Tämmöisillä nollakeleillä paine on pienempi kuin kuumalla kelillä.
Laitoin kesärenkaisiin 0,2 bar ylimääräistä, helteellä paine on sitten
0,5 bar ylimääräistä (tai melko sopiva, kun auto on täynnä).
Tuo +0,2 korvaa mittarien epätarkkuutta, ettei jäisi paine vajaaksi.
Vajaapaineinen, kuormitettu rengas lämpiää, kuluu ja kuluttaa poltto-ainetta.
http://www.nokianrenkaat.fi/rengaspaineet
Talvirenkaista mielipiteitä
2,3bar on pidetty paineita ja ajeltu Oulun seudulla väyrysellä. On myös viimevuoden eturenkaat siirretty taakse tasaisen kulumisen maksimoimiseksi. Niin ja edellinen talvi ajettiin w124 coupella.Meissenkeri kirjoitti:Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.
Minkälaisia paineita olet pitänyt renkaissa ja minkälaisissa ulkolämpötiloissa kudosvauriot ovat tapahtuneet?
Hakkapeliitta neloset on talvirenkaat vaikka museokamaa ovatkin, niin yli 10 celssiuksen kesärengaskelillä ne saa helposti tuhottua ylikuumentamalla renkaat.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Toi on kuitenkin jo sen verran painava auto, että IMHO 2.3 bar on liian vähän. Kokeilkaa vaikka 2.5 - 2.8, niin luulisi renkaidenkin kestävän pidempään (ja kulutus laskee jne.). Ja talvirenkailla se 0.2 vielä tuosta skaalasta yli.Sergey kirjoitti: 2,3bar on pidetty paineita ja ajeltu Oulun seudulla väyrysellä. On myös viimevuoden eturenkaat siirretty taakse tasaisen kulumisen maksimoimiseksi. Niin ja edellinen talvi ajettiin w124 coupella.
Noin alhaisilla paineilla 'kanttien' ylitykset, päällystevauriot jne. siltojen liikkumasaumat yms. ovat murhaa renkaille.
Itse joudun aina parkkipaikalle ajaessani ylittämään kadunreunan kanttikiven. Vaikka se onkin vähän pyöristetty eikä mikään superkorkea, niin etenkin vähän vinosti ajettaessa rengas painuu melkein vanteelle. Jo pelkästään sen takia joudun pitämään vähän tavallista korkeampia paineita, kun noita 'toistoja' tulee kuitenkin renkaalle tuhansia sen eliniän aikana.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Sen painon takia esim. väykyssä on se kantavuusvaatimus renkaissa korkeampi kuin jossakin corollassa ja kun renkaat on oikean kantavuusluokan mukaiset, ei paineita tarvi erikseen lähteä nostelemaan vaan rengas riittävän jäykkärunkoinen, että se kestää normaalikäytön.frak kirjoitti:Toi on kuitenkin jo sen verran painava auto, että IMHO 2.3 bar on liian vähän. Kokeilkaa vaikka 2.5 - 2.8, niin luulisi renkaidenkin kestävän pidempään (ja kulutus laskee jne.). Ja talvirenkailla se 0.2 vielä tuosta skaalasta yli.Sergey kirjoitti: 2,3bar on pidetty paineita ja ajeltu Oulun seudulla väyrysellä. On myös viimevuoden eturenkaat siirretty taakse tasaisen kulumisen maksimoimiseksi. Niin ja edellinen talvi ajettiin w124 coupella.
Noin alhaisilla paineilla 'kanttien' ylitykset, päällystevauriot jne. siltojen liikkumasaumat yms. ovat murhaa renkaille.
Sergeyn 2,3 barin paine on hyvä jos se todella on ollut 2,3. En tiedä miksi on kulunut keskeltä. Minä olen myös nokialaisissa talvirenkaissa käyttänyt tuommoisia paineita useissa sarjoissa ja sillä rengas ei kulu keskeltä. Kokeilin 2,6 barin paineita ja parin kuukauden päästä oli selvästi havaittavissa keskeltä kuluminen.