M271-koneen virittämisestä
M271-koneen virittämisestä
Autoni (SLK200K Automaatti vm 2005) kaipaa lisää tehoa.
Kleeman vaikuttaa mielenkinntoisimmalta virityspajalta, tarjoamansa K1 Performance Kit lupailee noin 210hp/300NM toimittamansa dynokäyrän mukaan ja headereilla +20hp/10Nm lisää. Kesähinta tuolle sarjalle ilman headereita on ainakin tällä hetkellä 1656e (sis. alv ja toimitus)
Ootteko asennelleet kyseistä settiä? Samat palikathan sopii kaikkiin M271 koneen 200K versioihin (C, CLK, E jne).
Toimittaako joku pienempi (siis halvempi ja tuntemattomampi) valmistaja pelkkiä kompuran hihnapyöriä?
Kleeman vaikuttaa mielenkinntoisimmalta virityspajalta, tarjoamansa K1 Performance Kit lupailee noin 210hp/300NM toimittamansa dynokäyrän mukaan ja headereilla +20hp/10Nm lisää. Kesähinta tuolle sarjalle ilman headereita on ainakin tällä hetkellä 1656e (sis. alv ja toimitus)
Ootteko asennelleet kyseistä settiä? Samat palikathan sopii kaikkiin M271 koneen 200K versioihin (C, CLK, E jne).
Toimittaako joku pienempi (siis halvempi ja tuntemattomampi) valmistaja pelkkiä kompuran hihnapyöriä?
Re: M271-koneen virittämisestä
Tervetuloa Meselle IHe. Otappa yhteyttä käyttäjään "Lucky-Dog", hän edustaa kyseistä firmaa, eli myy myös tavaraa.IHe kirjoitti:Autoni (SLK200K Automaatti vm 2005) kaipaa lisää tehoa.
Kleeman vaikuttaa mielenkinntoisimmalta virityspajalta, tarjoamansa K1 Performance Kit lupailee noin 210hp/300NM toimittamansa dynokäyrän mukaan ja headereilla +20hp/10Nm lisää. Kesähinta tuolle sarjalle ilman headereita on ainakin tällä hetkellä 1656e (sis. alv ja toimitus)
Ootteko asennelleet kyseistä settiä? Samat palikathan sopii kaikkiin M271 koneen 200K versioihin (C, CLK, E jne).
Toimittaako joku pienempi (siis halvempi ja tuntemattomampi) valmistaja pelkkiä kompuran hihnapyöriä?
Juu, olen ottanut jo yhteyttä
... asiallinen kaveri tietysti, niikun MB äijät aina. Mutta nyt kiinnostaisi enemmän aidot käyttäjäkokemukset. Kun oon asiaa noin kuukauden selvitellyt kyselemällä ja eri keskustelupalstoja lukemalla, niin alkaa vaihtoehdot hiukan huimaamaan. Hyvää keskustelua öytyy esim osoitteesta:
http://www.benzworld.org/forums/r171-sl ... 200-2.html
Lisäksi oon kuullut enemmän tai vähemmän huhuja "alan miehiltä":
- polttuainepumppu vaihdettava tehokkaampaan
- headersit on melkeen pakko olla, muuten ahdistaa
- kylmäkäynnistyminen hankalaa pakkasella, kun kompuran hihnapyörät on vaihdettu
- saatetestit ei enäää katsastuksessa mee läpi
- jne...
IHe 0400-323236[/url]
http://www.benzworld.org/forums/r171-sl ... 200-2.html
Lisäksi oon kuullut enemmän tai vähemmän huhuja "alan miehiltä":
- polttuainepumppu vaihdettava tehokkaampaan
- headersit on melkeen pakko olla, muuten ahdistaa
- kylmäkäynnistyminen hankalaa pakkasella, kun kompuran hihnapyörät on vaihdettu
- saatetestit ei enäää katsastuksessa mee läpi
- jne...
