123:sen takapyörä "naputtaa"

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

123:sen takapyörä "naputtaa"

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

-83 mallisen 200 d:n takapyörästä (tod.näk) alkaa kuulua heikkoa
"naputusta" reilun sadan kilsan yhtäjaksoisen ajon jälkeen.
Ajoittain ääni vaimenee tai kovenee, vasemmalle kantatessa joskus
voimistuu. Vanne ei kuumene.
Pyörän laakeri luultavasti menossa, vai ?
Ei ole koskaan tähän autoon tullut vaihdettua. Onko työläämpi operaatio ?
Missä hinnoissa uusi laakeri ?
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Eihän pyöränpultit ole liian pitkät ja ota kiinni käsijarrumekanismeihin?
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

Katos vaan, tuota en tullut edes ajatelleeksi. Pyöränpultit on olleet
samat kaiken aikaa keväästä alkaen, mutta oisko sitten joku löystynyt
käsijarrun mekanismista, tarvii tarkistaa.
Onko tästä syystä esiintynyttä naputusta ollut muillakin ?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos laittaa liian pitkät (eli aluvanteiden) pultit peltivanteisiin niin käsijarruhilut sanoo hilirimpsis ja hei hei. :lol: Tai sitten naputtaa. :idea:

Laakerivialta tuo kuulostaa jos vasta lämmetessään nalakuttaa... Tunkkaa perä ilmaan ja ravistele rengasta, sillähän sen saa selville.

Ja on muuten mukava vaihtaa, siellä on 2-rivinen kuulalaakeri... Tai mikä lie onkaan, mutta erikoistyökalut pitää valmistaa että saa vaihdettua. Tuossa olis ohjeet, pätee kait aikalailla W123:eenkin: NAPS

Ai niin, tervetulloo foorumille. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

herra 47 kirjoitti:Onko tästä syystä esiintynyttä naputusta ollut muillakin ?
Tervetuloa Meselle. :D

Kyllä on. Yleensä tämä napsuttelu alkaa aluvanteiden ja pulttien vaihdon yhteydessä. Jouduin lyhentämään 5mm omia takapyöränpulttejani että sopivat yleensä pyörimään. Mahdollista on sekin, että käsijarrukenkiä kiinni pitävä jousi on irronnut, katkennut, tai lahonnut jarrukilvestä läpi. Tässä tapauksessa tulee kyllä yleensä kerralla "valmista", ongelma ei jää naputtelun asteelle.

Tässä tuskin on tästä kyse, veikkaan laakeria. Kohta ne nämä viisaat neuvoo miten laakeri vaihtuu. :wink:
Marko
Viestit: 82
Liittynyt: 12.8.2006 22:34
Paikkakunta: Pyhäntä

Vetoakseli

Viesti Kirjoittaja Marko »

Veikkaisin että vetonivel naputtaa ajoin tänään kahdella 123:sella joissa sama vika.javascript:emoticon(':shock:')
Shocked
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

suattaapi ne jossain tapauksissa jarrupalatkin naputella :?
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

No niin elikkä w123 takapyöränlaakerin vaihto.Heti aluksi sanon että jos käytettävissä ei ole korjaamon työkaluja ja aiempaa kokemusta ruuvaamisesta niin tämä homma kannattaa jättää väliin(huom tämä ei ole mitään vittuilua vaan tosi asia).Homma käy siis näin,ensiksi navasta pultti auki,takapyörä irti,jarrusatula irti, jätä se letkun varaan rautalangalla ripustettuna ettei tarvi ilmata,sitten vetoakseli irti navasta isolla meisselillä kampeamalla siirrä se pois tieltä.Seuraavaksi aletaan irroittamaan navan mutteria joka löytyy vetoakselin puolelta (navan sisäpuolelta)mutterin saa auki paineilma taltalla jos ei muuta työkalua ole avaukseen.Sitten naputellaan napa irti ja naputellaan tuurnalla kartiorulla laakerin ulkokoolit irti.ulommainen sisäkooli joka jäi napaan kiinni rälläköidään varovasti halki niin ettei napa vaurioidu ja poistetaan paikoiltaan.Sitten vaan uusi ulompi sisäkooli paikoilleen ja rasvataan uusi rullalaakeri todella huolellisesti.sitten asennetaan molemmat ulkokoolit ja ulompi laakerikehä ja sen perään ulompi stefa.seuraavaksi työnnetään napa paikoilleen samalla pujottaen vanhan rymppihelan väliin,sitten asennetaan sisempi laakerikehä ja sisäkooli paikoilleen ja asennetaan sisempi stefa yhdessä liukurenkaan kanssa.Sitten tehdään tai lainataan oikeanlainen työkalu jolla kiristetään sakara mutteri kiinni joka tulee aivan helvetin lujaan kiinni (muuta momenttia en tiedä).Sitten vaan kasataan loput osat paikoilleen.Siinäpä se sitten oli laakerin vaihto w123 mersuun.Voitte esittää lisäkysymyksiä sitten että miksi paineilma taltta ja miksi vanha rymppihela vaikka uusikin olisi ollut laakerisarjan mukana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Niin unohtu kyllä sanoa että vetoniveliä minäkin veikkaisin naputtavan äänen aiheuttajaksi mutta tulipahan laakerin vaihto ohjeetkin kirjoitettua.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiitokset Jarille :D :

