W124 kytkin
W124 kytkin
Meitän perheen 124:n kytkin on vallan hurjaksi käynyt! Se on rytkytellet ja nytkytellyt ja ravistellut pitkin kevättä ja kesää vaihtelevalla menestyksellä... Kerta kaikkisesti ottaa jo aivoon ajaminen sillä. Diagnoosin hakemiseen on mennyt valtavasti aikaa ja alustasta on uusittu siinä mielessä liki kaikki tukityynyt ja puslat mitä olla ja voi.
Vaan vika ei ole korjaantunut... Hetkeksi jo luulin sen helpottuneen, vaan aloitti nytkymisen uudellaan Ei kivaa ollenkaan.
Vaan nyt on uusi kytkinasetelma päässyt jo takaloosteriin asti Onkohan luvassa työn aloituksen jälkeen jonkinmoisia yllätyksiä? Mihin kaikkeen olisi syytä vaurautua? Ehkä jotain erityistyökaluja tms.?
Menopeli -92 200D, mittarissa on ihan kunniakas lukema kilometrejä
Vaan vika ei ole korjaantunut... Hetkeksi jo luulin sen helpottuneen, vaan aloitti nytkymisen uudellaan Ei kivaa ollenkaan.
Vaan nyt on uusi kytkinasetelma päässyt jo takaloosteriin asti Onkohan luvassa työn aloituksen jälkeen jonkinmoisia yllätyksiä? Mihin kaikkeen olisi syytä vaurautua? Ehkä jotain erityistyökaluja tms.?
Menopeli -92 200D, mittarissa on ihan kunniakas lukema kilometrejä
Viimeksi muokannut Pikku Myy, 30.9.2005 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilannekatsaus kytkimen suhteen on seuraavanlainen:
Auto ajettiin montulle tänä aamuna suunnillensa puoli kymmenen aikoihin. Terde alkoi paiskia hommia ja 1 ½ tuntia myöhemmin oli jo vanha kytkin irti ja käsissä.
Nyt on kaffeepaussi meneillään ja kohta lienee uusi kytkytin paikoillaan. Ellei suuria murheitä ilmene. Kardaanin eturätti tarkastetaan ja vaihdetaan samassa yhteydessä.
Ja sitten on enää jäljellä vaikutuksien arviointi Jännityksellä odottaen...
Auto ajettiin montulle tänä aamuna suunnillensa puoli kymmenen aikoihin. Terde alkoi paiskia hommia ja 1 ½ tuntia myöhemmin oli jo vanha kytkin irti ja käsissä.
Nyt on kaffeepaussi meneillään ja kohta lienee uusi kytkytin paikoillaan. Ellei suuria murheitä ilmene. Kardaanin eturätti tarkastetaan ja vaihdetaan samassa yhteydessä.
Ja sitten on enää jäljellä vaikutuksien arviointi Jännityksellä odottaen...
200 d:n kytkin tuli vaihdettua.Kytkinlevystä löytyi selkeä vika vaikka levy ja asetelma näytti melko tuoreilta. Kytkinlevyn keskiön rihlaholkki oli selkeästi väljä ja helisevä.En ole aikaisemmin moista tavannut vaikka kytkin hommia oon paljon tehnyt eri merkkisiin autoihin. Kytkin oli LUKin valmistama eli ihan tunnettu merkki. Pääasia että nytkytys loppui.
Uuden paketin hankin Motonetistä. Motonet myy kyseiseen autoon kahta vaihtoehtoa, aito Sachs hinta 168 euroa ja halvempi "nimetön" tarvike 133 euroa. Nuukana miehenä ostin halvemman vaihtoehdon joka oli Borg&Beck /Delphi. Osia tarkemmin tutkittua yllätyin positiivisesti koska osissa oli Sacshin stanssaukset.
Silmälaakeri kannattaa vaihtaa samalla sen hinta on3,5 euroa.
Aikaa tuohon remonttiin meni ilman paineilmatyökaluja noin 3 tuntia.
Uuden paketin hankin Motonetistä. Motonet myy kyseiseen autoon kahta vaihtoehtoa, aito Sachs hinta 168 euroa ja halvempi "nimetön" tarvike 133 euroa. Nuukana miehenä ostin halvemman vaihtoehdon joka oli Borg&Beck /Delphi. Osia tarkemmin tutkittua yllätyin positiivisesti koska osissa oli Sacshin stanssaukset.
