Tonin 9-3 2.0t ja Ford Mondeo 2.0 TDCi
Tonin 9-3 2.0t ja Ford Mondeo 2.0 TDCi
Saabismi on sairautta ja turbo-saabismi on mielisairautta. Aiemmin kaksi Saabia omistaneena näyttää tämä sairaus uusiutuvan taas pahemman kerran! Kaksi enemmän tai vähemmän ongelmallista ja bensasyöppöä Saabia on ollut, mutta niin se tuo merkki aina vetää puoleensa kuin magneetti. No, jospa se "kolmas kerta toden sanoo" pätee tässäkin asiassa...
Koko hommahan lähti liikkeelle siitä, että menin puoli-huolimattomasti tekemään tällaisesta Saab 9-3 Sport Sedanista tarjouksen. Homma kostautui minulle pahemman kerran, koska sehän jäi minulle käsiin
Auto on siis sedan-korinen, 2-litrainen 175 hv turbo automaattilaatikolla, vuosimalli on 2005. Ja värillähän ei tietenkään ole väliä, kunhan se on musta
Tämä saapas on ehtinyt nähdä maantietä 156000 km ja kaikki huollot on tehty ajallaan merkkiliikkeessä.
Varusteita tuossa vaikuttaisi olevan ihan omiin tarpeisiin enkä edes ole ehtinyt kaikkeen sen kummemmin vielä perehtymäänkään.
Koeajoa olen sen verran ehtinyt suorittaa, että voin todeta auton tarjoavan melko miellyttävät kyydit. Laatikko pelaa mukavan jouhevasti ja voimavarojakin riittää ihan kiitettävästi. Tuo laatikkohan mahdollistaa myös käsin vaihtamisen ja pienenä ekstrana ratista löytyy vaihteenvalitsinpainikkeet - ihan formulameininkiä, etten sanoisi
Tarkistelujen ja koeajon perusteella kori, tekniikka ja alusta vaikuttaisi olevan erinomaisessa kunnossa! Ja vasta-aikoihin näytti olevan katsastettukin.
Koitanpas myöhemmin koota tähän lisää juttua kunhan saan kilometrejä ja ajokokemusta kerättyä tällä kulkineella. Autonkin saan haltuuni vasta nousuviikolla...
Koko hommahan lähti liikkeelle siitä, että menin puoli-huolimattomasti tekemään tällaisesta Saab 9-3 Sport Sedanista tarjouksen. Homma kostautui minulle pahemman kerran, koska sehän jäi minulle käsiin
Auto on siis sedan-korinen, 2-litrainen 175 hv turbo automaattilaatikolla, vuosimalli on 2005. Ja värillähän ei tietenkään ole väliä, kunhan se on musta
Tämä saapas on ehtinyt nähdä maantietä 156000 km ja kaikki huollot on tehty ajallaan merkkiliikkeessä.
Varusteita tuossa vaikuttaisi olevan ihan omiin tarpeisiin enkä edes ole ehtinyt kaikkeen sen kummemmin vielä perehtymäänkään.
Koeajoa olen sen verran ehtinyt suorittaa, että voin todeta auton tarjoavan melko miellyttävät kyydit. Laatikko pelaa mukavan jouhevasti ja voimavarojakin riittää ihan kiitettävästi. Tuo laatikkohan mahdollistaa myös käsin vaihtamisen ja pienenä ekstrana ratista löytyy vaihteenvalitsinpainikkeet - ihan formulameininkiä, etten sanoisi
Tarkistelujen ja koeajon perusteella kori, tekniikka ja alusta vaikuttaisi olevan erinomaisessa kunnossa! Ja vasta-aikoihin näytti olevan katsastettukin.
Koitanpas myöhemmin koota tähän lisää juttua kunhan saan kilometrejä ja ajokokemusta kerättyä tällä kulkineella. Autonkin saan haltuuni vasta nousuviikolla...
Viimeksi muokannut toni1976, 23.3.2017 23:18. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Ihan varmasti kuviakin tulee jahka auton tiistaina kotiin saan.
