Kilanderin Tesla
Re: Kilanderin Tesla
Matkaa kertyi auton mittariin 5125 km,sähköä kului 869 kWh,keskimäärin 17,0 kWh/100 km.
Klaipedassa ladattiin kaksi kertaa ensin 11,97 eurolla ja sitten 12,25 eurolla.Virossa lataamiseen meni 5,79 euroa.Yhteensä 30,01 e.
Mutta säästettiin 30 euroa kun oltiin liikenteessä sähköautolla,Kuurinkynnäälle perivät 30e luonnonsuojelumaksua kaikilta muilta paitsi täyssähköautoilta.
Tiemaksuja meni eniten Italiaan,Itävallasta Gardan kohdille teki moottoritiemaksut 23,80,ja sama takaisinpäin.
Puolassa Tsekin rajalta Krakowaan kustansi 2 x 3,83 e.
Ja sitten oli vielä se Itävallan vinjetti 11,50 e.
Auto toimi moitteettomasti ja hyvä että tuli laitettua ilmastointi kuntoon kun toista viikkoa oli päälle +30 kelejä.
Auton omalla navilla mentiin pääasiassa,ja toimikin hyvin.Jossain Alppien laaksoissa lataili karttoja vähän pidempään,muuallakin voi olla katvetta 4G verkossa kuin täällä itärajalla.
Ajaminen oli melko jouhevaa muualla paitsi Saksassa.Meinattiin että kai se nyt yöllä sujuisi mutta ei.
Mietin koko matkan mikä siinä on että semmoista aaltoliikettä ajaminen pääväylillä,välillä mennään mateluvauhtia ja taas kohta helpottaa hetkeksi,ja ilman mitään näkyvää syytä.Ei kai siinä muuta ole kuin suuret liikennemäärät ja vapaan nopeuden alueet välissä.
Ne on kai niin pyhä asia paikallisille että ei voi harkitakkaan niistä luopumista sujuvamman liikenteen vuoksi.
Italia,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,moottoriteillä 120 tai 130 rajoitus ja matka taittuu paljon paremmin kun ei tuota aaltoliikettä ole.
Niin vaan tilanteet muuttuu kun aikoinaan tuli boikotoitua Puolassa ajelua muutaman vuoden ajan kun siellä se ei tuntunut sujuvan mitenkään ja Saksa oli jotenkin autoilun unelma-maa.
Nyt on osat vaihtuneet ja hyvä niin,alkaa olemaan Baltian reitti ihan varteenotettava vaihtoehto keskieuroopan kohteisiin siirtymiselle.
Toki pientä taktikointia Tallinna-Kaunas vaatii vilkkaampina aikoina mutta jos lähtee iltalaivalla niin tuokin väli voi mennä aika kevyesti ja sitten pääseekin nelikaistateille.
Klaipedassa ladattiin kaksi kertaa ensin 11,97 eurolla ja sitten 12,25 eurolla.Virossa lataamiseen meni 5,79 euroa.Yhteensä 30,01 e.
Mutta säästettiin 30 euroa kun oltiin liikenteessä sähköautolla,Kuurinkynnäälle perivät 30e luonnonsuojelumaksua kaikilta muilta paitsi täyssähköautoilta.
Tiemaksuja meni eniten Italiaan,Itävallasta Gardan kohdille teki moottoritiemaksut 23,80,ja sama takaisinpäin.
Puolassa Tsekin rajalta Krakowaan kustansi 2 x 3,83 e.
Ja sitten oli vielä se Itävallan vinjetti 11,50 e.
Auto toimi moitteettomasti ja hyvä että tuli laitettua ilmastointi kuntoon kun toista viikkoa oli päälle +30 kelejä.
Auton omalla navilla mentiin pääasiassa,ja toimikin hyvin.Jossain Alppien laaksoissa lataili karttoja vähän pidempään,muuallakin voi olla katvetta 4G verkossa kuin täällä itärajalla.
Ajaminen oli melko jouhevaa muualla paitsi Saksassa.Meinattiin että kai se nyt yöllä sujuisi mutta ei.
Mietin koko matkan mikä siinä on että semmoista aaltoliikettä ajaminen pääväylillä,välillä mennään mateluvauhtia ja taas kohta helpottaa hetkeksi,ja ilman mitään näkyvää syytä.Ei kai siinä muuta ole kuin suuret liikennemäärät ja vapaan nopeuden alueet välissä.