Silmälaakeri kannattaa vaihtaa samalla sen hinta on3,5 euroa.
Aikaa tuohon remonttiin meni ilman paineilmatyökaluja noin 3 tuntia.
Minä vastaan Terden puolesta kun ei ennätä itse tähän hätään
Minulla henkilökohtaisesti on sen hytkymisen takia meinannut pipo ahistaa jo pitkän aikaa. Sen tähden olen jopa alkanut välttää ajamista
Nyt kuitenkin noin 35 testikilometrin perusteella hytkyttely loppui Näin ainakin isäntä kommentoi onnistunutta remonttiaan tyytyväisenä kun tuli käväisemään remonttihommien jälkeen kotona ennen siirtymistä takaisin radalle
Minulla henkilökohtaisesti on sen hytkymisen takia meinannut pipo ahistaa jo pitkän aikaa. Sen tähden olen jopa alkanut välttää ajamista
Nyt kuitenkin noin 35 testikilometrin perusteella hytkyttely loppui Näin ainakin isäntä kommentoi onnistunutta remonttiaan tyytyväisenä kun tuli käväisemään remonttihommien jälkeen kotona ennen siirtymistä takaisin radalle
Satakaksnelkun kytkinremppa on helpoimmasta päästä.
Olen tarjonnut monelle kytkimen korjausta ratkaisuksi tuohon bonanza - ilmiöön, nyt on mukava kuulla että joku on tehnyt rempan ja vika korjaantunut.
Eli tämänkin vian korjaamiseen saimme heti faktatietoa tällä foorumilla, mersufoorumilla olemme "korjanneet" sitä vuosikausia.
Kylläpä tämä on hyvä foorumi.
Olen tarjonnut monelle kytkimen korjausta ratkaisuksi tuohon bonanza - ilmiöön, nyt on mukava kuulla että joku on tehnyt rempan ja vika korjaantunut.
Eli tämänkin vian korjaamiseen saimme heti faktatietoa tällä foorumilla, mersufoorumilla olemme "korjanneet" sitä vuosikausia.
Kylläpä tämä on hyvä foorumi.
Moro!terde kirjoitti:200 d:n kytkin tuli vaihdettua.Kytkinlevystä löytyi selkeä vika vaikka levy ja asetelma näytti melko tuoreilta. Kytkinlevyn keskiön rihlaholkki oli selkeästi väljä ja helisevä.En ole aikaisemmin moista tavannut vaikka kytkin hommia oon paljon tehnyt eri merkkisiin autoihin. Kytkin oli LUKin valmistama eli ihan tunnettu merkki. Pääasia että nytkytys loppui.
Uuden paketin hankin Motonetistä. Motonet myy kyseiseen autoon kahta vaihtoehtoa, aito Sachs hinta 168 euroa ja halvempi "nimetön" tarvike 133 euroa. Nuukana miehenä ostin halvemman vaihtoehdon joka oli Borg&Beck /Delphi. Osia tarkemmin tutkittua yllätyin positiivisesti koska osissa oli Sacshin stanssaukset.
Silmälaakeri kannattaa vaihtaa samalla sen hinta on3,5 euroa.
Aikaa tuohon remonttiin meni ilman paineilmatyökaluja noin 3 tuntia.
Itse olen kokenut tuon kytkinlevyn huonouden juuri Motonetin myymällä levyllä. Auto ei tosin ollut Mersu, vaan Talbot Horizon Diesel .
Vaihdoin Motonetilta tilaamani kytkinlevyn ja asetelman (jotka oli huomattavasti halvemmat kun JKL:ssä, syy selviää kohta..)
Olin ajanut autolla ja kytkimellä noin viikon, eli luokkaa 400 km:ä. Töistä tullessani lähdin ohittamaan rekkaa, kuten ennenkin.. vitoselta nelkulle.. ja hyvin kiihty, kun pääsin rekan nupin kohdalle, kone kiekas täydet kierrokset ja suoran päässä tulee auto vastaan
Onneksi alansa ammattilainen rekan ratissa huomasi heti päälle tökkäämäni hätävilkut ja päästi polpotin eteensä ja sain samantien lasketella tiensivuun soittamaan kaverilleni, joka on vannoutunut Toyotan mies...
