Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
Re: Roiston Cinquecento – Polttoainepula
Uudet yksiköt asennettiin viime maanantaina. Nyt uskaltaa taas luottaa mittariin. Turhia pajareissujahan siitä kuitenkin tuli eikä sitä tietenkään mitenkään huomioida. Onneksi korjaamolla oli polkupyöriä, joita sai lainata. Semmoisella pääsi muutaman kilometrin päähän toimistolle ja takaisin.
Moottori on alkanut kuluttaa enemmän öljyä. Lattialle ei tule läikkää, joten venttiilinkumit voivat olla syypää. Vaihdoin Mobilin 0W-40 liemen tilalle saman puljun 5W-40:een ja kaatelin lisäksi Forté Seal Conditioner -tuubin. Saa nähdä, onko mitään vaikutusta, vai pitääkö ottaa muutaman päivä lomaa ja tilata tilpehöörit tiivisteiden vaihtoon. Osathan eivät maksa maltaita mutta pajalla teetettynä tulee helposti hintoihinsa.
-R
Moottori on alkanut kuluttaa enemmän öljyä. Lattialle ei tule läikkää, joten venttiilinkumit voivat olla syypää. Vaihdoin Mobilin 0W-40 liemen tilalle saman puljun 5W-40:een ja kaatelin lisäksi Forté Seal Conditioner -tuubin. Saa nähdä, onko mitään vaikutusta, vai pitääkö ottaa muutaman päivä lomaa ja tilata tilpehöörit tiivisteiden vaihtoon. Osathan eivät maksa maltaita mutta pajalla teetettynä tulee helposti hintoihinsa.
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Termos!
Kun on saatu bensaa, niin sitte (melkein) loppuu sähköt. Kottero seisoi taas reilun kuukauden ja kun viimein sain aikaiseksi vaihtaa talvirenkaat, syttyi monenväristä akun kuvaa ja lisäksi huusi, etteivät jarrut toimi. Kesemmällä jo latailin pääakkua juurikin siitä syystä, että ajoa ei tule paljon. Samalla koetin ladata pikkuakkua mutta vanha CTEK vaan vilkutteli pari tuntia sen merkiksi, että akku oisi sulfatoitunut. Tuossa mallissa ei ole kuin mopon, autona ja hiutaleen kuva, joten vaikka se joskus olikin "älylaturi", niin ei se ole pysynyt kehityksen perässä.
Uudemman malliset laturit kehuvat sulfatoinnin poistolla, joten semmoista olin miettinyt jonkin aikaa. Nyt oli Motonetissä 5.0-versiot huojennetuissa hinnoissa, joten ostin siitä perusversion. Oranssi Polar olisi maksanut pari kymppiä lisää. Tuo vanhakin oli minun käytölläni kestänyt 15 vuotta, joten en sitten investoinut kalliimpaan.
Auttoiko? Mopo, AGM ja Recond -optiot päällä lataus käyntiin ja ledit pomppasivat heti sulfatoinnin yli muihin vaiheisiin. Saman illan aikana ei vielä ollut valmista mutta aamulla lataus oli värkin mukaan valmis. Eli jos se ei ihan kusettanut, niin fiksumpi se olisi kuin vanha.
Ennen latausta napajännite oli vähän päälle 11V, joten aika heikossa hapessa se oli. En älynnyt mitata uudestaan jälkitilannetta. Pitää seurailla, miten se alkaa käyttäytyä.
-Risto
Kun on saatu bensaa, niin sitte (melkein) loppuu sähköt. Kottero seisoi taas reilun kuukauden ja kun viimein sain aikaiseksi vaihtaa talvirenkaat, syttyi monenväristä akun kuvaa ja lisäksi huusi, etteivät jarrut toimi. Kesemmällä jo latailin pääakkua juurikin siitä syystä, että ajoa ei tule paljon. Samalla koetin ladata pikkuakkua mutta vanha CTEK vaan vilkutteli pari tuntia sen merkiksi, että akku oisi sulfatoitunut. Tuossa mallissa ei ole kuin mopon, autona ja hiutaleen kuva, joten vaikka se joskus olikin "älylaturi", niin ei se ole pysynyt kehityksen perässä.
