om 602:n jakokejun niittaus
om 602:n jakokejun niittaus
Saako ketjun niitattua kotikonstein? Onko kellään kokemusta?
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
No älä ainakaan vasaroilla sitä naputtele, laakeripukit saattaa lohjeta sitten vähän ajan kuluttua. tästä oli topickikin vähän aikaa sitten.
-RIsto
Edit: en tiiä miten sitten tuollainen moottoripyörän ketjun niittauskalu toimii, sehän ois varmaan halvempi kuin mersun oma.
-RIsto
Edit: en tiiä miten sitten tuollainen moottoripyörän ketjun niittauskalu toimii, sehän ois varmaan halvempi kuin mersun oma.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Minäkään en itse asiasta tiedä hölkäsen pölähdystä vaan silti on suutaan soitettava tässäkin asiassa
Millainen on se työkalu jolla tuollaisen niittauksen voipi tehdä? Onko jokaisella merkillä oma jakoketjun niittaustyökalu vai onko olemassa jonkin sorttinen yleismalli? Esimerkiksi voiko jonkin muun merkin jakoketjun niittaustyökalua käyttää tuon jakokettinkin niittaamiseen?
Löytyykö autokorjaamosta sellaista yleisniittaajaa jonka voisi ajatella toimivan myös Mersun jakoketjun niittauksessa?
Millainen on se työkalu jolla tuollaisen niittauksen voipi tehdä? Onko jokaisella merkillä oma jakoketjun niittaustyökalu vai onko olemassa jonkin sorttinen yleismalli? Esimerkiksi voiko jonkin muun merkin jakoketjun niittaustyökalua käyttää tuon jakokettinkin niittaamiseen?
Löytyykö autokorjaamosta sellaista yleisniittaajaa jonka voisi ajatella toimivan myös Mersun jakoketjun niittauksessa?
Malm:n kuvassa olevalla työkalulla itse niittailen.
Vasaroimalla on vaara, että ketjun lenkki menee jäykäksi tai sitten se nokka-akseli vaurio mihin viitattiin.
Siinä päästiin "vähällä", mutta itsellä ainakin ois jatkuva pelko persiissä jos ketju ois niitattu jotenkin kyseenalaisesti. Ei sillä etteikö sitä vasaralla saisi hyvää, harjoiteltiinhan sitä ja Yläasteella kun saunakauhan vartta kiinnitettiin kupariniiteillä
Työkalulla sen ainakin on niin helppoa tehdä ja idiottivarma ratkaisu, ei erota alkuperäisestä lenkistä.
Vasaroimalla on vaara, että ketjun lenkki menee jäykäksi tai sitten se nokka-akseli vaurio mihin viitattiin.
Siinä päästiin "vähällä", mutta itsellä ainakin ois jatkuva pelko persiissä jos ketju ois niitattu jotenkin kyseenalaisesti. Ei sillä etteikö sitä vasaralla saisi hyvää, harjoiteltiinhan sitä ja Yläasteella kun saunakauhan vartta kiinnitettiin kupariniiteillä
Työkalulla sen ainakin on niin helppoa tehdä ja idiottivarma ratkaisu, ei erota alkuperäisestä lenkistä.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Yksi asiakas oli ajanut, W124 / 200D:llä, 150 tkm niittaamattomalla ketjulla .....hiukka meinas ihmettyttää itteekin kun otin vent. kopan pois ja oli just pysähtynyt lukko ylä asentoon. No eipä tarvinnut "rälläköidä" ketjua poikki, pärjäs ruukkarilla
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
paljokonkohan lienee 123 mersuja ja 124 ja 201 liikkeellä missä vasaralla niitattu ketju ja tuo nokkakaseli pukki vika ja jäykkä lenkkisyys on sitten taas sitä ammatti taidottomuutta rautolanka ja työntömitta auttaa asiassa ettei mene niittaus lenkki liian kapeaksi....näin kertöili setäni joka on korjaillut 30v autoja....tyokseenkin masentanut
sellaisesta pikkuisesta "lasten ruuvipenkistä voi tehdä niittaus työkalun...tai hakee jostain moton ketjun iitaukseen tarkoitetun nittaus työkalun sitä kun rälläköi niin onnistuu vaikka moottoripyörän jakoketjun niittaus....
mut paljos tuollainen niitaus työkalu kustantaa ja mistä sen saa ostettua tarvisin sellaista et vähenis leka hommat ja mieluummin sellainen millä pystyy niittaan moottoripyörän jakoketjun ja 530 jaolla olevan paksun vetoketjun....vai joutuuko metsäkones liikkeeseen...
sellaisesta pikkuisesta "lasten ruuvipenkistä voi tehdä niittaus työkalun...tai hakee jostain moton ketjun iitaukseen tarkoitetun nittaus työkalun sitä kun rälläköi niin onnistuu vaikka moottoripyörän jakoketjun niittaus....