Farkku 9-5 on ollut mullakin pidemmän aikaa mietinnässä, mutta tämä nyt sitten vahingossa jäi käsiin Ehkä se sitten jossain vaiheessa vaihtuu isompaan Saabiin, tai sitten ei...
Wikke: Koeajo ihan varmasti järjestyy
Farkku 9-5 on ollut mullakin pidemmän aikaa mietinnässä, mutta tämä nyt sitten vahingossa jäi käsiin Ehkä se sitten jossain vaiheessa vaihtuu isompaan Saabiin, tai sitten ei...
Wikke: Koeajo ihan varmasti järjestyy
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Nelivetoinen TTiD vois olla kiva kapine jos sellainen vaan olisi. Vaikka sekin olisi bensamoottoristen tapaan etuvetopainotteinen jos ei kytke automaattisia hallintasydeemöjä pois jolloin voimansiirto muuttuu takavetopainotteiseksi Mukavaa nuilla etuvedoillakin on ajaa mutta se karsii ainakin minut varteenotettavasta ostajakunnasta. Muutama SAAB on silti ollut ja tosiaankin kivoja ovat olleet. Ajajan auto
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Juu, takavedon, saksankitkojen ja asd-perän voimin edetäänMariini kirjoitti:Kuksin postinumeron perusteella hyvän talviauton ominaisuudet on varmasti arvossaan
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Saab oli hieno merkki aikoinaan. Vanhat saappaat oli todella kestäviä autoja. Ikävä että merkki meni vähän piloille gm-pyörityksessä. Ehkä Saba menee nyt oikeaan suuntaan, kun saavat bemarin koneet ja hintaa alas. Tämä nykyhetkinen vaihe aiheuttaa varman kaadon. Hinta/laatusuhde ei ole lähelläkään sitä mitä sen pitäs olla.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Pitäisi alkaa Saabiin vaihtaan öljyt, sillä jostain syystä tuo 30000 km/2 vuotta kattava vaihtoväli ei minua vakuuta.
Nykyisillä öljyillä on ajettu vain 10000 km/1 vuosi...
Saab-foorumilla olen tiedustellut mahdollisia halvempia öljyvaihtoehtoja mikäli tihentää vaihtovälin esim 15000 km:n. Vastauksia sieltä on tullut toistaiseksi melko laihoin tuloksin
Saabin käyttöohjekirjassa sanotaan seuraavaa:
Tääältä löytyis yks esimerkki huomattavasti huokeammasta öljyvaihtoehdosta, mutta uskaltaako tuota laittaa koneeseen. Tätä ainaki Motonet myy 9-3:n moottoriöljyksi
Nykyisillä öljyillä on ajettu vain 10000 km/1 vuosi...
Saab-foorumilla olen tiedustellut mahdollisia halvempia öljyvaihtoehtoja mikäli tihentää vaihtovälin esim 15000 km:n. Vastauksia sieltä on tullut toistaiseksi melko laihoin tuloksin
Saabin käyttöohjekirjassa sanotaan seuraavaa:
Mitä tuosta voi seurata, jos valitsen esim tuon laatuluokituksen täyttämän öljyn, mutta viskositeetti onkin 5W-30Tietyillä öljyntoimittajilla on moottoriöljyjä, jotka täyttävät laatuvaatimuksemme (GM-LL-A025, GM-LL-B025), mutta viskositeetti poikkeaa suosittelemastamme. Nämä öljyt hyväksytään myös, MUTTA EI 4-SYL. BENSIINIMOOTTORIIN (Turbomoottori), tässä moottorissa PITÄÄ käyttää täyssynteettistä moottoriöljyä, jonka viskositeetti on 0W-30 tai 0W-40.
