Roiston rassi - Löytöjä kovalevyltä
Nii kyllähän tämän olis voinu ostaa itelle jos en olis kerenny tuota digidigihöpöhöpö vehjettä ostamaan... Olis ollu luottorassi vimosen päälle ja kunto ei olis ainakaan huonontunu mun käytössä... Tästä voin sanoo et uskaltaisin ostaa ihan suorilta, ilman mitään koeajoja, itseasiassa niinhän mä oon aina tehny... Mut oikeesti, ostakaa joku meseläinen tämä hyvään kotiin ja pitäkää ku kipiää sian p***ua..! Autot on tarkotettu ajettavaks, eikä tien poskessa säilöttäväks...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Väyrynenhän oli vain tulevan tekniikan testialusta (ns. muuli), jota ei koskaan edes tarkoitettu myyntiin.JuMu S kirjoitti:Roisto kirjoitti:... pitäisi tosiaan olla jo hyväksi todettua tekniikkaa väyrysen ajoilta ...
Toivottavasti en ymmärrä lukemaani / näkemääni.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Näköjään oli se laturin korjausviesti häipynyt mustaan aukkoon. Jostain käsittämättömästä syystä olin kirjoittanut viestin tekstitiedostoon koneelle, joten se on nyt pelastettu ja tässä luettavissa:
Sadepäivien ratoksi piti keksiä jotain tekemistä ja sitähän keksittiin ottamalla laturi irti. Olen epäillyt sitä moottorista tulevan vikinän aiheuttajaksi, koska hihnapyörästä ravistelemalla möykyn sisällä on tuntunut olevan väljää.
Männä viikolla käväisin sitten tuohon korjaussarjan. Pussiin kertyi:
-etupään laakeri: 17 x 52 x 17 mm
-takapään laakeri: 17 x 40 x 12 mm
-takapään laakerin nailoniholkki
-liukurengaspaketti
-säätimeen hiilet
Homma alkoi perinteisesti purkamalla pirusti tavaraa pois edestä: tuulettimen tunneli ja siivet, hihna, ilmansuodatin ja kaasuläpälle menevä imuputki. Sitten puuha meinasi pysähtyä laturin kiinnityspultteihin – suuressa viisaudessaan Günther oli laittanut pultteihin 15 mm kannat. Onneksi isämiehen pakista löytyi aito tšekkoslovakialainen 12-kanttinen hylsy. Pitääpä laittaa mokoma ostoslistalle.
Hihnapyörän mutteri oli 22 millin kannalla. Se irtosi näppärästi pulttipyssyllä. Takaisin asentamista varten tein "erikoistyökalun". Tai serkkupoika sen hitsasi kasaan. Kyseessä on siis 22 millin hylsy, jonka päähän on hitsattu 22 millin mutteri. 10 millin XZN-avain menee mutterin ja hylsyn reikien läpi. Saapahan oikeaan momenttiin. Tässä mallissa ei ollut vapaakytkytintä, joten sitä oikeata erikoistyökalua ei tarvita.
Purkamisessa ei sen ihmeempää. Levy, joka ahdistaa laakerin kuoreen, on kiinnitetty neljällä 4 mm:n ristipääruuvilla. Kannattaa ottaa käyttöön iskumeisseli tai tosi hyvä normimeisseli. Nyljäsin paria kantaa tavan meisselillä ennenkuin älysin ottaa iskumeisselin apuun. Tuppukylästä vastaavien ruuvien löytäminen oli tuskaa. Neljännestä liikkeestä (huonekalu-) lopulta ostin välioven helapussin, jossa oli speksit täyttäviä ruuveja.
Laakerit eivät ole tiukassa pesissään. Etupää on tosiaan kiinni yllämainitulla levyllä ja takapäähän on laitettu mielenkiintoinen nailoniholkki laakerin ja pesän väliin. Laakerien akselilta irrottamista varten kannattaa varata hyvät ulosvetäjät. Kovin leveät kynnet eivät sovi tuulettimen siipien väliin ja jos ne ovet liian paksut, ne eivät mahdu laakerin alle. Takapää on helpompi. Etupäästä piti rälläköidä ensin ulkokooli halki ja ravistella kuulat pois. Sen jälkeen sai koottavan orsiulosvetäjän sisäkoolin alle. Etupään laakerin ja hihnapyörän välissä on muutaman millin paksuinen välirengas. Sen "kevennetty" puoli tulee laakeria vasten.
Liukurengaspakettia ei oikein saa ehjänä pois. Eipä toisaalta ollut tarpeenkaan, koska uusi oli odottamassa. Johdot on alun perin hitsattu korvakkeisiin kiinni mutta ne irtoavat pienellä meisselillä avittamalla. Kun ne on irti voi keskittyä särkemään pakettia. Itse viilasin renkaat poikki, jotta pääsen paremmin bakeliittiin kiinni. Sen alta paljastui uritettu akseli. Nyt pitäisi olla käsissä "alaston" roottori.