Ne on kai niin pyhä asia paikallisille että ei voi harkitakkaan niistä luopumista sujuvamman liikenteen vuoksi.
Italia,Itävalta,Tsekki,Puola,Liettua,moottoriteillä 120 tai 130 rajoitus ja matka taittuu paljon paremmin kun ei tuota aaltoliikettä ole.
Niin vaan tilanteet muuttuu kun aikoinaan tuli boikotoitua Puolassa ajelua muutaman vuoden ajan kun siellä se ei tuntunut sujuvan mitenkään ja Saksa oli jotenkin autoilun unelma-maa.
Nyt on osat vaihtuneet ja hyvä niin,alkaa olemaan Baltian reitti ihan varteenotettava vaihtoehto keskieuroopan kohteisiin siirtymiselle.
Toki pientä taktikointia Tallinna-Kaunas vaatii vilkkaampina aikoina mutta jos lähtee iltalaivalla niin tuokin väli voi mennä aika kevyesti ja sitten pääseekin nelikaistateille.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Re: Kilanderin Tesla
Kyllä se on hyvä ettet ole presidentti,mahtisaaren matkat olis jäänyt varjoon veronmaksajien näkökulmasta.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Re: Kilanderin Tesla
No ei tässä vielä taida edes Relanderille pärjätä.
Motonetista hain sitten koiranluut.Jännästi on tuo yläpää tuolla tolpan sisällä.
Onneksi työkaluvaunun keskivaiheilta laatikon perältä löytyi 15 mm.silmukka-avain.
Sillä varttikierros kerrallaan sai käänneltyä auki ja 6mm.kuusiokololla kiinni pitäen.
Oudoksi on mennyt ohjauskulmien säätökin nykyään,ennen reissua piti vähän säädellä.
Eka paikka missä yleensä asioinut oli lomalla.Toisessa liikaa jonoa.
Niinpä vein ad-korjaamolle jossa takapäätä ei voinut säätää,vaatii kuulemma erikoisavaimen.
Lomareissun jälkeen huomasin että pelkääjän puolella takana alkanut taas kulua sahanterälle
vähän sisäkantti.
No sieltähän löytyi kallistukselle ja auraukselle säädöt,vaati 18mm.ja 19mm.avaimet ainoastaan.
Kuskin puolelle käänsin hieman aurausta lissää ja pelkääjän puolelle napsun enemmän.
Nyt muutama tuhat kilometriä myöhemmin vaikuttaisi että ei syö silleen enää sisäreunaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Vanhaksi sitä on tullut, nuorena sitä liukasteli kesärenkailla usein ensilumiin asti. Nyt vaihtui kitkat tänään alle, ja tämmöistäkään ei oo tainnut ennen käydä että piti käydä paikanpäällä kengittämässä kun on vain nämä yhdet vanteet. Joku kuukausi sitten tuli myytyä auton mukana tulleet 19" vanteet ja Pirellin kitkat.
Kesärenkaat alkoi olla melko loppu n.29 000 km tuli niillä ajettua niin tuntui hyvältä ajatukselta hoitaa homma pois ennen ruuhkaa.
Ja jouhevasti kävikin homma kun kolme asentajaa teki, n.25 min kesti koko operaatio.
Kesärenkaat alkoi olla melko loppu n.29 000 km tuli niillä ajettua niin tuntui hyvältä ajatukselta hoitaa homma pois ennen ruuhkaa.
Ja jouhevasti kävikin homma kun kolme asentajaa teki, n.25 min kesti koko operaatio.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Tultiin viikoksi Pärnuun, auto saa seisoa tuossa.
Kysyin vielä henkilökunnalta onko ok pitää latauspaikalla vaikka ei lataa. Olivat vaan ihan että siinä on oikein hyvä pysäköidä.
No maassa maan tavalla. Viimeksi kun oltiin täällä näkyi laturilla parina päivänä Latvian kilpinen W208 parkissa.
Just tuumasin että on jo ehditty tämän kanssa matkustaa yli 20 kertaa laivassa, ja ei mitään erikoisempaa. Ainoastaan silloin 22 kesällä taisi ViikingLinellä olla joku sähköautosta ilmoittava lappu ikkunassa ja paikka alakannella rekkojen joukossa.