Köyden päässä kotia päästyäni purin kytkimen (ulkona, pakkasta -5 ja lunta tuli v*tun kovalla pyryllä tuullen suoraan meittin talliin (eli ulkona tehtiin silloin), yllätys oli todella suuri. Kytkinlevyn boorinapa oli pyörinyt irti itse levystä!
Soitettuani Motonetin asiakaspalveluun ja ilmottaen ko. tapahtumasta, sanoin ystävällinen naisääni puhelimessa: ei kuulu takuuseen, kai sen saa rikki vaikka päivässä kun revittää
Mitenkähän tässä loppupeleissä kävi, loppuiko hytkyttely?
Tuli laitettua tommonen -85 250d jolla on "bonanza" oireita. Uusi kaasuvivuston "iskari" on nyt paikallaan ja hytkyminen väheni huomattavastii, mutta ei kokonaan. Tietäs vaan että mihin kannattaa seuraavaksi sijoittaa, uus kytkin, rättinivel, vai mikä?
Tuli laitettua tommonen -85 250d jolla on "bonanza" oireita. Uusi kaasuvivuston "iskari" on nyt paikallaan ja hytkyminen väheni huomattavastii, mutta ei kokonaan. Tietäs vaan että mihin kannattaa seuraavaksi sijoittaa, uus kytkin, rättinivel, vai mikä?
Mie vastailen Terden puolesta ...cmb kirjoitti:Mitenkähän tässä loppupeleissä kävi, loppuiko hytkyttely?
Tuli laitettua tommonen -85 250d jolla on "bonanza" oireita. Uusi kaasuvivuston "iskari" on nyt paikallaan ja hytkyminen väheni huomattavastii, mutta ei kokonaan. Tietäs vaan että mihin kannattaa seuraavaksi sijoittaa, uus kytkin, rättinivel, vai mikä?
Tuo kyseinen remontti auttoi ainakin tuohon kyseiseen yksilöön, muistaakseni n. vm. -91 200D. Hytkyttely loppui aika siihen paikkaan kun remontoitu kinneri ajettiin ulos tallista.
Uskoisin että kun tuota Terden toimintamallia ja Tiilerin ohejita noudattaa niin vaivat loppuu kerta laakista. Miun muistin mukaan Terde vain ei toteuttanut heti suoralta kädeltä Tiilerin antamaa vika-analyysiä vaan kokeili ensin jotain muuta mikä lievensi oiretta ja sitten vasta toteutti Tiilerin ohjeet ja se auttoi lopullisesti.
Terve,
Lainataanpa tätä Pikku Myyn topikkia pikku avautumiselle.
Johdanto:
Tuossa pari kesää sitten huomasin, että lämpimänä (noin sadan kilometrin ajon jälkeen) meinaa liikkeelle lähtiessä tipahtaa silmälasit nenän päältä tärinästä johtuen. Tuon kanssa tuli juuri toimeen, kun antoi kytkintä nostaessa reilusti kaasua. Ongelma väheni hetkuseksi, kun luistatti kytkintä kunnolla. Ilmeisesti näissä asbestittomissa kytkyttimissä on ollut moista ongelmaa.
Päätin kuitenkin vaihtaa kytkimen viime syssynä vaikka edellinenkään ei ollut kuin nelisen vuotta vanha (Sachs). Kulumaa ei isommin ollut eikä sanottavasti ylimääräistä öljyäkään asetelmassa.
Prkl:
Nyt kuitenkin tuo ravistus on alkanut uudelleen ja esiintyy silloin tällöin. Onko nuo Sachsin kytkimet noin heikkoja vai pitääkö suraavaksi kokeilla vaihtaa se Janin ehdottama etummainen kuminivel? Sekään ei mitenkään kauhean risan näköinen ollut, kun sitä katselin. Pitää vielä kokeilla sitä luistattamista mutta on se nyt kumma, ettei kytkin pysy kuosissaan vajaata puolta vuotta.
t.
Risto
Lainataanpa tätä Pikku Myyn topikkia pikku avautumiselle.
Johdanto:
Tuossa pari kesää sitten huomasin, että lämpimänä (noin sadan kilometrin ajon jälkeen) meinaa liikkeelle lähtiessä tipahtaa silmälasit nenän päältä tärinästä johtuen. Tuon kanssa tuli juuri toimeen, kun antoi kytkintä nostaessa reilusti kaasua. Ongelma väheni hetkuseksi, kun luistatti kytkintä kunnolla. Ilmeisesti näissä asbestittomissa kytkyttimissä on ollut moista ongelmaa.
