S600 M120 Koneremppa. Uus omistaja...
S600 M120 Koneremppa. Uus omistaja...
Autohan on sama kuin ennen foorumin paluuta menneisyyteen W140 rassuu topiksissa esitelty kampe.
Konehan on tosiaan naputellut pitemmän aikaa. Varsinkin kuumana on selvästi joku nostajista pitänyt terävää klak,klak,klak,klak ääntä alle 1500 kierroksilla.
Ja eikun hommiin...
Lähtökohta tämä.
Auto seisonut pihalla pakkasessa tovin. Hyvin tärähti tulille -22c pakkasesta.
Lämpimäksi käyttely ja 20km ajolenkin jlk tallin lämpimään.
Ilmanputsarit+ ilmamäärämittarit pois
Alipaine venttiilien letkut+johdot irti. Nämä kannattaa irrotella niin ettei mene sekaisin
Kaasuvivusto pois kuskinpuolelta.
Sitten molemmat kaasuläpät pois.
Johtosarjat koneen päältä pois...
Muutama suuttimien johto liitin on melko hankalassa kolossa.
Imusarjan pultit oli aivan järkyttävän tiukassa Pari pulttia meni vituiksi ja piti porata kanta pois.
Suuttimet ja bensakisko saa jäädä paikalleen imusarjaan.
Etummaiset pultit saa paremmin pois jos jollain ilveellä saa ohjaustehostimen säiliön irti. Säiliöstä ei taas saa letkuja irti jos ei ensin nosta imusarjaa pois edestä Todella tyhmä rakenne...
Imusarjan molemmin puolin on pakokaasunkierrätyksen putket kiinni imusarjan pohjassa. Kaasuläppien kohdalla. Pultit taas tiukassa ja hankalassa paikassa.
No ja johan viimein nousi imusarja pois...
Otetaan kuskinpuolen venttiilikopasta tulpanjohdot ja nokka-akselin asentotunnistimet irti.
Kopan pultit auki ja puukolla ja vasaralla kevyesti naputellen tiiviste irti kannesta. Koppa on todella ohutta valua joten hajoaa herkästi vääntämällä.
Siinähän se. Seuraavaksi tuossa on ajoitusmerkkien pyöritteleminen kohdalleen ja nokka-akselit pois...
Jatkuu... Joskus.
Konehan on tosiaan naputellut pitemmän aikaa. Varsinkin kuumana on selvästi joku nostajista pitänyt terävää klak,klak,klak,klak ääntä alle 1500 kierroksilla.
Ja eikun hommiin...
Lähtökohta tämä.
Auto seisonut pihalla pakkasessa tovin. Hyvin tärähti tulille -22c pakkasesta.
Lämpimäksi käyttely ja 20km ajolenkin jlk tallin lämpimään.
Ilmanputsarit+ ilmamäärämittarit pois
Alipaine venttiilien letkut+johdot irti. Nämä kannattaa irrotella niin ettei mene sekaisin
Kaasuvivusto pois kuskinpuolelta.
Sitten molemmat kaasuläpät pois.
Johtosarjat koneen päältä pois...
Muutama suuttimien johto liitin on melko hankalassa kolossa.
Imusarjan pultit oli aivan järkyttävän tiukassa Pari pulttia meni vituiksi ja piti porata kanta pois.
Suuttimet ja bensakisko saa jäädä paikalleen imusarjaan.
Etummaiset pultit saa paremmin pois jos jollain ilveellä saa ohjaustehostimen säiliön irti. Säiliöstä ei taas saa letkuja irti jos ei ensin nosta imusarjaa pois edestä Todella tyhmä rakenne...
Imusarjan molemmin puolin on pakokaasunkierrätyksen putket kiinni imusarjan pohjassa. Kaasuläppien kohdalla. Pultit taas tiukassa ja hankalassa paikassa.
No ja johan viimein nousi imusarja pois...
Otetaan kuskinpuolen venttiilikopasta tulpanjohdot ja nokka-akselin asentotunnistimet irti.
