Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T
Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T
Tämänkertaisen koeajon kohteena on 2003-vuosimallin S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T.
Istun autossa keskellä parkkipaikkaa ja puhun puhelimeen. Kuulen toisella korvallani kuorma-automaisen dieselin tyhjäkäyntiraksutuksen joka voimistuu nopeasti. Hopeanvärinen farmari-Mersu lipuu autoni takaa.
Keula saapuu oikeanpuoleiseseen sivupeiliin: AMG-etupuskuri! Seuraan auton linjojen etenemistä. Viisipuolaiset AMG-vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Siniseksi tummennetut ikkunat. Voimakkaasti muotoillut sivuhelmat. AMG-takapuskuri. Kaksi suurta kiiltävää pakoputken päätä. Matala auto pysähtyy taakseni täyttäen kaikki peilit.
Henkilö puhelimessa jää kakkossijalle. Nyt on toimittava nopeasti!
Ryntään hopeanvärisen auton luo. Moottori käy edelleen. Peräluukussa lukee AMG. Kompakti farmariauto ei kuulosta 2000-lukuiselta, kliinisen siistiksi kehitetyltä salonkidieseliltä. Jos silmäni olisivat kiinni arvelisin äänen tulevan Mercedes-Benz-merkkisestä jakeluautosta. Mutta nyt silmäni ovat auki. Enkä näe mitää muuta kuin kolme kirjainta: A, M ja G.
Avaan kuljettajan oven ja istun mustalle nappanahkaistuimelle. Poskeni hehkuvat. Otan kiinni urheilullisesti muotoillusta ohjauspyörästä ja puristan itseäni ratin ja istuimen selkänojan väliin. Saisikohan tällä ajaa?
Ovi sulkeutuu tömähtäen. Olemme kahdestaan. Minä ja Hän.
Siirrän vaihdekepin D:lle. Auto lähtee ryömimään eteenpäin ilman että käyntiääni muuttuu lainkaan. Moottori kuuluu sisälle selvästi. Eikä sen käyttämästä polttoaineesta ole pienintäkään epäselvyyttä. C30 on diesel. Ja ylpeä siitä.
Lisään kaasua. Kaasupoljin tuntuu samalla tavalla raskasliikkeiseltä kuin C270CDI:ssä. Poljinta pitää liikuttaa rohkeasti.
C30 CDI AMG lipuu pientä katua pitkin. AMG-alusta tuntuu tanakalta, mutta ei lainkaan kovalta. 75000 km ajettu auto ylittää hidasteet ilman tärähdystä ja ilman ainoatakaan sivuääntä.
Saavun kehätielle johtavalle rampille. Käännän auton keulan alarinteeseen ja painan rohkeasti kaasua. Puoleen sekuntiin ei tapahdu mitään. Sitten räjähtää!
Moottorin äänimaailma muuttuu silmänräpäyksessä laiskasta raksutuksesta suihkumoottorin puhallukseen. AMG Speedshift-vaihteisto vaihtaa salamannopeasti kaksi pykälää pienempään. Kromireunuksisen mittariston keskelle syttyy keltainen kolmio. Nopeusmittariston neula alkaa kiertyä käsittämättömällä vauhdilla kohti oikeassa laidassa olevaa 300 km/h lukemaa. Kaikki auton sisällä siirtyy kaksi tuumaa taaksepäin.
Vapautan kaasun. Auton nopeus rauhoittuu muun liikenteen tahtiin. Sydämeni hakkaa. Suupieleni ovat venyneet korviin saakka. C30 on diesel. Räävitön. Ja ylpeä siitä.
Tie jatkuu suorana. Asetan vakionopeudensäätimen rauhalliseen matkantekovauhtiin ja otan rennon asennon pehmeällä nahalla päällystetyllä istuimella. Moottorin ääni jää Continental SportContact 2-renkaiden taakse.