Juttelin töissä yhden Hollantilaisen kanssa joka asuu Kreikassa.
Siellä kun on paljon saaria niin niillä on lauttamatkoilla semmoinen rajoitus että e-autoissa saa olla max. 20% varausta laivalle tullessa.
Tänne jos tulisi moinen niin hankaloittaisi matkustelua ihan jonkin verran. Kai se pitäisi jo dieseliä miettiä matka-autoksi.
Kysyin vielä henkilökunnalta onko ok pitää latauspaikalla vaikka ei lataa. Olivat vaan ihan että siinä on oikein hyvä pysäköidä.
No maassa maan tavalla. Viimeksi kun oltiin täällä näkyi laturilla parina päivänä Latvian kilpinen W208 parkissa.
Just tuumasin että on jo ehditty tämän kanssa matkustaa yli 20 kertaa laivassa, ja ei mitään erikoisempaa. Ainoastaan silloin 22 kesällä taisi ViikingLinellä olla joku sähköautosta ilmoittava lappu ikkunassa ja paikka alakannella rekkojen joukossa.
Juttelin töissä yhden Hollantilaisen kanssa joka asuu Kreikassa.
Siellä kun on paljon saaria niin niillä on lauttamatkoilla semmoinen rajoitus että e-autoissa saa olla max. 20% varausta laivalle tullessa.
Tänne jos tulisi moinen niin hankaloittaisi matkustelua ihan jonkin verran. Kai se pitäisi jo dieseliä miettiä matka-autoksi.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Kuulostaa oudolta, olen kuvitellut että akun lataustaso ei vaikuta siihen palokuormaan ja sammuttamisen vaikeuteen jos akku sattuu syttymään.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Kilanderin Tesla
Onkohan ko saarilla latamminen kalimpaa kuin mantereella,tähtikuljettaja kirjoitti: ↑22.10.2024 20:21Kuulostaa oudolta, olen kuvitellut että akun lataustaso ei vaikuta siihen palokuormaan ja sammuttamisen vaikeuteen jos akku sattuu syttymään.
jysähtääköhän täydempi akku kovemalla voimalla
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: Kilanderin Tesla
Ei mitään tietoa hinnoista, pitää koittaa kysellä kun tulee taas käymään Suomessa.CDI203 kirjoitti: ↑22.10.2024 21:00Onkohan ko saarilla latamminen kalimpaa kuin mantereella,tähtikuljettaja kirjoitti: ↑22.10.2024 20:21Kuulostaa oudolta, olen kuvitellut että akun lataustaso ei vaikuta siihen palokuormaan ja sammuttamisen vaikeuteen jos akku sattuu syttymään.
jysähtääköhän täydempi akku kovemalla voimalla
Ihan pelleilyähän tuo 20% sääntö on, palaa varmasti kauan jos palamaan alkaa.
Ainut varma keino "Norjan malli", siellähän joku varustamo ottanut 0-toleranssin sähköautojen rahtaamiseen.
Jotain asiaa sivuavaa mainintaa pikaisesti löytyi.
https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoauto ... -torjutaan
Viimeksi muokannut kilander, 22.10.2024 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Kyllähän noissa isoissa akuissa on palotilanteessa eroa onko akku täysi vai tyhjä.
Joku 100kWh akku kun on täynnä niin jonnekkin se 100kWh energiaa pitää hetkessä palon aikana hävittää... lämpönä taivaan tuuliin.
Siinä mielessä tuollainen 20% saa ainakin minun ajatuksen, Siellä on 80% vähemmän energiaa joka lämmittää (sulattaa) ympäristöä vikatilanteessa.
Hölmöltä tuollanen rajotus silti tuntuu, Tuhoa tuollanen ison akun palo tekee joka tapauksessa.
Joku 100kWh akku kun on täynnä niin jonnekkin se 100kWh energiaa pitää hetkessä palon aikana hävittää... lämpönä taivaan tuuliin.
Siinä mielessä tuollainen 20% saa ainakin minun ajatuksen, Siellä on 80% vähemmän energiaa joka lämmittää (sulattaa) ympäristöä vikatilanteessa.
