CDI suuttimen tiiviste vuotaa.
Veikkaisin että tuo saattaa vielä lähteä ihan helpolla Silloin muutama vuosi takaperin omassa cdi:ssä oli karstaa paljon paljon enemmän ympärillä ja siitäkin se suutin ponnahti irti ilman isoja tappeluita Tosin olin ajannut moottorin käyntilämpöön ennen rempan aloitusta
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-97 Chrysler
-97 Chrysler
Kuullu juttua, että pemarilla olis paremmat nuo suuttimien pohjaprikat? Onko näistä nyt kellään varmuutta ja onko edes kyseinen tuote?
( http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 4673/11/15 )
Ideana olisi tehdä vähän ennakoiva huoltoa tuohon 611:seen, kunhan sen saa leimattua. Näitten kanssaha kyllä kannattaa pelata varman päälle tuohon lisäksi siis hommata vielä se pultti ja haarukka? Ja kalvain jostain lainaksi asennusrasvaa tuolle suuttimelle?
Entäse mutteri mikä on joskus ollut halki, onko nekin hyvä hommata ja vaihtaa samalla?
Pakko nyt vielä teiltä viisammilta varmistaa tämä rituaali, tehdään nyt samantien kunnolla Tai no, enemmä mietityttä tuo pemarin prikkojen laitto
( http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 4673/11/15 )
Ideana olisi tehdä vähän ennakoiva huoltoa tuohon 611:seen, kunhan sen saa leimattua. Näitten kanssaha kyllä kannattaa pelata varman päälle tuohon lisäksi siis hommata vielä se pultti ja haarukka? Ja kalvain jostain lainaksi asennusrasvaa tuolle suuttimelle?
Entäse mutteri mikä on joskus ollut halki, onko nekin hyvä hommata ja vaihtaa samalla?
Pakko nyt vielä teiltä viisammilta varmistaa tämä rituaali, tehdään nyt samantien kunnolla Tai no, enemmä mietityttä tuo pemarin prikkojen laitto
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
E30 316i -89
Ei se siitä prikasta kii oo vaan siitä miten ruisku tulee kiinni.
Jossei ne vuotanu ole niin ei ihmeempää kalua tartte kun vielä hyvähkö momenttiavain pienelle skaalalle. Vuotaneessa tapauksessa hyvä olla tiedossa mistä saa lainaan suuttimen ulosvetäjän ja pitkävartiset jenkasarjat sekä time-sert holkkeja (helicoilicin hätätilassa käy muttei ole ihan niin luotetttava). Tuskin se holkki halki on jos kerran ei minkäänlaista vuotoa ole.
Jossei ne vuotanu ole niin ei ihmeempää kalua tartte kun vielä hyvähkö momenttiavain pienelle skaalalle. Vuotaneessa tapauksessa hyvä olla tiedossa mistä saa lainaan suuttimen ulosvetäjän ja pitkävartiset jenkasarjat sekä time-sert holkkeja (helicoilicin hätätilassa käy muttei ole ihan niin luotetttava). Tuskin se holkki halki on jos kerran ei minkäänlaista vuotoa ole.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Linkin kuvatuksestahan tulee juuri MB prikka(hieman pyörreä)Wiqqo kirjoitti:Kuullu juttua, että pemarilla olis paremmat nuo suuttimien pohjaprikat? Onko näistä nyt kellään varmuutta ja onko edes kyseinen tuote?
( http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 4673/11/15 )
Ideana olisi tehdä vähän ennakoiva huoltoa tuohon 611:seen, kunhan sen saa leimattua. Näitten kanssaha kyllä kannattaa pelata varman päälle tuohon lisäksi siis hommata vielä se pultti ja haarukka? Ja kalvain jostain lainaksi asennusrasvaa tuolle suuttimelle?
Entäse mutteri mikä on joskus ollut halki, onko nekin hyvä hommata ja vaihtaa samalla?
