Kuinka madallettu auto katsastetaan?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Kuinka madallettu auto katsastetaan?

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mietin tuossa autoa katsastuksessa käyttäessäni, että miten katsastuksessa suhtaudutaan paljon madallettuihin autoihin? Oma autoni on ihan vakio alustalla, mutta liikenteessä näkee paljonkin madallettuja autoja, ja muutamalla foorumilaisellakin taitaa olla... Meneekö ne läpi näistä iskunvaimennintesteistä & pyörän kääntely- ja vääntelytesteistä, kun tuntuu siltä, että paljon madalletussa ja isommat pyörät vaihdetussa autossa ei etupyörät mahdu kääntymään pyöräkoteloissa maksimikulmiin. Entä sitten jos auto jää katsastusaseman rampille ajettaessa pohjastaan kiinni? :D Aika jyrkät rampit on ainakin tuossa A1 katsastusasemalla, jossa käytin...
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Madalletun auton katsastus:

Aika varataan normaalisti ja odotellaan kahvia siemaillen leimasinmiehen vapautumista.

Konttorin sedän astellessa pihalle seurataan silmä kovana ensireaktioita,yleensä askel hieman hidastuu auton huomatessa ja pientä kurkistelua pohjan alle/rengastukseen on jo havaittavissa.Ensimmäisenähän ajetaan jarrutesteriin,rullille ajessa pitää omia silmiä jo hieman sulkea kun pienen raapaisun saattelemana auto saavuttaa määränpäänsä.

Seuraavaksi aletaankin mallailemaan nosturia auton alle.Mitkään palikat eivät auton alle mahdu ja pientä tuskailua nostopaikan etsimisessä on havaittavissa.No auto kuitenkin nousee ylös ja seuraa kyselytunti jousien alkuperästä ja madalluksen määrästä.

Seuraavaksi sitten ajetaankin hallista ulos,tai ainakin yritetään.Nimittäin tässä vaiheessa tarkkaavainen huomaa kuinka nosturi jää kiinni auton pohjaan ja kulkeutuu hallin toiseen päähän.Matkan teko loppuu melko nopeasti nosturin saavuttaessa montun reunan ja lähellä on ettei konttorin sedän pään kuva ole tuulilasissa.Seuraavaksi auton nostoa/työntämistä nosturin päältä/hallista pois ja pientä sanailua minimimaavarasta...

Iskaritestikin johonkin väliin mahtuu,huomattavan epämukavaa kyytiä näyttää aina olevan :shock:

Ja viimeisenä sitten laitetaan leima lappuun.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Oikeastihan ei noin ole käynyt kuin pari kertaa.Auto on minulla nyt täysin laillisen korkuinen,renkaat/vanteet/alusta muutoskatsastettu.Viime talvena autosta tuli katsastukseen hieman turhan matala,ja leimaus oli tarinan kaltainen,alla nimittäin oli 205/55/16 renkaat normaalisti talvirenkaina olleiden 235/45/17 tilalla.Ja niinpä auto tosiaan laski puolisenttiä-sentin ja ahdasta tuli...

Kyllähän nuo rakennellut autot katellaan tarkkaan muutoskatsastuksissa,renkaat pitää kääntyä ääriasentoihin jne.Sinällään suomen laki on aika ihmeellinen.Esim. jos vaihdan alle 215/40/17 renkaat pitää auto muutoskatsastaa vaikka renkaan halkaisija täysin sama kuin alkuperäinenkin.Mutta sitten ei tarvitsisi katsastaa jos alle eksyisi vaikkapa 215/65/16 renkaat :shock: Ja nehän on jo aika korkeat...

Sama homma nyt sitten kun alla olevia renkaita hiemankin muuttaa,aina pitää leimata.Esim. keväällä LP:n poikien valituksen ansiosta kävin antamassa konttorille 30e siitä hyvästä että muuttivat otteeseen takarenkaiden kooksi 235/40 vanhan 235/45 tilalle...Vaikuttaa muuten..ei mihinkään.