Laakerien ja välirenkaan asentamista helpottamista pistin roottoripaketin pakastimeen ja laakerit sekä välirenkaan auton moottorin päälle (olin juuri käynyt isämiehen Transkopterilla kylillä etsimässä niitä pikku pultteja). Ensin kannattaa asentaa etupään osat. Muista laittaa se neliskulmainen kiinnityslätkä paikoilleen ennen laakeria.
Etupään osien jälkeen seuraa liukurengassatsi. Se menee melko hyvin paikoilleen ihan painamalla. Varmista, että johdot menevät niille tarkoitettuihin rakoihin. Akselin paksumman osan ja rengasosan väliin jäi pieni, noin millin rako mutta se ei haittaa. Laakeripesässä on tilaa ja hiilet asettuvat liukujen keskivaiheille. En muista, oliko vanhassa paketissa tuota rakoa. Kun paketti on painettu pohjaan, juotetaan johdot kiinni korvakkeisiin. Sen jälkeen voidaan asentaa takapään laakeri. Vaikka osien välillä oli noin 70 asteen lämpötilaero, piti laakereita vähän auttaa vasaralla.
Jännitteensäätimen hiiliä en sitten vaihtanut. Kyllähän ne olivat jo vähän kuluneet mutta johdot oli juottamisen lisäksi puristeltu kontakteihin eikä niihin päässyt kunnolla käsiksi. Katsotaan siis alkuperäisillä, miten ne kestävät.
Kun roottoripaketti on saatu kasaan, loppu on suit-sait-puuhaa. Etupään laakeri pesään, ruuvit kiinni. Takapään laakeri pesään ja koko laturi pulteilla yhteen. Hiilipää paikoilleen ja muovisuoja perään. Sitten vaan hihnapyörä paikoilleen. Jotkut ovat laittaneet pulttipyssyllä mutta itse vedin sen momenttiavaimella 80 Nm:iin.
Lopputulos on, että se ärsyttävä vikinä tuntui poistuvan. Tällä hommalla säästää helposti muutaman satasen. Osat maksoivat vähän päälle kolme kymppiä + muutama euro "erikoistyökalusta". Boschin vaihtolaturi näyttää maksavan KL:ssä noin neljän sadan pintaan.
t.
Risto
Näköjään oli se laturin korjausviesti häipynyt mustaan aukkoon. Jostain käsittämättömästä syystä olin kirjoittanut viestin tekstitiedostoon koneelle, joten se on nyt pelastettu ja tässä luettavissa:
Sadepäivien ratoksi piti keksiä jotain tekemistä ja sitähän keksittiin ottamalla laturi irti. Olen epäillyt sitä moottorista tulevan vikinän aiheuttajaksi, koska hihnapyörästä ravistelemalla möykyn sisällä on tuntunut olevan väljää.
Männä viikolla käväisin sitten tuohon korjaussarjan. Pussiin kertyi:
-etupään laakeri: 17 x 52 x 17 mm
-takapään laakeri: 17 x 40 x 12 mm
-takapään laakerin nailoniholkki
-liukurengaspaketti
-säätimeen hiilet
Homma alkoi perinteisesti purkamalla pirusti tavaraa pois edestä: tuulettimen tunneli ja siivet, hihna, ilmansuodatin ja kaasuläpälle menevä imuputki. Sitten puuha meinasi pysähtyä laturin kiinnityspultteihin – suuressa viisaudessaan Günther oli laittanut pultteihin 15 mm kannat. Onneksi isämiehen pakista löytyi aito tšekkoslovakialainen 12-kanttinen hylsy. Pitääpä laittaa mokoma ostoslistalle.
Hihnapyörän mutteri oli 22 millin kannalla. Se irtosi näppärästi pulttipyssyllä. Takaisin asentamista varten tein "erikoistyökalun". Tai serkkupoika sen hitsasi kasaan. Kyseessä on siis 22 millin hylsy, jonka päähän on hitsattu 22 millin mutteri. 10 millin XZN-avain menee mutterin ja hylsyn reikien läpi. Saapahan oikeaan momenttiin. Tässä mallissa ei ollut vapaakytkytintä, joten sitä oikeata erikoistyökalua ei tarvita.
Purkamisessa ei sen ihmeempää. Levy, joka ahdistaa laakerin kuoreen, on kiinnitetty neljällä 4 mm:n ristipääruuvilla. Kannattaa ottaa käyttöön iskumeisseli tai tosi hyvä normimeisseli. Nyljäsin paria kantaa tavan meisselillä ennenkuin älysin ottaa iskumeisselin apuun. Tuppukylästä vastaavien ruuvien löytäminen oli tuskaa. Neljännestä liikkeestä (huonekalu-) lopulta ostin välioven helapussin, jossa oli speksit täyttäviä ruuveja.