Tääältä löytyis yks esimerkki huomattavasti huokeammasta öljyvaihtoehdosta, mutta uskaltaako tuota laittaa koneeseen. Tätä ainaki Motonet myy 9-3:n moottoriöljyksi
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Rasvoista en sano mittää ku en tiijä. Mutta olettaen että kone on samaa sukujuurta kun Tonnarin, NG 900:sen ja muutamaa vuotta vanhemman 9-3:n kone, niin hajeppa tietoa huohottimista ja niiden päivityksistä. Tuntuu ettei ne saanu sitte millään valmista siitä vehkeestä ku varmaan viis eri huohotinpäivitystä tullu. Selevitä mikä versio itelläs on, onko vaihettu ja mikä on viimesin suositus. Vaikuttaa moottorin (ja öljyn) vointiin vissiin aika lailla. Huohotinletkuissa ollu mätävikaa myös.
Ja suosittelen ottamaan moniuraremmiä hetkeks löysälle ja irrottamaan kampurapyörän, avaamaan sen takapuolelta hihnapyörän ruuvit ja laittamaan lukitetta kierteisiin ja takas kasaan. Yhen nähny ja korjannu, mutta useita tapauksia lukenu tai kuullu, että ruuvit on auenneet ja jauhaneet öljypumpun ja koko jakokopan silipuks. Kopan vaihtaa kyllä kone melkein paikallaan jos on lehemän hermot ja mielikuvitusta, merkkiliike nostaa padan pois ja käyttää kannenkin irti. Purkua/kasausta piisaa teki miten vaan, rattaan taas irrottaa lokakopan kautta aika äkkiä ja käyttää pöyvällä
Ja suosittelen ottamaan moniuraremmiä hetkeks löysälle ja irrottamaan kampurapyörän, avaamaan sen takapuolelta hihnapyörän ruuvit ja laittamaan lukitetta kierteisiin ja takas kasaan. Yhen nähny ja korjannu, mutta useita tapauksia lukenu tai kuullu, että ruuvit on auenneet ja jauhaneet öljypumpun ja koko jakokopan silipuks. Kopan vaihtaa kyllä kone melkein paikallaan jos on lehemän hermot ja mielikuvitusta, merkkiliike nostaa padan pois ja käyttää kannenkin irti. Purkua/kasausta piisaa teki miten vaan, rattaan taas irrottaa lokakopan kautta aika äkkiä ja käyttää pöyvällä
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuo GM:n öljy on Delphin tekemää. Ihan käypäistä litkua se on. Mulla oli sitä 9-3:ssa, ei mitään pahaa sanottavaa.
Sanokos se huoltokirja mitään ACEA- tai API- luokituksista? Teppo-Oilin Diamond ainakin täyttää samat kriteerit niillä luokityksilla kuin tuo GM:kin, sitä saanee lähempääkin
Kiitos Saab-kuvaspektaakkelista
Sanokos se huoltokirja mitään ACEA- tai API- luokituksista? Teppo-Oilin Diamond ainakin täyttää samat kriteerit niillä luokityksilla kuin tuo GM:kin, sitä saanee lähempääkin
Kiitos Saab-kuvaspektaakkelista
Joo, eihän se GM:n öljy varmaan huonoa ole, mutta kyse on siitä kun viskositeettivaatimus tuossa ysikolmosessa on se 0W-30 tai 0W-40...
Tuo GM:n liemi on 5W-30.
Onkohan tuolla sitten mitään käytännön merkitystä jos ajaa vuodessa sen 15000 km ja vaihtaa öljyn kerran vuoteen?
Tuo GM:n liemi on 5W-30.
Onkohan tuolla sitten mitään käytännön merkitystä jos ajaa vuodessa sen 15000 km ja vaihtaa öljyn kerran vuoteen?