EDIT: Ja toisaalta taas katsastuksetkin ovat täysin turhia,tien päällä nimittäin on ainoa Viranomainen joka voi kumota jo katsastuksessa hyväksytyt asiat,konttorin sedät kun ovat kuulemma ihan vain siviilimiehiä :shock: Toisaalta taas epäselvässä tapauksessa pitää auto hyväksyttää juurikin sillä siviilimiehellä joten..otappa nyt sitten selvää..
Avatar
280Paavo
Viestit: 191
Liittynyt: 01.8.2006 14:06
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja 280Paavo »

Yhteen mun autoon ne on otteeseen merkannu vanteet ja madalluksen mut sekin tosin tapahtui rekisteröinti katsastuksessa, normaali katsastuksessa ei ole muuta kuulunut ku noitumista auton alta ja ratin takaa aina nosturille/nosturilta ajattaessa...
w210 - 280
e34 M5
e34 520
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Vollen kun käätin tuos äsken leimalla niin ei viännelly iäri asentoihin :wink: kahto vaan että lähelle menee kun joka lokarissa näkyy hipasuja/kulunut puhki :shock:

renkaat muutoskatsastettu 205/45-17 :arrow: alla 215/45-17 eessä ja 225/45-17 takana :shock:
Pikku Myy
Viestit: 3379
Liittynyt: 21.9.2005 19:49
Paikkakunta: pianotehtaan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikku Myy »

Näin niin kuin naisen logiikalla on pakko murjaista että eikös ne madalletut katsasteta ihan samalla lailla kuin vakiotkin :shock: ? :wink:

Ei vaan, lie käytäntöjä yhtä monta kuin katsastajiakin. Toisaalla riitti se että pääsi konttorin halliin korkean kynnyksen yli ottamatta kiinni ja toisaalla oltiin jo mittanauhan kanssa kiinni jos oli epäilykin madalluksesta.

Bravuuri lienee eräs ulkomailta Suomeen tuotu 300CE, jota on olin katsastamassa yhden noin 4-5 kk vanhan tenavan ja toisen karvan alta 4 vuotiaan nappulan kanssa. Reissu oli kaiken kaikkiaan surkuhupaisa jo iahn senkin tähden etten ole koskaan ennen syytänyt katsastukseen yhtä paljon rahaa (= pankkikortti vinkui vallan paljon...) :shock:

Kyseessä oli siis ensimmäisenä projektina auton rekisteröinti omiin nimiin edulliseen hintaan X€. Seuraavaksi oli vuorossa vuosikatsastus, koska leima oli yllättäen mennyt vanhaksi puolen vuoden seisonnan aikana. Hinta jälleen edullinen euroa X. Emmie niitä summia enää muista...

Juniori nukkui onnellista unta tietämättä pahasta katsastussedästä ja esikoisen kanssa odottelin hallissa kun "setä" kävi ajelemassa koeajonsa juniori köytettynä kaukaloonsa takapenkillä. Ajoi muuten todella sievästi kun varoittelin naperosta.

Sitten oli katsasstuksen vuoro ja se olikin jo melkein loppusuoralla kun herra ingerjööri ilmoitti että autossahan on selvästi alustasarja. Siihen minä tuumasin ymmärtämättömänä että sepä mukavaa... Setä oli sitä mieltä että se pitää myöskin muutoskatsastaa. Tässä kohtaa mie jo aloin ihmettelemaan että täytyykös sekin joka vuosi tehdä. Setä tuumasi ettei tarvihe kuinkerran ja tähän yksilöön ei ole muutoskatsastusta tehty alustasarjan osalta koskaan. Minä siinä sitten äimän käkenä ihmettelemään että mitäs nyt tehdään? Täytyykös varata uusi aika?

Ystävällinen katsastussetä kertoi ettei toki tarvitse, hän voipi tehdä samalla kunhan käyn vain kassalle maksamassa. Ja sinnehän sitten mentiin taasen pankkikortti hyökkäysasemissa. Ja summa X€ jälleen, pieni muutoskatsastus :shock:

Takaisin halliin ja totesin että setähän siellä mittanauhan kanssa puuhaa ja ottaa mittaa vanteen keskiöstä lokasuojan reunaan. Siihen suuren suuni kanssa totesinkin että olisinhan mie osannut itsekin tuon mitan ottaa ja paljon halvemmalla. Mutta ei kuulema ole virallinen niin :roll: ihme toimintaa.

