Via Michelin -vaiko via dolorosa? Palautetta rengastöistä
Via Michelin -vaiko via dolorosa? Palautetta rengastöistä
Tänään heitettiin eukon C:n alle varvi uusia Michelin pikatietorttuja.
Jälleen kerran arvokas kokemus karttui, mutta tässä alkaa "vähän" tympimään kun tämä karttuva kokemus on ollut viimeaikoina sitä yhtä ja samaa lajia, ja etenkin näissä rengasasioissa. Jokaisen on ristinsä kannettava, ja kaikesta huolimatta Hirviövannemies tekee sen selkä suorana.
7" kasireikävanteille uudet vakiokokoiset renkaat päälle -ei kuulosta pahaltakaan hommalta, eihän?
Totuus on valitettavan usein tarua ihmeellisempi
Tässä otos siitä mitä tänään saatiin aikaan:
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1389.jpg
Kuva ei paljasta näköjään puoliksikaan tuhojen vakavuutta.
Olen onnellinen että kyseessä olivat nämä ikäloput kasireiät, eivätkä vaikkapa arvokkaat ja tyylikkäät ex-Brabukset. Kolme vannetta ennätti seppä "tuhoamaan" ennenkuin hoksasin mennä katsomaan mitä tapahtuu. Hälytyskellot alkoivat soida siinä vaiheessa kun huomasin että pulttikoneessa on kiinni paksu hylsy, koneessa on pyöränpultti hylsyssä, ja pulttia tungetaan reikäänsä koneen pyöriessä lähes maksimikierroksilla. Homma seis ja ihmettelemään.
Pystykierteitä ei napoihin ollut onneksi kerennyt tulemaan, vaikka yhden fillarin tämä naapurikansan lahja suomalaisille rengasliikkeille oli jo kerennyt autoon kiinni laittamaan. Pultinreiät ovat täysin paskana, nuo isommat naarmut keskellä vannetta ovat perua tasapainotuskoneen hiekkaisesta sovittimesta, vai mikä se on nimeltään. Kolme vannetta näyttää nyt samanlaiselta kuin kuva osoittaa, yhden ennätin omalla aktiivisuudellani pelastamaan. Olisi pitänyt olla aktiivisempi, mutta tapoihini ei kuulu olla hänksläämässä jokaisessa välissä kun asentaja tekee töitään, odottelin siis ulkona että homma valmistuu.
Vaikeudet muuten alkoivat jo renkaita vanteille vääntäessä, lekaan ja rautakankeen tottunut turakki ei nähtävästi hallinnut menetelmää "paina tyhjää rengasta polvella lattiaa vasten jos se ei nouse vanteelle, pompota". No opastamisen perään sekin onnistui, ja päästiin siis tähän vanteidentuhoamisvaiheeseen.
Onneksi nuo vanteet olivat jo valmiiksi ajan patinoimat, saattaisin olla muuten jopa hieman huonolla tuulella.
No renkaat alle ja skeptiselle koeajolle. Sisäpuolen liimapuntit sanovat "skraaps" ja lentävät hiiteen. Seiskatuuman kasireikään ei voi laittaa liimapunttia ainakaan aivan sisäreunaan, se ottaa kiinni raidetangonpään varren säätömutteriin. Uusi painotus pelkästään keskeltä vannetta toimii, ja ei vatkaa kuin vähän siihen nähden mitä kaikkea renkaille tehtiin. Takuuseen en vanteita enää vie, se on vissi.
Ps. Näin nurkassa appiukonkin rengaspinon, 15-reiät olivat saaneet täysin saman käsittelyn.
Nyt on pajaa ohjeistettu ja välineet on hiottu ja putsattu. Toivon että muistavat myös pitää tasapainotuskoneen kilkkeet puhtaana, ei tunnu oikein kivalle tällainen hölmöily.
40e.
Jälleen kerran arvokas kokemus karttui, mutta tässä alkaa "vähän" tympimään kun tämä karttuva kokemus on ollut viimeaikoina sitä yhtä ja samaa lajia, ja etenkin näissä rengasasioissa. Jokaisen on ristinsä kannettava, ja kaikesta huolimatta Hirviövannemies tekee sen selkä suorana.
7" kasireikävanteille uudet vakiokokoiset renkaat päälle -ei kuulosta pahaltakaan hommalta, eihän?
Totuus on valitettavan usein tarua ihmeellisempi
Tässä otos siitä mitä tänään saatiin aikaan:
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1389.jpg
Kuva ei paljasta näköjään puoliksikaan tuhojen vakavuutta.