Kopan pultit auki ja puukolla ja vasaralla kevyesti naputellen tiiviste irti kannesta. Koppa on todella ohutta valua joten hajoaa herkästi vääntämällä.
Siinähän se. Seuraavaksi tuossa on ajoitusmerkkien pyöritteleminen kohdalleen ja nokka-akselit pois...
Jatkuu... Joskus.
Viimeksi muokannut Mika.T, 09.9.2012 22:01. Yhteensä muokattu 14 kertaa.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
juu, olen kans seurannu Mikan remontti topikkeja ja mies kyllä ossaa hommansa, on todella taitavatapio89 kirjoitti:Mika se vaan osaa tehdä tämmöstä remontti-diarya. Pojot siitä.
Meinasitko muuten kaikki nostimet vaihtaa? Äkkiä kun laskee niin 1syl/4nostajaa*12syl= öö 48. Ja pitihän se hintakin kattoa klstä kutoskoneen nostajalle joka on 20,20e ja siitä kun äkkiä laskee niin....
noista nostimien hinnoista, luulis kun 12 pannunen kysymyksessä, hinta varmaankin korkeempi mitä kutos koneen taikka onnella jopa halavemmat
paljonkohan tohon mun kasiin maksas uuvet nostimet
Nostajat on samat M104, M119 ja M120 koneissa. Vaikka kansien rakenne onkin vähän erilainen. Tässä v12 koneessa ei esim, ole niitä v8 koneen muovisia öljyputkia ollenkaan.
Vaihdan vain kuskinpuolelle nostajat kun sieltä se naputus kuuluu ja vielä takapäästä.Jos ei prkl hiljene niin sitten häätyy vaihtaa toisellekkin puolelle.
Tai nostaa kannet pöydälle.
Erikoiselle öljyn menekille löyty kuitenkin syy ettei tarvi alkaa kansia sen takia remppaamaan.
Paikallistin naputuksen vanhalla konstilla. Kuulosuojaimet päähän ja painelemalla rautatangolla venttiilikoppaa jokapuolelta ja toisella päällä kuulosuojaimen muovikoppaa.
Kuuluu muuten melko mielenkiintoisia rahinoita ja kahinoita tuolta koppien alta
Vaihdan vain kuskinpuolelle nostajat kun sieltä se naputus kuuluu ja vielä takapäästä.Jos ei prkl hiljene niin sitten häätyy vaihtaa toisellekkin puolelle.
Tai nostaa kannet pöydälle.
Erikoiselle öljyn menekille löyty kuitenkin syy ettei tarvi alkaa kansia sen takia remppaamaan.
Paikallistin naputuksen vanhalla konstilla. Kuulosuojaimet päähän ja painelemalla rautatangolla venttiilikoppaa jokapuolelta ja toisella päällä kuulosuojaimen muovikoppaa.
Kuuluu muuten melko mielenkiintoisia rahinoita ja kahinoita tuolta koppien alta
Tänään kerkesin vähän taas perehtyä möhköön.
Piti vähän purkaa taas rekvisiittaa edestä pois...
Ekana lähtöpassit sai "lukkopelti" Sitten pääsi käsiksi jäähdyttimen letkuihin ja termostaatin kotelointiin. Tuulettajan siivet ja visko piti myös ottaa pois.
Nesteet lasketaan tottakai ennen letkujen irrottelua.
Jäähdyttäjän ropusta tulee noin 15l nestettä pois ja se riittää siihen ettei termostaatin irrotuksessa valu kanavista enää lattialle nestettä.
Eli ne pois...
Sitten irrotellaan virranjakajan pyörijä ja pohja. Päästään käsiksi jakopään naamalevyyn joka pitää myös ottaa pois.
Nokkien ajoitusmerkit löyty myös kun aikansa tutki.
Kampiakseli O|T merkkiin ja nokkarattaiden takaa löytyy kolot jotka osuu venttiilikoppien tiivistepinnan tasalle.
imupuoli
Pakopuoli
No sitten pitäs saaha jakoketjuun löysiä...
Toiselta laidalta konetta puretaan vähän osaa pois edestä että päästään käsiksi ketjunkiristimeen...
