Pakari pärisee 2400-2700 rpm, ulkoisesti ehjä. Mikä eteen?

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Pakari pärisee 2400-2700 rpm, ulkoisesti ehjä. Mikä eteen?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mikäs tuota pakoputkea (auton) :shock: vaivaa, kun kierrosten noustessa 2400 tietämiin alkaa pakarista n. kuskin penkin kohdalle paikallistettu terävä, metallinsävyinen ja korkeataajuinen pärinä, vähän kuin moottorisaha kävisi ylikierroksilla.
Auton alta kantautuva pärrästys alkaa tuossa kierrosluvussa kuin tyhjästä ja loppuu saman tien leikaten, kun neula ylittää 2700 rpm. Muilla kierroksilla ei kuulu yhtikäs mitään ylimääräistä.

Hoviheijari tutki asiaa. Putki on ulkoisesti ehjä. Vuotoja ei ole ja kaikki suojapellit yms. kannattimet, kiristimet ja pannat ovat tiukasti kiinni. Putki ei myöskään osu mihinkään alustarakenteisiin.
Jäi kaksi vaihtoehtoa – ensiksi että putkessa on jokin sisäinen resonoiva irto-osa. Tällaisesta ei kuitenkaa saatu havaintoa niillä tutkimusmetodeilla, joita voitiin käyttää pakarin ollessa kiinni.

Toinen ja mielenkiintoisempi teoria: hovari heitti mahdollisuutena sen, että noin tarkasti ja ja hyvin kapealla kierrosalueella ilmenevä resonanssi syntyy kaasuvirtauksista. Onko moinen mahdollista - jos nimittäin on, niin annan asian tutkimisen olla.
Jos vika taas on mekaaninen itse putkessa, niin kai se sitten pahetessaan paikallistuu ja antaa kuulua itsestään enemmän. Mitä mieltä ollaan?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Siellä on pöntössä joku pellinnurkka päässyt irti ja nuilla kierroksilla
pakopulssit kutittelee lärväkkeen ominaistaajuutta,
jolloin syntyneellä maximiamplitudilla se hälpsii jonnekkin kiinni.
Annat vaan koneelle ilmaa, niin kohta se lirpake lentää pakarista mäelle.
Näettekös, kyllä muutkin osaa kirjoittaa teknis-sekopäistä. 8)
Pro HVM
Avatar
JariK
Viestit: 246
Liittynyt: 22.3.2006 10:15
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

Pakosarjasta asti uusi putki, sellaiseksi sopii vaikka tämä


:roll:
612 Vario

WWW.KMAP.FI
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Aukaise se pakoputki etupäästä ja laittele karhunvillan palasia sisään. Pari reipasta polkasua kaasupedaaliin ja villanpalaset ottaa irto-osiin kiinni. Räminä loppuu, tai villa työntää koko sisuksen pihalle.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä semmoiset nyrkin kokoiset villanpalaset menee koneesta läpi että heilahtaa. Ei tarvitse sitä pakoputkea irroitella.

Ainakin isäpuolen 454:n läpi semmoiset meni kakomatta; ilmanputsari kun oli irti, niin konepellin äänieristeistä katosi mystisesti nöftää liki metrin halkaisijalta. Pakoputkesta putkahteli nyrkin kokosia palleroita. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
stratocaster
Viestit: 47
Liittynyt: 12.2.2006 22:27

Viesti Kirjoittaja stratocaster »

Moi,

Mulla on kuvaukseen sopiva ongelma kanssa. Aluksi ääni tuli vain tietyillä kierroksillä, nyt se on pahentunut. En meinannut löytää syyllistä vikaan millään, mutta kun se paheni niin huomasin katalysaattorin päällä olevan suojuksen liikkuvan (siis sen joka on itse katalysaattorissa kiinni). Pitäisi käydä jossain hitsauttamassa se.

Sanoit kyllä, että päällisinpuolin olit jo tarkistanut, mutta laitoin tämän siksi kun meni itsellä aika kauan ennenkuin hokasin.
Avatar
JariK
Viestit: 246
Liittynyt: 22.3.2006 10:15
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

Jos silleen ihan varovasti ot:tä?

Kits.

Viime viikonloppuna oltiin tuolla Juuassa offis kisoissa, niin siellä oli yks syöttänyt patrollin 3.3D koneelle ilmanputsarin.

Kone imassut vettä :arrow: puhistaja märäksi :arrow: sammunut :arrow: Voimakasta vetoa toisella maasturilla, ja kakoen käymään :arrow: tutkitaan vauriot, ja huomataan että ilmanpuhistaja oli hävinnyt...


Joo, jatkakaa

Ja tosiaan, lämpökilvet pitää monasti aika pärinää.
612 Vario

WWW.KMAP.FI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katalysaattorin sisuskalut voivat olla irti.
Helinä kuuluu jos lyö nyrkillä katalysaattorin pohjaan....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”