W124 etujarrulevyjen vaihto

Katso myös W201.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

W124 etujarrulevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Levyt ja palat tilattu Lucky-Doc:ilta ja tulivat kans luvattuun aikaan, kiitos.
Varastolaardit poistettu rasvanpoistoaineella ja kuumailima puhaltimella.
Hauskasti oikein hikoilee rasvaa se levy ku vähä lämmittää. Kuivasin rasvat vaimon flanelliyöpaitaan.
Tämä homma kannattaa tehä kunnolla!
Miepä samalla maalasin ne keskiöt sillä "Ei-pysy-kitti" Würth-sinkkimaalilla.

Kuva
Kilkkeet odottamassa asennusta.

Kuva
Ei jatkovarrella vääntämällä, vaan lyömällä pultit auki. Avainkoko 19mm.

Sittehän siinä oli se kuusiokolo ruuvi, seki aukes pikkusen napsauttamalla.
Sitte oli jokku ihmeen putkisokat, löin neki pois.
En tiiä olisko ollu ees pakko?
Levyt lähti pois kun vähä aikaa hakkas.
Aika kovaa sai lyödä, olivat olleet jonkin aikaa siinä.
Vanhojen levyjen paksuus vähä alle 16mm, alaraja 19,4mm. :oops:

Kuva
Hyvä kikka navan putsaukseen. Joka perhanan remontissako tuo kalijapullo luuraa jossain kuvassa?

Sitten vaan uudet levyt kiinni ja mäntien pakitus puristimissa.
Tässä kannattaa olla tarkkana, ettei tule neste säiliöstä yli.
Samalla hyvä herkistellä ne liukupultitkin, itellä oli ylimmistä kumit rikki. Uusitaan, maksaa muistaakseni 5,10e sarja.
Tuikkasin sinne kuparitahnaa (hätä)päissäni.
Irrotukseen 13 ja 15mm avaimet.
Uudet palat paikoilleen, puristimet kiinni ja kaikkien pulttien tarkistus.
Siinäpä se. Jaa niin ne kulumisen ilimotussysteemin johot vielä.
Pitäskö niille olla jokku paikat, en ossannu laittaa?
Viimeksi muokannut Rässi66, 18.6.2006 23:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pro HVM
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ei kai noitlla perusjutuilla kannata palstatilaa tuhlata :D .
Miekii meinasin kirjottaa simpukan vaihto ohjeet,mutta jokainen vanhan mersun kanssa puljaava nää jutut tietää.
Eli eiköhän viisainta säästää palstatilaa [0T]:lle 8) .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2334
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Eiköhän vain kannata porukassa on varmaan muitakin tumpeloita kuin

minä. Saman asian voi ajatella monella tapaa.Konstihan on vasta sen

jälkeen helppo kun sen osaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kaikki vaan mekkaan ja topikille - sulakkeen vaihtokin voi olla työlästä jos ei tiedä mistä lähteä liikkeelle :shock:

-nimim. jarruremppaa(kin) pitäisi tehdä jossain vaihteessa... :?

Ja vaikka ei itse tekisikään niin pystyy kysymään hankalia korjaajalta :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ja kun viitsii, pienestäkin hommasta kannattaa tehdä selostus Mekkaan.
Jollekulle toiselle sulakkeen vaihtokin voi olla vaikea "projekti" vaikka se tuntuisi itsestä maailman yksinkertaisimmalta hommalta.
wiimax.fi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Etujarrulevyistä sen verran että kun ostin tuon 124:n niin siinä oli melko todennäköisesti alkuperäiset etulevyt jotka olivat ruostuneet napaan kiinni.Vaati lekaa ja ulosvetäjää saada ne irti!
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tehtiin tuo jarruremppa kakkosneloseen tässä keväällä. Ilmeisesti kaikki meni hyvin, kun auto pysähtyy vieläkin ja aika tasaisesti tuntuu pysähtyvänkin. Laitettiin tosiaan kaikki levyt ja palat uusiksi.