Pakko nyt vielä teiltä viisammilta varmistaa tämä rituaali, tehdään nyt samantien kunnolla Tai no, enemmä mietityttä tuo pemarin prikkojen laitto
jotkut tarjoaa sinne täysin tasaista niin
ne kannatta jättää laittamatta
rasvaa kunnolla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Näin luulin itsekin että selviäisi muutamalla setelillä ja siksi pariin korjaamoon soitinkin, mutta alkaa kipukynnys menemään kyllä jos tuosta remontista saa toistasataa maksaa.dealer kirjoitti:Just. Meillä saadaan tuollaiseen remppaan menemään ehkä 60-70 euroa.veloitus yhden tiivisteen vaihdosta kuulemma noin 200€ jos suutin ei ole ollenkaan jumissa.
Noh tänään täytyy pyörähtää kl:n kautta kotiin jos hakisi pultit, tiivisteet ja rasvat jo valmiiksi. Onneksi kelit suosii ja pääsee prätkällä kulkemaan niin voi auto seistä hyvin pihassa ilman turhaa sotkemista.
Tuossa volkkaristi kaveri kysäisi, että mitenkäs mersussa raili paineet tyhjennetään? Hyvä kysymys sinäänsä, että en ole mistään kuullut että tarvitsisi erikseen tyhjennellä eli mitenkäs mersussa ylipäätänsä tuo railipaine käyttäytyy kun koneen sammuttaa? Uudemmissa volkkareissa täytyy ainakin paineet aina läppärin kanssa tyhjennellä ennen kuin suuttimia alkaa ropailemaan. Muuten tulee aika hätäseen naftat käsille kun polttoaineputkia irroittelee.
Ei mulla oo ikinä paineella mitään tullu ulos vaikka ruiskun putkia avannu hetikin käytön jälkeen, eikä WISsinkään tuosta muistaakseni mainitte mitään, taitaa paineensäädin avautua jännitteettömänä... onko klonkgwageni pumppusuutin vehjes vai oikeesti commonraili? Aika vaarallinen vehje jos jätää paineet systeemiin...
Viimeksi muokannut MHe, 04.5.2016 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ihan oikeita commonrail vehkeitä nuo taitaa olla. Ja vaarallisia ovatkin. Jättää siis reilusti toista sataa baria seuraavaa käynnistystä varten raili putkeen. Erikoinen systeemi tosiaan ja epäilenkin että mersun railipaine solenoidi avautuu juurikin jännitteettömänä ja päästää paineet sitä kautta pois. Ilmeisesti volkkarin railipaine solenoidi toimii kaksitoimisesti mennen sähköllä kiinni sekä auki ja jännitteettömänä jää välitilaan.
Ja sitten oma tarina suuttimen pohjatiivisteen vaihdosta.
Homma alkoi pienellä ajelulenkillä, eli kone 80 asteiseksi ja sen jälkeen parkkiin. Suuttimen pulttia pari kierrosta löysälle ja kone käyntiin. Suutin pomppasi samantien ylös pulttia vasten. Kone sammuksiin ja hommiin. Polttoaineputki railin päästä auki ja suuttimen pultti ja haarukka pois. Suutin lähti käsin nitkuttelemalla ilman minkäänlaista väkivaltaa irti. Helppo homma siis. Sitten vain kaasuttimen putsausainetta ja paikkoja puhtaaksi. Täällähän varoitellaan tuosta pultin kierteiden putsauksesta ettei tee vesitilaan reikää. No oma kierretappi ei siis lähellekään yltänyt tuonne joten sahailin vanhaan pulttiin uran jolla pyörittelin kierteet läpi. Pohjalle jää tietysti kaikkea paskaa tässä vielä. Kokeilin piikillä kaivella sitä pohjaa ja paineilmaa perään. Tulihan sieltä jotain, mutta en voinut olla varma onko pohja täysin puhdas. Lyhensin siis uutta pulttia noin 5mm verran ihan varmuuden vuoksi, jotta se ei pohjaisi. Kokeilin vielä käsin pyöritellä pulttia ja tuntui ettei ahdistanut pohjaan kun haarukka oli välissä. Suuttimen pohjan yritin myös putsailla parhaani mukaan kun kalvaimia ei ollut käytössä. Kohtalaisen hyvän näköiseksi tuli. Suuttimeen erikoisrasvat ja kasaan uuden pohjatiivisteen ja lyhennetyn pultin kera. Kiristys 7Nm+90+90 astetta. KL:ssä sanoivat että vedä uudemman ohjeen mukaan kiinni. Kone käyntiin ja hyvältä vaikutti. Ei supsutusta ja suutin pelasi. Rauhassa tehtynä ja putsailtuna ehkä 1,5h homma aloittelijalta. Nyt kun tietää mitä tekee niin vaihto sujuisi varmaankin puolessa tunnissa. Ja muistutellaan vielä lopuksi, että vaihdelkaa tosiaan se pohjatiiviste heti kun huomaatte sen vuotavan. Silloin suutin lähtee vielä kivuttomasti irti.