Koeajettavan auton tilannut henkilö on rastittanut jotakuinkin kaikki mahdolliset varusteet listalta. Silmäilen COMAND:ia. Siinä on näköjään televisiokin. Kojelaudan päällä on pysäköintitutkan näyttö. Kaikki mahdolliset säädöt tapahtuvat sähköllä ja... "Hei, edessäni on rekka!"
Jätän turhanpäiväisen nappuloiden painelun. Kaksi napautusta vaihteenvalitsimesta alaspäin. Speedshift ei viivyttele: "Mr-MYRRRR!"
Kevyt painallus monitoimiviiksestä alaspäin ja auto vilkauttaa kolme kertaa vasempaan. Rohkea painallus kaasusta ja täyteen ahdetusta konehuonesta vastataan. Vaikka alla on kuiva asvaltti, luistonesto ilmoittaa olevansa mukana. Käsin tehty AMG-diesel puhuu kaikilla 540 Nm:llään. Nopeusmittari ampaisee maantienopeudesta ylöspäin samalla innolla, jolla se hetkeä aikaisemmin kiipesi siihen.
Pari sekuntia ja rekan keula näkyy enää taustapeilistä. Pyyhin virnettä kasvoiltani. C30 on diesel. Räävitön. Brutaali. Ja ylpeä siitä.
Hiljennän vauhtia ja saavun takaisin pysäköintialueelle. C30 CDI raksuttaa hiljaa eteenpäin. Pysähdyn ja sammutan moottorin. Upeasti viimeistellyn ohjaamon täyttää täysi hiljaisuus. Silmissäni on vaarallinen kiilto.
C30 CDI AMG diesel. Räävitön. Brutaali. Hävytön. Ja ylpeä siitä. Syystä.
Istun autossa keskellä parkkipaikkaa ja puhun puhelimeen. Kuulen toisella korvallani kuorma-automaisen dieselin tyhjäkäyntiraksutuksen joka voimistuu nopeasti. Hopeanvärinen farmari-Mersu lipuu autoni takaa.
Keula saapuu oikeanpuoleiseseen sivupeiliin: AMG-etupuskuri! Seuraan auton linjojen etenemistä. Viisipuolaiset AMG-vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Siniseksi tummennetut ikkunat. Voimakkaasti muotoillut sivuhelmat. AMG-takapuskuri. Kaksi suurta kiiltävää pakoputken päätä. Matala auto pysähtyy taakseni täyttäen kaikki peilit.
Henkilö puhelimessa jää kakkossijalle. Nyt on toimittava nopeasti!
Ryntään hopeanvärisen auton luo. Moottori käy edelleen. Peräluukussa lukee AMG. Kompakti farmariauto ei kuulosta 2000-lukuiselta, kliinisen siistiksi kehitetyltä salonkidieseliltä. Jos silmäni olisivat kiinni arvelisin äänen tulevan Mercedes-Benz-merkkisestä jakeluautosta. Mutta nyt silmäni ovat auki. Enkä näe mitää muuta kuin kolme kirjainta: A, M ja G.
Avaan kuljettajan oven ja istun mustalle nappanahkaistuimelle. Poskeni hehkuvat. Otan kiinni urheilullisesti muotoillusta ohjauspyörästä ja puristan itseäni ratin ja istuimen selkänojan väliin. Saisikohan tällä ajaa?
Ovi sulkeutuu tömähtäen. Olemme kahdestaan. Minä ja Hän.
Siirrän vaihdekepin D:lle. Auto lähtee ryömimään eteenpäin ilman että käyntiääni muuttuu lainkaan. Moottori kuuluu sisälle selvästi. Eikä sen käyttämästä polttoaineesta ole pienintäkään epäselvyyttä. C30 on diesel. Ja ylpeä siitä.
Lisään kaasua. Kaasupoljin tuntuu samalla tavalla raskasliikkeiseltä kuin C270CDI:ssä. Poljinta pitää liikuttaa rohkeasti.
