Via Michelin -vaiko via dolorosa? Palautetta rengastöistä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Via Michelin -vaiko via dolorosa? Palautetta rengastöistä

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tänään heitettiin eukon C:n alle varvi uusia Michelin pikatietorttuja. :idea:
Jälleen kerran arvokas kokemus karttui, mutta tässä alkaa "vähän" tympimään kun tämä karttuva kokemus on ollut viimeaikoina sitä yhtä ja samaa lajia, ja etenkin näissä rengasasioissa. :evil: Jokaisen on ristinsä kannettava, ja kaikesta huolimatta Hirviövannemies tekee sen selkä suorana. :lol: :shock:

7" kasireikävanteille uudet vakiokokoiset renkaat päälle -ei kuulosta pahaltakaan hommalta, eihän? :D

Totuus on valitettavan usein tarua ihmeellisempi :kele:

Tässä otos siitä mitä tänään saatiin aikaan:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_1389.jpg

Kuva ei paljasta näköjään puoliksikaan tuhojen vakavuutta.

Olen onnellinen että kyseessä olivat nämä ikäloput kasireiät, eivätkä vaikkapa arvokkaat ja tyylikkäät ex-Brabukset. :eec: Kolme vannetta ennätti seppä "tuhoamaan" ennenkuin hoksasin mennä katsomaan mitä tapahtuu. :evil: Hälytyskellot alkoivat soida siinä vaiheessa kun huomasin että pulttikoneessa on kiinni paksu hylsy, koneessa on pyöränpultti hylsyssä, ja pulttia tungetaan reikäänsä koneen pyöriessä lähes maksimikierroksilla. :shock: Homma seis ja ihmettelemään. :evil:

Pystykierteitä ei napoihin ollut onneksi kerennyt tulemaan, vaikka yhden fillarin tämä naapurikansan lahja suomalaisille rengasliikkeille oli jo kerennyt autoon kiinni laittamaan. :evil: Pultinreiät ovat täysin paskana, nuo isommat naarmut keskellä vannetta ovat perua tasapainotuskoneen hiekkaisesta sovittimesta, vai mikä se on nimeltään. :evil: Kolme vannetta näyttää nyt samanlaiselta kuin kuva osoittaa, yhden ennätin omalla aktiivisuudellani pelastamaan. :evil: Olisi pitänyt olla aktiivisempi, mutta tapoihini ei kuulu olla hänksläämässä jokaisessa välissä kun asentaja tekee töitään, odottelin siis ulkona että homma valmistuu.

Vaikeudet muuten alkoivat jo renkaita vanteille vääntäessä, lekaan ja rautakankeen tottunut turakki ei nähtävästi hallinnut menetelmää "paina tyhjää rengasta polvella lattiaa vasten jos se ei nouse vanteelle, pompota". No opastamisen perään sekin onnistui, ja päästiin siis tähän vanteidentuhoamisvaiheeseen. :evil:

Onneksi nuo vanteet olivat jo valmiiksi ajan patinoimat, saattaisin olla muuten jopa hieman huonolla tuulella. :evil:

No renkaat alle ja skeptiselle koeajolle. :idea: Sisäpuolen liimapuntit sanovat "skraaps" ja lentävät hiiteen. :evil: Seiskatuuman kasireikään ei voi laittaa liimapunttia ainakaan aivan sisäreunaan, se ottaa kiinni raidetangonpään varren säätömutteriin. :shock: Uusi painotus pelkästään keskeltä vannetta :arrow: toimii, ja ei vatkaa kuin vähän siihen nähden mitä kaikkea renkaille tehtiin. :evil: Takuuseen en vanteita enää vie, se on vissi. :eec:

Ps. Näin nurkassa appiukonkin rengaspinon, 15-reiät olivat saaneet täysin saman käsittelyn. :twisted:

Nyt on pajaa ohjeistettu ja välineet on hiottu ja putsattu. Toivon että muistavat myös pitää tasapainotuskoneen kilkkeet puhtaana, ei tunnu oikein kivalle tällainen hölmöily. :evil:

40e.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ikävää. :roll:

Noita rengastöitä tehdessä on hauskoja hetkiä ... viimeksi eilen eräs automyyjä toi Volvon pihaan ja nakkasi pari irtorengasta korjaamon lattialle;
"Ehtiskö joku laittaan nuo tuohon etukumeiksi, kohta tulee joku koeajamaan vollea"

Senverta on opittu että katsottiin heti auton alle - juu, alla 16" ja irtorenkaat 15". :lol:

Jonain päivänä vielä rengaskone valittaa kun kiskomme porukalla viistoistatuumaset saksankitkat kuustoistatuumasille vanteille. :amis_selittaa:

Monet on ne kerrat kun asiakkaan 124:ään jossa jäähdytetyt levyt edessä on sovitettu 6" vanteita, jumiin menee kiitos. :evil:

Erääseen Vectraan autoliike oli ostanut oikein uudet aluvanteet ja renkaat eikä myyjä millään uskonut ettei sovi ennenkuin tuli itse katsomaan; vanteessa 4 ja autossa 5 pultinreikää. :happy:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tuolle hvm:n rengasliikkeelle pitäs melkeen viedä kumin vaihtoon jotku 9x19" kromivanteet joille 245/35 r19 bemarin run-flat kumit. Aikaa puoli tuntia, mielellään vielä perjantaina juuri ennen sulkemisaikaa. :twisted:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ei noiden vaurioiden aikaansaamiseksi tarvitsa edes turakkia :shock: Homma onnistuu oikein hyvin aivan syntyperäiseltä tamperelaiseltakin, mutta jätetään firmojen nimet nyt mainitsematta. Hyvä kello puolestaan soi edesmenneelle Rengas-Steinerille eli nykyiselle Euromasterille.