Homma alkoi pienellä ajelulenkillä, eli kone 80 asteiseksi ja sen jälkeen parkkiin. Suuttimen pulttia pari kierrosta löysälle ja kone käyntiin. Suutin pomppasi samantien ylös pulttia vasten. Kone sammuksiin ja hommiin. Polttoaineputki railin päästä auki ja suuttimen pultti ja haarukka pois. Suutin lähti käsin nitkuttelemalla ilman minkäänlaista väkivaltaa irti. Helppo homma siis. Sitten vain kaasuttimen putsausainetta ja paikkoja puhtaaksi. Täällähän varoitellaan tuosta pultin kierteiden putsauksesta ettei tee vesitilaan reikää. No oma kierretappi ei siis lähellekään yltänyt tuonne joten sahailin vanhaan pulttiin uran jolla pyörittelin kierteet läpi. Pohjalle jää tietysti kaikkea paskaa tässä vielä. Kokeilin piikillä kaivella sitä pohjaa ja paineilmaa perään. Tulihan sieltä jotain, mutta en voinut olla varma onko pohja täysin puhdas. Lyhensin siis uutta pulttia noin 5mm verran ihan varmuuden vuoksi, jotta se ei pohjaisi. Kokeilin vielä käsin pyöritellä pulttia ja tuntui ettei ahdistanut pohjaan kun haarukka oli välissä. Suuttimen pohjan yritin myös putsailla parhaani mukaan kun kalvaimia ei ollut käytössä. Kohtalaisen hyvän näköiseksi tuli. Suuttimeen erikoisrasvat ja kasaan uuden pohjatiivisteen ja lyhennetyn pultin kera. Kiristys 7Nm+90+90 astetta. KL:ssä sanoivat että vedä uudemman ohjeen mukaan kiinni. Kone käyntiin ja hyvältä vaikutti. Ei supsutusta ja suutin pelasi. Rauhassa tehtynä ja putsailtuna ehkä 1,5h homma aloittelijalta. Nyt kun tietää mitä tekee niin vaihto sujuisi varmaankin puolessa tunnissa. Ja muistutellaan vielä lopuksi, että vaihdelkaa tosiaan se pohjatiiviste heti kun huomaatte sen vuotavan. Silloin suutin lähtee vielä kivuttomasti irti.
Ei se PSA-Ford:llakaan DV6 moottorissa pysy suutin tiiviinä vaikka on kaksi pulttia pitämässä. Lisäksi suuttimen ympärillä on holkki. Se ehkä helpottaa ulos vetämistä.
https://www.youtube.com/watch?v=9Y2-Kh7WKRo
Tuossa ei ole sitä jännitystä minkä Mersun CDI suuttimen kiinnitys pultti siihen tuo.
Pohjan kalvaamisen huolellisuus varmasti kannattaa, samoin kuin "pullea" prikka.
https://www.youtube.com/watch?v=9Y2-Kh7WKRo
Tuossa ei ole sitä jännitystä minkä Mersun CDI suuttimen kiinnitys pultti siihen tuo.
Pohjan kalvaamisen huolellisuus varmasti kannattaa, samoin kuin "pullea" prikka.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
- Vaneo W414
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.2.2012 13:20
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Morjens,
Viime kesänä minulle jäi perinnöksi w210 mersu ja en tajunnut tutkailla sitä sen tarkemmin. Auto kulki kun muisti käydä tankilla ja pari sähkövikaa tuli korjattua foorumin ohjeilla.
Ongelma:
Tänään mersu alkoi "tsuptsuttamaan" yht'äkkiä oikein urakalla kaupan pihassa. Ajelin kotia ja tutkittuani asiaa suuttimien ympäriltä löytyi kiitettävästi tuota ihanaa mustaa tavaraa jota muutamissa kuvissa on jo nähty. Raavin enimpiä mönjiä poissa ja starttasin auton uudestaan käyntiin. Tällä kertaa suuttimen juuresta pukkasi ääniefektien lisäksi myös vaaleaa savua hyvinkin reilusti.