C30 CDI AMG lipuu pientä katua pitkin. AMG-alusta tuntuu tanakalta, mutta ei lainkaan kovalta. 75000 km ajettu auto ylittää hidasteet ilman tärähdystä ja ilman ainoatakaan sivuääntä.
Saavun kehätielle johtavalle rampille. Käännän auton keulan alarinteeseen ja painan rohkeasti kaasua. Puoleen sekuntiin ei tapahdu mitään. Sitten räjähtää!
Moottorin äänimaailma muuttuu silmänräpäyksessä laiskasta raksutuksesta suihkumoottorin puhallukseen. AMG Speedshift-vaihteisto vaihtaa salamannopeasti kaksi pykälää pienempään. Kromireunuksisen mittariston keskelle syttyy keltainen kolmio. Nopeusmittariston neula alkaa kiertyä käsittämättömällä vauhdilla kohti oikeassa laidassa olevaa 300 km/h lukemaa. Kaikki auton sisällä siirtyy kaksi tuumaa taaksepäin.
Vapautan kaasun. Auton nopeus rauhoittuu muun liikenteen tahtiin. Sydämeni hakkaa. Suupieleni ovat venyneet korviin saakka. C30 on diesel. Räävitön. Ja ylpeä siitä.
Tie jatkuu suorana. Asetan vakionopeudensäätimen rauhalliseen matkantekovauhtiin ja otan rennon asennon pehmeällä nahalla päällystetyllä istuimella. Moottorin ääni jää Continental SportContact 2-renkaiden taakse.
Koeajettavan auton tilannut henkilö on rastittanut jotakuinkin kaikki mahdolliset varusteet listalta. Silmäilen COMAND:ia. Siinä on näköjään televisiokin. Kojelaudan päällä on pysäköintitutkan näyttö. Kaikki mahdolliset säädöt tapahtuvat sähköllä ja... "Hei, edessäni on rekka!"
Jätän turhanpäiväisen nappuloiden painelun. Kaksi napautusta vaihteenvalitsimesta alaspäin. Speedshift ei viivyttele: "Mr-MYRRRR!"
Kevyt painallus monitoimiviiksestä alaspäin ja auto vilkauttaa kolme kertaa vasempaan. Rohkea painallus kaasusta ja täyteen ahdetusta konehuonesta vastataan. Vaikka alla on kuiva asvaltti, luistonesto ilmoittaa olevansa mukana. Käsin tehty AMG-diesel puhuu kaikilla 540 Nm:llään. Nopeusmittari ampaisee maantienopeudesta ylöspäin samalla innolla, jolla se hetkeä aikaisemmin kiipesi siihen.
Pari sekuntia ja rekan keula näkyy enää taustapeilistä. Pyyhin virnettä kasvoiltani. C30 on diesel. Räävitön. Brutaali. Ja ylpeä siitä.
Hiljennän vauhtia ja saavun takaisin pysäköintialueelle. C30 CDI raksuttaa hiljaa eteenpäin. Pysähdyn ja sammutan moottorin. Upeasti viimeistellyn ohjaamon täyttää täysi hiljaisuus. Silmissäni on vaarallinen kiilto.
C30 CDI AMG diesel. Räävitön. Brutaali. Hävytön. Ja ylpeä siitä. Syystä.
Viimeksi muokannut eerola, 30.8.2006 21:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-T
Viikko alkoi aika heikolla BMW 330d:llä.
Tiistaina alamäki syveni Toyota Yariksen parissa.
Ja keskivikkona tuli sunnuntai!
Tiistaina alamäki syveni Toyota Yariksen parissa.
Ja keskivikkona tuli sunnuntai!
-T
Kun muistelee millainen E280 CDI 2006 oli, tuosta taitaa olla herrasmiesmäisyydet kaukana... Kuulostaa kuin C30 AMG olisi se luokan suupaltti - aina äänessä ja siellä missä tapahtuu. Kuitenkin se, jota aina ihailtiin ja kuka aina haluttiin olla.