IHe 0400-323236[/url]
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Alla olevaa asiaa en ole Kleemannilta tarkistanut, mutta ohjeet tuohon polttoainepuolen rukaamiseen ovat tällaiset.
9
I nstalling the fuel regulator R171 On the SLK R171 it is necessary to change the O.E. 3,8 bar fuel regulator in the fuel
filter to a 5 bar unit. To access the fuel filter remove carpets ect. As shown, before
loosening the 6 x M6 screws at the fuel filter. Make sure that the fuel level in the
tank is low.
10
Change of fuel regulator to increase fuel pressure
When the fuel filter has been removed from the tank, the small regulator has to be replaced with the KLEEMANN regulator. This is
done by carefully removing the pin holding the regulator and thereafter taking it out. Then carefully reverse the operation when
inserting the new regulator.
Polttoainepuoleen tulee myös muutoksia, ainakin heidän asennusohjeen mukaan .
Tietysti pakosarjan vaihdolla saadaan vääntöä lisää, koskapa sitä vääntöä liikaa olisi,mutta tuskimpa se mikään välttämättömyys on .
Väännöt / tehot paranevat joka tapauksessa tuolla Kitin asennuksellakin. Kenen mielestä auto on sitten ihan ”paska” ja vääntämätön ilman muutettua pakosarjaa on varmaan makuasia
Kaikilla keskustelu palstoilla esiintyy ns. ”asiantuntijoita” joiden mielipiteet / lausunnot perustuvat täysin virtuaalimaailmassa hankittuun toisen käden tietoon ilman omakohtaisia käytännön kokemuksia
Joltakin voimakkaan mielipiteen omaavalta kun kysyy; " Sinun autossasiko on tällainen?" helposti vastaus on tyyliin " Ei ole, mutta kaverin siskon poikaystävän äitipuolen pojan kaverilla oli ja se oli kertonut sellasta"
Itse pyrin olemaan julkisissa lausunnoissa hyvin varovainen, ellen todella tiedä asian laitaa. Jos en tiedä uskon toimittajan kertomuksia,
tässä tapauksessa Kleemann. Kuten tuossa sinun linkissäkin todetaan kaikki Brabus, Karllson, Kleemann tekevät runsaasti testi- / tutkimustyötä tuotteidensa eteen .
Vaikea on uskoa, että he päästävät markkinoille tahi myyvät ”paskaa”. Lisäksi heillä on toimiva takuu joka joltain pienemmältä toimittajalta puuttuu tai se ei muuten vain toimi .
Näissäkään asioissa ei valitettavasti ole oikotietä onneen, se hyvä halpa ja tehokas
9
I nstalling the fuel regulator R171 On the SLK R171 it is necessary to change the O.E. 3,8 bar fuel regulator in the fuel
filter to a 5 bar unit. To access the fuel filter remove carpets ect. As shown, before
loosening the 6 x M6 screws at the fuel filter. Make sure that the fuel level in the
tank is low.
10
Change of fuel regulator to increase fuel pressure
When the fuel filter has been removed from the tank, the small regulator has to be replaced with the KLEEMANN regulator. This is
done by carefully removing the pin holding the regulator and thereafter taking it out. Then carefully reverse the operation when
inserting the new regulator.
Polttoainepuoleen tulee myös muutoksia, ainakin heidän asennusohjeen mukaan .
Tietysti pakosarjan vaihdolla saadaan vääntöä lisää, koskapa sitä vääntöä liikaa olisi,mutta tuskimpa se mikään välttämättömyys on .
