkään hukkaan jos toi nykynen akku pettää. kyllä toi 55ah kai yhden kerran starttaa auton ainakin ja voi ajella kotia/akkukauppaan sen kanssa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Mitenköhän minusta tuntuu että täälläpäin autojen akkujen kohalla hinnat ois jossain euron per amppeeritunti tietämillä...?
Ainaki kaveri osti vuosi sitte autoonsa olikohan 110ah akun joka maksoi 115e, trane tais iteasiasa olla merkiltään.
Tosin ite oon ainaki sitä mieltä että jos kunnon käyttöauto on kyseessä niin parempi laittaa pari kymppiä enemmän rahaa että saa kans sitä 'kunnon' tavaraa.
Ainaki kaveri osti vuosi sitte autoonsa olikohan 110ah akun joka maksoi 115e, trane tais iteasiasa olla merkiltään.
Tosin ite oon ainaki sitä mieltä että jos kunnon käyttöauto on kyseessä niin parempi laittaa pari kymppiä enemmän rahaa että saa kans sitä 'kunnon' tavaraa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Sen verran voin noista Sznaijdereista sanoa että meillä Lahdessa ainakin on noiden Sznaijdereiden palautusprosentti reippaasti pienempi kuin esim Boschin akuissa. Boschilaisia tulee takaisin abaut 5-8% myydyistä akuista viallisina takuuaikana, Sznaijdereita tulee takaisin 0.5-1%. Ja hinnan takia Sznaijdereita meillä myydään aivan kerpeleesti
Tosin, omalla kohdalla kävi niin että vuoden sisällä ollaan käyty vaihtamassa kaksi vai kolme kertaa Sznaijderin akku japanialaiseen bensavehkeeseen, liekö linjalla ollut valmistusmoka vai kuinka...
Nuista AGM:stä en osaa sanoa ovatko niin paljoa paremmat kuin normaalit että kannaittaisi sijoittaa. Omassa 300reessä on nyt tammikuussa hommat Sznaijder Silver 100Ah. Kolmen viikon seisonnan aikana oli lintta tyhjännyt kyseisen akun, mutta illan latauksella on nyt toiminut tähän asti kivuttomasti. Pitänee vielä testereillä tarkistella missä menee lukemat vai lyönkö takuuvaihtoon senkin.
Tosin, omalla kohdalla kävi niin että vuoden sisällä ollaan käyty vaihtamassa kaksi vai kolme kertaa Sznaijderin akku japanialaiseen bensavehkeeseen, liekö linjalla ollut valmistusmoka vai kuinka...
Nuista AGM:stä en osaa sanoa ovatko niin paljoa paremmat kuin normaalit että kannaittaisi sijoittaa. Omassa 300reessä on nyt tammikuussa hommat Sznaijder Silver 100Ah. Kolmen viikon seisonnan aikana oli lintta tyhjännyt kyseisen akun, mutta illan latauksella on nyt toiminut tähän asti kivuttomasti. Pitänee vielä testereillä tarkistella missä menee lukemat vai lyönkö takuuvaihtoon senkin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
just. eli ei mitään kauheen huonoja olleet no polski akut.
mutta joo.. tollanen silveri snaideri hyvinkin mahdollinen ja sitten vain kympin enemmän olis lähes vastaavilla arvoilla kerrottu agm akku. (netissä on vaihtelevia ohjeita agm akuista.. toisaalla sanotaan että tarvii jonkun ctek laturin tms.. toisaalla taas että vanhan tyyppinen laturikin toimii ok..)
nyt vaan pitää käyttää nettiä kuumana jos vaikka löytyisi oikeasti jotain testattua tulosta että onko tollasessa agm mallisessa mitään hyötyä käytännössä mersussa.
eilen ajelin taas parit kolmet lyhyet ajot ja yön se oli yksikseen pihalla taas.. joten tänään kun mittailin taas autossa olevan akun ennen starttausta.. 11.93v näytti. akkuveden pinnat ok. äkkiseltään väittäisin sitä kuolevaksi akuksi. mutta..
