Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämänkertaisen koeajon kohteena on 2003-vuosimallin S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T.

Istun autossa keskellä parkkipaikkaa ja puhun puhelimeen. Kuulen toisella korvallani kuorma-automaisen dieselin tyhjäkäyntiraksutuksen joka voimistuu nopeasti. Hopeanvärinen farmari-Mersu lipuu autoni takaa.

Keula saapuu oikeanpuoleiseseen sivupeiliin: AMG-etupuskuri! Seuraan auton linjojen etenemistä. Viisipuolaiset AMG-vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Siniseksi tummennetut ikkunat. Voimakkaasti muotoillut sivuhelmat. AMG-takapuskuri. Kaksi suurta kiiltävää pakoputken päätä. Matala auto pysähtyy taakseni täyttäen kaikki peilit.

Henkilö puhelimessa jää kakkossijalle. Nyt on toimittava nopeasti!

Ryntään hopeanvärisen auton luo. Moottori käy edelleen. Peräluukussa lukee AMG. Kompakti farmariauto ei kuulosta 2000-lukuiselta, kliinisen siistiksi kehitetyltä salonkidieseliltä. Jos silmäni olisivat kiinni arvelisin äänen tulevan Mercedes-Benz-merkkisestä jakeluautosta. Mutta nyt silmäni ovat auki. Enkä näe mitää muuta kuin kolme kirjainta: A, M ja G.

Avaan kuljettajan oven ja istun mustalle nappanahkaistuimelle. Poskeni hehkuvat. Otan kiinni urheilullisesti muotoillusta ohjauspyörästä ja puristan itseäni ratin ja istuimen selkänojan väliin. Saisikohan tällä ajaa?

Ovi sulkeutuu tömähtäen. Olemme kahdestaan. Minä ja Hän.

Siirrän vaihdekepin D:lle. Auto lähtee ryömimään eteenpäin ilman että käyntiääni muuttuu lainkaan. Moottori kuuluu sisälle selvästi. Eikä sen käyttämästä polttoaineesta ole pienintäkään epäselvyyttä. C30 on diesel. Ja ylpeä siitä.

Lisään kaasua. Kaasupoljin tuntuu samalla tavalla raskasliikkeiseltä kuin C270CDI:ssä. Poljinta pitää liikuttaa rohkeasti.

C30 CDI AMG lipuu pientä katua pitkin. AMG-alusta tuntuu tanakalta, mutta ei lainkaan kovalta. 75000 km ajettu auto ylittää hidasteet ilman tärähdystä ja ilman ainoatakaan sivuääntä.

Saavun kehätielle johtavalle rampille. Käännän auton keulan alarinteeseen ja painan rohkeasti kaasua. Puoleen sekuntiin ei tapahdu mitään. Sitten räjähtää!

Moottorin äänimaailma muuttuu silmänräpäyksessä laiskasta raksutuksesta suihkumoottorin puhallukseen. AMG Speedshift-vaihteisto vaihtaa salamannopeasti kaksi pykälää pienempään. Kromireunuksisen mittariston keskelle syttyy keltainen kolmio. Nopeusmittariston neula alkaa kiertyä käsittämättömällä vauhdilla kohti oikeassa laidassa olevaa 300 km/h lukemaa. Kaikki auton sisällä siirtyy kaksi tuumaa taaksepäin.

Vapautan kaasun. Auton nopeus rauhoittuu muun liikenteen tahtiin. Sydämeni hakkaa. Suupieleni ovat venyneet korviin saakka. C30 on diesel. Räävitön. Ja ylpeä siitä.

Tie jatkuu suorana. Asetan vakionopeudensäätimen rauhalliseen matkantekovauhtiin ja otan rennon asennon pehmeällä nahalla päällystetyllä istuimella. Moottorin ääni jää Continental SportContact 2-renkaiden taakse.