Olen tähän asti pitänyt C270CDI T:täni sangen ripeänä kulkineena (74kw Passat TDI:n jälkeen), mutta nyt harmittaa. Josko sittenkin hommasin nuhapumpun. Tuskin sentään. Ja vaimokin tykkää kun ei ole järjetöntä (lue:järjellistä) raaseria ykkösautona.
Olen tähän asti pitänyt C270CDI T:täni sangen ripeänä kulkineena (74kw Passat TDI:n jälkeen), mutta nyt harmittaa. Josko sittenkin hommasin nuhapumpun. Tuskin sentään. Ja vaimokin tykkää kun ei ole järjetöntä (lue:järjellistä) raaseria ykkösautona.
.
Muutamia nuita on Karalakin lastuttanut.
Liekkö tuokin sellainen.
Kuulemma tosiaan vielä kahdeksankympin vauhdissakin saa keltaisen kolmion näkyviin, kun automaatti vaihtaa kolmoselle.
Silloin todempi teho olisi 280 paikkeilla ja vääntö reilusti yli kuudensadan.
Ensimmäisen polven cdi- tekniikalla teholukemia, joihin ei vieläkään oikein ylletä.
Hieno moottori.
Vaihteistonkin viritys moottorin ominaisuuksillekkin kuulemma onnistunut hienosti
.
Muutamia nuita on Karalakin lastuttanut.
Liekkö tuokin sellainen.
Kuulemma tosiaan vielä kahdeksankympin vauhdissakin saa keltaisen kolmion näkyviin, kun automaatti vaihtaa kolmoselle.
Silloin todempi teho olisi 280 paikkeilla ja vääntö reilusti yli kuudensadan.
Ensimmäisen polven cdi- tekniikalla teholukemia, joihin ei vieläkään oikein ylletä.
Hieno moottori.
Vaihteistonkin viritys moottorin ominaisuuksillekkin kuulemma onnistunut hienosti
.
Yksilö oli saapunut hiljakkoin Saksasta, jossa se oli alkuelämänsä viettänyt. Mahdollisesta lastutuksesta - Saksassa tai Suomessa - minulla ei ole tietoa. Mutta sen tiedän että vieläkin on hämmentyneen onnellinen olotuikku kirjoitti:Muutamia nuita on Karalakin lastuttanut.
Liekkö tuokin sellainen....
-T
Nii-i. pittää tehä niinkuin Robert Lappalainen aikoinaan. Viimeisillä rahoilla ja osaksi velaksi hommataan kallis puku, kallis kello ja salkku. Ja sitten lähdetään neuvottelemaanRässi66 kirjoitti:Sillä on luottamusta herättävä ulkomuoto ja sujuva supliikki.HVM kirjoitti:Mistä se oikein huijaa näitä autoja käyttöönsä?
Niinku tuossa jo totesin, minua eivät päästä ees sammaan halliin tuommosten autojen kanssa.
Pers'aukisuus näkyy nääs kilsan päähän.
Heikki
Selailen foorumia aamukahvilla - päivä täytyy aloittaa hauskasti tai muuten...
Yhtäkkiä silmäni huomaavat uuden topikin: Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T. Eerolan uusin koeajoraportti!
Hiki tirskahtaa kämmeniin. Sormeni liukastelevat kannettavan hiirilevyllä. Sydämen kiihtyvä tykytys tuo kevyen punan poskilleni. Hiiren kursori lähestyy topikkia ja klikkaa sen auki.
AMG Diesel - en edes tiennyt näitä olevan.
Käsinkosketeltava tunnelman koeajoraporteillaan luonut Eerola - herrasmies ja testipilotti - on jälleen päässyt ajamaan autoa ja välittää kokemansa innostuksen loistavasti tänne ruudun taakse. Aamun kohokohta ehdottomasti. Kiitos!
Yhtäkkiä silmäni huomaavat uuden topikin: Koeajoraportti: S203 Mercedes-Benz C30 CDI AMG T. Eerolan uusin koeajoraportti!