Väännöt / tehot paranevat joka tapauksessa tuolla Kitin asennuksellakin. Kenen mielestä auto on sitten ihan ”paska” ja vääntämätön ilman muutettua pakosarjaa on varmaan makuasia
Kaikilla keskustelu palstoilla esiintyy ns. ”asiantuntijoita” joiden mielipiteet / lausunnot perustuvat täysin virtuaalimaailmassa hankittuun toisen käden tietoon ilman omakohtaisia käytännön kokemuksia
Joltakin voimakkaan mielipiteen omaavalta kun kysyy; " Sinun autossasiko on tällainen?" helposti vastaus on tyyliin " Ei ole, mutta kaverin siskon poikaystävän äitipuolen pojan kaverilla oli ja se oli kertonut sellasta"
Itse pyrin olemaan julkisissa lausunnoissa hyvin varovainen, ellen todella tiedä asian laitaa. Jos en tiedä uskon toimittajan kertomuksia,
tässä tapauksessa Kleemann. Kuten tuossa sinun linkissäkin todetaan kaikki Brabus, Karllson, Kleemann tekevät runsaasti testi- / tutkimustyötä tuotteidensa eteen .
Vaikea on uskoa, että he päästävät markkinoille tahi myyvät ”paskaa”. Lisäksi heillä on toimiva takuu joka joltain pienemmältä toimittajalta puuttuu tai se ei muuten vain toimi .
Näissäkään asioissa ei valitettavasti ole oikotietä onneen, se hyvä halpa ja tehokas
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Totta!
Olet aivan oikeassa noiden näennäisasiantuntijoiden suhteen, heitä en kuitenkaan ole lainannut noissa esittämissäni kommenteissa tai huhuissa.
Kerron hiukan kokemuksistani näiden asioiden selvittelyn yhteydessä, jos nyt kukaan niitä jaksaa lukea.
Headersien vankkumaton kannattaja löytyi saksalaisesta pienenpuoleisesta virityspajasta, jossa vierailin autoineni viime keväänä. Weppisivut kun oli asialliset ja toiminta ammattimaisen oloista, viesteihin ja puheluihin vastattin heti ja moitteettomalla lontoonkielellä, jne... Heppu asensi ihan näppärästi "MB:llä näitä softia suunnitelevan inssin" tekemän virityssoftan ECU:un, tehoja piti tulla lisää noin 15hp. Testiajon ja tietokoneen softaan tekemän opettelun jälkeen totesin virityksen täysin hyödyttömäksi ja pyysin palauttamaan alkuperäissoftan. Vaihtamiskohta automaatilla noin 200 kierrosta ylempänä oli ainoa havaittavissa ollut ero. Kompuran erittäin asiallisesti koneistetun näköinen uusi alumiininen hihnapyörä oli kuitenkin mielestäni suhteellisen edullinen, alle 400e Saksassa. Sitä ei kuitenkaan asennettu ohjeiden ja M271 kokemuksen puuttuessa. Edelliskoppasiin SLK:hin olivat kuitenkin tehneet kolmattakymmentä asennusta hyvällä menestyksellä, joitain dynokäyriäkin näin.
Odotettavissaolevista kylmäkäynnistysongelmista hihnapyörien vaihdon jälkeen kertoi kotipaikkakuntalainen viritysexpertti, erikoistunut tosin VAG konsernin kärryihin, mutta kuulemma mesejäkin nypppinyt. Kompura pukkaa hänen mukaansa pakkasella liikaa ilmaa ja kone kieltäytyy käynnistymästä liian laihalla seoksella. Virityspajat on maantieteellisesti jonkun verran meitä etelämmässä eikä välttämättä huomaa talvitestata tuotteitaan. (Mulle asia ei ole merkityksellinen, sillä SLK on puhtaasti kesäkäytössä). Saattaa olla, että kokemukset kuitenkin liittyivät edellisen sukupolven SLK:n trimmattuhin kompurakoneisiin. Sanoi myös ongelmia tulevan, jos autossani on Siemensin ECU, Boschilainen on kuulemma helpompi. Syytä en tiedä. Kumpikohan R171-sarjan autoni konetta ohjaa?
Brabuksen Saksalainen edustaja lupasi rohkeasti melkein 200hp ilman kompuraan tehäviä muutoksia pelkällä uudella softalla ECU:un ja vapaammin virtaavalla K&N:n ilmasuotimella, kuulostaa uskomattomalta! Suomalainen edustaja oli samoilla linoilla. Dynokäyriä tms luotettavavia testituloksia ei kumpikaan kuitenkaan pystynyt esittämään.