Koeajettavan auton tilannut henkilö on rastittanut jotakuinkin kaikki mahdolliset varusteet listalta. Silmäilen COMAND:ia. Siinä on näköjään televisiokin. Kojelaudan päällä on pysäköintitutkan näyttö. Kaikki mahdolliset säädöt tapahtuvat sähköllä ja... "Hei, edessäni on rekka!"

Jätän turhanpäiväisen nappuloiden painelun. Kaksi napautusta vaihteenvalitsimesta alaspäin. Speedshift ei viivyttele: "Mr-MYRRRR!"

Kevyt painallus monitoimiviiksestä alaspäin ja auto vilkauttaa kolme kertaa vasempaan. Rohkea painallus kaasusta ja täyteen ahdetusta konehuonesta vastataan. Vaikka alla on kuiva asvaltti, luistonesto ilmoittaa olevansa mukana. Käsin tehty AMG-diesel puhuu kaikilla 540 Nm:llään. Nopeusmittari ampaisee maantienopeudesta ylöspäin samalla innolla, jolla se hetkeä aikaisemmin kiipesi siihen.

Pari sekuntia ja rekan keula näkyy enää taustapeilistä. Pyyhin virnettä kasvoiltani. C30 on diesel. Räävitön. Brutaali. Ja ylpeä siitä.

Hiljennän vauhtia ja saavun takaisin pysäköintialueelle. C30 CDI raksuttaa hiljaa eteenpäin. Pysähdyn ja sammutan moottorin. Upeasti viimeistellyn ohjaamon täyttää täysi hiljaisuus. Silmissäni on vaarallinen kiilto.

C30 CDI AMG diesel. Räävitön. Brutaali. Hävytön. Ja ylpeä siitä. Syystä.
Viimeksi muokannut eerola, 30.8.2006 21:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Viikko alkoi aika heikolla BMW 330d:llä.

Tiistaina alamäki syveni Toyota Yariksen parissa.

Ja keskivikkona tuli sunnuntai!
-T

Kuva
Mökö
Viestit: 18
Liittynyt: 11.2.2006 13:48
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Mökö »

Kun muistelee millainen E280 CDI 2006 oli, tuosta taitaa olla herrasmiesmäisyydet kaukana... Kuulostaa kuin C30 AMG olisi se luokan suupaltti - aina äänessä ja siellä missä tapahtuu. Kuitenkin se, jota aina ihailtiin ja kuka aina haluttiin olla.

Olen tähän asti pitänyt C270CDI T:täni sangen ripeänä kulkineena (74kw Passat TDI:n jälkeen), mutta nyt harmittaa. Josko sittenkin hommasin nuhapumpun. Tuskin sentään. Ja vaimokin tykkää kun ei ole järjetöntä (lue:järjellistä) raaseria ykkösautona.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muutamia nuita on Karalakin lastuttanut.
Liekkö tuokin sellainen.
Kuulemma tosiaan vielä kahdeksankympin vauhdissakin saa keltaisen kolmion näkyviin, kun automaatti vaihtaa kolmoselle.
Silloin todempi teho olisi 280 paikkeilla ja vääntö reilusti yli kuudensadan.
Ensimmäisen polven cdi- tekniikalla teholukemia, joihin ei vieläkään oikein ylletä.
Hieno moottori.
Vaihteistonkin viritys moottorin ominaisuuksillekkin kuulemma onnistunut hienosti
.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

tuikku kirjoitti:Muutamia nuita on Karalakin lastuttanut.
Liekkö tuokin sellainen....
Yksilö oli saapunut hiljakkoin Saksasta, jossa se oli alkuelämänsä viettänyt. Mahdollisesta lastutuksesta - Saksassa tai Suomessa - minulla ei ole tietoa. Mutta sen tiedän että vieläkin on hämmentyneen onnellinen olo :D
-T

Kuva
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

pyytäisin että tämmöiset koeajot jätetään kertomatta :evil: :arrow: laittaa heti miettimään mitä asunto lainalla olisi saanut :roll:

:lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tämä raportti veti kananlihalle, välillä teki mieli mennä peiton alle piiloon. :shock: Hetkeen oli tartuttu hiivatin hyvin, tunnelma välittyi hienosti tänne Tajunkankaan lehtereille saakka. :D

Mistä se oikein huijaa näitä autoja käyttöönsä? :protest:

:D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

HVM kirjoitti:Mistä se oikein huijaa näitä autoja käyttöönsä? :protest: :D
Sillä on luottamusta herättävä ulkomuoto ja sujuva supliikki. :wink:
Niinku tuossa jo totesin, minua eivät päästä ees sammaan halliin tuommosten autojen kanssa.
Pers'aukisuus näkyy nääs kilsan päähän. :cry:
Pro HVM
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Rässi66 kirjoitti:
HVM kirjoitti:Mistä se oikein huijaa näitä autoja käyttöönsä? :protest: :D
Sillä on luottamusta herättävä ulkomuoto ja sujuva supliikki. :wink:
Niinku tuossa jo totesin, minua eivät päästä ees sammaan halliin tuommosten autojen kanssa.
Pers'aukisuus näkyy nääs kilsan päähän. :cry:
Nii-i. pittää tehä niinkuin Robert Lappalainen aikoinaan. Viimeisillä rahoilla ja osaksi velaksi hommataan kallis puku, kallis kello ja salkku. Ja sitten lähdetään neuvottelemaan :wink:

Heikki :D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Selailen foorumia aamukahvilla - päivä täytyy aloittaa hauskasti tai muuten...
Yhtäkkiä silmäni huomaavat uuden topikin: Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T. Eerolan uusin koeajoraportti!

Hiki tirskahtaa kämmeniin. Sormeni liukastelevat kannettavan hiirilevyllä. Sydämen kiihtyvä tykytys tuo kevyen punan poskilleni. Hiiren kursori lähestyy topikkia ja klikkaa sen auki.

AMG Diesel - en edes tiennyt näitä olevan.

Käsinkosketeltava tunnelman koeajoraporteillaan luonut Eerola - herrasmies ja testipilotti - on jälleen päässyt ajamaan autoa ja välittää kokemansa innostuksen loistavasti tänne ruudun taakse. Aamun kohokohta ehdottomasti. Kiitos!
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jälleen mukavaa luettavaa, kiitoksia. :D
® Mesen Porkkana-klubi
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Tuollaista olen täällä Riihimäellä kuolannut jo jonkun aikaa. Upea ilmestys ja se käyntiääni! :twisted: ...ihana... Pääsispä ajamaan. Saispa omaksi. Saispa edes velaksi :lol:

Hieno raportti jälleen! Kiitos!
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

juu tuollainen olis aika unelma.
Harmi vaan että nen maksaa niin maan perusteellisesti tavllisella persaukisella ei oo varaa ostooo tuollaista. saksassakin ne maksaa vielä siinä 30 kympin kantturoissa + verot päälle
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

BMW pystyy samankokoisella moottorilla parempaan tehoon ja vääntöön ihan perusmallilla 535d. Ei ole BMW:n vielä tarvinnut ottaa edes käyttöön M-kirjainta avuksi. Ja niin, 30AMG:n rasittava raksutus ei kuulu bemarin laadukkaaseen kokonaisuuteen-bemuhan ei valmista pakettiautoja. :lol:
Niin totuushan on, että ääni on jätetty autoon tahallaan-niin ainakin toimittajat ovat asian tulkinneet. Hieno auto varmasti-ihailin lauttasaaressa taannoin mustaa c30 amg:tä jonka rekkari oli KUR-1. C-malleista puheen ollen näin tänään harvinaisen C-sarjalaisen itäväylällä-C55 AMG-nainen ajoi.
Käykö tuo tehodieseli niinkuin E290 turbod? Vai miten sitä voisi kuvailla?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