hmm.. oispa ollut pidempään valoisaa niin olisi voinut yrittää mittailla sulakkeista tms jostain kuluttaako joku alue amppeereja enemmän kun pitäsi. oi jos olisi pihtiamppeerimittari niin olisi vielä helpompaa. jos sellasen pyytäsi vaikka joululahjaksi.. hahah.
takaisin tullessa 5min sammutuksen jälkeen 12.42v näytti mittarille. laitoin silti sen laturiin kiinni nyt pariksi tunniksi.. (ja laturihan alkoi lataamaan eli täysi se ei ollut ton einhellin mukaan ainakaan) toivotaan että toi akku jaksaisi huomenna sen avulla startata taas pari kertaa.
ja jos kerkeisi vielä varmuuden vuoksi vähän mittailla amppeereja sulakkeista ennenkun ostaa turhaan uuden akun. jos vaikka siellä onkin joku virtasyöppö.
mutta joo.. tollanen silveri snaideri hyvinkin mahdollinen ja sitten vain kympin enemmän olis lähes vastaavilla arvoilla kerrottu agm akku. (netissä on vaihtelevia ohjeita agm akuista.. toisaalla sanotaan että tarvii jonkun ctek laturin tms.. toisaalla taas että vanhan tyyppinen laturikin toimii ok..)
nyt vaan pitää käyttää nettiä kuumana jos vaikka löytyisi oikeasti jotain testattua tulosta että onko tollasessa agm mallisessa mitään hyötyä käytännössä mersussa.
eilen ajelin taas parit kolmet lyhyet ajot ja yön se oli yksikseen pihalla taas.. joten tänään kun mittailin taas autossa olevan akun ennen starttausta.. 11.93v näytti. akkuveden pinnat ok. äkkiseltään väittäisin sitä kuolevaksi akuksi. mutta..
hmm.. oispa ollut pidempään valoisaa niin olisi voinut yrittää mittailla sulakkeista tms jostain kuluttaako joku alue amppeereja enemmän kun pitäsi. oi jos olisi pihtiamppeerimittari niin olisi vielä helpompaa. jos sellasen pyytäsi vaikka joululahjaksi.. hahah.
takaisin tullessa 5min sammutuksen jälkeen 12.42v näytti mittarille. laitoin silti sen laturiin kiinni nyt pariksi tunniksi.. (ja laturihan alkoi lataamaan eli täysi se ei ollut ton einhellin mukaan ainakaan) toivotaan että toi akku jaksaisi huomenna sen avulla startata taas pari kertaa.
ja jos kerkeisi vielä varmuuden vuoksi vähän mittailla amppeereja sulakkeista ennenkun ostaa turhaan uuden akun. jos vaikka siellä onkin joku virtasyöppö.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
tosiaan lyhyitä pätkiä vain.. siis kaikki ajot 1-5km per suunta/kerta. pari kilsaa kauppaan. pari kilsaa kaverille. kolmisen kilsaa töihin. viitisen kilsaa kaverille tai heseen. eli juu. ei se kerkee täyteen latautua missään vaiheessa auton laturilla.. minkä kokoinen tossa onkaan vakiona.. 2h ajo pitäisi kai tehdä putkeen ennenkun kerkee latautua.
mutta ei se kyllä parissa päivässä tai yön aikana saa tyhjentyäkään siitä kun se on ladattu täyteen akkulaturilla. 6a, 15h (laturin mukaan oli täysi akku jo 10h kohdilla mutta annoin sen silti raksuttaa kauemman) +yli puolen tunnin ajelu sen päälle.
nytkin oli välissä on kuitenkin vain 6 starttausta (ensimmäinen lohkolämppärin päästä) ja 30km yhteensä ajoa. (ei radiota päällä, ei penkinlämmitimiä, eikä takalasinlämppäriä, eli pelkät ajovalot ja puhallin)
oliskos se ladannut 13.5v tyhjäkäynnillä viime viikolla, sillon katoin kun se ekan kerran tyhjeni se akku. (tarkistan huomenna asian vielä)
mutta ei se kyllä parissa päivässä tai yön aikana saa tyhjentyäkään siitä kun se on ladattu täyteen akkulaturilla. 6a, 15h (laturin mukaan oli täysi akku jo 10h kohdilla mutta annoin sen silti raksuttaa kauemman) +yli puolen tunnin ajelu sen päälle.