mut paljos tuollainen niitaus työkalu kustantaa ja mistä sen saa ostettua tarvisin sellaista et vähenis leka hommat ja mieluummin sellainen millä pystyy niittaan moottoripyörän jakoketjun ja 530 jaolla olevan paksun vetoketjun....vai joutuuko metsäkones liikkeeseen...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Mun autossa on vasaralla niitattu jakoketju.Sama koneistaja joka porasi koneeni niittasi mulle irtonaisen ketjun koska en luottanut omiin sepän taitoihin.Noin sata kappaletta om615-617 konetta on remontoinut alusta loppuun koneistuksineen päivineen joten ammattitaidottomuutta ei taida olla.Lenkki on yhtä tiukka kuin alkuperäinenkin ja liikkuvuus oli helppo todeta kun ketju oli kokonaisena pöydällä, ihmetyttää kuitenkin että miksei koneistajalla ollut sitä työkalua kun sillä sais niin kätevästi niitattua.Tietysti irtoketju on helppo niitata vasarallakin,Ketjun joutuu vain laittaa yhtäaikaa kampiakselin kans paikoilleen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Pähkäiltiin kerran porukassa samaa työkalunpuutteesta johtunutta ongelmaa eräässä toisen merkkisessä autossa.
Lopputulema oli se, että niitattiin ketjun tapit kiinni c-mallisella mutterinhalkaisijavinkalla. On aika kätevä ja kompakti työkalu tuohon(kin) hommaan.
Lopputulema oli se, että niitattiin ketjun tapit kiinni c-mallisella mutterinhalkaisijavinkalla. On aika kätevä ja kompakti työkalu tuohon(kin) hommaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Merkkiliikeellä työkalu maksaa n.1000 eur. Usasta saisi tilaamalla 258$+ toimituskulut 60$. Omaan käyttöön tein puristustyökalun alapallonivelen irrotustyökalusta kehittelemällä siihen vastinpinnat. Muistelen, että alkuperäinen liitostyökalu niittaa tapit kahdelta sivulta ja se riittää pitämään ketjunliitoksen kiinni.
Olisko jollain tarkempia kuvia alkuperäisen työkalun niittaavasta päästä. Saisi tehtyä samanlaisen vastinpinnan omaan. Ei kehtais millään mennä vakoilemaan merkkiliikkeelle.
Olisko jollain tarkempia kuvia alkuperäisen työkalun niittaavasta päästä. Saisi tehtyä samanlaisen vastinpinnan omaan. Ei kehtais millään mennä vakoilemaan merkkiliikkeelle.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Ompa halaventunu ihan he*evetisti! Yhteen välliin oltiin jo tillaamassa Ameriikasta moisia.touhottaja kirjoitti:...työkalun hinnaksi sanovat 170€...
Varoitus: linkattu topik sisältää OT:tä ja perseilyä (= Taattua mese.fi-laatua)
Pro HVM
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Soitin eilen kl-varaosille ja rungon hinta oli jotain lähemmäs parisataa euroa ja ketjulle sopiva hela ketjulle runkoon toisen mokoman. Jäi vielä hankkimatta.
Rässi66 kertoikin, että prässäävässä vastinpinnassa on v-ura. Se prässää pelkät reunat kahta puolen. Omaan työkaluviritykseen pitää tehdä vastinpinta, mikä prässää samalla tavalla tappien reunalta.
Alkuperäisen työkalun toimintaperiaatetta kun olen pähkäillyt, niin toimintaperiaate kait on sellainen, että hammaspuörän hampaat pitää ketjun prässättävää lenkkiä pituussuunnassa paikallaan ja työkalu estää ketjun lenkin nousun ylöspäin kaarelle. Ei puristu tapit kieroon ja mene ketjulenkki jäykäksi (ahtaaksi). Olenkohan oikeilla jäljillä ja jäikö huomioimatta mitään työkalun toimintaperiaatteesta? Valistakaa kansaa jotka ovat käyttäneet alkuperäistä työkalua.
Jos jollakulla on myynnissä joutilas oikea työkalu, niin voisi ostaa tietenkin pois kuleksimasta.
Rässi66 kertoikin, että prässäävässä vastinpinnassa on v-ura. Se prässää pelkät reunat kahta puolen. Omaan työkaluviritykseen pitää tehdä vastinpinta, mikä prässää samalla tavalla tappien reunalta.
Alkuperäisen työkalun toimintaperiaatetta kun olen pähkäillyt, niin toimintaperiaate kait on sellainen, että hammaspuörän hampaat pitää ketjun prässättävää lenkkiä pituussuunnassa paikallaan ja työkalu estää ketjun lenkin nousun ylöspäin kaarelle. Ei puristu tapit kieroon ja mene ketjulenkki jäykäksi (ahtaaksi). Olenkohan oikeilla jäljillä ja jäikö huomioimatta mitään työkalun toimintaperiaatteesta? Valistakaa kansaa jotka ovat käyttäneet alkuperäistä työkalua.
Jos jollakulla on myynnissä joutilas oikea työkalu, niin voisi ostaa tietenkin pois kuleksimasta.