Minulla on MB 190 1.8E mallia 1991. Kaasu rupesi temppuilemaan kesken Itä-Suomen kiertueen eli kun poljinta painoi, se ei palauttanutkaan takaisin. Kone veteli itsekseen älyttömillä kierroksilla. Pääsin paikalliseen pikahuoltoon, jossa kaasuvaijerin päähän kiinnitettiin irronnut nippeli ja samalla vaihdettiin yksi jousi. Asentaja sanoi, että lisäksi koko värkistä jostakin ilmanpuhdistimen alta on irronnut ja tippunut yksi vipu, mutta että tällä pystyy kyllä hyvin ajelemaan.
Pääsin takaisin Helsinkiin, mutta ei kaasu kyllä normaalisti palauta. Arvaisiko tuollaista vipuhommaa ruveta korjailemaan itse (en ole erityisen lahjakas autonkorjaaja) vai kannattaako mennä pajalle? Onko tämä kallista huvia? Voiko vika ylipäätään olla tässä?
1.8:n kaasarimurheita
Eppäilisin että sulla on se toinenki jousi poikki sieltä..
Kaasuvivustossa on kaksi palautusjousta, jousista voimakkaampi sijaitsee kaasuläpän akselin päässä jetronicin ja kolmos imuputken välissä. Jos em. jousi on poikki on ajaminen vähän kengurumaista.
Kyllä sen jousen sinne itekki voi vaihtaa, paikka on vain vähän ahdas. Kaasupoljin ohjaa vain kaasuläppää, joten se ei sen kummempia säätöjä kaipaa, kuhan vain läppä sulkeutuu ja avautuu kunnolla.
Edit: Em ohje pätee tietty vain jos se on ruiskumalli eli E, kaasutin vehkeisiin en ota kantaa.
Kaasuvivustossa on kaksi palautusjousta, jousista voimakkaampi sijaitsee kaasuläpän akselin päässä jetronicin ja kolmos imuputken välissä. Jos em. jousi on poikki on ajaminen vähän kengurumaista.
Kyllä sen jousen sinne itekki voi vaihtaa, paikka on vain vähän ahdas. Kaasupoljin ohjaa vain kaasuläppää, joten se ei sen kummempia säätöjä kaipaa, kuhan vain läppä sulkeutuu ja avautuu kunnolla.
Edit: Em ohje pätee tietty vain jos se on ruiskumalli eli E, kaasutin vehkeisiin en ota kantaa.
Näin pulma ratkesi
PIkahuollon laittama jousi oli liian löysä ja siksi poljin ei palauttanut kunnolla. Toinen paja Helsingissä vaihtoi vuorostaan vivustoon jousen. Tällä kertaa se oli niin jäykkä, että poljinta sai painaa koipi hellänä.
Lopulta menin Veholle ja hankin nimenomaan tähän paikkaan tarkoitetun jousen. Hinta oli 3 euroa 10 senttiä. Olin katsellut korjaamojen touhua ja päätin, että enää en turhasta maksa. Vaihtotyö kesti minulta alle minuutin.
Lopulta menin Veholle ja hankin nimenomaan tähän paikkaan tarkoitetun jousen. Hinta oli 3 euroa 10 senttiä. Olin katsellut korjaamojen touhua ja päätin, että enää en turhasta maksa. Vaihtotyö kesti minulta alle minuutin.