Hiki tirskahtaa kämmeniin. Sormeni liukastelevat kannettavan hiirilevyllä. Sydämen kiihtyvä tykytys tuo kevyen punan poskilleni. Hiiren kursori lähestyy topikkia ja klikkaa sen auki.
AMG Diesel - en edes tiennyt näitä olevan.
Käsinkosketeltava tunnelman koeajoraporteillaan luonut Eerola - herrasmies ja testipilotti - on jälleen päässyt ajamaan autoa ja välittää kokemansa innostuksen loistavasti tänne ruudun taakse. Aamun kohokohta ehdottomasti. Kiitos!
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
BMW pystyy samankokoisella moottorilla parempaan tehoon ja vääntöön ihan perusmallilla 535d. Ei ole BMW:n vielä tarvinnut ottaa edes käyttöön M-kirjainta avuksi. Ja niin, 30AMG:n rasittava raksutus ei kuulu bemarin laadukkaaseen kokonaisuuteen-bemuhan ei valmista pakettiautoja.
Niin totuushan on, että ääni on jätetty autoon tahallaan-niin ainakin toimittajat ovat asian tulkinneet. Hieno auto varmasti-ihailin lauttasaaressa taannoin mustaa c30 amg:tä jonka rekkari oli KUR-1. C-malleista puheen ollen näin tänään harvinaisen C-sarjalaisen itäväylällä-C55 AMG-nainen ajoi.
Käykö tuo tehodieseli niinkuin E290 turbod? Vai miten sitä voisi kuvailla?
Niin totuushan on, että ääni on jätetty autoon tahallaan-niin ainakin toimittajat ovat asian tulkinneet. Hieno auto varmasti-ihailin lauttasaaressa taannoin mustaa c30 amg:tä jonka rekkari oli KUR-1. C-malleista puheen ollen näin tänään harvinaisen C-sarjalaisen itäväylällä-C55 AMG-nainen ajoi.
Käykö tuo tehodieseli niinkuin E290 turbod? Vai miten sitä voisi kuvailla?
Tuo on varmasti aika makea peli suorituskyvyn osalta. Ajettavuudenkin osalta varmsti jos siinä on M-Sport-alusta. Valitettavasti en tykkää nyky-viitosen ulkonäöstä. Mutta se on vain minun makumielipiteeni. Lähipiirissä on myös niitä, joiden mielestä se on todella hieno. Ja suon heille senkardaani kirjoitti:BMW pystyy samankokoisella moottorilla parempaan tehoon ja vääntöön ihan perusmallilla 535d...
"Kanta-eerolalle" kommentoin, että se käy kuin hänen ammoinen 1981-mallin W123 300D. E290D Turbo on liian hyvin äänieristettykardaani kirjoitti:....Käykö tuo tehodieseli niinkuin E290 turbod? Vai miten sitä voisi kuvailla?
-T
.
Bemarissa on yksi sylinteri enemmän, se antaa suuren edun.
Teho per sylinteri on suunnilleen sama, väännöt vähemmän.
Bemarin ainoa todellinen paremmuus on enemmän kierroksia.
Uusimmalla suutintekniikalla ja monismutkaisilla ahdinjärjestelyillä.
Olisivat vaan kysyneet AMG,ltä.
Ero käyntiäänissä johtuu varmaan suutintekniikan kehittymisestä.
Solenoidityyppinen suutin ei kerkiä ruiskauttamaan koko annosta niin monessa erässä, että käyntiä saataisiin hiljaisemmaksi.
Kun vähän uudempaankin moottoriin laitetaan nuo suuttimet, niin myös silloin käyntiääni muuttuu, varsinkin pienemmillä kierroksilla, eli en usko, että ovat erikseen halunneet sitä ääntä. Suuremmilla kierroksilla käynti sitten tasoittuu, eikä tosiaan enää muistuta diiseliä ollenkaan, vaan mielummin bensamoottoria. Suuremmalla ruiskutuspaineella, kun suutinkin toimii nopeammin, niin kierroskestävyyskin on käytännössä bemarin luokkaa.
