
Auton alta kantautuva pärrästys alkaa tuossa kierrosluvussa kuin tyhjästä ja loppuu saman tien leikaten, kun neula ylittää 2700 rpm. Muilla kierroksilla ei kuulu yhtikäs mitään ylimääräistä.
Hoviheijari tutki asiaa. Putki on ulkoisesti ehjä. Vuotoja ei ole ja kaikki suojapellit yms. kannattimet, kiristimet ja pannat ovat tiukasti kiinni. Putki ei myöskään osu mihinkään alustarakenteisiin.
Jäi kaksi vaihtoehtoa – ensiksi että putkessa on jokin sisäinen resonoiva irto-osa. Tällaisesta ei kuitenkaa saatu havaintoa niillä tutkimusmetodeilla, joita voitiin käyttää pakarin ollessa kiinni.
Toinen ja mielenkiintoisempi teoria: hovari heitti mahdollisuutena sen, että noin tarkasti ja ja hyvin kapealla kierrosalueella ilmenevä resonanssi syntyy kaasuvirtauksista. Onko moinen mahdollista - jos nimittäin on, niin annan asian tutkimisen olla.
Jos vika taas on mekaaninen itse putkessa, niin kai se sitten pahetessaan paikallistuu ja antaa kuulua itsestään enemmän. Mitä mieltä ollaan?