Päätin kuitenkin vaihtaa kytkimen viime syssynä vaikka edellinenkään ei ollut kuin nelisen vuotta vanha (Sachs). Kulumaa ei isommin ollut eikä sanottavasti ylimääräistä öljyäkään asetelmassa.
Prkl:
Nyt kuitenkin tuo ravistus on alkanut uudelleen ja esiintyy silloin tällöin. Onko nuo Sachsin kytkimet noin heikkoja vai pitääkö suraavaksi kokeilla vaihtaa se Janin ehdottama etummainen kuminivel? Sekään ei mitenkään kauhean risan näköinen ollut, kun sitä katselin. Pitää vielä kokeilla sitä luistattamista mutta on se nyt kumma, ettei kytkin pysy kuosissaan vajaata puolta vuotta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eihän siellä saisi olla yhtään öljyä. Pelkkää kuivaa pölyä vain.Roisto kirjoitti:
Kulumaa ei isommin ollut eikä sanottavasti ylimääräistä öljyäkään asetelmassa.
Omasta mersusta kun avasin kytkimen. Ajettu vasta 580tkm ja levyssä oli merkintä 3.89. Missään ei ollut öljyä ainostaa pölyä. Eipä itse kytkimessäkään ollut mitään vikaa.
Käsittääkseni pienikin öljymäärä kytkimessä saa sen nykimään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Minulla oli yhden Corollan kanssa ongelmana täristävä kytkin. En jaksanut käydä sitä vaihtamaan kun kuitenkin vielä eteenpäin pääsi.
Jouduin sitten vaihtamaan pääkytkinsylinterin kun alkoi vuotamaan jalkatilaan. Kytkinneste oli sellaista ruosteen väristä soppaa. Uusi osa paikalleen, työsylinterin putsaus ja uudet nesteet. Kas, ei ravista kytkin enää.
Jouduin sitten vaihtamaan pääkytkinsylinterin kun alkoi vuotamaan jalkatilaan. Kytkinneste oli sellaista ruosteen väristä soppaa. Uusi osa paikalleen, työsylinterin putsaus ja uudet nesteet. Kas, ei ravista kytkin enää.
Niin, niin. En siis muista nähneeni öljyä tuolla kytkinkopassa. Anteeksi kiero tapani ilmaista asioita.Perttu K kirjoitti:Eihän siellä saisi olla yhtään öljyä. Pelkkää kuivaa pölyä vain.Roisto kirjoitti:Kulumaa ei isommin ollut eikä sanottavasti ylimääräistä öljyäkään asetelmassa.
Pirkule, kun en älynnyt ottaa niitä vanhoja osia talteen – olisi vielä voinut tuon varmistaa jälkikäteenkin (kun ei tuo muisti ole ihan valokuvantarkka).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Nonniin, ja taas on kyseessä 200Dee eli nykyisen perheemme uutukainen ajokkimme Reki.
Bo-bo-boing-boing-bo-bo-boi-ing
Jaa että kuulostaako tutulta? Miusta ainakin Tuo ääntely tai oikeamminkin ilmiö nimittäin.
Ja uskokaa tahi älkää, mie pahoin pelekään jotta kyseessä on jälleen tuo kuuluisa ja riivattu Bo-bonanza
No miepä kerron... Siis seisot pahaa aavistamattomana liikennevaloissa, nii-in, kytkytin pohojassa ja vaihte ykkösellä. Valot vaihtuu ja kevennät rauhallisesti kytkytintä ja kas, johan pomppaa. Boing-boing ja matkaa jatkuu pomppien ja nytkytellen kunnes saat kolmosta tupaan.
Oikeastaan minua naurattaa tuo ilmiö, mie nimittäin tunnen ihteni Täti Moonikaksi kun tenavat kyydissä pompin menemään Reellä huivi piässä
Mutta, vaihteeksi asiaan... Oliko nyt siis syynä tuohon Bonanzaan se kytkytin vaiko se kardaanin rättinivel? Vaiko molemmat?
Niin ja sitten se päivän polttava kysymys, ilmeneekö tuota bonanzaa enemmän naisten kuin miesten ajossa? Eli siis osaako miehet muka ihan oikeasti ajaa jotenkin mukamas siivommin jottei pompi vaiko huomaako naiset vain pikkuvaivat ja viat helpommin?
