Takanurkka vinkuu (420 SEL)
Takanurkka vinkuu (420 SEL)
Oman kullannuppuni oikea takajarru pitää outoa kitinää. Poljin- eli jarruvoiman kasvaessa kitinä lisääntyy. Osaako kukaan tällä kuvauksella sanoa, ovatko palat lopussa vai onko vierasesine livahtanut levyn ja palan väliin. ABS pelaa normaalisti. Saan auton pukille työkiireideni vuoksi vasta parin viikon kuluttua. Leimalle en viitsi tuolla kitinällä viedä, vaan korjaus on tehtävä ennen sitä.
Muistan nähneeni täällä tai Mersuforumin puolella jonkun tekemät ja kuvaamat jarrulevyn vaihto -ohjeet. Voisiko joku laittaa linkin ?
Muistan nähneeni täällä tai Mersuforumin puolella jonkun tekemät ja kuvaamat jarrulevyn vaihto -ohjeet. Voisiko joku laittaa linkin ?
Terve mieheen laatuautoilija.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=W126
Tuossa on litania ohjeita W126:tta silmälläpitäen. Omassa jurisee jarrut myös ikävästi kun ryömittää autoa jarrua vasten. Veikkaan että syy on huonolaatuisissa paloissa, tai likaisissa palojen kitinälevyissä. En aukonut takajarruja leimalle, hyvin välttivät pienillä sivuäänilläkin.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=W126
Tuossa on litania ohjeita W126:tta silmälläpitäen. Omassa jurisee jarrut myös ikävästi kun ryömittää autoa jarrua vasten. Veikkaan että syy on huonolaatuisissa paloissa, tai likaisissa palojen kitinälevyissä. En aukonut takajarruja leimalle, hyvin välttivät pienillä sivuäänilläkin.
Jarrulevy lähtee irti kun otat jarrusatulan ensin pois, se on kiinni kahdella 17mm (vai 19mm ) kantaisella pultilla jotka on satulan "takapuolella". Sitten jarrulevystä kiinni ja se lähtee vetämällä pois, kunhan käsijarru ei ole päällä.
Voipa siinä jarrulevyssä olla yksi ristipää- tai kuusiokolokantainen pulttikin vanteen pulttikehän tienoilla. Irroita sekin jos semmoinen on. Taitaa kuitenkin W126:ssa olla jarrulevyssä vain reikä ja pyörännavassa samalla kohtaa nasta. Katso kasatessa että menee kohdalleen, ettei levy jää vinoon.
Jos jarrupalat on loppu, niin yleensä lähtee sellainen metallinen hankaava ääni... Ihan kuin kaksi rautaa hankaisi yhteen. Tai itse asiassa niin siellä tietysti tapahtuukin.
Kitinä ja vinkuminen asettuu yleensä jarrupalojen vaihdolla. Jos ei, niin levyjen vaihdolla.
Voipa siinä jarrulevyssä olla yksi ristipää- tai kuusiokolokantainen pulttikin vanteen pulttikehän tienoilla. Irroita sekin jos semmoinen on. Taitaa kuitenkin W126:ssa olla jarrulevyssä vain reikä ja pyörännavassa samalla kohtaa nasta. Katso kasatessa että menee kohdalleen, ettei levy jää vinoon.
Jos jarrupalat on loppu, niin yleensä lähtee sellainen metallinen hankaava ääni... Ihan kuin kaksi rautaa hankaisi yhteen. Tai itse asiassa niin siellä tietysti tapahtuukin.
Kitinä ja vinkuminen asettuu yleensä jarrupalojen vaihdolla. Jos ei, niin levyjen vaihdolla.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Olipa nopeaa toimintaa !
Kiitos oivallisista neuvoista. Kuulin kitinästä vasta kun naapuri sanoi. Auton äänieristys on sitä luokkaa, ettei isotkaan kitinät kuulu sisälle
Käyn kullannuppuni kimppuun parin viikon kuluttua, sopivat jarrupalat löytynevät Merteilistä tai KL -varaosista.
Kunhan homma valmistuu, pistän korjausselostuksen tänne. Jarrupalat vaihdoin viimeksi edellisestä autostani, 300 D:stä, joten eiköhän homma luonnista.
Käyn kullannuppuni kimppuun parin viikon kuluttua, sopivat jarrupalat löytynevät Merteilistä tai KL -varaosista.
Kunhan homma valmistuu, pistän korjausselostuksen tänne. Jarrupalat vaihdoin viimeksi edellisestä autostani, 300 D:stä, joten eiköhän homma luonnista.