Olen onnellinen että kyseessä olivat nämä ikäloput kasireiät, eivätkä vaikkapa arvokkaat ja tyylikkäät ex-Brabukset. Kolme vannetta ennätti seppä "tuhoamaan" ennenkuin hoksasin mennä katsomaan mitä tapahtuu. Hälytyskellot alkoivat soida siinä vaiheessa kun huomasin että pulttikoneessa on kiinni paksu hylsy, koneessa on pyöränpultti hylsyssä, ja pulttia tungetaan reikäänsä koneen pyöriessä lähes maksimikierroksilla. Homma seis ja ihmettelemään.
Pystykierteitä ei napoihin ollut onneksi kerennyt tulemaan, vaikka yhden fillarin tämä naapurikansan lahja suomalaisille rengasliikkeille oli jo kerennyt autoon kiinni laittamaan. Pultinreiät ovat täysin paskana, nuo isommat naarmut keskellä vannetta ovat perua tasapainotuskoneen hiekkaisesta sovittimesta, vai mikä se on nimeltään. Kolme vannetta näyttää nyt samanlaiselta kuin kuva osoittaa, yhden ennätin omalla aktiivisuudellani pelastamaan. Olisi pitänyt olla aktiivisempi, mutta tapoihini ei kuulu olla hänksläämässä jokaisessa välissä kun asentaja tekee töitään, odottelin siis ulkona että homma valmistuu.
Vaikeudet muuten alkoivat jo renkaita vanteille vääntäessä, lekaan ja rautakankeen tottunut turakki ei nähtävästi hallinnut menetelmää "paina tyhjää rengasta polvella lattiaa vasten jos se ei nouse vanteelle, pompota". No opastamisen perään sekin onnistui, ja päästiin siis tähän vanteidentuhoamisvaiheeseen.
Onneksi nuo vanteet olivat jo valmiiksi ajan patinoimat, saattaisin olla muuten jopa hieman huonolla tuulella.
No renkaat alle ja skeptiselle koeajolle. Sisäpuolen liimapuntit sanovat "skraaps" ja lentävät hiiteen. Seiskatuuman kasireikään ei voi laittaa liimapunttia ainakaan aivan sisäreunaan, se ottaa kiinni raidetangonpään varren säätömutteriin. Uusi painotus pelkästään keskeltä vannetta toimii, ja ei vatkaa kuin vähän siihen nähden mitä kaikkea renkaille tehtiin. Takuuseen en vanteita enää vie, se on vissi.
Ps. Näin nurkassa appiukonkin rengaspinon, 15-reiät olivat saaneet täysin saman käsittelyn.
Nyt on pajaa ohjeistettu ja välineet on hiottu ja putsattu. Toivon että muistavat myös pitää tasapainotuskoneen kilkkeet puhtaana, ei tunnu oikein kivalle tällainen hölmöily.
40e.
Ikävää.
Noita rengastöitä tehdessä on hauskoja hetkiä ... viimeksi eilen eräs automyyjä toi Volvon pihaan ja nakkasi pari irtorengasta korjaamon lattialle;
"Ehtiskö joku laittaan nuo tuohon etukumeiksi, kohta tulee joku koeajamaan vollea"
Senverta on opittu että katsottiin heti auton alle - juu, alla 16" ja irtorenkaat 15".
Jonain päivänä vielä rengaskone valittaa kun kiskomme porukalla viistoistatuumaset saksankitkat kuustoistatuumasille vanteille.
Monet on ne kerrat kun asiakkaan 124:ään jossa jäähdytetyt levyt edessä on sovitettu 6" vanteita, jumiin menee kiitos.
Erääseen Vectraan autoliike oli ostanut oikein uudet aluvanteet ja renkaat eikä myyjä millään uskonut ettei sovi ennenkuin tuli itse katsomaan; vanteessa 4 ja autossa 5 pultinreikää.
Noita rengastöitä tehdessä on hauskoja hetkiä ... viimeksi eilen eräs automyyjä toi Volvon pihaan ja nakkasi pari irtorengasta korjaamon lattialle;
"Ehtiskö joku laittaan nuo tuohon etukumeiksi, kohta tulee joku koeajamaan vollea"
Senverta on opittu että katsottiin heti auton alle - juu, alla 16" ja irtorenkaat 15".
Jonain päivänä vielä rengaskone valittaa kun kiskomme porukalla viistoistatuumaset saksankitkat kuustoistatuumasille vanteille.
Monet on ne kerrat kun asiakkaan 124:ään jossa jäähdytetyt levyt edessä on sovitettu 6" vanteita, jumiin menee kiitos.
Erääseen Vectraan autoliike oli ostanut oikein uudet aluvanteet ja renkaat eikä myyjä millään uskonut ettei sovi ennenkuin tuli itse katsomaan; vanteessa 4 ja autossa 5 pultinreikää.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Ei noiden vaurioiden aikaansaamiseksi tarvitsa edes turakkia Homma onnistuu oikein hyvin aivan syntyperäiseltä tamperelaiseltakin, mutta jätetään firmojen nimet nyt mainitsematta. Hyvä kello puolestaan soi edesmenneelle Rengas-Steinerille eli nykyiselle Euromasterille.
