124/88 250D ilmastointihäiriö / KORJATTU

Vastaa Viestiin
RSU
Viestit: 14
Liittynyt: 08.12.2007 20:42
Paikkakunta: Vantaa

124/88 250D ilmastointihäiriö / KORJATTU

Viesti Kirjoittaja RSU »

Tarvittaisiin asiantuntian apua seuraavaan pieneen vikaan. Hakutoiminnolla en löytänyt sopivaa.
Helteessä huomasin ilmastoinnissa vikaa. Vika ilmenee niin ettei ilastoinnin jäähdyttimen edessä oleva puhallin käynnisty. Kompressori on päällä sen aikaa kun jäähdytin kuumenee riittävästi jolloin pudottaa kompressorin pois päältä. Puhallin toimii kun ottaa virrat suoraan akulta liittimeen ja tällöin myös ilmastointi pelaa eikä katko kompuraa. Samoin ilmastointi toimii kun vauhtia on tarpeeksi sekä silloin kun jälkeenpäin muutettu moottorin sähköinen flekti toimii.
Akun takana on kolme relettä. Ylijännitesuoja, ELR-rele ja yksi musta ELR-releen kokoinen musta rasia jossa 11 nastaa. Epäilen tätä ilmastoinnin releeksi mutta siitä on kulunut päältä tekstit niin huonoksi ettei siitä saa selvää. Sivulla on numerot 7543458 ja pari muuta merkkiä jotka ei käsittääkseni ole numeroita. Vasemmalla edessä konehuoneen puoleela on musta säiliö (kuivain) jonka kannessa on lasinen tarkastusikkuna. Tähän säiliöön tulee etujäähdyttimestä putki jossa on kaksi anturia toinen musta (ylöspäin ) ja toinen vihreä. Mustasta anturista kun irrottaa piuhat niin kompressori sammuu ja yhdistettäessä lähtee käyntiin. Vihreästä anturistä ei ole tietoa. Mikä on vihreän anturin tehtävä. Mikä on mustan anturin tehtävä. Käsittääkseni jos paine nousee liikaa jäähdyttimen toimimattomuuden johdosta niin kompressori kytkeytyy pois päältä. Onko vihreä anturi mahdollisesti ylipaineen huomioiva anturi vai ohjataanko systeemiä jollain muulla tavalla ja onko jossain sulakerasian takana vielä joku rele puhaltimen ohjaamiseksi vai tapahtuuko se akun luona olevan releen kautta.
Sulakkeet ontarkastettu varsinkin 7 eikä niissä ole havaittu vikaa
Jos ei kenelläkään ole selvää käsitystä viasta eikä kyseisestä vihrestä anturista niin kaipaisin kyseisen järjestelmän sähkökaaviota niin pystyisi paikantamaan mahdollisen vikapaikan. Ei tarvitse umpimähkään lähteä uusimaan osia koska anturien vaihto aiheuttaa ilmastoinnin uudelleentäytön.
Lähinnähän ongelma ilmastoinnin toimimattomuudesta tulee auton seisoessa paikallaan kun moottorin jäähdyttimen puhallin ei vielä toimi.
Ilmastointi on alkuperäinen ja kylmäaineena R 134a
Tiedoista kiittäen.

VIAN LÖYTYMINEN
Vietin sunnuntaina nelisen tuntia auton ääressä rakennuskiireistä huolimatta ja sain lopulta vian korjattua. Aikaa meni piuhoihin ja releisiin tutustumisessa mittarin kanssa. Ainakin puhaltimen etuvastus oli tullut tiensä päähä. Samalla selvisi anturienkin toiminta. Musta tunnistaa että järjestelmässä on aineita sisällä eli sallii käynnistymisen. Vihreä on ylipaineentunnistin jos etulauhduttimen paine nousee jäähdytyksen puutteen takia. Eli käynnistää etupuhaltimen ja katkoo sitä tarpeen mukaan.
Sulakepoksi takaa löytyi pari relettä joista taimmainen ohjaa flektiä etuvastuksen kautta ja toinen todennäköisesti ohjaa puhallinta etuvastuksen ohi jos moottorin lämmmöt nousee liian suureksi eli puhallin saahieman lisätehoa. Tämän releen piuhoja en kuitenkaan mittaillut eli moottorin lämpötilan anturi jäi sijainniltaan epäselväksi.
Systeemi ei kuitenkaan lähtenyt toimimaan vaikka ohitti etuvastuksen. Vilkaisin sulakepoksi allekin olisiko siellä piuhoissa vikaa. En havainnut mittään vikaa sielläkään. Lopulta vaihdoin sulakkeet D ja 7 jonka jälkeen lähti toimimaan. Vanhat sulakkeet olivat mittauksen mukaan kumminkin kunnossa joten siltä osin vika jäi hieman mysteeriksi. Olin jo aikaisemminkin irroittanut ne ja pistänyt takaisin joten ei niissäkään ei olisi pitänyt olla hapettumia.
Uuden etuvastuksen hinta oli KL.llä 170 euroa joten päätin kokeilla 1 ohmin vastusta (tehonkesto 100 wattia) elektroniikkaliikkeen muutaman kympin hinnalla.
Hintatieto osoittatui vääräksi. Kun meni tiskille niin löytyi uusi 30 euron hintaan. Puhelimitse saatu tieto oli väärä.
Kokeilin myös elektroniikkaliikkeestä ostettua 1 ohmin vastusta. Vastus oli liian suuri ja pyörintänopeus jäi hieman alhaiseksi. Alkuperäisellä toimii hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”