Laakerit eivät ole tiukassa pesissään. Etupää on tosiaan kiinni yllämainitulla levyllä ja takapäähän on laitettu mielenkiintoinen nailoniholkki laakerin ja pesän väliin. Laakerien akselilta irrottamista varten kannattaa varata hyvät ulosvetäjät. Kovin leveät kynnet eivät sovi tuulettimen siipien väliin ja jos ne ovet liian paksut, ne eivät mahdu laakerin alle. Takapää on helpompi. Etupäästä piti rälläköidä ensin ulkokooli halki ja ravistella kuulat pois. Sen jälkeen sai koottavan orsiulosvetäjän sisäkoolin alle. Etupään laakerin ja hihnapyörän välissä on muutaman millin paksuinen välirengas. Sen "kevennetty" puoli tulee laakeria vasten.
Liukurengaspakettia ei oikein saa ehjänä pois. Eipä toisaalta ollut tarpeenkaan, koska uusi oli odottamassa. Johdot on alun perin hitsattu korvakkeisiin kiinni mutta ne irtoavat pienellä meisselillä avittamalla. Kun ne on irti voi keskittyä särkemään pakettia. Itse viilasin renkaat poikki, jotta pääsen paremmin bakeliittiin kiinni. Sen alta paljastui uritettu akseli. Nyt pitäisi olla käsissä "alaston" roottori.
Laakerien ja välirenkaan asentamista helpottamista pistin roottoripaketin pakastimeen ja laakerit sekä välirenkaan auton moottorin päälle (olin juuri käynyt isämiehen Transkopterilla kylillä etsimässä niitä pikku pultteja). Ensin kannattaa asentaa etupään osat. Muista laittaa se neliskulmainen kiinnityslätkä paikoilleen ennen laakeria.
Etupään osien jälkeen seuraa liukurengassatsi. Se menee melko hyvin paikoilleen ihan painamalla. Varmista, että johdot menevät niille tarkoitettuihin rakoihin. Akselin paksumman osan ja rengasosan väliin jäi pieni, noin millin rako mutta se ei haittaa. Laakeripesässä on tilaa ja hiilet asettuvat liukujen keskivaiheille. En muista, oliko vanhassa paketissa tuota rakoa. Kun paketti on painettu pohjaan, juotetaan johdot kiinni korvakkeisiin. Sen jälkeen voidaan asentaa takapään laakeri. Vaikka osien välillä oli noin 70 asteen lämpötilaero, piti laakereita vähän auttaa vasaralla.
Jännitteensäätimen hiiliä en sitten vaihtanut. Kyllähän ne olivat jo vähän kuluneet mutta johdot oli juottamisen lisäksi puristeltu kontakteihin eikä niihin päässyt kunnolla käsiksi. Katsotaan siis alkuperäisillä, miten ne kestävät.
Kun roottoripaketti on saatu kasaan, loppu on suit-sait-puuhaa. Etupään laakeri pesään, ruuvit kiinni. Takapään laakeri pesään ja koko laturi pulteilla yhteen. Hiilipää paikoilleen ja muovisuoja perään. Sitten vaan hihnapyörä paikoilleen. Jotkut ovat laittaneet pulttipyssyllä mutta itse vedin sen momenttiavaimella 80 Nm:iin.
Lopputulos on, että se ärsyttävä vikinä tuntui poistuvan. Tällä hommalla säästää helposti muutaman satasen. Osat maksoivat vähän päälle kolme kymppiä + muutama euro "erikoistyökalusta". Boschin vaihtolaturi näyttää maksavan KL:ssä noin neljän sadan pintaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tässäpä kuvat suodatinjalan o-renkaan vaihdosta. Moottorin takapäästä kuskin puolelta tihkui lubrikanttia, joten vuodot päätettiin tilkitä. Samalla vaihtuivat toki suodatinjalan paperitiiviste, imusarjan tiivisteet, suuttimien o-renkaat, vesipumpun ja lämmönvaihtimen välisen putken o-renkaat, pätkä letkua lohkon ja lämmönvaihtimen väliin sekä mittatikun putken o-rengas. Siinäpä meni juhannus rattoisasti.
Kevyttä esivalmistelua:
Tässäpä työvälineet, joilla irrotettiin imusarjan ja suodatinjalan pultit (6 mm kuusiokolokannoilla):
Osa imusarjan pulteista oli aika viheliäisissä paikoissa:
Nyt se on irti:
Lämmönvaihdinelementti ulko- ja sisäpuolelta:
Tässä näkyy o-renkaan ura ja myös vanha o-rengas.
Huohottimen kumiletkut olivan muuttuneet muoviksi:
t.
Risto
Kevyttä esivalmistelua:
Tässäpä työvälineet, joilla irrotettiin imusarjan ja suodatinjalan pultit (6 mm kuusiokolokannoilla):
Osa imusarjan pulteista oli aika viheliäisissä paikoissa:
Nyt se on irti:
Lämmönvaihdinelementti ulko- ja sisäpuolelta:
Tässä näkyy o-renkaan ura ja myös vanha o-rengas.
Huohottimen kumiletkut olivan muuttuneet muoviksi:
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: 14.12.2010 21:50
- Paikkakunta: Kotka