Nastat vaiko kitkat?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin

Nastat vai kitkat?

Nastat, tiet on aina peilijäässä
88
39%
Kitkat, hiljaiset kuin huopatossut
60
27%
Nastat, vanha tapa
55
25%
Kitkat, ei täälläpäin jäätä ole koskaan ollutkaan
9
4%
Saksankitkat, sattui olemaan tuodessa alla
6
3%
Uusiorenkaat, tykkään tärinästä ja metelistä
5
2%
 
Ääniä yhteensä: 223

300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Pikku Myy kirjoitti:Ja minähän en kitkakummeilla luistele :shock:
Ja minahän en nastojen ropinoita kuivalla asfaltilla kuuntele.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

300 D farkku kirjoitti:
Pikku Myy kirjoitti:Ja minähän en kitkakummeilla luistele :shock:
Ja minahän en nastojen ropinoita kuivalla asfaltilla kuuntele.
En minäkään, kun ei se ropina kuulu sisälle mersussa :lol:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Miksi jotkut ostaa kitkarenkaita kun oikeita talvirenkaitakin on myynnissä. Nuo välikelin renkaat voi olla ok jossain ainasuolattavalla tieosuudella mutta kyllä itse ainakin luotan nastarenkaisiin. Muutaman kerran kun hirveä väistänyt ja porojen takia satoja jarrutuksia tehnyt niin olen oppinut että parempi käyttää kaikki pito mitä vaan renkaisiin on saatavana.

Ja ei rapise nastat, pieni vihellys kuuluu jollain nopeudella mutta jos rapina kuuluu sisälle niin autossa on suunnitteluvirhe ja se ei sovellu Suomen talveen.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Uudet nastarenkaat (UG500) tuli hommattua. Pitoa on tautisesti, mutta hirvittää vähän, montako nastaa on keväällä jäljellä takana... Ehkä seuraavat on kitkat, niin voi huolettomammin ajella, kun ei nastojen irtoamista tarvitse pelätä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ari66 kirjoitti:Hö..
Laittakaa nyt parastanne.

Itse olen kitkolla ajellut niin itäisessä Suomessa, hyyyyvin paljon varsinkin läntisessä Suomessa, etelässäkin, mutta paljon myös keskisessä Suomessakin, kuten myös pohjoisessa.
Mukaan lukien Pohjois-Norja, Pohjois-Ruotsi sekä etelämpänä vieraalla maalla Viipurin ja Pietarin seutu.

Öpaut 2 milj. km näissä mainituissa olosuhteissa. Kesällä ja talvella, molemmissa keleissä.

En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
No joo,jokapäivä ajan itäsuomessa,ja voin sanoa,että tämänviikkoinen keli jos sattui helsinkiin,niin ruumiita tuli,ja paljon :shock: .

60-100cm.lunta ,tuulensuunnasta riippuen,ei olis hesalainen kitkarengashenkilö pärjännyt,ei.
Viikottain tulee hypättyä Viipurissa,sinne ei tulisi mieleen lähteä 2wd autolla ilman nastoja :eec: .

Nyt on joku hulluus iskenyt,nelivetoautoissa kitkat alla :oops: .

Semmoista eläkeläisten ennakoivaa ajeluahan se on,esim.hakkapeliitta neloset nastoilla alle,ja talvi muuttuu kesäksi :!:
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29292
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En provosoi, mutta ihan vilpittömästi haluaisin tietää, missä näistä olosuhteista olisin saanut lisäarvoa nastoista ?
Noihin kilometreihin sopinee liukastakin keliä.
Silloin nastarenkaat olisivat paremmat.
Hyvä että kysyt suoraan, sinulla kun on puheittesi mukaan kokemusta ainoastaan kitkarenkaista - ethän voikaan tietää mistä olet jäänyt paitsi. 8)

Kitkat on kelvolliset talvirenkaat, nastarenkaat hakkaavat ne mennen tullen pidollaan liukkaalla alustalla.

On noita kokeiltu laidasta laitaan, pääsääntöisesti aina nastarengas on parempi Suomen talveen. 8)

Ajonvakautusjärjestelmällä varustetussa autossa kitkarenkaiden huonoa pitoa liukkaalla ei huomaa helposti, sen tajuaa vasta sitten kun kytkee ajonvakautuksen pois päältä.