Hölmöltä tuollanen rajotus silti tuntuu, Tuhoa tuollanen ison akun palo tekee joka tapauksessa.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Totta että 100 kWh on paljon energiaa mutta tuo laskelma olettaa että akun palaessa energiaa tulee ainoastaan siitä akkuun varatusta sähköstä. Ongelmahan on siinä että akun materiaali palaa ja vapauttaa itse happea. En googlaillut paljonko sen materiaalin palaminen vapauttaa energiaa mutta veikkaan että 100 kW on siihen nähden vähän. Nyt meni kuitenkin turhan paljon ohi aiheen, jääköön tähän.Mika.T kirjoitti: ↑22.10.2024 21:12 Kyllähän noissa isoissa akuissa on palotilanteessa eroa onko akku täysi vai tyhjä.
Joku 100kWh akku kun on täynnä niin jonnekkin se 100kWh energiaa pitää hetkessä palon aikana hävittää... lämpönä taivaan tuuliin.
Siinä mielessä tuollainen 20% saa ainakin minun ajatuksen, Siellä on 80% vähemmän energiaa joka lämmittää (sulattaa) ympäristöä vikatilanteessa.
Hölmöltä tuollanen rajotus silti tuntuu, Tuhoa tuollanen ison akun palo tekee joka tapauksessa.
Re: Kilanderin Tesla
Tänään käytiin Latviassa kääntymässä.
Siellä on vaihteeksi polttoaineet halvempia kuin Eestissä.
Mutta ei sähkökään halpaa ole , nyt sen hyvin huomaa kun siitä pitää maksaa.
Kaikkine lataushäviöineen, haamukulutuksineen pyörii 100 km; n hinta samoissa kuin noin 7l./100 km kuluttavalla autolla.
Siellä on vaihteeksi polttoaineet halvempia kuin Eestissä.
Mutta ei sähkökään halpaa ole , nyt sen hyvin huomaa kun siitä pitää maksaa.
Kaikkine lataushäviöineen, haamukulutuksineen pyörii 100 km; n hinta samoissa kuin noin 7l./100 km kuluttavalla autolla.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Kilanderin Tesla
Kyse jostain kalliista suurteholaturista? Svk.se näyttää pörssihinnaksi 132 € MWh, vähän vähemmän kuin briteissä mutta kotilataajalla varmaan pari euroa sataselle Teslalla plus paikallisen carunan saalis?kilander kirjoitti: ↑25.10.2024 18:55 Tänään käytiin Latviassa kääntymässä.
Siellä on vaihteeksi polttoaineet halvempia kuin Eestissä.
Mutta ei sähkökään halpaa ole , nyt sen hyvin huomaa kun siitä pitää maksaa.
Kaikkine lataushäviöineen, haamukulutuksineen pyörii 100 km; n hinta samoissa kuin noin 7l./100 km kuluttavalla autolla.
Re: Kilanderin Tesla
Menivät lopettamaan täältä Teslan destination chargerin.. Eli joutuu maksamaan hotelliasiakkaana sen mitä pyytävät.tähtikuljettaja kirjoitti: ↑25.10.2024 21:28Kyse jostain kalliista suurteholaturista? Svk.se näyttää pörssihinnaksi 132 € MWh, vähän vähemmän kuin briteissä mutta kotilataajalla varmaan pari euroa sataselle Teslalla plus paikallisen carunan saalis?kilander kirjoitti: ↑25.10.2024 18:55 Tänään käytiin Latviassa kääntymässä.
Siellä on vaihteeksi polttoaineet halvempia kuin Eestissä.
Mutta ei sähkökään halpaa ole , nyt sen hyvin huomaa kun siitä pitää maksaa.
Kaikkine lataushäviöineen, haamukulutuksineen pyörii 100 km; n hinta samoissa kuin noin 7l./100 km kuluttavalla autolla.
22 kW; n hidaslatauksesta 34 senttiä/kWh on kalliin tuntuista.
Mutta köyhällehän kaikki on..
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Heh! Tietää ainakin, mihin ei koskaan suuntaa autolomalle...kilander kirjoitti: ↑22.10.2024 12:08 Juttelin töissä yhden Hollantilaisen kanssa joka asuu Kreikassa.
Siellä kun on paljon saaria niin niillä on lauttamatkoilla semmoinen rajoitus että e-autoissa saa olla max. 20% varausta laivalle tullessa.
Tänne jos tulisi moinen niin hankaloittaisi matkustelua ihan jonkin verran. Kai se pitäisi jo dieseliä miettiä matka-autoksi.