Kyse on eri "aikakauden" tuotteista, joista vanhempikin kuitenkin täysin vastaa ominaisuuksiltaan "kehittyneintä" uutta.
Eipä silti, kyllä bemarikin ihan hyvä auto on.
Edelläkävijän osa vaan on hiukan vaikeampi, takana tulijoilla on jo helpompaa.
.
Bemarissa on yksi sylinteri enemmän, se antaa suuren edun.
Teho per sylinteri on suunnilleen sama, väännöt vähemmän.
Bemarin ainoa todellinen paremmuus on enemmän kierroksia.
Uusimmalla suutintekniikalla ja monismutkaisilla ahdinjärjestelyillä.
Olisivat vaan kysyneet AMG,ltä.
Ero käyntiäänissä johtuu varmaan suutintekniikan kehittymisestä.
Solenoidityyppinen suutin ei kerkiä ruiskauttamaan koko annosta niin monessa erässä, että käyntiä saataisiin hiljaisemmaksi.
Kun vähän uudempaankin moottoriin laitetaan nuo suuttimet, niin myös silloin käyntiääni muuttuu, varsinkin pienemmillä kierroksilla, eli en usko, että ovat erikseen halunneet sitä ääntä. Suuremmilla kierroksilla käynti sitten tasoittuu, eikä tosiaan enää muistuta diiseliä ollenkaan, vaan mielummin bensamoottoria. Suuremmalla ruiskutuspaineella, kun suutinkin toimii nopeammin, niin kierroskestävyyskin on käytännössä bemarin luokkaa.
Kyse on eri "aikakauden" tuotteista, joista vanhempikin kuitenkin täysin vastaa ominaisuuksiltaan "kehittyneintä" uutta.
Eipä silti, kyllä bemarikin ihan hyvä auto on.
Edelläkävijän osa vaan on hiukan vaikeampi, takana tulijoilla on jo helpompaa.
.
Jep. totta, mutta ei joka sana. Itse olen tuikun kanssa samaa mieltä siitä, että C30 AMG:n suutintekniikka aiheuttaa matalien kierrosten selvästi sisälle kuuluvan äänen. Se on vain toimittajien näkemys, että on tahallaan haluttu jättää dieselin ääni esille. Onko C30:sta siis vähennetty äänieristeitä muihin dieseleihin verrattuna? Ihmettelen jos on. Mottori on vaan luonnostaan raaka.
Eihän tietenkään voida verrata C30cdi:tä ja 535d:tä keskenään, kun pyttymäärä on eri ja autot eri vuosilta. Luulisin kuitenkin, että bemari on 5-sarjalaisena painavampi kuin c-malli(en ole varma), mutta siitä huolimatta kiihtyy paremmin. Mersulla pitäisi olla myös paras mahdollinen vaihteisto-mutta ei silti.
Mutta nykyaikaan: verrataanpa sitten mersun uutta v-6 cdi:tä ja bemarin jo vanhempaa 3 litraista (535d). Tehossa ja väännössä mersu on edelleen perässä niinkuin audikin. BMW:llä on tällä hetkellä voimakkain 3 litrainen 6-sylinterin vakio dieselmoottori. Kuka on kehityksessä jäljessä?
PS. Minulla ei ole bemaria, mutta yritän katsoa autoja objektiivisesti. Toisinsanoen miten perustella, että bemari tarvitsee neuvoja tehoasioissa, kun mikään vastaava moottori ei ole lähelläkään sen vääntö/tehoarvoja-ei edes dieseleiden kunkku-mersu!. Vasta litraa suurempi ja kaksi sylinteriä suurempi MB V8 haastaa pienempänsä.