kardaani kirjoitti:BMW pystyy samankokoisella moottorilla parempaan tehoon ja vääntöön ihan perusmallilla 535d...
Tuo on varmasti aika makea peli suorituskyvyn osalta. Ajettavuudenkin osalta varmsti jos siinä on M-Sport-alusta. Valitettavasti en tykkää nyky-viitosen ulkonäöstä. Mutta se on vain minun makumielipiteeni. Lähipiirissä on myös niitä, joiden mielestä se on todella hieno. Ja suon heille sen :)
kardaani kirjoitti:....Käykö tuo tehodieseli niinkuin E290 turbod? Vai miten sitä voisi kuvailla?
"Kanta-eerolalle" kommentoin, että se käy kuin hänen ammoinen 1981-mallin W123 300D. E290D Turbo on liian hyvin äänieristetty :lol:
-T

Kuva
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Bemarissa on yksi sylinteri enemmän, se antaa suuren edun.
Teho per sylinteri on suunnilleen sama, väännöt vähemmän.
Bemarin ainoa todellinen paremmuus on enemmän kierroksia.
Uusimmalla suutintekniikalla ja monismutkaisilla ahdinjärjestelyillä.
Olisivat vaan kysyneet AMG,ltä.


Ero käyntiäänissä johtuu varmaan suutintekniikan kehittymisestä.
Solenoidityyppinen suutin ei kerkiä ruiskauttamaan koko annosta niin monessa erässä, että käyntiä saataisiin hiljaisemmaksi.

Kun vähän uudempaankin moottoriin laitetaan nuo suuttimet, niin myös silloin käyntiääni muuttuu, varsinkin pienemmillä kierroksilla, eli en usko, että ovat erikseen halunneet sitä ääntä. Suuremmilla kierroksilla käynti sitten tasoittuu, eikä tosiaan enää muistuta diiseliä ollenkaan, vaan mielummin bensamoottoria. Suuremmalla ruiskutuspaineella, kun suutinkin toimii nopeammin, niin kierroskestävyyskin on käytännössä bemarin luokkaa.

Kyse on eri "aikakauden" tuotteista, joista vanhempikin kuitenkin täysin vastaa ominaisuuksiltaan "kehittyneintä" uutta.

Eipä silti, kyllä bemarikin ihan hyvä auto on.
Edelläkävijän osa vaan on hiukan vaikeampi, takana tulijoilla on jo helpompaa.
.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Jep. :roll: totta, mutta ei joka sana. Itse olen tuikun kanssa samaa mieltä siitä, että C30 AMG:n suutintekniikka aiheuttaa matalien kierrosten selvästi sisälle kuuluvan äänen. Se on vain toimittajien näkemys, että on tahallaan haluttu jättää dieselin ääni esille. Onko C30:sta siis vähennetty äänieristeitä muihin dieseleihin verrattuna? Ihmettelen jos on. Mottori on vaan luonnostaan raaka.
Eihän tietenkään voida verrata C30cdi:tä ja 535d:tä keskenään, kun pyttymäärä on eri ja autot eri vuosilta. Luulisin kuitenkin, että bemari on 5-sarjalaisena painavampi kuin c-malli(en ole varma), mutta siitä huolimatta kiihtyy paremmin. Mersulla pitäisi olla myös paras mahdollinen vaihteisto-mutta ei silti.
Mutta nykyaikaan: verrataanpa sitten mersun uutta v-6 cdi:tä ja bemarin jo vanhempaa 3 litraista (535d). Tehossa ja väännössä mersu on edelleen perässä niinkuin audikin. BMW:llä on tällä hetkellä voimakkain 3 litrainen 6-sylinterin vakio dieselmoottori. Kuka on kehityksessä jäljessä?
PS. Minulla ei ole bemaria, mutta yritän katsoa autoja objektiivisesti. Toisinsanoen miten perustella, että bemari tarvitsee neuvoja tehoasioissa, kun mikään vastaava moottori ei ole lähelläkään sen vääntö/tehoarvoja-ei edes dieseleiden kunkku-mersu!. Vasta litraa suurempi ja kaksi sylinteriä suurempi MB V8 haastaa pienempänsä.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