Jos tuommoinen sääntö olisi laajemminkin, niin ainakin itselle voisi tulla ongelmia ihan muutenkin, kun korealaisauton softa on rakennettu niin, että huolehtii 12V pikkuakusta vain, kun iso patteri on yli 20% varauksessa. Voisi olla auto huonolla tuurilla kuollut esim. Itämeren ylityksen jälkeen, jos noin olisi.
Re: Kilanderin Tesla
Jep, ja talvi siihen päälle niin saisi laivamatkan perään etsiä laturia melko pikaisesti. No Kreikassa ei tätä ongelmaa ole.RH kirjoitti: ↑05.11.2024 12:20Heh! Tietää ainakin, mihin ei koskaan suuntaa autolomalle...kilander kirjoitti: ↑22.10.2024 12:08 Juttelin töissä yhden Hollantilaisen kanssa joka asuu Kreikassa.
Siellä kun on paljon saaria niin niillä on lauttamatkoilla semmoinen rajoitus että e-autoissa saa olla max. 20% varausta laivalle tullessa.
Tänne jos tulisi moinen niin hankaloittaisi matkustelua ihan jonkin verran. Kai se pitäisi jo dieseliä miettiä matka-autoksi.
Jos tuommoinen sääntö olisi laajemminkin, niin ainakin itselle voisi tulla ongelmia ihan muutenkin, kun korealaisauton softa on rakennettu niin, että huolehtii 12V pikkuakusta vain, kun iso patteri on yli 20% varauksessa. Voisi olla auto huonolla tuurilla kuollut esim. Itämeren ylityksen jälkeen, jos noin olisi.
Teslasta oli palanut tavaratilanvalo, meni sitten toinen jalkatilanvalokin.
Olin vähän Googlesta katellut ja aina kaikki oli kaukana Kiinassa.
Nyt Viroon mennessä laivamatkalla kattelin niitä taas ja löytyikin nyt Saksasta. Otin kaikki neljä kappaletta samalla.
On fiksusti etu & takakontti ja jalkatilat kaikki samanlaisia ledivaloja.
55 € kotiin toimitettuna ei ole kohtuutonta.
Ja olivatkin postilaatikossa kun Pärnusta tultiin.
Pärnun reissusta tuli 950 km, ja kun menomatka sinne ja Pyhtäältä kotiinpäin meni Teslan sähköillä, niin tasoittuu vähän se 28 euron sähkölasku.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Ajelin reilu 500 km Model Y:llä.
Tuommoinen neliveto ja tämän vuoden malli,oikein muuta en osaa sanoa.
Hyvä talviauto,ilmalämpöpumppu lämmittää nopeasti ja tehokkaasti,hyvä ratin lämmitys-nopea ja sopivan lämmin omaan makuun.
Neliveto toimii hyvin kun vähän sohjokelissäkin testasin.Alla tosin jotkut huippurenkaat millaisia ei itse tulisi osteltua,Nokian hakkapeliitta ev3 255/45-19,hiljaiset on kun kitkat ovat.
Kuluttaa hämmästyttävän vähän,pääkaupunkiseudulta itärajalle motaria ja pikatietä reipasta matkavauhtia,keli hieman plussalla ja 16,5 kWh/100 km.
Tuo näyttö vähän tungettu täyteen,turhaa tilaa viemässä tuo auton kuvake joka ei mielestäni kovin tärkeä ole ajellessa.
Jatkuvasti on joku ilmoitus näytössä,lukulasit pitäisi olla vakiovaruste +40 kuskeilla,ei niitä näe mitä milloin piippailee.
Ainakin jos ajaa reuna tai keskiviivan päälle,irroittaa toisenkin käden edes hetkeksi ratista heti on autolla ilmoitusluontoista asiaa.
Nyt kun on suolaaminen aloitettu,ilmoittelee koko ajan jonkun kameran olevan häikäistynyt tai peittynyt.
Pysäköintiavustin ei käytössä välillä ilmoittelee matka-ajossa,tämä onkin hyvä tietää.
Automaattivalot melko hassu keksintö,tämä kun varjostaa eteen ja sivulle tarvittaessa.Motarilla edessä koko ajan tumma sahanlaitakuvio kun vastaantulijoita ja edellä ajavaa koittaa suojata häikäistymiseltä.