Kysymys viisaammille:
Onko vika vain suuttimen tiivisteessä vai onko mahdollisesti isompia ongelmia tiedossa? Aamulla kylmä käynnistys (-5 astetta) oli hyvin tahmeaa...
Ei kiinnostaisi alkaa kovinkaan suuria summia investoimaan remppaan, kun autolla ajettu kuitenkin n. 710tkm ja kori lahoaa käsiin. Hyvä ja halpa työauto opiskelijalle kuitenkin ollut kun aikanaan pakuksi rekisteröity.
Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
T. VK
Viime kesänä minulle jäi perinnöksi w210 mersu ja en tajunnut tutkailla sitä sen tarkemmin. Auto kulki kun muisti käydä tankilla ja pari sähkövikaa tuli korjattua foorumin ohjeilla.
Ongelma:
Tänään mersu alkoi "tsuptsuttamaan" yht'äkkiä oikein urakalla kaupan pihassa. Ajelin kotia ja tutkittuani asiaa suuttimien ympäriltä löytyi kiitettävästi tuota ihanaa mustaa tavaraa jota muutamissa kuvissa on jo nähty. Raavin enimpiä mönjiä poissa ja starttasin auton uudestaan käyntiin. Tällä kertaa suuttimen juuresta pukkasi ääniefektien lisäksi myös vaaleaa savua hyvinkin reilusti.
Kysymys viisaammille:
Onko vika vain suuttimen tiivisteessä vai onko mahdollisesti isompia ongelmia tiedossa? Aamulla kylmä käynnistys (-5 astetta) oli hyvin tahmeaa...
Ei kiinnostaisi alkaa kovinkaan suuria summia investoimaan remppaan, kun autolla ajettu kuitenkin n. 710tkm ja kori lahoaa käsiin. Hyvä ja halpa työauto opiskelijalle kuitenkin ollut kun aikanaan pakuksi rekisteröity.
Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
T. VK
Lauantaina tuli auto parkissa taas aavistuksen verran tuoksua kabiiniin. Ei kuitenkaan jatkuvasti vaan ihan vaan hetken aikaa ja pikkasen. Koitin kuunnella supsuttelisiko, mutta eipä kuulunut minkäänlaista ääntä. No varmuuden vuoksi tänään nappasin vähän koppaa moottorin päältä pois ja kappas siellähän se kolmonen oli hieman vuotanut. Ei kuitenkaan kuultavasti vielä supsuttanut. Ei muuta kun lenkki ja auto lämpöiseksi ja sitten perus kaavalla hommiin. Noin 45min putsauksineen taisi jälleen mennä aikaa toimenpiteeseen ja ilman mitään ulosvetäjiä pärjättiin. Muistutuksena siis edelleen, että vaihtakaa se pohjatiiviste ajoissa uuteen niin suutin lähtee helposti irti ja putsaushomma ei ole valtava. Voisiko fiksummat vielä varmistaa oliko se kiristys 7nm + 90 astetta vai 7nm + 90 astetta + 90 astetta? Nyt laitoin tuon ensimmäisen ohjeen mukaan, mutta voihan sitä vielä 90 kääntää jos se uudempi ohje käski kireämmälle.
Itsellä alkoi autossa suutin supsuttelemaan ja paikansin sen kuskin puolelle. Auto w211 -08 280 CDI V6 aj. 434 tkm. Olen vaihtanut kyseiseen autoon suuttimen pohjaprikat ja pultit noin 2 vuotta ja 50 tkm sitten eikä ääniä tai hajuja ole ollut ennen tätä.
Ajoin auton koneen lämpimäksi ja aloin irroittamaan suuttimia. Oikean puolen suuttimet irtosi helposti ja vasemmalta puolelta 2 kuskia lähinnä olevaa pienen nitkuttelun ja väännön jälkeen mutta kauimmainen ei irronnut millään, kokeilin vain ruuvimeisselillä kammeta irti eli ei ollut käytettävissä ulosvetäjää. Vaihdoin 5 prikat ja pultit ja kokeilin jättää jumissa olevan suuttimen pultin vähän auki ja käynnistää auton. Auto starttasi mutta ei lähtenyt käyntiin vain vuosi dieseliä jumissa olevan suuttimen juuresta "suihkuna" supsuttelun tahtiin ja ehkä vähän ylivuotoletkun nipasta.
