Varsinaista vikaa ei ollut mutta ajettaessa n. puolikaasulla jyrkähköä ylämäkeä aaltoili kierrosmittari n. 100-200 rpm. verran.
Turbiiniko ?


Toisinaan ilmeni myös vaihde vapaalla paikallaan seistessä koneen käydessä tyhjäkäyntiä ilmastointi ja valot poissa päältä eli ei kuormitusta tilanteessa.

Ajossa ei tuntunut mitenkään.

Pieni suhina/vinkuna ilmanputsarin vaiheilta johdatti jäljille - alipainevuoto pakokaasun kierrätyshärpäkkeissä.
Alipainemittarin ja ulkopuolisen alipainepumpun (ejektori) avulla nopeasti syylliseksi paljastui samassa alipaine Y-haarassa EGR-venttiilin kanssa oleva (imu)ahtokanavassa pakokaasun kierrätykseen osallistuva kuristusläppä ja tarkemmin ilmaläpän toimintaa ohjaavan alipainetoimilaitteen (n. 40€) kalvon pieni vuoto.
Em. laitteiden toiminta oli aika "hauskaa"

Viallinen kalvo oli tiivis ns. lepotilassa mutta kierrätyksen alipainemagn.venttiilin päästäessä alipaineen letkuun alkoi läpän toimilaite liikkumaan ja vuotokohta alkoi vuotamaan.
Tästä seurasi alipaineen karkaaminen ja toimilaitteen sulkeutuminen ja taas alipaine syntyi ja ....

Niinkuin entisen miehen vilkku; toimii, eitoimi, toimii, eitoimi, . . .
Alipainemittarin avulla tapahtumat selkisi, toki se ilmaläpän vipukin yritteli liikahdella kun osasi sitten tarkkaan katsella.
Korjasin vian sijoittamalla laakerikuulan alipainelinjaan ENNEN ko. laitteita ohjaavaa alipainemagn.venttiiliä (se ensimmäinen nokasta katsoen ilmanputsarin vieressä).
Annetaneen se minulle anteeksi

Kierrosten huojuminen hävisi ja mututuntumalla kone vastaa ärhäkämmin kaasupolkimen painallukseen, sellainen pieni viive ennenkuin alkaa tapahtumaan on kadonnut.
Viitteitä polttaineen kulutuksen vähenemiseen on myös.