Myös metsässä melko kaukana möyrivää motoa piti hieman varjostaa,sekä levähdyspaikalla olevat rekan perävalot vaativat varjoa .
Mutta taajamassa katuvalot ei haittaa,siellä on hyvä poltella pitkiä.Ainoastaan uudet kirkkaat ledkatuvalot tämä huomioi valoiksi.
Hieman häiritsevää kun silloin aikoinaan autokoulussa ohjeistettiin taajamassa käyttämään lähivaloja.
Nyt meni paremmin kuin Model 3 kanssa,löysin vakionopeussäätimen.Sen kanssa meni mukavasti muutama kymmen kilometriä kunnes yllättäen ja pyytämättä NIIIRRRSKKK-pyyhkijät pyyhkivät täysin kuivaa lasia.Hitto että säikähdin.No eipä mitään,siihen että niitä hallitaan kosketusnäytöltä alkaa jo tottua,pyyhkijät off asentoon.
35 km.meni mukavasti kunnes taas nousi tukka pystyyn NIIIRRRSKKK-jaaha ,pyyhkijät taas automaattiasennolla p"rk"l".
Niin tuossa olikin välillä liittymä jossa ajelin hetken ilman vakkaria,tämä vänkää aina pyyhkijät automaattiasennolle kun vakkarin kytkee.
Ja lisäksi tunnistaa sadetta jos vaikka vastaantuleva auto nostaa jonkun mikrohiukkasen herkälle sensorille.Tai on hieman utua ilmassa.
Nyt ei ollut satanut kahteen päivään mitään kun nämä outoilut sattuivat.
Sitten pimeän aikaan auto muutaman kerran pudotti vauhtia n.10km/h vakkari päällä,katuvaloalueella ja ilmassa hieman sumua-ei kuitenkaan mitenkään omaan silmään ajamista häiritsevää määrää.
Oma S ei koskaan tehnyt tuollaista,siinä vakkari toimii tutkalla ja tässä vissiin kameralla.
Kyllä on pitkä matka vielä autonomisiin autoihin-ja hyvä niin.
Jotenkin tulee mieleen että näitä tehdään ihmisille joita ei autot kiinnosta,kaikki vaan toimii automaattisesti.Tai pitäisi ainakin toimia.
Ja kaikki turhat kytkimet pois,ihme että töötti on keskellä rattia ja ihan perinteinen kytkin.Mietin että sen voisi siirtää hätävilkkujen kytkimeen,yksi painallus töötti,2 painallusta vilkut.
Se kytkin tästä löytyy katosta,etu lukuvalojen välistä.
Tuommoinen neliveto ja tämän vuoden malli,oikein muuta en osaa sanoa.
Hyvä talviauto,ilmalämpöpumppu lämmittää nopeasti ja tehokkaasti,hyvä ratin lämmitys-nopea ja sopivan lämmin omaan makuun.
Neliveto toimii hyvin kun vähän sohjokelissäkin testasin.Alla tosin jotkut huippurenkaat millaisia ei itse tulisi osteltua,Nokian hakkapeliitta ev3 255/45-19,hiljaiset on kun kitkat ovat.
Kuluttaa hämmästyttävän vähän,pääkaupunkiseudulta itärajalle motaria ja pikatietä reipasta matkavauhtia,keli hieman plussalla ja 16,5 kWh/100 km.
Tuo näyttö vähän tungettu täyteen,turhaa tilaa viemässä tuo auton kuvake joka ei mielestäni kovin tärkeä ole ajellessa.
Jatkuvasti on joku ilmoitus näytössä,lukulasit pitäisi olla vakiovaruste +40 kuskeilla,ei niitä näe mitä milloin piippailee.
Ainakin jos ajaa reuna tai keskiviivan päälle,irroittaa toisenkin käden edes hetkeksi ratista heti on autolla ilmoitusluontoista asiaa.
Nyt kun on suolaaminen aloitettu,ilmoittelee koko ajan jonkun kameran olevan häikäistynyt tai peittynyt.
Pysäköintiavustin ei käytössä välillä ilmoittelee matka-ajossa,tämä onkin hyvä tietää.
Automaattivalot melko hassu keksintö,tämä kun varjostaa eteen ja sivulle tarvittaessa.Motarilla edessä koko ajan tumma sahanlaitakuvio kun vastaantulijoita ja edellä ajavaa koittaa suojata häikäistymiseltä.