Itse en enää ihan tarkkaan muista tapahtumien kulkua (ei johdu asennusöljyistä :) ), mutta sen verran muistan ettei siinä mitään kauhean ihmeellistä ole. Hyaneesin tai Alfamerin kirjoista voi ottaa mallia. Pääpiirteissään homma meni kuitenkin näin:

1) Auton se kulma ylös (tai koko auto) jolta osaa vaihdetaan
2) Rengas irti
3) Jarrusatula irti (Se, minkä "sisällä" ne jarrupalat on) Satula on etu- ja takajarrupaloissa vähän erinäköinen(?). Kiinnitys on satulan takana parilla pultilla. Pultit voivat olla vähän tiukassa, mutta lähtee kyllä esim. puolimetrisellä vääntövarrella.
4) Jarrupalat pois satulasta. Satulassa on sellainen ristikko, joka pitää jarrulevyjä paikallaan. Ristikko (on sille joku virallinen nimikin) on ihan tapeilla vaan kiinni ja lähtee näyttämälle tapeille tuurnasarjaa.
5) Jarrulevyt pois. Oli meidän mersussa kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla, joka sijaitsi levyn etupuolella. Levyt voi olla vähän tiukassa, mutta kun näyttää lekaa, puhallinta yms. niin kyllä ne lähtevät.
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä

Mäntien kunto (sylinterit jotka liikkuttavat jarrupaloja ) kannattaa samalla tarkistaa. Jos on kovin likaiset, niin niitä voi puhdistella ja karstoja viilailla samalla pois. Jos mäntä joudutaan ottamaan käteen, niiin käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jarrunestettä valuu pois. Tällöin on suoritettava jarrujen ilmaus. Muuten pysähtymisominaiuudet saattavat kärsiä. Männän suojakumin paikalleenlaitto voi olla hieman ongelmallista, mutta onnistuu esim. taitetun rautalangan pätkän avulla. Tosin jos männät ovat hyvät, niin tämän kohdan voi unohtaa.

Samaten liu'ut (tapit, jotka sijaitsevat satulassa) kannattaa voidella jollakin siihen tarkoitetulla aineella. Tässä tulee siis kyseeseen rasvat, jotka kestävät pitkään ja pysyvät paikallaan. Kysy alan liikkeistä lisää.

Asennuksen yhteydessä kannattaa myös puhdistaa esim. teräsharjalla pyörän navasta isoimpia ruosteita ja epäpuhtauksia pois. Helpottaa kummasti uusien levyjen laittoa. Huolehdi kuitenkin, että ruostepöly yms. tulee poistettua ennenkuin laitat uudet levyt & palat. Ei ole suinkaan tarkoitus, että epäpuhtauksia ja rasvaa on palojen ja levyjen välissä. Palojen ja levyjen on oltava siis puhtaat rasvasta kun ne laitetaan. Muuten tulee aika liposet jarruttelut, jos esim. uudet levyt ovat liukurasvassa.

Ainakin KL:ltä ostamissani osissa oli mukana uudet anturit jarrujen kuluneisuutta varten. Jätin kuitenkin asentamatta, mutta tämähän on makukysymys?

Samalla kun on poistanut takapyöristä jarrulevyt voi sohia sitä käsijarrun säätörullaa, jos tuntuu etteivät käsijarrukäännökset ole oikein sujuneet. Tämä operaatio ei tosin takaa käkkäreiden onnistuvuutta jatkossakaan, mutta ainakin seisontajarrua voi pyöräkohtaisesti säätää näistä rullista.

Kuten kerrottu, ohjeet ovat hieman epätarkkoja, koska operaatiosta on tosiaan hetki aikaa. Ehkä tästä jollekin oli kuitenkin jotain apua. Jotain varmaan unohtuikin, mutta saa muut jatkaa ja täydennellä tätä.
Kein siknatuur
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

mihin niitä jarruja tarvitaan.sehän on vauhdin hidastusta. :lol:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

kuukkari kirjoitti:mihin niitä jarruja tarvitaan.sehän on vauhdin hidastusta. :lol:
Tai sitten roiskii sitä liukuihin käytettyä rasvaa ne uudet levyt täyteen. Näin saavutetaan kaksi etua:

1) Voi ainakin sanoa, että levyt ja palat on vaihdettu
2) Auton "kulkemisominaisuudet" paranevat reilusti