Eihän tietenkään voida verrata C30cdi:tä ja 535d:tä keskenään, kun pyttymäärä on eri ja autot eri vuosilta. Luulisin kuitenkin, että bemari on 5-sarjalaisena painavampi kuin c-malli(en ole varma), mutta siitä huolimatta kiihtyy paremmin. Mersulla pitäisi olla myös paras mahdollinen vaihteisto-mutta ei silti.
Mutta nykyaikaan: verrataanpa sitten mersun uutta v-6 cdi:tä ja bemarin jo vanhempaa 3 litraista (535d). Tehossa ja väännössä mersu on edelleen perässä niinkuin audikin. BMW:llä on tällä hetkellä voimakkain 3 litrainen 6-sylinterin vakio dieselmoottori. Kuka on kehityksessä jäljessä?
PS. Minulla ei ole bemaria, mutta yritän katsoa autoja objektiivisesti. Toisinsanoen miten perustella, että bemari tarvitsee neuvoja tehoasioissa, kun mikään vastaava moottori ei ole lähelläkään sen vääntö/tehoarvoja-ei edes dieseleiden kunkku-mersu!. Vasta litraa suurempi ja kaksi sylinteriä suurempi MB V8 haastaa pienempänsä.
Totanoinniin... 535d:ssä istuneena, mutta en ajaneena, väittäisin että tuo ei pidä paikkaansa. Tai jos numeroiden valossa pitääkin, niin tunnelma on eri. Tuo Mersu on käytökseltään niin paljon brutaalimpi. BMW lähtee kovasti. Mutta C30CDI räjäyttää tajunnan. Ehkä siksi, että ensin menee puoli sekuntia ennenkuin mitään tapahtuu. Ja sitten kaikki tapahtuu kerralla.kardaani kirjoitti:...Luulisin kuitenkin, että bemari on 5-sarjalaisena painavampi kuin c-malli(en ole varma), mutta siitä huolimatta kiihtyy paremmin...
-T
Pistämpä tähän jatkoksi,eilen ampumaradalla parkkeerasin G:een viereen jonka lokasuojassa isolla V8,no odottelin vuoroa kun G korahti käyntiin ja rupesi raksuttamaan, minä jo että siinä on pannu pas*ana kunnes näin perän ja siellä oli kirjaimet 400 cdi.
Jotta ei noissa vakiossakaan isoissa cdi:ssä kovin nätti käyntiääni ole,vrt 300D:n louskutukseen...
Jotta ei noissa vakiossakaan isoissa cdi:ssä kovin nätti käyntiääni ole,vrt 300D:n louskutukseen...
BMW:llä pitää pystyä taittamaan mutkaankin.Hemingway kirjoitti:BMW-miehet: Kuinka moni diesel BMW pesee E420CDI:n 6,1 sekuntia?
Niin, kasidieseliä ei löydy kuin raskaasta 7-sarjalaisesta
Rautalohkoisella veekasidiiselillä se ei oikein helpolla onnistuisi.
PS: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-335d-286pk.html tarjoaa tsipillä 335d:hen 341hv/700Nm
I drive an Opel. What's your excuse?
Viritä minkä virität, kunhan vaan mersua samassa suhteessa, niin taa jäätMelitos kirjoitti:PS: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-335d-286pk.html tarjoaa tsipillä 335d:hen 341hv/700Nm
Chipit, lue autobild, toiseksi uusin lehti ja sieltä infosivut.
124.023
Ei täällä bmw-miehiä ole, mutta pistetään nyt vähän kuitenkin tietoa vanhoista ja uusista bmw-moottoreista kun tilataanHemingway kirjoitti:BMW-miehet: Kuinka moni diesel BMW pesee E420CDI:n 6,1 sekuntia?
Niin, kasidieseliä ei löydy kuin raskaasta 7-sarjalaisesta
Ai mikä bmw pistää hanttiin E420 cdi:lle. No jo neljä vuotta sitten 7-sarjalaisessa oleva v8 3,9 litrainen dieseli kiihtyi 6,3 s. 0-100. Eli jo neljä vuotta sitten bemari oli melkein siinä missä mersu vasta nyt. Tuossa vanhassa bemarin dieselissä oli 245hv ja reilu 600 nm.