nytkin oli välissä on kuitenkin vain 6 starttausta (ensimmäinen lohkolämppärin päästä) ja 30km yhteensä ajoa. (ei radiota päällä, ei penkinlämmitimiä, eikä takalasinlämppäriä, eli pelkät ajovalot ja puhallin)
oliskos se ladannut 13.5v tyhjäkäynnillä viime viikolla, sillon katoin kun se ekan kerran tyhjeni se akku. (tarkistan huomenna asian vielä)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Vähä kakspiippuista sitte, oisko AGM parempi kun on tuollaista pätkäajoa. Ainakin Optimassa ollu sitä ongelmaa, että kestää ennenkuin akku alkaa ottamaan virtaa vastaan, eli kylmänä ei meinaa latautua heti...
Mutta liekö muissa AGM merkeillä samaa ongelmaa, sitä en tiiä. Voi olla ettei? Optimahan on erilianen AGM kuin muut.
AGM akku sietäisi vaan enemmän tuota pätkäajoa kuin tavallinen... Ja kait vähän enemmän sitä tyhjentymistäkin...
Trane ja Exide pitäis taas omien kokemusten mukaan ollu hyviä akkuja, samoten Vartassa ei oo mitään pahaa sanomista ollu.
Snautsereita on kaverilta menny oikosulkuun ihan ykskaks vaan...
Ja samoten toisella Tutulla ei Boschit kestä kuorma-autossa millään, jostain syystä ei vaan toimi, muut toimii.
Mulla jännitteet oikeastaan aina autossa jotain 10,4 volttia, vähä syö tuota akkua, en vaan tiedä minne. Ei viitti uutta akkuakaan ostaa, koska kun tollasilla jännitteillä jaksaa vielä käynnistää auton "mukisematta", niin akussa ei voi olla vikaa. Ja kun muutkaan akut ei kestä tuossa autossa, oon paria kokeillu, ja tuokin akku pitää kyllä jännitteet yli 13v kun se ei ole autossa kiinni...
Mutta liekö muissa AGM merkeillä samaa ongelmaa, sitä en tiiä. Voi olla ettei? Optimahan on erilianen AGM kuin muut.
AGM akku sietäisi vaan enemmän tuota pätkäajoa kuin tavallinen... Ja kait vähän enemmän sitä tyhjentymistäkin...
Trane ja Exide pitäis taas omien kokemusten mukaan ollu hyviä akkuja, samoten Vartassa ei oo mitään pahaa sanomista ollu.
Snautsereita on kaverilta menny oikosulkuun ihan ykskaks vaan...
Ja samoten toisella Tutulla ei Boschit kestä kuorma-autossa millään, jostain syystä ei vaan toimi, muut toimii.
Mulla jännitteet oikeastaan aina autossa jotain 10,4 volttia, vähä syö tuota akkua, en vaan tiedä minne. Ei viitti uutta akkuakaan ostaa, koska kun tollasilla jännitteillä jaksaa vielä käynnistää auton "mukisematta", niin akussa ei voi olla vikaa. Ja kun muutkaan akut ei kestä tuossa autossa, oon paria kokeillu, ja tuokin akku pitää kyllä jännitteet yli 13v kun se ei ole autossa kiinni...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Riippuu jännitteensäätimestä mitä se lataa. 13.5-14.5, sillä välillä noita ainakin on.
Boshin silveri on ollu väykyssä öö..4 vuotta? En ole kertaakaan ladannut eikä kertaakaan ole virta loppunut. Paljon pätkäajoa webasto huutaen. Vanhemmat Vartat oli ihan hyviä, mutta ainakin jossain vaiheessa niihin petyin kun pari akkua meni muutaman vuoden sisällä pimeäksi.
Boshin silveri on ollu väykyssä öö..4 vuotta? En ole kertaakaan ladannut eikä kertaakaan ole virta loppunut. Paljon pätkäajoa webasto huutaen. Vanhemmat Vartat oli ihan hyviä, mutta ainakin jossain vaiheessa niihin petyin kun pari akkua meni muutaman vuoden sisällä pimeäksi.