Uudemman malliset laturit kehuvat sulfatoinnin poistolla, joten semmoista olin miettinyt jonkin aikaa. Nyt oli Motonetissä 5.0-versiot huojennetuissa hinnoissa, joten ostin siitä perusversion. Oranssi Polar olisi maksanut pari kymppiä lisää. Tuo vanhakin oli minun käytölläni kestänyt 15 vuotta, joten en sitten investoinut kalliimpaan.
Auttoiko? Mopo, AGM ja Recond -optiot päällä lataus käyntiin ja ledit pomppasivat heti sulfatoinnin yli muihin vaiheisiin. Saman illan aikana ei vielä ollut valmista mutta aamulla lataus oli värkin mukaan valmis. Eli jos se ei ihan kusettanut, niin fiksumpi se olisi kuin vanha.
Ennen latausta napajännite oli vähän päälle 11V, joten aika heikossa hapessa se oli. En älynnyt mitata uudestaan jälkitilannetta. Pitää seurailla, miten se alkaa käyttäytyä.
-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Moro!
Eipä mitään isoja ole tapahtunut parissa kuukaudessa. Ennen joulua syttyi moottorin vikavalo toisen kerran minun aikanani. Edellinen tapahtui 8 vuotta sitten ja silloin herjasi kampiakselin anturista. Sama syy oli tälläkin kerralla. Varuiksi sen silloin vaihdoin, koska osa oli edullinen (siskon X-Trailiin taisi olla yli satasen ). Liekö siellä joku kontaktihärö vai mikä lie, koska moottori kuitenkin käynnistyi. Jos se olisi tillin tallin, niin silloin ei paljon ajeltaisi.
Katsastus meni taas perinteisellä kaavalla – katsuri tutkii auton ja antaa vuoden ajoaikaa. Vuosi sitten oli enemmän dramatiikkaa. Vaihdoin kiireessä lisäpitkiin H7:t takaisin ja ilmeisesti niiden räpläys oli viimeinen niitti toiselle parkkihehkulle. Ajelin sitten katsastuspaikalle vain toisella parkilla. Lisäksi olin ottanut erillisen pakokaasulapun lähipajalta, ja se oli lompakossa, joka oli kotona. Siellä oli myös kaikki maksuvälineet. Onneksi olen nykyään laiskuuttani käyttänyt asemaa, joka on 100 m päässä kotoa, ja katsurilla oli sen verran luottoa, että aloitti hommansa sillä aikaa, kun juoksin lompsaa hakemaan. Asemalla nappasin peräkontista myös uuden parkkihehkun paikoilleen, joten loppujen lopuksi ei tullut mitään mainintoja.
Sen verran eroja oli normivuosiin, että ennen pakokaasulapun HC-arvot ovat pyörineet n. 15 ppm:ssä. Tällä kertaa oli 25 ppm. En tiedä, onko tuo sattumaa, vai falskaavatko venttiilinkumit sen verran öljyä pakopuolelle, että se näkyy mittarissa.
Olen pitänyt "parannettuja" 211:n valoja vain kohtuullisina mutta kaikki on näköjään suhteellista. Esim. siskon miehekkeen uudehkon Pösön normivalot ei kyllä ole häävit. Myöskin serkun pre-facelift-W163:n valot on aika heikot. Pitkillä näkee suurin piirtein yhtä kauas kuin omilla lyhyillä. Suuntaus on möllissä kyllä aivan liian lähelle, joten niitä säätämällä se vähän paranisi. Äiteen Eskortistakin vääntelin ne 1%-speksiin, ja on se nyt parempi kuin ennen.
Latailin jouluna Escortin akun, koska äiti ajelee yleensä vain lyhyitä pätkiä. Vuorokauden Ctek pumppasi patteriin sähköä. Jospa se pääsisi sillä kauppaan ja takaisinkin pakkasilla. Naapurin täti pääsi vain kauppaan – takaisin ei päässyt, kun auto hyytyi torille.
-R
Eipä mitään isoja ole tapahtunut parissa kuukaudessa. Ennen joulua syttyi moottorin vikavalo toisen kerran minun aikanani. Edellinen tapahtui 8 vuotta sitten ja silloin herjasi kampiakselin anturista. Sama syy oli tälläkin kerralla. Varuiksi sen silloin vaihdoin, koska osa oli edullinen (siskon X-Trailiin taisi olla yli satasen ). Liekö siellä joku kontaktihärö vai mikä lie, koska moottori kuitenkin käynnistyi. Jos se olisi tillin tallin, niin silloin ei paljon ajeltaisi.