:D
Kein siknatuur
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

mäkin vaihdoin vuosi sitten kaikki jarruloiset...korjaus oppaassa oli tuosta käkkärin säädöstä näin että puöritetään levyä ja aina välistä kiristetään jarrukenkiä.Sitten kun rupee ottaan kiinni niin kolme "naksua" takaasin...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Niissä jarrupaloissahan on ne jouset V -tyylisesti. Niiden keskellä on niiitti ja siinä reikä >>> tuikkaa se tunnistimen tappi siihen reikään :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Lucky-Dog kirjoitti:Niissä jarrupaloissahan on ne jouset V -tyylisesti. Niiden keskellä on niiitti ja siinä reikä >>> tuikkaa se tunnistimen tappi siihen reikään :shock:
No siihen olin sitä pistämässä, mutta kuitenkin jätin pois.
"Ääh, ei ne tuossa voi olla"-tyyliin...
Pro HVM
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Pistetään nyt kuva munkin etujarruista :lol:
Kuva
Kuva
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ezko, palajonko makso tuo setti :?:
Väläytteli tuo "kuluneet jarrupalat"-valo hiukkasen... ja levyt on kyll aika finito :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ei meitin 200D:ssä ollut jäähdytettyjä levyjä :shock:.
Kein siknatuur
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Noita levyjä vaihdellaan monesta syystä. Omaani oli edellisen omistajan toimesesta vaihdettu todella vanhat ja kuluneet levyt. Pinta oli syöpynyt syville koloille, eikä paksuuttakaan ollut enää kuin 7mm. Kuitenkin levyt olivat asennettu oikein kuparitahnan kanssa, kiinitysruuveja ei oltu kuitenkaan viitsitty käyttää, joten levyt tippuivat heti kun jarrusatulan irroitti. Edellinen oimistaja oli siis vaihtanut myyntitarkoituksessa vanhat levyt takaisin. Niitä oli ilmeisesti käytetty verkonpainona pari kesää. Kalastussäiden huonotessa ne pääsivät sitten alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Että tällälailla. Uudet levyt makoisvat muistaakseni 20€/kpl.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hmmm...pakosarjoista on jo ennustettu, samaten muistaakseni myös laturin laakereista. :roll: Löytyykö halukkaita jarrulevy-ennustajia? Levyjen kestoikä riippuu toki monesta asiasta, mutta mitä arvelette levyjen normaalissa "maalaiskäytössä" kestävän? :roll:

Sillä tässä vaan aprikoin kun kummassakin autossa on noin 300tkm taulussa, ja kummassakin on nyt uudet levyt. Meitä on moneen junaan, joku vaihtaa levyt ennemmin kuin toinen. Minä olen se toinen, ässän levyt olivat aivan finaalissa ennen vaihtoa. :oops: Mutta kun jarrut olivat leimalla hyvät, ja ei sitä levyä pääse mittaamaan jos ei irrota pyörää. 8) No rapuksien kanssa pääsee, mutta se siitä. :shock:

Veikkauksia? Jopa faktaa. :idea:
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

dry kirjoitti:Ezko, palajonko makso tuo setti :?:
Väläytteli tuo "kuluneet jarrupalat"-valo hiukkasen... ja levyt on kyll aika finito :shock:
Jotain vähän yli 100e makso kaikkinensa sika alennuksella :D .
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

HVM kirjoitti:Hmmm...pakosarjoista on jo ennustettu, samaten muistaakseni myös laturin laakereista. :roll: Löytyykö halukkaita jarrulevy-ennustajia? Levyjen kestoikä riippuu toki monesta asiasta, mutta mitä arvelette levyjen normaalissa "maalaiskäytössä" kestävän? :roll:
Veikkauksia? Jopa faktaa. :idea:
Öööö...250 000 :roll: (ainakin miulla :D ) Tosin minähän olen ajanuta vasta 30 000 km tuolla 8)
EzKo kirjoitti:
dry kirjoitti:Ezko, palajonko makso tuo setti :?:
Väläytteli tuo "kuluneet jarrupalat"-valo hiukkasen... ja levyt on kyll aika finito :shock:
Jotain vähän yli 100e makso kaikkinensa sika alennuksella :D .
Mistä kannattaa hommata :shock: :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

EzKo kirjoitti:
dry kirjoitti:Ezko, palajonko makso tuo setti :?:
Väläytteli tuo "kuluneet jarrupalat"-valo hiukkasen... ja levyt on kyll aika finito :shock:
Jotain vähän yli 100e makso kaikkinensa sika alennuksella :D .
Mistä kannattaa hommata :shock: :?:[/quote]Kaupasta :D noh...töistä ostin meirän tuning-gurun kautta.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Paljonkohan on minimiraja, ei jäähdytetyssä levyssä :? .
Siis paksuuden suhteen.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

300 D farkku kirjoitti:Paljonkohan on minimiraja, ei jäähdytetyssä levyssä :? .
Siis paksuuden suhteen.
2407 Etujarrulevy KUVA

Minimipaksuus 10mm. Lue lisää...
Hinta: 23,00 EUR

tämä copy-pastena KL:n sivuilta, autona oli W124 300D varmari. :)

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Mesejä ainoastaan
Viestit: 63
Liittynyt: 01.5.2006 15:58
Paikkakunta: L-Suomi

Tarve

Viesti Kirjoittaja Mesejä ainoastaan »

Jaa,, ettekö ole huomannet mihin jarruja tarvitaan.........