Viimeksi muokannut toni1976, 26.8.2011 22:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Jopas nyt jottain, kovan näkönen laitoshan tuo on oikein paremmalla ratiolla Avainkin on otettu oikeaoppisesti pois lukosta, tuohan syö akun yhdessä yössä jos sen jättää paikalleen
Jos se on viskositeetille ranttu niin haje vaikka tätä, täyttää luokitukset, on haluttu viskositeetti jne. Ja ei tarvi hakea Rollosta
Jos se on viskositeetille ranttu niin haje vaikka tätä, täyttää luokitukset, on haluttu viskositeetti jne. Ja ei tarvi hakea Rollosta
Tuo öljy kävi itelläki mielessä. Mitähän mahtaa tuo Teboilin liemi maksaa?Harald kirjoitti:Jopas nyt jottain, kovan näkönen laitoshan tuo on oikein paremmalla ratiolla Avainkin on otettu oikeaoppisesti pois lukosta, tuohan syö akun yhdessä yössä jos sen jättää paikalleen
Jos se on viskositeetille ranttu niin haje vaikka tätä, täyttää luokitukset, on haluttu viskositeetti jne. Ja ei tarvi hakea Rollosta
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Viiskymppiä neljä litraa *o*onetissä, eli hinnoissaan on. Castrol ja Mobil 1 on jo ihan samoissa (0W-40- öljyt). Katoitko ne API- ACEA- luokitukset, mitä Saab vaatii?
On joo aika kireä vaatimus tuo 0W- veden kaataminen moottoriin, nyt kun luin tuon lainauksen uudelleen.
Mikäs varustetaso tuo on, ei taida ihan perus Linear olla enää? Entä minkäkokoiset on nuo renkaat tossa kuvassa, näyttää vähän korkealla kulkevan Omassa 9-3SS:ssä tuntui että ois saanu maavaraa olla enemmänkin, ei hyvä marja-auto
On joo aika kireä vaatimus tuo 0W- veden kaataminen moottoriin, nyt kun luin tuon lainauksen uudelleen.
Mikäs varustetaso tuo on, ei taida ihan perus Linear olla enää? Entä minkäkokoiset on nuo renkaat tossa kuvassa, näyttää vähän korkealla kulkevan Omassa 9-3SS:ssä tuntui että ois saanu maavaraa olla enemmänkin, ei hyvä marja-auto
No onpa vain tuo Teboilin öljykin hinnoissa Ei siihen kerrassaan taida mitään halvempaa löytyäkään, mikäli 0W-öljy pitää olla... Laitoin Saabille sähköpostia asiasta, joten ootellaanpas mitä sieltä vastaavatHarald kirjoitti:Viiskymppiä neljä litraa *o*onetissä, eli hinnoissaan on. Castrol ja Mobil 1 on jo ihan samoissa (0W-40- öljyt). Katoitko ne API- ACEA- luokitukset, mitä Saab vaatii?
On joo aika kireä vaatimus tuo 0W- veden kaataminen moottoriin, nyt kun luin tuon lainauksen uudelleen.
Mikäs varustetaso tuo on, ei taida ihan perus Linear olla enää? Entä minkäkokoiset on nuo renkaat tossa kuvassa, näyttää vähän korkealla kulkevan Omassa 9-3SS:ssä tuntui että ois saanu maavaraa olla enemmänkin, ei hyvä marja-auto
Varustetaso on Linear, mutta siinä oli joku Linear Pro Pack ja ES2 lisävarusteena. Mitä lie mahtanevat nuokin pitää sisällään? Epäilisin tuon ES2:n tarkoittavan mahdollisesti audiojärjestelmää, mutta varma en ole...
Renkaat on 215/55x16 ja tosiaan ainakin tuossa kuvassa näyttää isolta tuo maavara
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Tuolta löytyy varustetaso ja audiojuttuihin vastauksia: http://dyc.saab-web.com/main/image/broc ... _93_FI.pdf
Saabilta tuli vastaus kun kysyin tästä öljyprobleemasta:toni1976 kirjoitti:No onpa vain tuo Teboilin öljykin hinnoissa Ei siihen kerrassaan taida mitään halvempaa löytyäkään, mikäli 0W-öljy pitää olla... Laitoin Saabille sähköpostia asiasta, joten ootellaanpas mitä sieltä vastaavat
"Teknisen osastomme mukaan sinun tulee käyttää autoosi suositeltua
öljyä huolimatta siitä kuinka usein öljyt vaihdat, jotta et sekoita laatua."