Hihna löysälle ja sitten ilmapumppu pois paikaltaan.
Ilmaputket on kyllä lujassa kiinni tuossa pumpussa. Ei tarvi lemmareita kuin vaan ulkonäön takia.
Ja kas.. Laturikin siellä kurkkii ilmapumpun alla.
Ketjunkiristin löytyy tuolta kolosta laturin yläpuolelta.
Irrotettuna tällainen...
Tällaiset varmistukset on hyvä tehdä nokkarattaisiin ja ketjuun. On sitten kasatessa vähän niinkuin tuplavarmistus.
Sitten vaan imunokan laakerikannet auki. Avataan sitten tasaisesti kaikkia kansia vähän kerrallaan ettei nokka-akseli räpsähdä poikki.
Imu irti.
Molemmat irti.
Ketju kannattaa sitoa esim rautalangalla tiukalle. Taas varmuuden vuoksi ettei ketju pääse muilta jakopään rattailta hyppäämään.
Jatkuu taas joku päivä...
Piti vähän purkaa taas rekvisiittaa edestä pois...
Ekana lähtöpassit sai "lukkopelti" Sitten pääsi käsiksi jäähdyttimen letkuihin ja termostaatin kotelointiin. Tuulettajan siivet ja visko piti myös ottaa pois.
Nesteet lasketaan tottakai ennen letkujen irrottelua.
Jäähdyttäjän ropusta tulee noin 15l nestettä pois ja se riittää siihen ettei termostaatin irrotuksessa valu kanavista enää lattialle nestettä.
Eli ne pois...
Sitten irrotellaan virranjakajan pyörijä ja pohja. Päästään käsiksi jakopään naamalevyyn joka pitää myös ottaa pois.
Nokkien ajoitusmerkit löyty myös kun aikansa tutki.
Kampiakseli O|T merkkiin ja nokkarattaiden takaa löytyy kolot jotka osuu venttiilikoppien tiivistepinnan tasalle.
imupuoli
Pakopuoli
No sitten pitäs saaha jakoketjuun löysiä...
Toiselta laidalta konetta puretaan vähän osaa pois edestä että päästään käsiksi ketjunkiristimeen...
Hihna löysälle ja sitten ilmapumppu pois paikaltaan.
Ilmaputket on kyllä lujassa kiinni tuossa pumpussa. Ei tarvi lemmareita kuin vaan ulkonäön takia.
Ja kas.. Laturikin siellä kurkkii ilmapumpun alla.
Ketjunkiristin löytyy tuolta kolosta laturin yläpuolelta.
Irrotettuna tällainen...
Tällaiset varmistukset on hyvä tehdä nokkarattaisiin ja ketjuun. On sitten kasatessa vähän niinkuin tuplavarmistus.
Sitten vaan imunokan laakerikannet auki. Avataan sitten tasaisesti kaikkia kansia vähän kerrallaan ettei nokka-akseli räpsähdä poikki.
Imu irti.
Molemmat irti.
Ketju kannattaa sitoa esim rautalangalla tiukalle. Taas varmuuden vuoksi ettei ketju pääse muilta jakopään rattailta hyppäämään.
Jatkuu taas joku päivä...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkos kellään hyvää ja varmaa konstia todeta viallinen hydr,nostaja?
Kolme epäilyttävää nostinta on nyt tullu vastaan kun olen ajankuluksi kaikki ruuvipuristimella painanut vähän kasaan.
Kaksi oli melkosen löysää painaa pohjaan. ja yks totaali jumissa.
Parikymmentä aivan oikein toimivaa.
Noo.. samapa se sille. Vaihtuu ne kuitenki.
Kolme epäilyttävää nostinta on nyt tullu vastaan kun olen ajankuluksi kaikki ruuvipuristimella painanut vähän kasaan.
Kaksi oli melkosen löysää painaa pohjaan. ja yks totaali jumissa.
Parikymmentä aivan oikein toimivaa.
Noo.. samapa se sille. Vaihtuu ne kuitenki.
Osia odotellessa...
Saapa nähhä kauanko osissa menee... kl-varaosien varastosta löyty 16kpl nostajia.