Katsastus meni taas perinteisellä kaavalla – katsuri tutkii auton ja antaa vuoden ajoaikaa. Vuosi sitten oli enemmän dramatiikkaa. Vaihdoin kiireessä lisäpitkiin H7:t takaisin ja ilmeisesti niiden räpläys oli viimeinen niitti toiselle parkkihehkulle. Ajelin sitten katsastuspaikalle vain toisella parkilla. Lisäksi olin ottanut erillisen pakokaasulapun lähipajalta, ja se oli lompakossa, joka oli kotona. Siellä oli myös kaikki maksuvälineet. Onneksi olen nykyään laiskuuttani käyttänyt asemaa, joka on 100 m päässä kotoa, ja katsurilla oli sen verran luottoa, että aloitti hommansa sillä aikaa, kun juoksin lompsaa hakemaan. Asemalla nappasin peräkontista myös uuden parkkihehkun paikoilleen, joten loppujen lopuksi ei tullut mitään mainintoja.
Sen verran eroja oli normivuosiin, että ennen pakokaasulapun HC-arvot ovat pyörineet n. 15 ppm:ssä. Tällä kertaa oli 25 ppm. En tiedä, onko tuo sattumaa, vai falskaavatko venttiilinkumit sen verran öljyä pakopuolelle, että se näkyy mittarissa.
Olen pitänyt "parannettuja" 211:n valoja vain kohtuullisina mutta kaikki on näköjään suhteellista. Esim. siskon miehekkeen uudehkon Pösön normivalot ei kyllä ole häävit. Myöskin serkun pre-facelift-W163:n valot on aika heikot. Pitkillä näkee suurin piirtein yhtä kauas kuin omilla lyhyillä. Suuntaus on möllissä kyllä aivan liian lähelle, joten niitä säätämällä se vähän paranisi. Äiteen Eskortistakin vääntelin ne 1%-speksiin, ja on se nyt parempi kuin ennen.
Latailin jouluna Escortin akun, koska äiti ajelee yleensä vain lyhyitä pätkiä. Vuorokauden Ctek pumppasi patteriin sähköä. Jospa se pääsisi sillä kauppaan ja takaisinkin pakkasilla. Naapurin täti pääsi vain kauppaan – takaisin ei päässyt, kun auto hyytyi torille.
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Kerrottu ero HC-arvossa on niin pieni, ettei sen perusteella voi päätellä mitään; sattumaa.
wiimax.fi
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Jepulis. Seuraillaan tilannetta – mm. pitääkö lisätä öljyä jossain vaiheessa...
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Palamtomia, niin noin pienne syyksi riitää ihan vaikka eri sää olot
tai hiukan eri kunoiset tulpat
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Onpas pieniä HC arvoja...
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Re: Roiston Cinquecento – Bensa eiku sähköpula
Aina on vähän palamattomia.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Moro!
Nytpä se taas keksi oudon vian. Ajelin pääsiäislomilta kotiin päin, niin yhdessä ohituksessa alkoi herjailla vasenta takavilkkua ja merkkivalo alkoi tikuttaa tuplatahtia.
Perille päästyä tutkailin tilannetta ja sekä hätä-, että normivilkuilla takavilkut toimivat normaalisti. Molemmilla puolilla palaa valo samassa kohdassa, joten sitä edes yritetä korvata muulla valolla. Jännä myös, että itse vilkut vilkkuvat normitahtiin mutta mittariston merkkivalo tuplatahtiin.
Pitänee purkaa verhoilu tuolta puolen pois ja tutkia liitin ja sen hapettuma-aste. Koska valot toimivat, niin tuo on lähinnä itseä haittaava tilanne (ennen seuraavaa katsastusta).
-R
Nytpä se taas keksi oudon vian. Ajelin pääsiäislomilta kotiin päin, niin yhdessä ohituksessa alkoi herjailla vasenta takavilkkua ja merkkivalo alkoi tikuttaa tuplatahtia.
Perille päästyä tutkailin tilannetta ja sekä hätä-, että normivilkuilla takavilkut toimivat normaalisti. Molemmilla puolilla palaa valo samassa kohdassa, joten sitä edes yritetä korvata muulla valolla. Jännä myös, että itse vilkut vilkkuvat normitahtiin mutta mittariston merkkivalo tuplatahtiin.