kardaani kirjoitti:...Luulisin kuitenkin, että bemari on 5-sarjalaisena painavampi kuin c-malli(en ole varma), mutta siitä huolimatta kiihtyy paremmin...
Totanoinniin... 535d:ssä istuneena, mutta en ajaneena, väittäisin että tuo ei pidä paikkaansa. Tai jos numeroiden valossa pitääkin, niin tunnelma on eri. Tuo Mersu on käytökseltään niin paljon brutaalimpi. BMW lähtee kovasti. Mutta C30CDI räjäyttää tajunnan. Ehkä siksi, että ensin menee puoli sekuntia ennenkuin mitään tapahtuu. Ja sitten kaikki tapahtuu kerralla.
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Arvaappa eerola mitäpääset/joudut tuossa kohta koeajamaan mese.fi:n virallisena testikuljattajana? :twisted: :twisted: AYYYY!
Pro HVM
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

specsien valossa 530D kiihtyy 6,8 0-100 ja 535D 6,5s samaan.C30cdi kiihtyy 6,8s 0-100.Kyllä mersu on jääny ainakin tehojen puolesta bemun varjoon.Tosin epäilen bemarin koneen olevan lyhyt ikäisempi niinkun tähänkin asti on vähän meinannu olla...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Väisänen
Viestit: 223
Liittynyt: 29.10.2005 1:28
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Pistämpä tähän jatkoksi,eilen ampumaradalla parkkeerasin G:een viereen jonka lokasuojassa isolla V8,no odottelin vuoroa kun G korahti käyntiin ja rupesi raksuttamaan, minä jo että siinä on pannu pas*ana kunnes näin perän ja siellä oli kirjaimet 400 cdi.
Jotta ei noissa vakiossakaan isoissa cdi:ssä kovin nätti käyntiääni ole,vrt 300D:n louskutukseen...
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Rässi66 kirjoitti:Arvaappa eerola mitä pääset/joudut tuossa kohta koeajamaan mese.fi:n virallisena testikuljattajana?...
Aika rankkaa peliä :shock: Rässi66 kertoo ajan ja paikan. Minä laitan Davidan päähän. Se on saletti :lol:
-T

Kuva
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

BMW-miehet: Kuinka moni diesel BMW pesee E420CDI:n 6,1 sekuntia? 8)
Niin, kasidieseliä ei löydy kuin raskaasta 7-sarjalaisesta :lol:
124.023
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Hemingway kirjoitti:BMW-miehet: Kuinka moni diesel BMW pesee E420CDI:n 6,1 sekuntia? 8)
Niin, kasidieseliä ei löydy kuin raskaasta 7-sarjalaisesta :lol:
BMW:llä pitää pystyä taittamaan mutkaankin. :lol:

Rautalohkoisella veekasidiiselillä se ei oikein helpolla onnistuisi.

PS: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-335d-286pk.html tarjoaa tsipillä 335d:hen 341hv/700Nm
I drive an Opel. What's your excuse?
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Melitos kirjoitti:PS: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-335d-286pk.html tarjoaa tsipillä 335d:hen 341hv/700Nm
Viritä minkä virität, kunhan vaan mersua samassa suhteessa, niin taa jäät :lol:

