Tästä kuvasta kattelin mallia.
Tollaset lautaset panin sorvarin tekee, n. 10 mm paksut ja siihen 3 mm:n urat jouselle. Keskelle 24 mm reikä ja metallisahalla nuo kolot. Jousia varten joutuu kolon reunoja vielä viistämään.
Tuon nokkahuilun näkösen teleskoopin tilalle 16 mm:n kierretangosta 22 cm:n pätkä, toiseen päähän tavallinen mutteri ja yläpäähän vielä sorvari tekemään 6 cm pitkä mutteri, jossa kierre vaan max puoleen pituuteen. Mutterin ja lautasen väliin mielellään pallokartioinen aluslevy. Kierretankoon on hyvä sahata (katkaisulaikalla) hahlo ruuvimeisseliä varten. Avittaa sählätessä sen alapään mutterin kanssa.
Kierretanko on kulutustavaraa, yhdellä saa vaihdettua kaksi jousta (Riippuu miten tuon prikan saa kulkemaan kierteen päällä vai vetääkö kierteen mukanaan sileeks. Pelkkä lautanen ilman prikkaa kulkee sen verran vinossa, että kierre ei tykkää hyvää vaikka pyöristäisi reiän reunat.)
Itse vaihtotyössä on avuksi, kun tunkilla nostaa ja laskee autoa tarpeen mukaan. Pyörää eikä edes iskaria ole pakko ottaa pois (kokemukset etupäästä). Kun tuon tekeleen on saanut aseteltua jousen sisään, kannattaa lautaset pyöritellä ennen kiristystä niin ylös ja alas, kuin ne vaan suostuu menemään. Ja sitten kiristetään niin, että kaikki jousen raot lautasten väliltä on kiinni.
Kun jousen saa pyöräytettyä pois paikaltaan, kannattaa tuota työkalua löysätessä ottaa se jousen puristus vastaan jollain muulla kuin pelkällä omalla navalla. Tuo 22 cm kierretangon pituus ei riitä vapaaseen jouseen, vaan siihen jää vielä n. 10 cm:n "esijännitys". Voi tietysti kokeilla pitemmällä tangolla, mutta on sitten vastaavasti hankalampi saada jousi sieltä välistä pois.
Uutta jousta paikalleen laittaessa kannattaa seurata, ettei puristinta löysätessä tangon alapää kiristy pohjakuppiin kiinni. On aika hakala saada se sieltä jumista pois.
Kyllä se siitä....
Ps. Tuota valmista työkalua olin näkevinäni jossain traktoripuolen varaosakaupassa 450€:n hintaan ja Koivusella 570€.