Nastarengas antaa mahdollisuuden selvitä tosi huonostakin kelistä, pitoa olosuhteisiin joissa kitkakerroin on pienimmillään.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

No nyt on sitten ekaa kertaa omistuksessa auto jossa on kitkarenkaat ja 100km ajon jälkeen ole sitä mieltä että ne ei ainakaan tänne susirajalle sovi.Liikkeelle lähtö risteyksistä ihan hanurista...
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Kitkarenkaita en enää käytä, aikoinaan ei minulla muita ollutkaan, mutta liukkailla ja jäisillä sivuteillä sekä siellä varsinkin ylä-ja alamäissä, ovat nastat turvallisemmat, koska tulee ajeltua sivuteitäkin jonkin verran talven aikana, on risteysalueet, ja on rospuuttoa ym :wink:

Henkilöauton paino ei riitä pitämään autoa ääriolosuhteissa tiellä liukkaalla kelillä kitkarenkailla, kitka murtuu äärettömän herkästi, ja silloin auttavat vain nastat, (takoitin ääriölosuhteissa), mutta jos tykkää kitkoista niin mikä ettei, ja jännitystähän tieliikenteessä pitää aina olla :)

Ps. Itse ajelen talvellakin "kesärenkailla", ja pito on "suhteellisen hyvä", mutta vain ja ainoastaan siitä syystä että yksittäisen auton kokonaispainon on oltava vähintäänkin tuo 18 tonnia, 32 tonnia antaa jo aika optimaalista pitoa, mutta mitä enemmän akseleita, sitä parempi on pito, jotkin mäet ovat kyllä ongelmallisia, ja liika vauhti rikkoo kitkan kyllä mistä vain :shock: mutta kevyemmät autot ovat vastaavanlaisilla renkailla vielä enemmän vaikeuksissa.
Viimeksi muokannut mcee, 04.11.2006 9:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No nyt on bensamersussa nastat alla :shock:
En toki ostanut varta vasten, vaan tuli uudet Fulda -merkkiset nastarenkaat tuon auton mukana :wink:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Tiedoksi tietämättömille ja kitkoilla ajamattomille, kitkarengas on parhaimmillaan lumella ja pitää siinä paremmin, kuin huono nastarengas.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

täällä lumi muuttuu aina jääksi joten nastat on välttämättömät

jos ei mersu vuoda öljyä ei sitä siinä olekkaan :D
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

300 D farkku kirjoitti:Tiedoksi tietämättömille ja kitkoilla ajamattomille, kitkarengas on parhaimmillaan lumella ja pitää siinä paremmin, kuin huono nastarengas.
Ja edelleen tiedoksi tietämättömille että luonnollisesti uudet nastarenkaat pitää paremmin kuin käytetyt.. En ymmärrä pointtiasi,se ei auta mitään jos kitkat ovat paremmat vain jollakin kelillä. Renkailla pitää pärjätä läpi talven. Kitkamiehet,lukekaa rengasvertailuja. Kitkat ei voita nastoja missään turvalliseen ajoon liittyvässä ominaisuudessa. Piste.
124.023
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Hemingway kirjoitti:
300 D farkku kirjoitti:Tiedoksi tietämättömille ja kitkoilla ajamattomille, kitkarengas on parhaimmillaan lumella ja pitää siinä paremmin, kuin huono nastarengas.
Ja edelleen tiedoksi tietämättömille että luonnollisesti uudet nastarenkaat pitää paremmin kuin käytetyt.. En ymmärrä pointtiasi,se ei auta mitään jos kitkat ovat paremmat vain jollakin kelillä. Renkailla pitää pärjätä läpi talven. Kitkamiehet,lukekaa rengasvertailuja. Kitkat ei voita nastoja missään turvalliseen ajoon liittyvässä ominaisuudessa. Piste.
Ei varmaan voitakkaan, mutta nastojan en mersuni alle laita. Piste.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No ni.
Käpylässä illalla joku tenava juoksi punaisia päin suojatiellä ja piti tehdä paniikkijarrutus.