Myös metsässä melko kaukana möyrivää motoa piti hieman varjostaa,sekä levähdyspaikalla olevat rekan perävalot vaativat varjoa .
Mutta taajamassa katuvalot ei haittaa,siellä on hyvä poltella pitkiä.Ainoastaan uudet kirkkaat ledkatuvalot tämä huomioi valoiksi.
Hieman häiritsevää kun silloin aikoinaan autokoulussa ohjeistettiin taajamassa käyttämään lähivaloja.
Nyt meni paremmin kuin Model 3 kanssa,löysin vakionopeussäätimen.Sen kanssa meni mukavasti muutama kymmen kilometriä kunnes yllättäen ja pyytämättä NIIIRRRSKKK-pyyhkijät pyyhkivät täysin kuivaa lasia.Hitto että säikähdin.No eipä mitään,siihen että niitä hallitaan kosketusnäytöltä alkaa jo tottua,pyyhkijät off asentoon.
35 km.meni mukavasti kunnes taas nousi tukka pystyyn NIIIRRRSKKK-jaaha ,pyyhkijät taas automaattiasennolla p"rk"l".
Niin tuossa olikin välillä liittymä jossa ajelin hetken ilman vakkaria,tämä vänkää aina pyyhkijät automaattiasennolle kun vakkarin kytkee.
Ja lisäksi tunnistaa sadetta jos vaikka vastaantuleva auto nostaa jonkun mikrohiukkasen herkälle sensorille.Tai on hieman utua ilmassa.
Nyt ei ollut satanut kahteen päivään mitään kun nämä outoilut sattuivat.
Sitten pimeän aikaan auto muutaman kerran pudotti vauhtia n.10km/h vakkari päällä,katuvaloalueella ja ilmassa hieman sumua-ei kuitenkaan mitenkään omaan silmään ajamista häiritsevää määrää.
Oma S ei koskaan tehnyt tuollaista,siinä vakkari toimii tutkalla ja tässä vissiin kameralla.
Kyllä on pitkä matka vielä autonomisiin autoihin-ja hyvä niin.
Jotenkin tulee mieleen että näitä tehdään ihmisille joita ei autot kiinnosta,kaikki vaan toimii automaattisesti.Tai pitäisi ainakin toimia.
Ja kaikki turhat kytkimet pois,ihme että töötti on keskellä rattia ja ihan perinteinen kytkin.Mietin että sen voisi siirtää hätävilkkujen kytkimeen,yksi painallus töötti,2 painallusta vilkut.
Se kytkin tästä löytyy katosta,etu lukuvalojen välistä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Uusin TM. Model Y oli vertailussa mukana. Mielenkiintoista luettavaa.
- Pikku Mersu
- Viestit: 41
- Liittynyt: 31.12.2013 9:42
Re: Kilanderin Tesla
Norjassa taitaa olla vaikka mitä hilpettä myynnissä.
Model Y plussat ja miinukset.
HYVÄÄ
Nopein
Taloudellisin
Paras puhelinsovellus
HUONOA
Ohjaus
Alusta
Model Y plussat ja miinukset.
HYVÄÄ
Nopein
Taloudellisin
Paras puhelinsovellus
HUONOA
Ohjaus
Alusta
Re: Kilanderin Tesla
Joo, tuota se vaatisi, ja puukotusta softaan.Pikku Mersu kirjoitti: ↑21.11.2024 18:19 https://www.bilkomponenter.no/en/produc ... gnal-stalk
jos haluaa viikset ratin taakse?
Tuli ajettua vähän sateessakin ja nuo pyyhkijäongelmat meni vaan huonompaan suuntaan.
Sadetunnistin on vielä huonompi kuin huonoin mersussa koskaan nähty.
Sattui sellainen tilanne että pimeällä sateessa rekka tuli vastaan ja lasille semmoinen 6 ämpärillistä vettä, pyyhkijät automaattiasennolla.
No eihän ne silloin lähde tietty pyyhkimään.
Ikävä oli siinä mutkassa ja mäessä etsiä pyyhkijöitä päälle sieltä näytöltä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Alusta on hieman huojahteleva suuremmissa nopeuksissa.
Ajattelin että se johtuu korkeammasta maavarasta.