Saastetestauksen ongelmista kertoi kaverini, jonka lastutettu 2003:n 320D Bemu ei mennyt läpi ekalla kerralla ekassa vuosikatsastuksessa. Paikallinen tuttu katsastusmies vahvisti joitain ongelmia olleen tuunatuissa autoissa, kun sitä häneltä kyselin käyttöautomme (C180K farkku) ekassa vuosikatsastuksessa viime keväänä. Trimmatusta Bemarista muuten katkesi kampiakseli 60tkm kohdalla. Auto korjattiin ja myyntiinhän tuo meni.
Mutta niinkuin viestiketjun alussa totesin, kaikessa informaatiotulvassa Kleemannin ratkaisu vaikuttaa eniten yleistä hyväksyntää saaneelta ratkaisulta ja taidan siihen päätyä.
IHe
P.S Noitten esimerkkifirmojen nimiä en tietoisesti kertonut, etten omalta osaltani lisäisi netissä liikkuvan disinformaation määrää.
Kerron hiukan kokemuksistani näiden asioiden selvittelyn yhteydessä, jos nyt kukaan niitä jaksaa lukea.
Headersien vankkumaton kannattaja löytyi saksalaisesta pienenpuoleisesta virityspajasta, jossa vierailin autoineni viime keväänä. Weppisivut kun oli asialliset ja toiminta ammattimaisen oloista, viesteihin ja puheluihin vastattin heti ja moitteettomalla lontoonkielellä, jne... Heppu asensi ihan näppärästi "MB:llä näitä softia suunnitelevan inssin" tekemän virityssoftan ECU:un, tehoja piti tulla lisää noin 15hp. Testiajon ja tietokoneen softaan tekemän opettelun jälkeen totesin virityksen täysin hyödyttömäksi ja pyysin palauttamaan alkuperäissoftan. Vaihtamiskohta automaatilla noin 200 kierrosta ylempänä oli ainoa havaittavissa ollut ero. Kompuran erittäin asiallisesti koneistetun näköinen uusi alumiininen hihnapyörä oli kuitenkin mielestäni suhteellisen edullinen, alle 400e Saksassa. Sitä ei kuitenkaan asennettu ohjeiden ja M271 kokemuksen puuttuessa. Edelliskoppasiin SLK:hin olivat kuitenkin tehneet kolmattakymmentä asennusta hyvällä menestyksellä, joitain dynokäyriäkin näin.
Odotettavissaolevista kylmäkäynnistysongelmista hihnapyörien vaihdon jälkeen kertoi kotipaikkakuntalainen viritysexpertti, erikoistunut tosin VAG konsernin kärryihin, mutta kuulemma mesejäkin nypppinyt. Kompura pukkaa hänen mukaansa pakkasella liikaa ilmaa ja kone kieltäytyy käynnistymästä liian laihalla seoksella. Virityspajat on maantieteellisesti jonkun verran meitä etelämmässä eikä välttämättä huomaa talvitestata tuotteitaan. (Mulle asia ei ole merkityksellinen, sillä SLK on puhtaasti kesäkäytössä). Saattaa olla, että kokemukset kuitenkin liittyivät edellisen sukupolven SLK:n trimmattuhin kompurakoneisiin. Sanoi myös ongelmia tulevan, jos autossani on Siemensin ECU, Boschilainen on kuulemma helpompi. Syytä en tiedä. Kumpikohan R171-sarjan autoni konetta ohjaa?
Brabuksen Saksalainen edustaja lupasi rohkeasti melkein 200hp ilman kompuraan tehäviä muutoksia pelkällä uudella softalla ECU:un ja vapaammin virtaavalla K&N:n ilmasuotimella, kuulostaa uskomattomalta! Suomalainen edustaja oli samoilla linoilla. Dynokäyriä tms luotettavavia testituloksia ei kumpikaan kuitenkaan pystynyt esittämään.