Nyt on sitten bensamersussa nastattomat talvirenkaat :x
Pitänee etsiä kitkat jostain tuohonkin, kuten diiselissä jo onkin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kävin koeajamassa W124 300TDT matikkia jossa olla oli kitkat, hyvin tuntu toimivan täällä phjosessakin :)
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Hemingway kirjoitti:Renkailla pitää pärjätä läpi talven. Kitkamiehet,lukekaa rengasvertailuja. Kitkat ei voita nastoja missään turvalliseen ajoon liittyvässä ominaisuudessa. Piste.
TM:n talvirengasvertailussa parhaat kitkat (Continental & Nokia) taisivat saada huonommat pisteet kuin huonoimmat nastarenkaat. En nyt millään löytänyt kyseistä lehteä, mutta jos jollakulla se sattuu olemaan tallella, niin mielenkiinnosta voisi lukemat heittää pöytään.

Itsekin olen kitkarenkaissa ihastunut ennenkaikkea hiljaisuuteen. Pitikin viime syksynä ostaa jo uudet Continentalit, mutta silloisessa rahatilanteessa päädyin lähes uudenveroisiin käytettyihin Hakkapeliitta kakkosiin. Ne uudet kitkat ehkäpä olisivat hakanneet jopa nuo käytetyt HKPL kakkoset :roll:

Joka tapauksessa, jos haluaa vain ja ainoastaan hyvää pitoa, pitää ostaa hyvät nastarenkaat ja uusia ne joka syksy.. Tähän rahamiehet pystyy ja minun kaltaisilleni köyhille jää sitten rahamiehiltä niitä hyväkuntoisia käytettyjä :lol:
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

nastoja on tullu aina käytettyä ja varmasti tullaan käyttämäänkin. toisaalta jos asusin ympäri vuodet pk-seudulla loskahelvetissä niin ehkäpä siirtysin kitkoihin. kitkoilla on paska luistella e4:sta 120km/h :( Sais vaan nastojen metelin pois niin olis priima 8)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

BLIZ kirjoitti:toisaalta jos asusin ympäri vuodet pk-seudulla loskahelvetissä niin ehkäpä siirtysin kitkoihin.
Olen antanut itselleni vakuuttaa, että juuri etelän vaihtelevilla keleillä nasta on yliveto. Täällä kun on suolapas.., märkää jäätä, lunta, suolasta jäätynyttä teräsjäätä..., jopa saman ajorupeaman aikana.
Terveisin
Tero
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dieselflosse kirjoitti:
BLIZ kirjoitti:toisaalta jos asusin ympäri vuodet pk-seudulla loskahelvetissä niin ehkäpä siirtysin kitkoihin.
Olen antanut itselleni vakuuttaa, että juuri etelän vaihtelevilla keleillä nasta on yliveto. Täällä kun on suolapas.., märkää jäätä, lunta, suolasta jäätynyttä teräsjäätä..., jopa saman ajorupeaman aikana.
Näin sanoivat rengasammattilaiset jokin aikaa sitten radiossa. Etelän jäisille teille nastat, pohjoisen lumisille teille kitkat, kyllä. :wink:
jkvi
Viestit: 460
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

kitkaNASTAT :shock: eikös ne uuvet oo semmosia :wink:

volvossa alla misukan ivalot hyvä pito, huonot ajaa :shock: nulijuaa urissa :evil:

mersussa myös misukan ivalot, mutta iliman nastoja :shock: erittäin liukkaat( 2,0d pyörii tyhjää vielä kolomosella 8) ), nulijuaa urissa
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

oho, nyt on todistettu että minäkin voin olla väärässä! taitaa mennä masentelun puolelle loppupäiväks ;)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Jkvi:n linkki oli hyvä. Josko hiljalleen kitkamiehet oikeasti ymmärtäisivät, ettei hiljaisuus voita turvallisuutta.

Tämähän on ollut kaikkien luettavissa ennen tuollaista artikkeliakin kaikissa alan lehdissä, jotka suorittavat rengasvertailuja.