Ohjaus on oikein mieleinen omaan makuun, menee motarilla kuin juna kiskoilla.
Tuossa kun suolatun pikatien jälkeen oli jäinen ramppi & sivutie, pääsi kokeilemaan nelipyöräluisua. Ihan vähällä huispaamisella palasi omalle kaistalle ja oikeaan suuntaan.
Mutta paha sanoa kun ei tiedä mitä ne muut autot olleet mihin Y:tä on verrattu.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Kilanderin Tesla
Muut mukana olleet.
BYD SEAL U Design
FORD EXPLORER Premium RWD 77 kWh
KIA EV6 Business RWD 77 kWh
PEUGEOT E-3008 GT Launch Edition 73 kWh
RENAULT SCENIC 220 hv Long Range Iconic
TESLA MODEL Y RWD Long Range
TOYOTA BZ4X Style Edition
VOLKSWAGEN ID.4 Pro Elegance
Teslan osalta taisivat todeta että odottavat mielenkinnolla mallin päivitystä. Model 3 testaajien mukaan parempi ajaa.
Y näyttää omaavan kohtuullisen kontin ja oliko moottorinkin paikalla tavaralokero.
BYD SEAL U Design
FORD EXPLORER Premium RWD 77 kWh
KIA EV6 Business RWD 77 kWh
PEUGEOT E-3008 GT Launch Edition 73 kWh
RENAULT SCENIC 220 hv Long Range Iconic
TESLA MODEL Y RWD Long Range
TOYOTA BZ4X Style Edition
VOLKSWAGEN ID.4 Pro Elegance
Teslan osalta taisivat todeta että odottavat mielenkinnolla mallin päivitystä. Model 3 testaajien mukaan parempi ajaa.
Y näyttää omaavan kohtuullisen kontin ja oliko moottorinkin paikalla tavaralokero.
Re: Kilanderin Tesla
Tuuppaa vasemman viiksen napista, siinä on pykälä kertapyyhkäisyyn ja syvemmälle pesu. Kun painaa niin voit vasemmalla rullalla ylösalas säätää pyyhkimiä, en käytä kuin manuaaliasentoja. Jos manuaalilla painaa nappia niin nousee pykälällä nopeammaksi.
Itse vetänyt näytön pikavalintapalkin vasempaan laitaan pyyhkimen napin ja siitä tökkään maantieajossa vakkarilla pyyhkimet suoraan automaatilta offline ettei yllätä.
3/5 auto, 4/5 sähköauto.
Itse vetänyt näytön pikavalintapalkin vasempaan laitaan pyyhkimen napin ja siitä tökkään maantieajossa vakkarilla pyyhkimet suoraan automaatilta offline ettei yllätä.
3/5 auto, 4/5 sähköauto.
Re: Kilanderin Tesla
Jep, tuo onkin hyvä vinkki. Tuli vähän tukalat paikat leveäkaistatiellä rekkaa ohittaessa etsiä niitä kosketusnäytöstä, kun eihän automaattitoiminto silloin toimi kun pitäisi.Mariini kirjoitti: ↑26.11.2024 10:51 Tuuppaa vasemman viiksen napista, siinä on pykälä kertapyyhkäisyyn ja syvemmälle pesu. Kun painaa niin voit vasemmalla rullalla ylösalas säätää pyyhkimiä, en käytä kuin manuaaliasentoja. Jos manuaalilla painaa nappia niin nousee pykälällä nopeammaksi.
Itse vetänyt näytön pikavalintapalkin vasempaan laitaan pyyhkimen napin ja siitä tökkään maantieajossa vakkarilla pyyhkimet suoraan automaatilta offline ettei yllätä.
3/5 auto, 4/5 sähköauto.
En tiiä oliko tuossa jotain vikaa.
No tietää ensi kerralla käytellä napista, jos tilaisuus Y;llä ajoon tarjoutuu.
Toinen outous, vai vika. Ajelin Porvoon motarille, rajoitus puotettu 100km/h, laitoin vakkarin 105 lasissa päälle, ihmettelin kun alkoi kiihdyttää vauhtia. Auto halusi mennä 123 km/h.
Vaikka matkalla oli runsaasti satasen merkkejä, ei mitään vaikutusta.
Jostain netistäkö hakee nopeustietoa?
Oma vanha romu osaa lukea rajoitusmerkit vaikka pimeällä.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----