No tietenkin katsatuksessa --- ne miehet ei osaa ajaa ilman jarruttamista..

Ja katastus olisi hyvä tehdä muutaman vuoden välein..

Ainahan se katastus ei hyvin onnistu------ jotenkin jai sellainen käsitys, että heti ensivuonna pitäisi tulla uudestaan........
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No nyt ois aika vaihella levyt ja palat - eli siis huomenna :shock:

Mites nuo jarrumännät, tipahtaako ne pois kun satulan tai palat ottaa irti :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei männät irtoile itsekseen.
Muistat vaan ettet painele jarrupoljinta kun levyt / palat / satulat ovat irti.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

dealer kirjoitti:Ei männät irtoile itsekseen.
Muistat vaan ettet painele jarrupoljinta kun levyt / palat / satulat ovat irti.
Kiitos Dealer :D

Sitten olisi vielä yksi kysymys... :oops:
Ostin varuksi kättä pidempää eli Alfamerin W124-oppaan jossa sanotaan seuraavaa:
(luku 9: jarrut, etujarrupalojen vaihto, kohta 12) "Jarrusatulan pultti on itselukittuvaa tyyppiä ja se vaihdetaan uuteen jokaisen irrotuskerran jälkeen".

Miulla mitään uusia pultteja oo, uskallanko ees alottaa :eec: :huh:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lukkoliima vanhaan pulttiin ajaa saman asian, eikä sekään ole mielestäni välttämätöntä kunhan pultit ovat kunnolla kiinni.
Uusien palojen paketissa on yleensä mukana uudet pultit.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

dealer kirjoitti:Lukkoliima vanhaan pulttiin ajaa saman asian, eikä sekään ole mielestäni välttämätöntä kunhan pultit ovat kunnolla kiinni.
Uusien palojen paketissa on yleensä mukana uudet pultit.
On dealer nopee :D , kiitos :arrow: lukkoliimakauppaan
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No niih, döne 8)

Seppien ohjeet olivat hyvät! Homma tuli tehtyä - kaikessa rauhassa.
Kuukausien henkinen valmentautuminen tiivistyi kevyeen aamukrapulaan - siitä on hyvä lähteä liikkeelle.

Ennen asentamista oli vielä käytävä ostoksilla; dealerin antama vihje ruuvinlukitusaineesta oli paikallaan ja samalla tuli hommattua kuparitahnaa.

Vanhat palat olivat melko kuluneet, ei ihme että jarrupalojen valo välähteli hieman.
Kuva


Vanhoissa paloissa oli tällainen metalliselkä, uusissa ei :shock:
Siirsin metallit uusiin paloihin, tosin hieman joutui metalleja modifioimaan että menivät... :roll:

Kuva


Uudet palat ja levy paikoillaan. Huomatkaa katkenneen anturin osa taaemmassa palassa. Pitää hommata uusi anturi...
Kuva

Mäntien pakitusta en ollut ottanut huomioon enkä siis ollut varautunut millään työkalulla siihen. Onneksi autotallista kuitenkin löytyi juuri sopiva työkalu siihenkin tehtävään - tuubipuristin :shock: Ja tyhjät kossupullot ovat ylimenevää jarrunestettä varten :ope:
Niitä tosin ei tarvittu

Kuva

:D Aikaa meni mutta opinpahan taas jotain uutta. Ja toinen puoli meni jo rutiinilla noin tuntiin puhdistuksineen.

Pitäisköhän vaihtaa palat myös taakse kun vauhtiin päästiin 8)

KYSYMYS VIISAILLE: mäntien pakituksen vuoksi jarrunesteen pinta nousi hieman yli MAX-merkin. Otanko ylimenevät pois vai väheneekö pinta nopeasti kun palat kuluu :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

kilanteri vittuili nyt vääräsä paikasa ei täälä kaikki kaikkea osaa vaan jokainen jotaki (eipä nyt oteta herneitä jos osaat jo kaiken) ja mersun omistajat meleko yksinkertasta porukkaa muutenkiii ;)
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”