Pitänee purkaa verhoilu tuolta puolen pois ja tutkia liitin ja sen hapettuma-aste. Koska valot toimivat, niin tuo on lähinnä itseä haittaava tilanne (ennen seuraavaa katsastusta).
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Joo ei näiltä yllätykset lopu.
Kävi tässä pari viikkoa sitten GLK jossa vilkku nakutti sisällä kuin tikka konsanaan, mutta ulkona ihan normaalitahtia. Molemmille puolille sama homma, hätävilkut toimi normaalisti. Pitkät ei pelannut.
Etu-samista taisi olla jotain vikakoodia siinä.
Mutta mielenkiinnolla seuraan mikä tässä tätä aiheutti.
Kävi tässä pari viikkoa sitten GLK jossa vilkku nakutti sisällä kuin tikka konsanaan, mutta ulkona ihan normaalitahtia. Molemmille puolille sama homma, hätävilkut toimi normaalisti. Pitkät ei pelannut.
Etu-samista taisi olla jotain vikakoodia siinä.
Mutta mielenkiinnolla seuraan mikä tässä tätä aiheutti.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Jätin tottakai testerin kotipuoleen, koska ajattelin, etten sitä tässä välissä tartte.
-R
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Samaa tekee w220 satunnaisesti, mutta herjaa peilinvilkkua liekkö kosketushäikkää vilkkuu kyllä normaali tahtia
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Kaikissa mainituissa mersuissahan se perinteinen nopea vilkutus joka myös fyysisesti vilkutti itse vilkkua nopeasti korvattu tosiaan sellaisella, että jos yhdessä vilkussa joku arvo vähän rajan yli, niin mittaristo tikuttaa nopeasti mutta yhtäakikki vilkuilla sama nopeus kuin aina ennenkin. Eihän sitä voi muille kertoa että mersussa joku polttimo palanut/viallinen. Riittää että kuski tietää
w220 osalta kuulostaa "normaalilta" peilivilkulta. Palannee normaaliksi kuivaamalla tai kun auringon lämmön määrä kuivattaa luomumenetelmällä paikat. Jos kuivaa liian nopeasti esim kuumailmapuhaltimella niin voinee mennä oikestikin rikki... Josku ledien tinailu korjaa vaivan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Cinquecento seisoi lämpimässä tallissa viitisen päivää ja simsalabim vilkut toimivat normaalisti. Pitää muistaa jossain välissä katsella umpion liittimen hapettumatilanne. Nyt on paljon kamaa kontissa eikä viitsi kaikkea purkaa autohallin lattialle muiden kiusaksi.
-R
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Mites öljyvuoto, oliko simsalabimiä öljyn vaihdolla "paksumpaan"?Roisto kirjoitti: ↑07.4.2024 14:20 Cinquecento seisoi lämpimässä tallissa viitisen päivää ja simsalabim vilkut toimivat normaalisti. Pitää muistaa jossain välissä katsella umpion liittimen hapettumatilanne. Nyt on paljon kamaa kontissa eikä viitsi kaikkea purkaa autohallin lattialle muiden kiusaksi.
-R
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Vielä ei osaa sanoa öljyhävikistä mitään varmaa. Vasta 3k on mennyt öljyn vaihdosta, eikä ole valo vielä syttynyt. Voisi tieten katsoa mittatikulla mutta se on kotipuolessa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Jaa, ettei ole öljytikkua myllyssä?
Varmaan tikku pois jättämällä on painosäästöllä saatu polttoaineen kulutus kuriin
w220 m113 on vielä oikea tikku jos sen putki ois samanmittainen kuin 211 niin siihen vois pistää oikean öljytikunkin.
Itsellä jostain vuotaa ihan reippaastikin joko m113 tai 722.6 Ilmavirta on sotkenut ohuen kerroksen öljyä tosi laajalle joten painepesuria taas tarvitaan. Huohotin ja venakopan tiivarit näyttäisi pikkuisen vuotavan mutta pääepäily kohdistuu laatikkoöljyyn... ja myllyn takastefaan. Pitää katsella onko taas tcu täynnä öljyä ja toivoa ettei ole myllyn takastefa tai laatikon etustefa.
Harvassa paikassa voi pestä nosturilla alustan painepesurilla....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Roiston Cinquecento – Valohoitoa
Nuo on kyllä jänniä päätöksiä. Samaan kategoriaan menee öljynpaineanturin poistaminen.