Virranjakajien kannet ja pyörijät tulee myös uutta osaa. +tulpat. Yks tulpanhattu pitäs löytää.. uus oli aika arvokas
Sillä hinnalla korjailee melkosen monesti itekkin tuota.
Jakajat näky olevan alkuperäistä tavaraa vuosileimat -95
Sentäs joku osa on tähänkin halpa... tulpat. ~3€ kipale.
Saapa nähhä kauanko osissa menee... kl-varaosien varastosta löyty 16kpl nostajia.
Virranjakajien kannet ja pyörijät tulee myös uutta osaa. +tulpat. Yks tulpanhattu pitäs löytää.. uus oli aika arvokas
Sillä hinnalla korjailee melkosen monesti itekkin tuota.
Jakajat näky olevan alkuperäistä tavaraa vuosileimat -95
Sentäs joku osa on tähänkin halpa... tulpat. ~3€ kipale.
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 25.10.2010 19:03
- Paikkakunta: tornio
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Aukasimpa tässä osia odotellessa toisenkipuolen...
Sitten tuli aivopieru että laitetaampa sytkäpoksien alle uudet piitahnat johtamaan lämmöt pois pokseista. Vanhat mäskit olikin jo parhaat päivänsä nähneet. Kuivaa korppua.
Uusilla piitahnoilla kasaan... tuli kyllä meleko onneton kua.
Ja sama homma toisellekkin poksille.
Sitten tuli aivopieru että laitetaampa sytkäpoksien alle uudet piitahnat johtamaan lämmöt pois pokseista. Vanhat mäskit olikin jo parhaat päivänsä nähneet. Kuivaa korppua.
Uusilla piitahnoilla kasaan... tuli kyllä meleko onneton kua.
Ja sama homma toisellekkin poksille.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
onkos nuo kutoskoneen pokseja
kattos tuonne olisko mittään sopivoo kaheltavoo
http://car-ecu-repair.com/mercedes/engi ... l-unit-46/
sitä en tiijä onko käytettyjä vaiko uusia, kun on ulukomaan kielellä, mutta ossaan sentään kattella kuvia
kattos tuonne olisko mittään sopivoo kaheltavoo
http://car-ecu-repair.com/mercedes/engi ... l-unit-46/
sitä en tiijä onko käytettyjä vaiko uusia, kun on ulukomaan kielellä, mutta ossaan sentään kattella kuvia
Kurkkasimpa tuonne auton alle tarkistaakseni että onko öljyvuoto loppunut kun kirin ropun kunnolla kiinni kun se mokoma oli tuossa loppukesästä löysällä.
Oho...
No ei se sitten vissiin ollu pitäny. Kokeilin lenkillä kirasta uusiksi. Ei shaatana.. kiinni se on...
Vähän kyllä ollu tuo öljypohja rutussa jo aikasemmin mutta aloimpa sitten vähän paremmin putsaileen sitä... Ja kas...
Sehän mokoma vuotaa ropun juuresta. Tehny kesän pari turvesuo keikkaa tehtävänsä het. Aikalailla on naarmuilla tuo palkkikin tuossa öljypohjan etupuolella. Ilman sitä ois varmaan tuo vuoto löytyny jo paaaljon aikasemmin.
No. Eikai siinä.
Öljypohja pois...
Sieltä se on ropun alapuolelta ratkennu mokoma.
Oho...
No ei se sitten vissiin ollu pitäny. Kokeilin lenkillä kirasta uusiksi. Ei shaatana.. kiinni se on...
Vähän kyllä ollu tuo öljypohja rutussa jo aikasemmin mutta aloimpa sitten vähän paremmin putsaileen sitä... Ja kas...
Sehän mokoma vuotaa ropun juuresta. Tehny kesän pari turvesuo keikkaa tehtävänsä het. Aikalailla on naarmuilla tuo palkkikin tuossa öljypohjan etupuolella. Ilman sitä ois varmaan tuo vuoto löytyny jo paaaljon aikasemmin.
No. Eikai siinä.
Öljypohja pois...
