Ilmastointipulmatopikki
Ilmastointipulmatopikki
Ei löytynyt pikaisella haulla ilmastointitopikkia. Jos semmoinen on niin ohjatkaa sinne, kiitos.
Noniin, W202 sai keväthuollon ilmastointilaitteelle kun ei jaksanut jäähdyttää ollenkaan talven jäljiltä. Loppukesästä vielä pelasi. No, vuoden eka lämpimillä vappuna piti havaita ettei enää jäähdytä ja sitten kiireesti tyhjennyttämään, tyhjiötä imemään, uutta ainetta laittamaan ja öljyämään ja kompuran paineet tarkastamaan. kaikki näytti olevan kunnossa ja viileää tuntui jo tulevan paremmin. Nyt ei vaan taas tule. Jokos ne vuoti pois? Lasissa näkyy pikkuista liikettä kun vehje päällä.
Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu? Onkos suodattimilla eroja, orkkis vai tarvike?
Pitänee viikolla katsella minkälainen tapaus suodatin on.
Samalla täytyy vaania voiko laakeria ehjätä, kun kuuluu puhaltimesta maailmanlopun ääniä eli alkoi ääntelemään ikäänkuin joku siipi ois mutkalla ja hipoisi jonnekkin.
Noniin, W202 sai keväthuollon ilmastointilaitteelle kun ei jaksanut jäähdyttää ollenkaan talven jäljiltä. Loppukesästä vielä pelasi. No, vuoden eka lämpimillä vappuna piti havaita ettei enää jäähdytä ja sitten kiireesti tyhjennyttämään, tyhjiötä imemään, uutta ainetta laittamaan ja öljyämään ja kompuran paineet tarkastamaan. kaikki näytti olevan kunnossa ja viileää tuntui jo tulevan paremmin. Nyt ei vaan taas tule. Jokos ne vuoti pois? Lasissa näkyy pikkuista liikettä kun vehje päällä.
Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu? Onkos suodattimilla eroja, orkkis vai tarvike?
Pitänee viikolla katsella minkälainen tapaus suodatin on.
Samalla täytyy vaania voiko laakeria ehjätä, kun kuuluu puhaltimesta maailmanlopun ääniä eli alkoi ääntelemään ikäänkuin joku siipi ois mutkalla ja hipoisi jonnekkin.
- Petri Rintala
- Viestit: 214
- Liittynyt: 21.5.2006 12:14
- Paikkakunta: Rauma
Tyhjähän se taas on veikkaisin ! mulla oli joka keväinen operaatio käydä kylmäkone täyttämässä (kone ilmoitti aina et vuototesti ok vaikka litkut oli talvenaikana häipyny) no männä viikolla taas menin hakemaan uusia aineita no nyt ei ollut enää epäselvää mistä vuotaa oli ihan korvin kuultavissa et etupäästähän se vuotaa ei kun ilmastoinnin syyläri vaihtoon 207€ (veholla 715€) siis osa ite vaihdoin
ja taas toimii.

Lauhduttimen kennon vuotaminen on tyyppivika 202:ssa. Jos vuoto on siellä, ei muuta kuin uutta kennoa nokalle ja kuivain samalla vaihtoon. Itse vaihdoin nuo viime kesänä.
Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin.
Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin.

---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Ilmastointipulmatopikki
Ainakin minulla.AK47 kirjoitti:Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu?
Ei tuu kylmää sisälle jos on umpiseinä vastassa

Se ompi pierua ohuempaa ainetta.ahonen v kirjoitti:Kylmäaine vuotaa muuten 100 kertaa pienemmästä reiästä kuin vesi, että vuotoa voi kyllä olla muuallakin.

Väriaineella sen vuotokohdan löytää.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
Re: Ilmastointipulmatopikki
Jep, niin muistelin että juuri näin ois käyny foorumilaiselle joskus.Ari66 kirjoitti:Ainakin minulla.AK47 kirjoitti:Olikos joskus jollakin käyny niin että raitisilmasuodatin oli umpitukossa ja ei ilmastointi pelannu?
Ei tuu kylmää sisälle jos on umpiseinä vastassa
Noo, katselin suodattimen ja tosiaankin vaihdon tarpeessa se on. Muttamutta, puhaltaa silti hyvin ja näyttäis että ilmastoinnin kennon ois oltava suodattimen jälkeen. Mitenhän tuo nyt on? Taitaa olla vikaa eli vuoto kylmävehkeessä....