Tällä hetkellä BMW:llä on malli 745 d, jossa on myös 3,9 litrainen moottori, mutta teho on 300 hv ja vääntö 700 nm. Eli uskoisin, että raskaampi 7-sarjalainen kiihtyy vähintään E-mallin tahtiin, kun vanhakin selvästi pienivoimaisempi moottori oli lähes uuden mersun tasolla.(suorituskykyarvoja uudelle koneelle en löytänyt) Ja täysalumiinia se uusi BMW:n moottorikin on.
On oikeastaan ihme, että jo vanha,2002 esitelty, BMW-V8 oli nykypäivän mersun V-8:n tasolla kulkupuolessa. Ja vielä viitaten topikin pääaiheeseen: C30 AMG:n suorituskyky on arvioitu eerolan koeajossa raivokkaaksi ja brutaaliksi, mutta vuonna 2002 esitelty ja painava BMW 740 d on suorituskykyisempi. Eli C30 AMG ei esitä mitään poikkeuksellista suorituskykyä dieselautolta.
Nyt ollaan oltu siellä riittävän suorituskyvyn alueella jo vuosia. Autot, jotka ovat dieselinä siellä 6 sekunnin tuntumassa ovat kovia pelejä kaikki. Loput kymmenykset ovat tiukassa eikä niitä varmaan tarvitakkaan. Mutta mistä silloin väitellään kun 2-litraiset turbodieselit ovat 6-sekunnin ajoissa ja 250 hv tehoissa. No sitten voidaan ruveta katsomaan miten moottorit ja laatikot kestävät. Dieselit ovat kehittyneet 80-luvun alun nokivasaroista urheiluautoiksi-miten kehitys voi enää jatkua? Tulee vaihtoehtoisten polttoaineiden aikakausi.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Laitetaanko vielä testitietoa kestävyystestesteistä ?
Eikö nuo 420 CDI:t ajellut pari viikkoa putkeen melekein tallapohjassa jollain testiradalla ?
Onko pemarilla samanlaista testitietoja.
(jos joku viittis varmentaa tuon mersun testin kun on menny hukkaan se artikkeli )
-Risto
Eikö nuo 420 CDI:t ajellut pari viikkoa putkeen melekein tallapohjassa jollain testiradalla ?
Onko pemarilla samanlaista testitietoja.
(jos joku viittis varmentaa tuon mersun testin kun on menny hukkaan se artikkeli )
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Eiku se olikin 320 CDI :Malm kirjoitti:Laitetaanko vielä testitietoa kestävyystestesteistä ?
Eikö nuo 420 CDI:t ajellut pari viikkoa putkeen melekein tallapohjassa jollain testiradalla ?
Onko pemarilla samanlaista testitietoja.
(jos joku viittis varmentaa tuon mersun testin kun on menny hukkaan se artikkeli )
-Risto
http://www.worldcarfans.com/news.cfm?ne ... ountry/gcf
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Ja vielä jatkuu kulutuksesta : 4.8 litraa sataselle
http://www.worldcarfans.com/news.cfm?ne ... ountry/gcf
Oho
-risto
Edit: kyseessä vielä samat autot kuin kestotestissäkin
http://www.worldcarfans.com/news.cfm?ne ... ountry/gcf
Oho
-risto
Edit: kyseessä vielä samat autot kuin kestotestissäkin
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=00401235kardaani kirjoitti: Tällä hetkellä BMW:llä on malli 745 d, jossa on myös 3,9 litrainen moottori, mutta teho on 300 hv ja vääntö 700 nm. Eli uskoisin, että raskaampi 7-sarjalainen kiihtyy vähintään E-mallin tahtiin, kun vanhakin selvästi pienivoimaisempi moottori oli lähes uuden mersun tasolla.(suorituskykyarvoja uudelle koneelle en löytänyt)
Tuolla seisoo 6.8
124.023