Aloinpa tuohon ajoautoon vaihtamaan ehjiä lukkoja täyssohlojen tilalle.
Pari vuotta olen kulkenut pelkästään hantinoven lukkoa käyttäen ja nyt kun sekin alkoi sitten tökkimään tein päätöksen että nyt alkaa olla viimeiset hetket.
Kanssameseläiseltä löytyi hyväkuntoiset 124 lukot jotka toimivat kuin junan vessa, leimoista päätellen kotoisin autosta vm93. Olin itse jostain ymmärtänyt että lukkolaitteet ovat samanlaisia keskenään ja käyvät heittämällä lankusta toiseen.
Hantinovesta lukko irtosi helpolla ja kuskinovesta kun väänsin jo vuosia sitten täydellisen lakon tehneen lukon säälimättä isolla ruuvarilla pas*aksi ja repäisin sitten hänet äärimmäisellä päättäväisyydellä ahtaasta kolosestaan kankaalle.
Ja sitten se totuus: Sitä lukossa olevaa hassunmallisella reiällä olevaa hahloa kääntävä osa on näissä uusissa ovenlukoissa liian lyhyt, puuttuu päästä juuri se siihen hahlon reikään sopiva osa, jää juuri sen verran liian lyhyksi. Eli lukko istuu paikalleen hienosti mutta ei toimi.

Tarvii vaihtaa se kääntävä osa vanhoista lukoista, vaan milläs helvatilla tuommoinen 2mm putkisokka irtoaa särkemättä kaikkea ympäriltään. Onnistuuko lukkopesää vaihtaa lukkorungosta toiseen, tuntuisi äkkiseltään helpommalta hommalta? Kaikenlaisia tuurnakkeita jo tuohon sokkaan kokeilin mutta sen verran on sinkkipainevaluisia kappaleita tullut jo tähän ikään särjettyä että enää ei viitsisi väkisin yhtään kovempaa yrittää.
Takaluukun lukko olikin sitten helpompi tapaus. Vanhan lukon kanssa meinasi usko loppua ennen kuin tuurilla sain tuon moniulotteisen muovikokonaisuuden muljautettua pesästään ulos. Uusi lukkohässäkkä tankoineen holahtikin sitten paikalleen ilman sen kummempia kommervenkkeja, ainoastaan lukon säätö jäi huomiselle. Katotaan miten jätkän käy - toveri Pupetin kertomukset olivat kirkkaana mielessä kun lukkoa kävin peukaloimaan, ja jonkunlainen hiljainen hetki tuli vietettyä ennen jokaista merkittävää työvaihetta.