Moottori ainakin on laakereiltaan väljä kun kihnuttaa. Saakos nuo moottorit purettua ja laitettua uudet laakerit? Moottorin hinta näyttäis olevan 210e KL:ssä joten vaikka värkkäisi 8h tuota niin silti kannattais ennemmin, kuin olla töissä tienaamassa. Laakeripronssi ei kummoista maksa jos sorvaa laakerit. Lähinnä mietityttää saako moottorin purettua ilman rälläköintiä ja kasattua ilman hitsaamista.
- Komulainen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 17.11.2005 12:23
- Paikkakunta: Sukeva
Ja lauhduttimen vaihdon jälkeen kannattaa käyttää jollain alan miehellä joka koeponnistaa järjestelmän ennen käyttöön ottoa esim:typpipaineella.
Kerralla tekee tiiviin niin kylmäaine pysyy talven yli tallessa..
Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Kerralla tekee tiiviin niin kylmäaine pysyy talven yli tallessa..
Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Mulla on aina ilmastointi päällä, kompura käy sillon kun käy.Komulainen kirjoitti: Asiaa parantaa kun käyttää talvellakin välillä ilmastointia päällä, kompressorin akselitiivisteellä on tapana "kuivua" vähällä käytöllä josta seurauksena nuo kylmäaineen karkailut.
Kylmämies tosin sanoi, että jos haluaa säästellä kompuraa, niin helteillä kannattaa laittaa ilmastointi päälle vasta vauhdissa, kun ilmavirta on jäähdyttänyt kennoa, muutoin voi pitää aina päällä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Komulainen
- Viestit: 25
- Liittynyt: 17.11.2005 12:23
- Paikkakunta: Sukeva
Pitää paikkansa että lauhduttimessa pitää kuumakaasun päästä lauhtumaan että järjestelmä pelittää ja kompressori ei vioitu, mutta yleisimmin autossa on joko presu tai termostaatti ohjaamassa lauhduttimen puhaltimia..
Näillä varmistellaan korkeapaineen pysyminen sallituissa rajoissa ja näin vältytään konerikoilta. Eli jos lauhduttimen edessä näkyy flektit niin voi huoletta pyöritellä ilmastointi päällä kelillä kuin kelillä..
Talvella ilmastoinnista on etu kosteuden poistosta, vie huurteen lasista ja ei vaikuta siihen polttoaineen kulutukseen juurikaan jos joku sitä miettii..
Näillä varmistellaan korkeapaineen pysyminen sallituissa rajoissa ja näin vältytään konerikoilta. Eli jos lauhduttimen edessä näkyy flektit niin voi huoletta pyöritellä ilmastointi päällä kelillä kuin kelillä..
Talvella ilmastoinnista on etu kosteuden poistosta, vie huurteen lasista ja ei vaikuta siihen polttoaineen kulutukseen juurikaan jos joku sitä miettii..

Ari66: Hyvä, tämä tieto lohduttaa jo kummasti.Ari66 kirjoitti:Puhalsi se mukamas mullakin umpinaisen ilmansuodattimen läpi, mutta vasta sen vaihto uuteen auttoi.
Jaa, oisko kellään laakerivikaista puhallinta W202 aut ilmastoinnillisesta n -95 vehkeestä? Voisi testata saako laakeroitua, jos homma onnistuu saat siis korjauksen ilmaiseksi