Saastetestauksen ongelmista kertoi kaverini, jonka lastutettu 2003:n 320D Bemu ei mennyt läpi ekalla kerralla ekassa vuosikatsastuksessa. Paikallinen tuttu katsastusmies vahvisti joitain ongelmia olleen tuunatuissa autoissa, kun sitä häneltä kyselin käyttöautomme (C180K farkku) ekassa vuosikatsastuksessa viime keväänä. Trimmatusta Bemarista muuten katkesi kampiakseli 60tkm kohdalla. Auto korjattiin ja myyntiinhän tuo meni.
Mutta niinkuin viestiketjun alussa totesin, kaikessa informaatiotulvassa Kleemannin ratkaisu vaikuttaa eniten yleistä hyväksyntää saaneelta ratkaisulta ja taidan siihen päätyä.
IHe
P.S Noitten esimerkkifirmojen nimiä en tietoisesti kertonut, etten omalta osaltani lisäisi netissä liikkuvan disinformaation määrää.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tuo mainitsemasi virityspaja asentaa todennäköisesti samaa softaa kuin myymäni Digituningin softa on, tekijä vaikuttaa taustatiedoiltaan samalta.
Digiltä saa softaa noihin bensakoneisiin, mutta vaikutukset ovat niin minimaalisia, kuten kerroitkin, etten ole niitä edes ilenny kaupitella.
Sanon suoraan kyselijöille "Älä osta"
Niitä pelkkiä kompuranpyöriä Kleeman ei kaupaa tuohon koneeseen lainkaan, vanhempaan M111 koneeseen niitä saa. Miksi näin on, sitä en tiedä.
Tuo seoksen muodostus on käsittääkseni Kleemannilla eliminoitu polttaainepuolelle tulevilla muutoksilla, jotka tuonne edelle kopsasin.
Noissa diesel koneissa olisi melkein aina syytä puhdistaa imusarja viritys softan asennuksen yhteydessä, vai oliko BMW diesel ?? Imusarjat tuppaavat tukkeutua ja tarvittavaa ilmamäärää ei mene läpi > savuttaa.
Lisäksi softia ja toimittajia on vaikka ja kuinka paljon.....eri asteisia.....kunnolla kun polkee hajoaa varmasti kone kuin kone.
Ainahan näistä jutusteluista saa uuttakin informaatiota, että sikäli tällaiset kokemuksien vaihdot ovat pelkästään positiivisia.
Juu jaksoin lukea tarinasi loppuun asti loppuun asti
Digiltä saa softaa noihin bensakoneisiin, mutta vaikutukset ovat niin minimaalisia, kuten kerroitkin, etten ole niitä edes ilenny kaupitella.
Sanon suoraan kyselijöille "Älä osta"
Niitä pelkkiä kompuranpyöriä Kleeman ei kaupaa tuohon koneeseen lainkaan, vanhempaan M111 koneeseen niitä saa. Miksi näin on, sitä en tiedä.
Tuo seoksen muodostus on käsittääkseni Kleemannilla eliminoitu polttaainepuolelle tulevilla muutoksilla, jotka tuonne edelle kopsasin.
Noissa diesel koneissa olisi melkein aina syytä puhdistaa imusarja viritys softan asennuksen yhteydessä, vai oliko BMW diesel ?? Imusarjat tuppaavat tukkeutua ja tarvittavaa ilmamäärää ei mene läpi > savuttaa.
Lisäksi softia ja toimittajia on vaikka ja kuinka paljon.....eri asteisia.....kunnolla kun polkee hajoaa varmasti kone kuin kone.
Ainahan näistä jutusteluista saa uuttakin informaatiota, että sikäli tällaiset kokemuksien vaihdot ovat pelkästään positiivisia.
Juu jaksoin lukea tarinasi loppuun asti loppuun asti
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ja ettei ihan pääse unohtumaan, niin Tervetuloa minunkin puolestani forumille
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi