Ari66 kirjoitti:Onkos tässä nyt sitten niitä partikkelisuodattimia 2 kpl, vai miksi noita Cat -sensoreita on kaksin kappalein?
Tähän ei osannut kukaan vastata
Enkä ymmärtänyt viimeksi auton alla käydessä asiaa tarkistaa.
Vai onko yksi DPF, mutta kaksi anturia? Esim. kummassakin päässä DPF:ää?
Sitten uutta asiaa eli uusi huomio (tai kokemus) tältä päivältä
Jossain joskus joku tuumasi, että OM642:een sopiva letkulämmitin ei välttämättä olisi kovin tehokas.
No nyt on ensimmäinen mittaustulos tarjolla.
Letkulämmittimen laitoin päälle illalla (Defa).
Yöllä lämpötila kävi jossain -14 ºC paikkeilla, aamupäivällä auton mittari kertoi lukemaksi -11,5 ºC.
Tuultakin oli ehkä jotain 6-7 m/s pohjoisen suunnalta, ylimääräinen jäähdytysefektikin oli siis tarjolla.
OBD -lukijan kautta luettuna Torque -softa ilmoitti jäähdytysnesteen lämpötilaksi +38 ºC.
Kun auton käynnisti, jäähdytysnesteen lämpötila notkahti hetkeksi lukemaan +30 ºC (eli kun neste lähti kiertämään).
Toki sitten taas alkoi nopeasti lämpenemään.
Sanoisin, että vaikka letkulämmitin aika naurettavalta kötöstykseltä näyttääkin, niin ajaa hyvin asiansa.
Nostaa siis selvästi lämpötilan ympäröivää lämpötilaa korkeammaksi.
Tätä olisi mielenkiintoista testata vielä Lapin -45 ... -55 ºC keleissä.
Kenties siihen tuleekin mahdollisuus helmikuussa.