Noniin, selkä ei ollut enää kipeä selällään vänkärin penkillä ja pää jalkatilassa rymyämisen ja viimekertaisen suodattimen (tarvike vuodelta 04) ulosrepimisen ja uuden originaalin asentamisen (meni itsestään paikalleen) jälkeen. Silmätkin on pesty niihin valuneesta hiekasta, puiden neulasista ja pölystä ja muusta moskasta.
Tänään siis kömmin uudelleen sinne (toki nyt edellisestä kerrasta viisastuneena käänsin penkistä selkänojan takakenoon) katselemaan sitä ääntelevää puhaltimen moottoria.
Moottori oli kiinni 4 kpl torx T20 kantaisella ruuvilla ja sen sai näppeihin kun irroitti jonkin lämpöanturilta vaikuttavan (joskin luultavasti se sitten onkin lämmityselementti se mokkula???) osasen joka oli alumiinipalasessa kiinni parilla ruuvilla. Johdot vaan irti mosasta ja tutkimaan laakereita.
Laakerit ei ollut väljät sivusuunnassa, höh. Huijausta, huijausta sanoivat pienet aivosoluset. Ropelissa oli alapuolella näemmä pieniä osumajälkiä ja ne oli tulleet siitä että moottorin kehto oli arvatenkin osunut siipiin tai päinvastoin, kumminpäin nyt asian katsoo. Laakereissa oli siis tullut välystä ennemminkin pituussuunnassa. Laitoin moottorin ja kehdon väliin 0.7mm rikat ja näillä mennään toistaiseksi. Samalla pesin laakerit liinerillä ja öljysin luultavasti 32:lla hydrauliöljyllä kun sitä oli siinä käden ulottuvilla.
Hiilissä oli varaa vielä n. 5mm puolellaan ja n. 2.5mm paksussa kollektorin kupareissa oli jäljellä pintaa vielä n. 2/3-osaa joten en ruvennut purkamaan pakettia ja sorvailemaan kollektoria.
Hyvin puhaltaa ja on äänetön kaikilla nopeuksilla. Kuulostellaan kuinka kauan.
Vielä kun sais kompuran päälle....... Vaikka VÄKISIN. Onnistuuko jonkun relen jalasta hyppylangalla? Pinnejä kyseiseen hommaan huutelen?
Äkkiä kompuran ympäriltä ahtaasta paikasta katselemalla ei näy kompuralta tulevan sopivia johtoja joista sais kytkimen loksahtamaan.
Ainetta on järjestelmässä, ainakin väriainetta ja painetta
Tänään siis kömmin uudelleen sinne (toki nyt edellisestä kerrasta viisastuneena käänsin penkistä selkänojan takakenoon) katselemaan sitä ääntelevää puhaltimen moottoria.
Moottori oli kiinni 4 kpl torx T20 kantaisella ruuvilla ja sen sai näppeihin kun irroitti jonkin lämpöanturilta vaikuttavan (joskin luultavasti se sitten onkin lämmityselementti se mokkula???) osasen joka oli alumiinipalasessa kiinni parilla ruuvilla. Johdot vaan irti mosasta ja tutkimaan laakereita.
Laakerit ei ollut väljät sivusuunnassa, höh. Huijausta, huijausta sanoivat pienet aivosoluset. Ropelissa oli alapuolella näemmä pieniä osumajälkiä ja ne oli tulleet siitä että moottorin kehto oli arvatenkin osunut siipiin tai päinvastoin, kumminpäin nyt asian katsoo. Laakereissa oli siis tullut välystä ennemminkin pituussuunnassa. Laitoin moottorin ja kehdon väliin 0.7mm rikat ja näillä mennään toistaiseksi. Samalla pesin laakerit liinerillä ja öljysin luultavasti 32:lla hydrauliöljyllä kun sitä oli siinä käden ulottuvilla.
Hiilissä oli varaa vielä n. 5mm puolellaan ja n. 2.5mm paksussa kollektorin kupareissa oli jäljellä pintaa vielä n. 2/3-osaa joten en ruvennut purkamaan pakettia ja sorvailemaan kollektoria.
Hyvin puhaltaa ja on äänetön kaikilla nopeuksilla. Kuulostellaan kuinka kauan.
Vielä kun sais kompuran päälle....... Vaikka VÄKISIN. Onnistuuko jonkun relen jalasta hyppylangalla? Pinnejä kyseiseen hommaan huutelen?
Äkkiä kompuran ympäriltä ahtaasta paikasta katselemalla ei näy kompuralta tulevan sopivia johtoja joista sais kytkimen loksahtamaan.
Ainetta on järjestelmässä, ainakin väriainetta ja painetta