Kahdet Kaapon vanteet on saatu aika pahaan kuntoon, onneksi eivät kummatkaan Mersusta. Alkeellisetkin opit ovat unohtuneet varsinkin aluvanteiden ja paineilmapyssyn kanssa pelatessa.

Tahtovat nuo rengasliikkeiden asentajat viskoa ja käsitellä kiekkoja kuin vierasta sikaa, ja ainakin pultit ovat olleet missä sattuu joka kerran, lattiakaivossa tai roskakorissa :lol: Tavan korjaamoissa osio "rengastyöt" näytetään hoidettavan huolellisemmin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti:
Monet on ne kerrat kun asiakkaan 124:ään jossa jäähdytetyt levyt edessä on sovitettu 6" vanteita, jumiin menee kiitos. :evil:
OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aku P kirjoitti: OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
Kokeilitko samalla kertaa molempia?6":setkin menee jäähdytettyjen jarrujen kanssa jos palat ovat aivan lopussa...näin ainakin isot pojat väittää.

Niin,ja onhan 6" vanteita myös eri ET luvuilla,202:sesta peräisin olevissa muistaakseni 31?Sellaiset nimittäin olivat tuossa sedanissa alla ostaessa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aku P kirjoitti:OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
Joku viisas joskus sanoi, että farkkumallin 6" vanteet olisivat jotenkin tilavammat. Muistaakseni ko. hlö mainitsi myös, etteivät sedanin 6":set sopisi pyörimään farkussa takana mutta kyllä ne tuohon omaan koslaan menivät. Takapäässähän ei edes palojen kuluminen vaikuta asiaan. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Roisto kirjoitti:
Aku P kirjoitti:OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
Joku viisas joskus sanoi, että farkkumallin 6" vanteet olisivat jotenkin tilavammat. Muistaakseni ko. hlö mainitsi myös, etteivät sedanin 6":set sopisi pyörimään farkussa takana mutta kyllä ne tuohon omaan koslaan menivät. Takapäässähän ei edes palojen kuluminen vaikuta asiaan. :nocando:

t.
Risto
Jotain eroa niissä on, itselläni on talvirenkailla peltivanteina farkun vanteet, joissa isolla tarra T-MODELL tms. ja S124:n kuva...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

luokyio kirjoitti:Jotain eroa niissä on, itselläni on talvirenkailla peltivanteina farkun vanteet, joissa isolla tarra T-MODELL tms. ja S124:n kuva...
Jep. Kyllä ne varmaan jostain syystä ovat erilaiset tehneet. :D Ainakin päällisin puolin näyttäisivät olevan tehdyt paksummasta raudasta. 210:n normivanteisiin verrattuina tuntuivat huomattavan paljon painavammilta (näin kynäniskan asteikolla :D).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

T-model vanteet ovat tosiaan paksummasta aineesta väännetyt,ero on aika huomattava,näkee ihan silmälläkin.Onkos t-model vanteitakin sitten 6" levyisiä,tai oikeastaan kapoisia :shock: Kai sitten :nocando:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Oliko paikka Ford Hartikaisen vasta päätä Joensuussa? Kaikki tietättämäni työt siellä on tapahtunut juuri noin :oops:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

luokyio kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
Aku P kirjoitti:OT. Mielenkiintoista kyllä, omaan 4maticiin ei sopineet eteen 6" vanteet, jotka Venetmäeltä viime talvena hain.
MUTTA: auton mukana olleet 6" peltivanteet, joilla on kesäpyörät, sopivat kyllä pyörimään kiltisti.
Joku viisas joskus sanoi, että farkkumallin 6" vanteet olisivat jotenkin tilavammat. Muistaakseni ko. hlö mainitsi myös, etteivät sedanin 6":set sopisi pyörimään farkussa takana mutta kyllä ne tuohon omaan koslaan menivät. Takapäässähän ei edes palojen kuluminen vaikuta asiaan. :nocando:

t.
Risto
Jotain eroa niissä on, itselläni on talvirenkailla peltivanteina farkun vanteet, joissa isolla tarra T-MODELL tms. ja S124:n kuva...
Mullei ole tuommoisia tarroja, mutta kuitenkin ne toiset 6" leveät sopii, toiset ei. ET sama. Paljosta ei ole kyllä kiinni, ihan millin verran klonksotti niillä toisillakaan, mutta ei tohdi alkaa jarrusatulaa viilaamaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mielestäni farkun vanne on aina 6,5".
wiimax.fi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

dealer kirjoitti:Mielestäni farkun vanne on aina 6,5".
Kyllä,kyllä.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Mikko K kirjoitti:Oliko paikka Ford Hartikaisen vasta päätä Joensuussa? Kaikki tietättämäni työt siellä on tapahtunut juuri noin :oops:

Jep, ainut paikka jossa onnistuivat viemään aluvanteesta kantin rengaskoneella...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Mihaline kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Oliko paikka Ford Hartikaisen vasta päätä Joensuussa? Kaikki tietättämäni työt siellä on tapahtunut juuri noin :oops:

Jep, ainut paikka jossa onnistuivat viemään aluvanteesta kantin rengaskoneella...
Kantapään kautta opin ettei Joensuussa kannata muualla rengastöitä tehdä kuin Pohjolan renkaalla.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mikko K kirjoitti:Oliko paikka Ford Hartikaisen vasta päätä Joensuussa? Kaikki tietättämäni työt siellä on tapahtunut juuri noin :oops:
Paikka saa olla mainitsematta tälläerää, ei sitä ensimmäisen kämmin perään viitsi ketään ristiinnaulita. :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”