Eipä kestä kiitellä. Täällähän ollaan kyselemässä ja vastailemassa, kukin vuorollaan, välillä etuillaankin. Jarrupaloiksi suosittelen valitsemaan "Ferodo":t, sen jälkeen ei ole ainakaan paloista se vinkuminen kiinni. Maksavat jokusen euron enemmän, mutta vastaavasti kestävätkin pidempään. Ja mikä tärkeintä eivät pölise niinkuin "halpis-palat."
Loppu vinkuminen
Takajarrulevyt ja palat vaihdettu HVM:n kuvaamien ohjeiden perusteella.
Kiitos niistä !
Vanhat palat oli mitkä lie, mutta uudet ostin Veholta, hintaan 26 euroa. Merteil myi tarvikepaloja, joiden hinta oli puolet tuosta, mutta Vehon paloja suosittelivat isot pojat, joten...
Kitinä loppui samalla. Mukavampi viedä leimalle auto, joka vain humisee mennessään
Kiitos niistä !
Vanhat palat oli mitkä lie, mutta uudet ostin Veholta, hintaan 26 euroa. Merteil myi tarvikepaloja, joiden hinta oli puolet tuosta, mutta Vehon paloja suosittelivat isot pojat, joten...
Kitinä loppui samalla. Mukavampi viedä leimalle auto, joka vain humisee mennessään
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Vaiva on näköjään jo korjattu, mutta omalla kohdalla oli samaa oiretta ja aivan uusilla jarrupaloilla. Takajarruissa kitinä ilmeni vain peruuttaessa jarrua painaessa. Kitinänvaimennuspalat poistivat tämän vaivan.
Jos seisontajarru alkaa oireilla siten, että se ei pidä säätöään eli sitä on kiristettävä vähän väliä, vika ei aina johdu vaijerista tai jarrukengistä.
Yksi vähemmän tunnettu vika on, että jarrukilvet, joita vasten koko mekanismi nojaa, antavat periksi (ruosterotta heikentänyt rakennetta) ja säätö heittää eikä seisontajarru tahdo pitää.
Jos seisontajarru alkaa oireilla siten, että se ei pidä säätöään eli sitä on kiristettävä vähän väliä, vika ei aina johdu vaijerista tai jarrukengistä.
Yksi vähemmän tunnettu vika on, että jarrukilvet, joita vasten koko mekanismi nojaa, antavat periksi (ruosterotta heikentänyt rakennetta) ja säätö heittää eikä seisontajarru tahdo pitää.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Ovatko mainitsemasi kitinänvaimennuspalat samat kuin "vinkulevyt" eli metalliläyskät jarrusatulan päällä ?
Vaihdoin levyt ja palat ja kitinä katosi, mutta en vieläkään tiedä, mistä kitinä loppujen lopuksi tuli. Täytyy välillä ajella takaikkuna raollaan, tai jututtaa naapuria, joka kitinän alunperin huomasi.
Vaihdoin levyt ja palat ja kitinä katosi, mutta en vieläkään tiedä, mistä kitinä loppujen lopuksi tuli. Täytyy välillä ajella takaikkuna raollaan, tai jututtaa naapuria, joka kitinän alunperin huomasi.
Työmaalla vaihtui takajarrukilvet 124:een. Viisi vuotta sitten oli ekan kerran vaihdettu. Auton vuosimalli oli -87 eli alkuperäiset oli kestänyt, mitä se nyt tekee, neljätoista vuotta ja nämä uudet VARASTOMAALISSA olleet viisi... Kannattaa vetäistä jotain nopeasti kuivuvaa maalia niihin paksu kerros mikäli uskoo auton olevan vielä liikenteessä useamman vuoden. MOT.Kaapo kirjoitti:Vaiva on näköjään jo korjattu, mutta omalla kohdalla oli samaa oiretta ja aivan uusilla jarrupaloilla. Takajarruissa kitinä ilmeni vain peruuttaessa jarrua painaessa. Kitinänvaimennuspalat poistivat tämän vaivan.
Jos seisontajarru alkaa oireilla siten, että se ei pidä säätöään eli sitä on kiristettävä vähän väliä, vika ei aina johdu vaijerista tai jarrukengistä.
Yksi vähemmän tunnettu vika on, että jarrukilvet, joita vasten koko mekanismi nojaa, antavat periksi (ruosterotta heikentänyt rakennetta) ja säätö heittää eikä seisontajarru tahdo pitää.