Pähkäilyä sytytysyksiköistä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Pähkäilyä sytytysyksiköistä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tulipa tässä vaan mieleen, että mites mahtaa olla teoria jossa otetaan ensin vaikka tämän W124 E500:sen sytkäboxi ja pidetään sitä kiinni autossa 10vuotta ja todetaan se senjälkeen rikkoutuneeksi! Kysymykseen Miksi se hajosi, ei saada vastaukseksi kuin arvailuja tai joku loistava fakta-> Niitä vain menee :roll:

Mutta, voisiko, edes teoriassa, arvon elektroniikasta ymmärtävät kolleegat, syy löytyä siitä lämmönsiirto pastasta (vai mitä se nyt sitten onkaan nimeltää, se valkoinen mömmö jota levitetään reilusti kiinnityspintaan ennen asennusta, tässätapauksessa lokasuojaan) Nimittäin muistan tuosta omastani sen, että ihmettelin boxia vaidettaessa kyseistä mömmöä, kun se oli muuttanut olomuotoaan elastisesta kiinteäksi, lähes jauhemaiseksi pölyksi! Niin voiko nuo mystiset kärähtämiset johtua niinkin yksinkertaisesta syystä että tuo lämmönsiirtoaine on menettänyt 10vuodessa toimintakykynsä ja sulattaa boxin :huh:

Eli sisällytänkö boxin alusmassojen vaihdon jokavuotiseen huolto-ohjelmaan, vai pitäiskö mennä vaan nukkumaan :help: :happy:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hyvä huomio Piippu :!:

Lämmönjohto laippapintojen liitoksessa pitäisi pääasiassa tapahtua suorana johtumisena pinnasta toiseen. Tuo aine on tarkoitettu täyttämään mahdolliset epätasaisuudet lämmönjohtopinnoissa, ei suinkaan toimimaan väliaineena laippojen välillä. Kas kun sen lämmönjohtokyky on aina paljon heikompi kuin suorien pintakontaktien, eli liikaa käytettynä se toimiikin lämmönjohtumista eristävänä, jos verrataan suoraan kontaktiin ilman väliainetta.

Kuitenkin usein elektroniikkateollisuudessakin tätä käytetään väärin, monestikin johtuen asennustöitä tekevien heikosta perehdytyksestä. Olen ollut itsekin useasti tuohon liittyviä asennusohjeita katselmoimassa ammattini puolesta.

Jos lämpö ei johdu pois tehoelektroniikan piiristä, eli piirin lämpötila on korkea, se tosiaan lyhentää piirin elinikää, eli kyllä se lämmönjohtuminen voi vaikuttaa syttöboksin käyttöikään, paljonkin.

Jos tuon haluat optimoida, niin ensin kannattaa varmistaa että lämmönjohtumispinnat ovat mahdollisimman planaariset ja toisiinsa hyvin sopivat, eikä välissä ole mitään rosoja. Sitten siihen mahdollisimman minimaalinen kerros lämmönjohtopastaa, ja varmistaa ettei väliin pääse roskia, ja eikun uudelleen paikalleen hiukan "hakien" eli niin että ylimääräinen pasta tulee pois eikä loora jää sen päälle kellumaan.

Silloin kun pastaa on riittävän vähän, niin se iänmukainen kuivuminenkaan ei ole kovin vaarallista, toisin kuin jos sitä on sentin kerros välissä.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Et mahtanut tämän asian kanssa saada nukuttua?
Jaa, että boxin ja lokasuojan välissä on nyt paksuhko alumiinilevy? No sillä tavalla! :idea: :P
Kuva
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kiitos tuesta Jonihava, ettei tässä nyt oltukaan ihan hakoteillä 8) Siis nythän on niin, että kyseinen autosähköspesialisti joka boxin asensi, kertoi että massaa pitää olla reilusti ja niin sinne myös laitettiin :huh: Pinnat oli kyllä tasaiset. Pitääpäs vähän tutkia uudelleen tuota, koska homma tehtiin 4vuotta takaperin, että miten on massa säilynyt.


Ihme kyllä, sain nukutuksi ja hyvin! koska tiesin että siellä boxin pohjassa on alumiinipinta jo valmiiksi 8) :wink:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllähän se osa syy varmaan siinä on että poksi pääsee lämpenemään.

HVM kirjotteli aikoinaan aika hyvää tekstiä ässän sytkäpoksista
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”