Bo-bo-boing-boing-bo-bo-boi-ing
Jaa että kuulostaako tutulta? Miusta ainakin Tuo ääntely tai oikeamminkin ilmiö nimittäin.
Ja uskokaa tahi älkää, mie pahoin pelekään jotta kyseessä on jälleen tuo kuuluisa ja riivattu Bo-bonanza
No miepä kerron... Siis seisot pahaa aavistamattomana liikennevaloissa, nii-in, kytkytin pohojassa ja vaihte ykkösellä. Valot vaihtuu ja kevennät rauhallisesti kytkytintä ja kas, johan pomppaa. Boing-boing ja matkaa jatkuu pomppien ja nytkytellen kunnes saat kolmosta tupaan.
Oikeastaan minua naurattaa tuo ilmiö, mie nimittäin tunnen ihteni Täti Moonikaksi kun tenavat kyydissä pompin menemään Reellä huivi piässä
Mutta, vaihteeksi asiaan... Oliko nyt siis syynä tuohon Bonanzaan se kytkytin vaiko se kardaanin rättinivel? Vaiko molemmat?
Niin ja sitten se päivän polttava kysymys, ilmeneekö tuota bonanzaa enemmän naisten kuin miesten ajossa? Eli siis osaako miehet muka ihan oikeasti ajaa jotenkin mukamas siivommin jottei pompi vaiko huomaako naiset vain pikkuvaivat ja viat helpommin?
No tämän Reen, Rekin, miten se nyt sanotaanki, kohalla kuulostaa siltä nimittäin taisin jossain oikein kehuakin miten ponantsa loistaa poissaolollaan tässä kaksataareessä.ilmeneekö tuota bonanzaa enemmän naisten kuin miesten ajossa?
Ookkosää saanu sen tosiaan nytkyttämään sillai että kytkinpolin on jo nostettu ja
nyt-nyt-nyt-äy-äy-äy-äy-kyt-kyt-kyt-äy-äy-äy-tää ?
200deellä jos rauhallisesti keventää kytkintä liikkeelle lähdön yhteydessä, ehtii vihiriät vaihtua takas punaseks eikä auto ole liikkunut vielä metriäkäänPikku Myy kirjoitti:Valot vaihtuu ja kevennät rauhallisesti kytkytintä
Eli korjaus
1 Punaisen valon palaessa kaasupohjaan
2 Risteävälle liikenteelle kun syttyy keltaiset kytkin ylös
3 Jolloin keltaisen syttyessä alkaa takapyörät sutia raivoisasti
4 Risteyksen yli ehditään siirtyä juuri ja juuri vihreän valon palaessa
5 Kaasua EI SAA höllätä vaihteen vaihdon yhteydessä
6 Noin puolen tunnin kuluttua lähestytään jo seuraavaa risteystä jolloin sama rumpa alusta
Kaupunki ajossa kolmonen 200deelläPikku Myy kirjoitti:matkaa jatkuu pomppien ja nytkytellen kunnes saat kolmosta tupaan.
Oletteko koeajaneet reen? Eikö koeajossa ilmaantunut nykimistä? Vasta nyt tuli nykiminen? Kyllä se korjaantuu kaasun ja kytkimen oikealla käytöllä. Isälläni on ollut 86-mallin 300D ja siinä on ollut ostosta lähtein 5-6 vuotta juuri tuota nytkyttelyä mikä on tosin hallittavissa ja lievempää uudehkoilla talvirenkailla. Kun saatte kesärenkaat alle niin tilanne voi pahentua kun kovemmat kesärenkaat ei anna periksi-nytkyttää helpommin. Veikkaan, että autosta paukahtaa seuraavaksi vetoakseli. Jos W124:sen suolaa kestämättömät vetarit ovat syöpyneet tarpeeksi niin tuollainen nytkyttely voi loppua kerralla vetoakselin murtumiseen. Joskin se palaa takaisin uusittuanne sen katkenneen vasemmanpuoleisen vetarin. En tiedä, mutta jotkut ovat informoineet myös pumpun säädön lisäävää vaikutusta hytkytykseen.
Kytkimessä voi olla kulumaa, mutta itse antaisin mennä siitä vaan ja sopivan kytkin/kaasu annostelun voi oppia aikaa myöden.
Kytkimessä voi olla kulumaa, mutta itse antaisin mennä siitä vaan ja sopivan kytkin/kaasu annostelun voi oppia aikaa myöden.