Niin saatiin mitat mitattua ja uudelleen maalatun auton värikin vaihdettua papereihin ja euroja paloi suuri summa.

Vaan hylky tuli niin että heilahti :evil: Pallonivel oli kuulema syynä. Ja koska leima oli mennyt vanhaksi ilmoitti setä että sopii lähteä tarpoen kotiin. Miehän meinasin päreeni polttaa siinä kohtaa tykkänään ja esikoinen jo alkoi itkua tuhertaa ja juniori heräilemään kaukalossaan. Setä kuitenkin antoi muistaakseni ihan kirjallisen luvan ajaa lähimmän ruokakaupan ja varaosaliikkeen kautta korjaamolle lapsien kanssa.

Tosin taisin käydä ensin kaupassa ja kotona naperoiden kanssa päiväunilla ja sitten varaosaliikkeessa. Ja Terde sitten illalla porhalsi "korjaamolle". Ja leiman sai siihen seuraavana päivänä.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Viime perjantaina leimasin 7cm maavaralla olevan ce:n eikä mitään onkelmia 8)
Tüv-laput jousista kouraan heti kättelyssä inssille ja homma jousien osalta selvä :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Jube kirjoitti:Viime perjantaina leimasin 7cm maavaralla olevan ce:n eikä mitään onkelmia 8)
Tüv-laput jousista kouraan heti kättelyssä inssille ja homma jousien osalta selvä :wink:
Mites se onnistu kun omassa 8.5 cm maavaralla ei enää mahtunu tunkki alle :shock:

Laitas kurillaan kuvaa 7 cm maavarasta jos onnistuu 8)
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

BENZO kirjoitti:
Jube kirjoitti:Viime perjantaina leimasin 7cm maavaralla olevan ce:n eikä mitään onkelmia 8)
Tüv-laput jousista kouraan heti kättelyssä inssille ja homma jousien osalta selvä :wink:
Mites se onnistu kun omassa 8.5 cm maavaralla ei enää mahtunu tunkki alle :shock:
Mahtuu se alle.
Maavara on mitattu etupalkista/laatikon takakannakkeen matalimmasta kohdasta.

Ja se nyt on mitattu ihan normi mitalla, että ei se nyt millileen 7cm varmaan oo. Mutta tosi matala kuitenkin.

Auto ajettiin nosturille (kemijärven konttorilla ei ole ramppeja ollenkaan) ja sitte etupalkistä ylös ja takaa tukivarsien sisäpäistä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Etelän pojilla olis paljolti opittavaa pohjosen miehiltä, tännekin pitäis saada samanlaiset nosturit, niin vois katastella kivuttomammin :lol:

Eikös dynamometrilläkään kahahtanu
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

BENZO kirjoitti:Etelän pojilla olis paljolti opittavaa pohjosen miehiltä, tännekin pitäis saada samanlaiset nosturit, niin vois katastella kivuttomammin :lol:

Eikös dynamometrilläkään kahahtanu
Ei ainakaan mainittavasti ku hitaasti ajo yli.
En itseasiassa niin tarkaan kattonu edes vastasko etupalkki siinä maahan ku juttelin toisen inssin kans rengashommista.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mielenkiintoista! Mukava kuulla "reality" tarinoita... Vanha sanonta siis pätee monesti auton katsastukseen: "Se on tarkkaa hommaa ku puuhevosen persreiän poraus" :shock:
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

onhan niitä olemassa autoja joista pitää ennen katsastusta "riipaista" puskuritkin irti että pääsee halliin :shock: :shock: ja sitten kun vielä irroitetaan lisävalopatterit ja muutoskatsastamaton kone pellin alta niin alkaa olemaan katsaastuskunnossa :jerkit:
(ai niin, ja katsastuksen jälkeen otetaan vielä r*nkkukalvot etusivulaseista irti)....ihanan vaivatonta 8)
BMW E31 V12
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”