Naps-naps
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

Juu, kiitoksia vastauksista, tarttee ottaa auto ensi viikolla työn alle.

Kerrotaan sitten, että mikä siellä oikein naputteli.
Lähimmäs arvannut saa tarjota palkinnoksi itselleen ison tuopin mieleistään
olutta.
Tai vaikka kaksikin, nyt ei kitsastella.
:D
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Peesaan jari_w123a sekä Markoa ja sanon että vetonivel sieltä on menossa... Kun pitkää matkaa ajaa, niin ehtii se nivelen vaseliini notkistumaan ja alkaa napse kuulumaan... Laakeri taas lämpenee nopeammin ja se yleensä alkaa ulisemaan... :roll:

Laitappa kokeillen vetoakseleita, tuntuuko niissä kuinka isoa välystä kun auto on pyörillään...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Vetarille ääni, omassa 123 teki juuri samaa, eli reilun 100 kilsan jälkeen alko naputtaa. Vikana oli vetarin kumi pettäny ja menny kuivaksi, vetari meni vaihtoo kun oli ehtiny kulua pahasti.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sanonpa vielä jonkinlaisen korjausohjeen naputtavaan vetoniveleen.Ainakin w123:sen vetonivelissä on voiteluaineena öljyä suojakumien sisällä.Kun nivel alkaa naputtamaan avaa suojakumin klemmareita ja päästä öljyt pois.Korvaa öljy tavallisella vetonivelrasvalla ja laita suojakumit takaisin paikoilleen.Rasvaa pitää sitten olla niin että riittää muuten ääni ei välttämättä poistu.Tämä on nyt vähän tämmöistä tekohengitystä kuluneille nivelille mutta ääni on pysynyt poissa parhaimmiillaan 100000km jonka jälkeen vetoakseli on mennyt vaihtoon.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Sillon kun naputtaa, kokeilepa ajaessa vetää pysäköintijarrun vapautinvipstaaki ulos ja polkaise pysäköintijarrupedaalia rivakasti, sen jälkeen palauta vapautinvipstaaki.

Noh, muuttuiko ääni ?

Jos, niin pysäköintijarrusta se vika löytyy :idea:
(Ja usein syyllinen ne liian pitkät pultit tms.).
Aiheuttaa myös samankaltaista ravistusta, kuin rengas olisi epätasapainossa tai vanne kiero.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

ookko tarkistanu ettei takapenkillä oo esim. anoppia :!: se aiheuttaa monesti todella pahaakin naputusta :ope:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

VETOAKSELI!! Nyt tuli tuopit tienattua 8)
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Eräs asentaja vaihtoi minulle tuohon W123:seen takapyöränlaakerin ja naputteli vanhan ryppyrenkaan hieman litteäksi navan päällä. Se menee sitten helpommin oikeaan kireyteen, koska sitä tosiaankin joutuu vääntämään todella lujasti.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

Vetoakselia veikanneet arvasivat oikein, sehän siellä naputteli.
Kaima, jari_w123:n vinkkiä tarvii kokeilla, naputus on vielä niin lievää,
että saattanee mennä kunnon nivelrasvauksella vielä pitkään.

Kiitoksia vinkeistä.
Kippis ja Skål !
:D
herra 47
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2006 17:58

Viesti Kirjoittaja herra 47 »

Sen verran viela tuosta vetoakselin korjauksesta jaykemmalla aineella,
etta tungin sinne sitten koko pienen tuubillisen kunnon vetonivelrasvaa
ja eikun ajoa.
Suomessa tuli ajeltua vajaat tuhannen kilsaa pitkin, poikin,
ja nyt ollaan sitten etela-Tanskassa toiset tuhannen kilsaa takana
ja naputus on tuskin korvin kuultavaa.
:D
Etta aikamoisen hyva niksi "hatakorjaukseksi".
Hyva foorumi !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”