Kahdet Kaapon vanteet on saatu aika pahaan kuntoon, onneksi eivät kummatkaan Mersusta. Alkeellisetkin opit ovat unohtuneet varsinkin aluvanteiden ja paineilmapyssyn kanssa pelatessa.
Tahtovat nuo rengasliikkeiden asentajat viskoa ja käsitellä kiekkoja kuin vierasta sikaa, ja ainakin pultit ovat olleet missä sattuu joka kerran, lattiakaivossa tai roskakorissa Tavan korjaamoissa osio "rengastyöt" näytetään hoidettavan huolellisemmin.
Kahdet Kaapon vanteet on saatu aika pahaan kuntoon, onneksi eivät kummatkaan Mersusta. Alkeellisetkin opit ovat unohtuneet varsinkin aluvanteiden ja paineilmapyssyn kanssa pelatessa.
Tahtovat nuo rengasliikkeiden asentajat viskoa ja käsitellä kiekkoja kuin vierasta sikaa, ja ainakin pultit ovat olleet missä sattuu joka kerran, lattiakaivossa tai roskakorissa Tavan korjaamoissa osio "rengastyöt" näytetään hoidettavan huolellisemmin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.dealer kirjoitti:
Monet on ne kerrat kun asiakkaan 124:ään jossa jäähdytetyt levyt edessä on sovitettu 6" vanteita, jumiin menee kiitos.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Kokeilitko samalla kertaa molempia?6":setkin menee jäähdytettyjen jarrujen kanssa jos palat ovat aivan lopussa...näin ainakin isot pojat väittää.Aku P kirjoitti: OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
Niin,ja onhan 6" vanteita myös eri ET luvuilla,202:sesta peräisin olevissa muistaakseni 31?Sellaiset nimittäin olivat tuossa sedanissa alla ostaessa.
Joku viisas joskus sanoi, että farkkumallin 6" vanteet olisivat jotenkin tilavammat. Muistaakseni ko. hlö mainitsi myös, etteivät sedanin 6":set sopisi pyörimään farkussa takana mutta kyllä ne tuohon omaan koslaan menivät. Takapäässähän ei edes palojen kuluminen vaikuta asiaan.Aku P kirjoitti:OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jotain eroa niissä on, itselläni on talvirenkailla peltivanteina farkun vanteet, joissa isolla tarra T-MODELL tms. ja S124:n kuva...Roisto kirjoitti:Joku viisas joskus sanoi, että farkkumallin 6" vanteet olisivat jotenkin tilavammat. Muistaakseni ko. hlö mainitsi myös, etteivät sedanin 6":set sopisi pyörimään farkussa takana mutta kyllä ne tuohon omaan koslaan menivät. Takapäässähän ei edes palojen kuluminen vaikuta asiaan.Aku P kirjoitti:OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
t.
Risto
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Jep. Kyllä ne varmaan jostain syystä ovat erilaiset tehneet. Ainakin päällisin puolin näyttäisivät olevan tehdyt paksummasta raudasta. 210:n normivanteisiin verrattuina tuntuivat huomattavan paljon painavammilta (näin kynäniskan asteikolla ).luokyio kirjoitti:Jotain eroa niissä on, itselläni on talvirenkailla peltivanteina farkun vanteet, joissa isolla tarra T-MODELL tms. ja S124:n kuva...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mullei ole tuommoisia tarroja, mutta kuitenkin ne toiset 6" leveät sopii, toiset ei. ET sama. Paljosta ei ole kyllä kiinni, ihan millin verran klonksotti niillä toisillakaan, mutta ei tohdi alkaa jarrusatulaa viilaamaan.luokyio kirjoitti:Jotain eroa niissä on, itselläni on talvirenkailla peltivanteina farkun vanteet, joissa isolla tarra T-MODELL tms. ja S124:n kuva...Roisto kirjoitti:Joku viisas joskus sanoi, että farkkumallin 6" vanteet olisivat jotenkin tilavammat. Muistaakseni ko. hlö mainitsi myös, etteivät sedanin 6":set sopisi pyörimään farkussa takana mutta kyllä ne tuohon omaan koslaan menivät. Takapäässähän ei edes palojen kuluminen vaikuta asiaan.Aku P kirjoitti:OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
t.
Risto
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Kantapään kautta opin ettei Joensuussa kannata muualla rengastöitä tehdä kuin Pohjolan renkaalla.Mihaline kirjoitti:Mikko K kirjoitti:Oliko paikka Ford Hartikaisen vasta päätä Joensuussa? Kaikki tietättämäni työt siellä on tapahtunut juuri noin
Jep, ainut paikka jossa onnistuivat viemään aluvanteesta kantin rengaskoneella...