Elikkä 0W-lientä koneeseen, maksoi mitä maksoi
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
No enpä kyllä ymmärrä, jos kerran suodatin/-nmet ja öljyt vaihtaa niin eiköhän nuo nykylitkut aja saman asian, niin ja mitähän siellä on, on iso?toni1976 kirjoitti:Saabilta tuli vastaus kun kysyin tästä öljyprobleemasta:toni1976 kirjoitti:No onpa vain tuo Teboilin öljykin hinnoissa Ei siihen kerrassaan taida mitään halvempaa löytyäkään, mikäli 0W-öljy pitää olla... Laitoin Saabille sähköpostia asiasta, joten ootellaanpas mitä sieltä vastaavat
"Teknisen osastomme mukaan sinun tulee käyttää autoosi suositeltua
öljyä huolimatta siitä kuinka usein öljyt vaihdat, jotta et sekoita laatua."
Elikkä 0W-lientä koneeseen, maksoi mitä maksoi
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Saapas on ihan hyvä auto vaikka vetäähän se väärästä päästä. Saappi on mersun, jenkkien ja ilmajäähdytteisten volkkarien kanssa ne jotka meikäläistä viehättää. Tällähetkellä vaimon kulkineena 9-5 2.3t farkku. Reilun vuoden ollut ja kolme tyyppivikaa jo koettu Eipä ole saappi kestävyydeltään niinkuin 80-luvulla... VNT turbo meni tuossa reilussa 150tkm ja sehän oli se surullisen kuuluisa Garretti enkä edes silloin tajunnut laittaa mitsun TD04 tilalle. Sitten tuossa kesällä jäi pihaan kun kampiakselin asentoanturi kuoli. Kesällä myös alkoi ooppelin alustaosat oireilemaan mutta onneksi hiljeni taas. Muuten on ollut tosi hyvä auto ajaa! Jaksaa ajaa pitkääkin matkaa kuin mersulla ikään!
Niin ja itse asiaan. Motonetistä näytti saavan GM alkuperäistä long life litkua tuohon 5 litraa reilut parikymppiä. Sitä lykkäsin kun öljyt vaihdoin.
Entisenä Castrol Magnatec Diesel miehenä kyllä vähintäänkin aiheutti rytmihäiriöitä tuollainen öljy mutta kai se välttää tuohon.
Niin ja itse asiaan. Motonetistä näytti saavan GM alkuperäistä long life litkua tuohon 5 litraa reilut parikymppiä. Sitä lykkäsin kun öljyt vaihdoin.
Entisenä Castrol Magnatec Diesel miehenä kyllä vähintäänkin aiheutti rytmihäiriöitä tuollainen öljy mutta kai se välttää tuohon.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Kävin ihan mielenkiinnosta polkemassa taas uutta Saabasta, tätä 9-3 diesel mallia. Ei se ajoltaan (etuvetoiseksi) ole paha, jos niitä nyt hyviä onkaan Mutta laatu ei kyllä ollut muuttunut miksikään. Kun oikaisin vasempaa jalkaa lepotuelle tuki lurpsahti kasaan ja kengänpohjan kylki jäi kiinni muovipaneeliin. Tämä sitten tuli irti kengän matkassa mukana Tuokin vielä menisi jos hintaa olisi 10kiloeukkaa vähemmän. Tuolla hinnalla ei koskaan Vai onko se O*el, silloihan tuo kuuluu asiaan
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
On, ja viimeisten joukossa nykyään, kun jopa Sitikka on antanut periks tavanomaisuudelle monessa suhteessa.Wikke kirjoitti:Juu onnea vaan! Saabeissakin on sitä omaa erikoisuutta, kuten Mersuissakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tuossa yks topikki mainitsemastani aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... edbfee01c1
Kelkka etuputki ja öljypohjakin on syytä aukoa tuossa rempassa, jos mielii saada öljypumpun palaset pois imusiivilästä. Kannattaa käyttää ratas irti ennen mahdollista tuhoa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... edbfee01c1
Kelkka etuputki ja öljypohjakin on syytä aukoa tuossa rempassa, jos mielii saada öljypumpun palaset pois imusiivilästä. Kannattaa käyttää ratas irti ennen mahdollista tuhoa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.