Sehän on ihan selvää, että jos uusissa nastoissa on kitkarenkaan kumiseos+nastat, että ne pitää paremmin.
124.023
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kitkoilla on nyt neljä talvea ajeltu. Ei ole ollut pito-ongelmia takavetoisella. Ekana talvena ekoilla renkailla olin etuvetoisella pariin otteeseen kiinni omaa tyhmyyttäni.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla nastoja, että olisi vähän jotain kokemuksia niistäkin. :D

Aikanaan innostuin noista kitkagummeista juurikin hiljaisuuden takia. Noi ajokäytös- ja pito-ominaisuudethan on sitten kaikki niitä tottumiskysymyksiä, mutta turhaan meteliin ei vaan jaksa tottua, ei millään. :evil:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

veppe kirjoitti:Joka tapauksessa, jos haluaa vain ja ainoastaan hyvää pitoa, pitää ostaa hyvät nastarenkaat ja uusia ne joka syksy.. Tähän mersumiehet pystyy ja minun kaltaisilleni toyotakuskeille jää sitten mersumiehiltä niitä hyväkuntoisia käytettyjä :lol:
:lol: :lol: :lol:

No niin, nyt päästiin asiaan. Eka ST-talvi meni Michelinin Ivaloilla ja renkaat oli yllättävänkin hyvät talven jäljiltä - tosin nastoja oli pehmeästä kumiseoksesta johtuen häipynyt luvattoman paljon. Pito oli mieletön - tuohan on melkein kitkarengas mutta nastoin varustettu.

Viime talveksi sitten X-Ice Northit, joissa on kitkalamellit muissa kuin nastojen kohdilla. Eka talven jälkeen vain pari nastaa hävinnyt vaikka ovatkin kääntyneet aikalailla. Pintaa sopivasti vähemmän kuin eturenkaissa. Ajattelin jokatapauksessa kokeilla meneekö noilla vielä toinenkin talvi :roll:

Hiljaisuus on tietenkin tärkein pointti joilla kitkoja voi perustella mutta kun sillä ei taas tuossa meikäläisen lavetissa oo höykäsen pölähtävän merkitystä :cry:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
dieselflosse
Herrasmies
Viestit: 523
Liittynyt: 22.11.2005 12:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Urbaanit cityihmiset vs. landepaukut

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Hassua kuinka imago ja käsitykset heittävät volttia asiantuntijaraadin tutkimuksien kanssa.

Perinteisesti kitkarenkaita on pidetty nykyaikaisen tiedostavan urbaanin cityihmisen valintana ja nastakiekkoja vastaavasti landepaukkujen kotkotuksina.

Tarvelähtöinen todellisuus on kuitenkin toisinpäin. Me cityssä vierailevat landepaukut niitä trendikkäimpiä olemmekin :lol:
Terveisin
Tero
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

300 D farkku kirjoitti:
Pikku Myy kirjoitti:Ja minähän en kitkakummeilla luistele :shock:
Ja minahän en nastojen ropinoita kuivalla asfaltilla kuuntele.
Mullapa onkin näiden kahden välimuoto, kuut jearin nastarenkaat joissa noin 3 mm pintaa, kaikki nastat poikki lukuunottamatta kolmee piikkiä jotka törröttävat samalla lailla kuin irtoava hammas :lol:
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Viime talvelta sisäänajetut Nokian neloset nyt alla, sydäntalveksi on uudet viitoset. Ropinat ja jurinat sulalla ei haittaa kun pito on jäätävä :shock:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

XUX63 kirjoitti:Hiljaisuus on tietenkin tärkein pointti joilla kitkoja voi perustella mutta kun sillä ei taas tuossa meikäläisen lavetissa oo höykäsen pölähtävän merkitystä :cry:
Turhaan murehdit lavetin äänekkyyttä. Kyllä se sinun kuutosen murina on niin mehevää, että ei siinä tule kyydissä ollessa mielenkään haluta hiljaisuutta... 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Kitkoista ei suurempaa kokemusta ole paitsi takavuosilta Audi 100sen alla pinnatut kitkat ja kyllä niilläkin talvi ajettiin,eihän se ole kuin asenteesta kiinni onhan tuota joskus talvi ajettu vanhoilla nastakumeilla joista keväällä nypittiin nastat pois ja kun syksyllä ei odotettua ylimääräistä rahaa ollutkaan niin jatkettiin talvi samoilla renkailla :nocando: Mihinkään ei talven aikana törmätty 8) Viime talveksi ostin uudet kumit ja nastoihin taas päädyttiin ehkä osin vanhasta tottumuksesta ei kitkat olleet vakavasti edes vaihtoehto :? Ehkä sitten seuraavaksi voisi kitkoja koittaa. :escape:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”