Chipit, lue autobild, toiseksi uusin lehti ja sieltä infosivut.
124.023
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hemingway kirjoitti:BMW-miehet: Kuinka moni diesel BMW pesee E420CDI:n 6,1 sekuntia? 8)
Niin, kasidieseliä ei löydy kuin raskaasta 7-sarjalaisesta :lol:
Ei täällä bmw-miehiä ole, mutta pistetään nyt vähän kuitenkin tietoa vanhoista ja uusista bmw-moottoreista kun tilataan 8)
Ai mikä bmw pistää hanttiin E420 cdi:lle. No jo neljä vuotta sitten 7-sarjalaisessa oleva v8 3,9 litrainen dieseli kiihtyi 6,3 s. 0-100. Eli jo neljä vuotta sitten bemari oli melkein siinä missä mersu vasta nyt. Tuossa vanhassa bemarin dieselissä oli 245hv ja reilu 600 nm.
Tällä hetkellä BMW:llä on malli 745 d, jossa on myös 3,9 litrainen moottori, mutta teho on 300 hv ja vääntö 700 nm. Eli uskoisin, että raskaampi 7-sarjalainen kiihtyy vähintään E-mallin tahtiin, kun vanhakin selvästi pienivoimaisempi moottori oli lähes uuden mersun tasolla.(suorituskykyarvoja uudelle koneelle en löytänyt) Ja täysalumiinia se uusi BMW:n moottorikin on.
On oikeastaan ihme, että jo vanha,2002 esitelty, BMW-V8 oli nykypäivän mersun V-8:n tasolla kulkupuolessa. Ja vielä viitaten topikin pääaiheeseen: C30 AMG:n suorituskyky on arvioitu eerolan koeajossa raivokkaaksi ja brutaaliksi, mutta vuonna 2002 esitelty ja painava BMW 740 d on suorituskykyisempi. Eli C30 AMG ei esitä mitään poikkeuksellista suorituskykyä dieselautolta.

Nyt ollaan oltu siellä riittävän suorituskyvyn alueella jo vuosia. Autot, jotka ovat dieselinä siellä 6 sekunnin tuntumassa ovat kovia pelejä kaikki. Loput kymmenykset ovat tiukassa eikä niitä varmaan tarvitakkaan. Mutta mistä silloin väitellään kun 2-litraiset turbodieselit ovat 6-sekunnin ajoissa ja 250 hv tehoissa. No sitten voidaan ruveta katsomaan miten moottorit ja laatikot kestävät. Dieselit ovat kehittyneet 80-luvun alun nokivasaroista urheiluautoiksi-miten kehitys voi enää jatkua? Tulee vaihtoehtoisten polttoaineiden aikakausi.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Laitetaanko vielä testitietoa kestävyystestesteistä ?

Eikö nuo 420 CDI:t ajellut pari viikkoa putkeen melekein tallapohjassa jollain testiradalla ? :D :D :D

Onko pemarilla samanlaista testitietoja.

(jos joku viittis varmentaa tuon mersun testin kun on menny hukkaan se artikkeli )

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Malm kirjoitti:Laitetaanko vielä testitietoa kestävyystestesteistä ?

Eikö nuo 420 CDI:t ajellut pari viikkoa putkeen melekein tallapohjassa jollain testiradalla ? :D :D :D

Onko pemarilla samanlaista testitietoja.

(jos joku viittis varmentaa tuon mersun testin kun on menny hukkaan se artikkeli )

-Risto
Eiku se olikin 320 CDI :
http://www.worldcarfans.com/news.cfm?ne ... ountry/gcf

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ja vielä jatkuu kulutuksesta : 4.8 litraa sataselle :shock: :shock: :shock:

http://www.worldcarfans.com/news.cfm?ne ... ountry/gcf
Oho

-risto

Edit: kyseessä vielä samat autot kuin kestotestissäkin :D :D
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

kardaani kirjoitti: Tällä hetkellä BMW:llä on malli 745 d, jossa on myös 3,9 litrainen moottori, mutta teho on 300 hv ja vääntö 700 nm. Eli uskoisin, että raskaampi 7-sarjalainen kiihtyy vähintään E-mallin tahtiin, kun vanhakin selvästi pienivoimaisempi moottori oli lähes uuden mersun tasolla.(suorituskykyarvoja uudelle koneelle en löytänyt)
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=00401235

Tuolla seisoo 6.8 :lol:
124.023
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”