Mikä neuvoksi että saan suuttimen irti ja auton käyntiin? Onko enää muuta vaihtoehtoa kun suutin ulosvetäjällä ulos ja uusi tilalle?
Onko normaalia että auto ei lähde käyntiin jos yksi suutin vuotaa noin pahasti vai olenko onnistunut hajoittamaan jotain? Auto lähti käyntiin hyvin ennen remonttia.
Olisi hienoa jos joku fiksumpi auttaisi tietämätöntä.
Ajoin auton koneen lämpimäksi ja aloin irroittamaan suuttimia. Oikean puolen suuttimet irtosi helposti ja vasemmalta puolelta 2 kuskia lähinnä olevaa pienen nitkuttelun ja väännön jälkeen mutta kauimmainen ei irronnut millään, kokeilin vain ruuvimeisselillä kammeta irti eli ei ollut käytettävissä ulosvetäjää. Vaihdoin 5 prikat ja pultit ja kokeilin jättää jumissa olevan suuttimen pultin vähän auki ja käynnistää auton. Auto starttasi mutta ei lähtenyt käyntiin vain vuosi dieseliä jumissa olevan suuttimen juuresta "suihkuna" supsuttelun tahtiin ja ehkä vähän ylivuotoletkun nipasta.
Mikä neuvoksi että saan suuttimen irti ja auton käyntiin? Onko enää muuta vaihtoehtoa kun suutin ulosvetäjällä ulos ja uusi tilalle?
Onko normaalia että auto ei lähde käyntiin jos yksi suutin vuotaa noin pahasti vai olenko onnistunut hajoittamaan jotain? Auto lähti käyntiin hyvin ennen remonttia.
Olisi hienoa jos joku fiksumpi auttaisi tietämätöntä.
Vuoto johtui huonosti kiinni olleesta ylivuotoletkun nipasta. Sain suuttimen irti käyttämällä kuumaksi, löysäämällä kiinnityspultin ja kaasuttelemalla ja jumissa olevan suuttimen pohja näytti kuvan mukaiselta. Pohjatiivisteprikassa oli myös kuluma/kolo samassa kohdassa josta on ilmeisesti vuotanut. Mistäköhän tämä on tullut tai johtuu? Vaihdoin suuttimen pohjatiivisteen ja pultin mutta suutin jäi vähän vuotamaan. Onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi suutin ja jos niin mistä sellainen kannattaa ostaa?man0n0 kirjoitti:Itsellä alkoi autossa suutin supsuttelemaan ja paikansin sen kuskin puolelle. Auto w211 -08 280 CDI V6 aj. 434 tkm. Olen vaihtanut kyseiseen autoon suuttimen pohjaprikat ja pultit noin 2 vuotta ja 50 tkm sitten eikä ääniä tai hajuja ole ollut ennen tätä.
Ajoin auton koneen lämpimäksi ja aloin irroittamaan suuttimia. Oikean puolen suuttimet irtosi helposti ja vasemmalta puolelta 2 kuskia lähinnä olevaa pienen nitkuttelun ja väännön jälkeen mutta kauimmainen ei irronnut millään, kokeilin vain ruuvimeisselillä kammeta irti eli ei ollut käytettävissä ulosvetäjää. Vaihdoin 5 prikat ja pultit ja kokeilin jättää jumissa olevan suuttimen pultin vähän auki ja käynnistää auton. Auto starttasi mutta ei lähtenyt käyntiin vain vuosi dieseliä jumissa olevan suuttimen juuresta "suihkuna" supsuttelun tahtiin ja ehkä vähän ylivuotoletkun nipasta.
Mikä neuvoksi että saan suuttimen irti ja auton käyntiin? Onko enää muuta vaihtoehtoa kun suutin ulosvetäjällä ulos ja uusi tilalle?
Onko normaalia että auto ei lähde käyntiin jos yksi suutin vuotaa noin pahasti vai olenko onnistunut hajoittamaan jotain? Auto lähti käyntiin hyvin ennen remonttia.
Olisi hienoa jos joku fiksumpi auttaisi tietämätöntä.