Kierrokset "hummaa"

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Kierrokset "hummaa"

Viesti Kirjoittaja zyys »

Eräs kierrosten "hummaus" ilmiö ratkesi väyrysestä (290TD - 97).

Varsinaista vikaa ei ollut mutta ajettaessa n. puolikaasulla jyrkähköä ylämäkeä aaltoili kierrosmittari n. 100-200 rpm. verran.
Turbiiniko ? :supersad: :hang:
Toisinaan ilmeni myös vaihde vapaalla paikallaan seistessä koneen käydessä tyhjäkäyntiä ilmastointi ja valot poissa päältä eli ei kuormitusta tilanteessa. :happy:
Ajossa ei tuntunut mitenkään.
:ei_tajuu:
Pieni suhina/vinkuna ilmanputsarin vaiheilta johdatti jäljille - alipainevuoto pakokaasun kierrätyshärpäkkeissä.

Alipainemittarin ja ulkopuolisen alipainepumpun (ejektori) avulla nopeasti syylliseksi paljastui samassa alipaine Y-haarassa EGR-venttiilin kanssa oleva (imu)ahtokanavassa pakokaasun kierrätykseen osallistuva kuristusläppä ja tarkemmin ilmaläpän toimintaa ohjaavan alipainetoimilaitteen (n. 40€) kalvon pieni vuoto.

Em. laitteiden toiminta oli aika "hauskaa" :shock: .

Viallinen kalvo oli tiivis ns. lepotilassa mutta kierrätyksen alipainemagn.venttiilin päästäessä alipaineen letkuun alkoi läpän toimilaite liikkumaan ja vuotokohta alkoi vuotamaan.
Tästä seurasi alipaineen karkaaminen ja toimilaitteen sulkeutuminen ja taas alipaine syntyi ja .... :boing_boing:
Niinkuin entisen miehen vilkku; toimii, eitoimi, toimii, eitoimi, . . .

Alipainemittarin avulla tapahtumat selkisi, toki se ilmaläpän vipukin yritteli liikahdella kun osasi sitten tarkkaan katsella.

Korjasin vian sijoittamalla laakerikuulan alipainelinjaan ENNEN ko. laitteita ohjaavaa alipainemagn.venttiiliä (se ensimmäinen nokasta katsoen ilmanputsarin vieressä).
Annetaneen se minulle anteeksi :oops: että olen nyt ympäristörikollinen kun olen poistanut käytöstä tämän pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän ilman virhetiloja tms. moottoriohjeuksen kiroiluja .

Kierrosten huojuminen hävisi ja mututuntumalla kone vastaa ärhäkämmin kaasupolkimen painallukseen, sellainen pieni viive ennenkuin alkaa tapahtumaan on kadonnut.
Viitteitä polttaineen kulutuksen vähenemiseen on myös.
. . .
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Ympäristörikoksen seuraukset :oops: :

Katsastuksessa K-arvo ilman kierrätystä 0,52, aiemmin yleensä n.1,5.

Polttoaineenkulutus näyttää laskeneen n.0,3 - 0.4 l/100km.

Kuula saapi olla paikoillaan jatkossakin :) .
. . .
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Ilmeisesti samantyylinen ratkaisu on tuossa Luukkaan ruokkimassa 220D:ssäkin? Ainakin osakuvaukset ovat riittävän yhteneväisiä... 8) Ei ole ilmoitellut mitään moottorin vikavaloa tuon eliminoinnin jälkeen? Ainakin jenkkivehkeissä olen kuullut vikavalon vilkahtelevan pitkässä maantieajossa, kun tuo kierrätys on poistettu päiväjärjestyksestä.

Nimimerkillä K-arvo 2.24 noin viikon poljeskelun jälkeenkin... :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”