Sieltä se on ropun alapuolelta ratkennu mokoma.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Oikomista ajetellen öljypohja sais olla kiinni suorassa tasossa... Sellaisen tekeminen taasen hieman haastava pähkinä.touhottaja kirjoitti:minä kyllä hiukan kopistelisin tuota pohojaa takasin ulospäin ja sen jälestä putsaisin tarkasti ropun tyven ja messingillä juottasin ropun natsan kiinni ja siinä samalla menis pohjan oikomisesta tulleet repeemätkin kiinni
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
No tuolla turvetyömaalla on nuo tiet vähän mitä sattuu Vapo prkl ilmeisesti niin rahaton että tiet on lähinnä raktorilla kuljettavassa kunnossa.
Tai lähinnä tuntuu että eräs työmaamestari maksaa ilmeisesti omasta lompakosta nuo kunnostukset. Tai siis jos sellaisia joskus tehtäis.
No mutta tulipa osatkin viimein tuossa eilispänä.
Piti sitten het vähän kasailla konetta. Nostajat+nokat paikalleen, Venakopat paikalleen. Sytkäosaa uusiksi niin että aivan hirvittää
Vielä ois jollekkin päivälle imusarjan paikalleen istutus. Siinä saattaa muutama ärräpää lennellä on se sen verran vittumainen laitettava.
Niijja se öljypohja pitäs heppailla joskus tiiviiksi.
Tai lähinnä tuntuu että eräs työmaamestari maksaa ilmeisesti omasta lompakosta nuo kunnostukset. Tai siis jos sellaisia joskus tehtäis.
No mutta tulipa osatkin viimein tuossa eilispänä.
Piti sitten het vähän kasailla konetta. Nostajat+nokat paikalleen, Venakopat paikalleen. Sytkäosaa uusiksi niin että aivan hirvittää
Vielä ois jollekkin päivälle imusarjan paikalleen istutus. Siinä saattaa muutama ärräpää lennellä on se sen verran vittumainen laitettava.
Niijja se öljypohja pitäs heppailla joskus tiiviiksi.
Eipä loppunu kalkatus nostimien vaihdolla
Mitäs seuraavaksi... Kannet ylös ja tutkiin alakertaa???
Naputus kuuluu selvästi nelospytystä. Nelosen bensasuuttimen johdon kun nykäsee käydessä irti niin kalkatus kovenee huomattavasti.
Muita irrotellessa ei moista eroa saa aikaan.
Ääni on sellainen melko terävä klak klak. selvästi työtahtien mukaan kuuluva. Ja tosiaan kun ottaa joko suuttimen johdon tai tulpanjohdon irti niin ääni voimistuu ja tulee säännöllisesti jokatoisella koneen kierroksella.
Piuhat kiinni ääni on selvästi vaimeampi eikä niin säännöllinen.
Samoin kun kierroksia nostaa hieman (yli1000rpm/min) niin ääni katoaa täysin.
photobuckettiin koitin ladata videonpätkää äänestä mutta eipä se sitä suostu näemmä lataamaan.
Veikkauksia???
Mäntärikki?
Männäntappi horo?
kk-laakeri horo??
Mitäs seuraavaksi... Kannet ylös ja tutkiin alakertaa???
Naputus kuuluu selvästi nelospytystä. Nelosen bensasuuttimen johdon kun nykäsee käydessä irti niin kalkatus kovenee huomattavasti.
Muita irrotellessa ei moista eroa saa aikaan.
Ääni on sellainen melko terävä klak klak. selvästi työtahtien mukaan kuuluva. Ja tosiaan kun ottaa joko suuttimen johdon tai tulpanjohdon irti niin ääni voimistuu ja tulee säännöllisesti jokatoisella koneen kierroksella.
Piuhat kiinni ääni on selvästi vaimeampi eikä niin säännöllinen.
Samoin kun kierroksia nostaa hieman (yli1000rpm/min) niin ääni katoaa täysin.
photobuckettiin koitin ladata videonpätkää äänestä mutta eipä se sitä suostu näemmä lataamaan.
Veikkauksia???
Mäntärikki?
Männäntappi horo?
kk-laakeri horo??