Jaa, eli voi ostaa kummalta saa halvemmalla, AD:ltä vartan vai Bossin mätänetistä. Sitte on vielä paikallinen akkuhuolto, Exidet ja Tranet..
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
kommettia:
jaa hajottamolta vai.. juu jos olisi useampi auto varaa pitää tossa rivissä odottamassa.. ja nekin sisällä lämpimässä.. ilmaisessa sähköverkossa ilmaiseksi jonkun lahjoittaman ylläpitolaturin ja lohkolämmittimen päässä.. sekä kotona että missä sitten onkaan parkissa.. tai 1minuutin varoajalla paikalle tuleva taksi kyyti joka sekin ilmainen.. niin voisihan sitä oikeasti harkita että ei ostaisikaan uutta akkua lainkaan tai käyttelee noita "kysymysmerkki"kuntoisia hajottamolta otettuja vaan.
mutta kun tarvii tolla yhdellä pärjätä. niin siihen kai on pakko olla varaa sijoittaa, ihan vain sen hieman paremman käyttövarmuuden saavuttamiseksi, se satanen pari uuteen akkuun. olisi edes jonkinasteinen todennäköisyys että se toimii niinkuin pitää edes vuoden pari mitä takuu olettaa.. tai sitten ainakin saa uuden tilalle jos niin ei käy.
kommentointi loppu.
--------------
suoraan ajosta (3min jälkeen, kun kävi sisältä hakemassa fluken) akussa oli 12.76v.
sen jälkeen mittaili tyhjäkäyntilatausta.. lämpimänä starttauksen jälkeen näytti lataavan heti 13.41v. ja siitä kun auto raksutti niin lataus nousi hiljakseen 14.11v saakka. (sitten alkoi itseä väsyttää se sinne kurottelu ja lopetin.. se latausvolttien nousutahti oli siihen mennessä hidastunut reippaasti jo.. luultavasti ei kovinkaan paljoa enää nousisi vaikka odottelisi kauankin)
kierroksilla piti mitata vielä mutta sitten soi puhelin ja menin siinä puhellessa lyömään konepellin vahingossa kiinni. olkoon, mittaan sen vaikka huomenna sitten ettei tuu ylijännitettä.
yrittää jos huomenna kerkeisi akkufirmaan akkurasitus tms testiin.. yksi paikka mainosti ilmaista testiä lehdessä. (muuten tuntui kalliilta paikalta) mutta jos akku on heidän mukaansa sökö niin saa he tehdä tarjouksen akusta kyllä. jos kilpailukykynen niin laiska minä ostaa sen siitä sitten. (mutta pihi minä 20e erolla ajaa muualle jo)
jos ei huomenna kerkeä niin perjantai on ainakin vapaa. silloin viimeistään.
jaa hajottamolta vai.. juu jos olisi useampi auto varaa pitää tossa rivissä odottamassa.. ja nekin sisällä lämpimässä.. ilmaisessa sähköverkossa ilmaiseksi jonkun lahjoittaman ylläpitolaturin ja lohkolämmittimen päässä.. sekä kotona että missä sitten onkaan parkissa.. tai 1minuutin varoajalla paikalle tuleva taksi kyyti joka sekin ilmainen.. niin voisihan sitä oikeasti harkita että ei ostaisikaan uutta akkua lainkaan tai käyttelee noita "kysymysmerkki"kuntoisia hajottamolta otettuja vaan.
mutta kun tarvii tolla yhdellä pärjätä. niin siihen kai on pakko olla varaa sijoittaa, ihan vain sen hieman paremman käyttövarmuuden saavuttamiseksi, se satanen pari uuteen akkuun. olisi edes jonkinasteinen todennäköisyys että se toimii niinkuin pitää edes vuoden pari mitä takuu olettaa.. tai sitten ainakin saa uuden tilalle jos niin ei käy.
kommentointi loppu.
--------------
suoraan ajosta (3min jälkeen, kun kävi sisältä hakemassa fluken) akussa oli 12.76v.
sen jälkeen mittaili tyhjäkäyntilatausta.. lämpimänä starttauksen jälkeen näytti lataavan heti 13.41v. ja siitä kun auto raksutti niin lataus nousi hiljakseen 14.11v saakka. (sitten alkoi itseä väsyttää se sinne kurottelu ja lopetin.. se latausvolttien nousutahti oli siihen mennessä hidastunut reippaasti jo.. luultavasti ei kovinkaan paljoa enää nousisi vaikka odottelisi kauankin)
kierroksilla piti mitata vielä mutta sitten soi puhelin ja menin siinä puhellessa lyömään konepellin vahingossa kiinni. olkoon, mittaan sen vaikka huomenna sitten ettei tuu ylijännitettä.
yrittää jos huomenna kerkeisi akkufirmaan akkurasitus tms testiin.. yksi paikka mainosti ilmaista testiä lehdessä. (muuten tuntui kalliilta paikalta) mutta jos akku on heidän mukaansa sökö niin saa he tehdä tarjouksen akusta kyllä. jos kilpailukykynen niin laiska minä ostaa sen siitä sitten. (mutta pihi minä 20e erolla ajaa muualle jo)
jos ei huomenna kerkeä niin perjantai on ainakin vapaa. silloin viimeistään.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
kävi akkuvirmassa testaamassa akun.. ei sen pitäis olla romu heidän mielestään vielä. (lukee enemmän tuolla nons blogissa asiasta)
ei mitään kauheen pahoja hintoja ollu heillä 100ah akuissa oisko ollu noin satasen pala. (yuasa ja joku muu vielä nimettömämpi)
tosin toi yuasa on kauheen tutun kuuloinen.. noissa pikkusissa akuissa mitä ruohonleikkureissa mopoissa kelkoissa yms on niissä on usein tommonen yuasa ollut.. ja trukeissa jne teollissuus akuissa yleinen merkki ollut minusta kanssa. kai ne osaa autoihinkin tehdä?
samojen valmistajien agm akku olisi ollut aika tarkkaan kaksinkertainen hinta. eli 200. väitti kylmässä anto ja otto virran olevan hieman parempi kuin vanhemmalla tekniikalla, mutta silti ilmoitetut "tehot" samat kuin normaalilla akulla.. hmm. eipä taida olla järkee sijoittaa tuplahintaa sellaiseen. toi halpis snaider agm voisi vielä mennäkkin mutta en oo ihan varma saako siitä hinnan verran hyötyä normaaliin eli ns 30% hinta pomppu.
tien toisellakin puolella olisi ollut akkufirma jonne olisi voinut mennä myös mutta kun kello löi jo viisi ja meni kiinni.. olisi voinut heiltäkin tarjouksia akuista pyytää.
ei mitään kauheen pahoja hintoja ollu heillä 100ah akuissa oisko ollu noin satasen pala. (yuasa ja joku muu vielä nimettömämpi)
tosin toi yuasa on kauheen tutun kuuloinen.. noissa pikkusissa akuissa mitä ruohonleikkureissa mopoissa kelkoissa yms on niissä on usein tommonen yuasa ollut.. ja trukeissa jne teollissuus akuissa yleinen merkki ollut minusta kanssa. kai ne osaa autoihinkin tehdä?
samojen valmistajien agm akku olisi ollut aika tarkkaan kaksinkertainen hinta. eli 200. väitti kylmässä anto ja otto virran olevan hieman parempi kuin vanhemmalla tekniikalla, mutta silti ilmoitetut "tehot" samat kuin normaalilla akulla.. hmm. eipä taida olla järkee sijoittaa tuplahintaa sellaiseen. toi halpis snaider agm voisi vielä mennäkkin mutta en oo ihan varma saako siitä hinnan verran hyötyä normaaliin eli ns 30% hinta pomppu.
tien toisellakin puolella olisi ollut akkufirma jonne olisi voinut mennä myös mutta kun kello löi jo viisi ja meni kiinni.. olisi voinut heiltäkin tarjouksia akuista pyytää.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..