Vilkaisin EPC:stä ja 220:ssä näyttäisi tikku olevan koneen etureunassa. 211:ssä se on taas takapäässä, joten todennäköisesti putki on erilainen (ja samoin myös erimittainen). Lisäksi vielä täyttömäärä pohjasta mitattuna on eri: 220:ssä n. 11 cm ja 211:ssä n. 15 cm.
Itse tiedän varmaksi, että moottorin takapää vuotaa (kampiakselin anturi oli ihan märkänä). Muut vuodot on sitten kysymysmerkkejä. Suodattimenjalan tiivistin pari vuotta sitten.
-R
Vilkaisin EPC:stä ja 220:ssä näyttäisi tikku olevan koneen etureunassa. 211:ssä se on taas takapäässä, joten todennäköisesti putki on erilainen (ja samoin myös erimittainen). Lisäksi vielä täyttömäärä pohjasta mitattuna on eri: 220:ssä n. 11 cm ja 211:ssä n. 15 cm.
Itse tiedän varmaksi, että moottorin takapää vuotaa (kampiakselin anturi oli ihan märkänä). Muut vuodot on sitten kysymysmerkkejä. Suodattimenjalan tiivistin pari vuotta sitten.
-R
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
Moro!
Siskolla on aivan selvästi huono vaikutus Cinquecentoon. Viime syksynä auto hyytyi parkkihalliin, kun oltiin lähdössä kaupungilta rautatieasemalle. Tänä kesänä sama homma mutta nyt oltiin vähän kauempana – meren takana Hailuodon Marjaniemessä. Oireetkin oli justiinsa samat kuin viime syksyn bensapumppuepisodissa – moottori hörähti käyntiin mutta sammui saman tien. Pienen hapenottotauon jälkeen soitin taas vakuutusyhtiöön ja pajalle, jossa pumppu oli vaihdettu, että hinataan kottero sinne, ja katsotaan, oliko pumppu tullut tiensä päähän vuodessa.
Marjaniemeen ja takaisin ei niin vain hurautetakaan, ja hinurikuskin kans sovittiin, että tulen sieltä kotio ja se käy hakemassa avaimen, kun on vapaana. Koska sisko oli taas menossa junalle, sovittiin valuutusyhtiön kans, että otetaan taksi. No, se oli taas erilainen episodi, koska välissä on merta. Ensimmäisellä taksilla päästiin lauttarantaan ja toisella mantereen puolelta asemalle. Kolme tuntia kului ensimmäisen taksin soitosta perille pääsyyn, mutta onneksi VR oli taas perinteisesti myöhässä – veturirikon takia tunnin verran – joten sisko ehti junaan. Vähän kävi hinurikuskia sääliksi, kun se kävi iltakahdeksalta avaimen ja oli menossa jonkun Volvon kanssa Haukiputaalle. Oikein kehui, että samassa kyydissä tulee Mersu takaisin Haukiputaan Martinniemestä (ihan eri suunnassa ja mantereen puolella). Kun korjasin hakupaikan, melkein näin, kun kuvitteellinen leuka osui rintaan. Loppuviimein auto oli hinauspalvelun sivujen mukaan pajalla yhdeltä yöllä.
Mikä sitten katkaisi laukan tällä kertaa? Pumppu toimi mutta liittimessä oli huono kontakti. Osa pinneistä oli tiettävästi mustuneet. Liittimen vaihdolla tilanne parani. Tämä ei kuulemma ole mitenkään erikoista vaan on tapahtunut muillekin.
Pumppu on kuitenkin alkanut viheltää tänä kesänä – kuuluu sisälle mutta ulos vielä isommin – joten saa nähdä kuinka hyvin se kestää. Vanha ei vislannut enkä muista tuonkaan aluksi ääntäneen.
Ja sitten muuta...
Viime syssynä kaatelin moottoriin Forten tiivistenotkisteaineen ja 5W-40-öljyt (aiemmin olin käyttänyt 0W-40:ä). Syy tähän kokeiluun oli se, että jo noin 3200 kilometrin ajon jälkeen auto pyysi lisäämään öljyä. Miten kokeilussa sitten kävi? Tällä kertaa päästiin n. 5500 kilometriä ennen herjaa. Öljynkulutus siis noin puolittui.
Tarkistin kotona mittaristosta öljytason, ja häly näyttää tulevan siinä vaiheessa, kun pinta on 2 litraa maksimin alapuolella. Nykyinen kulutus on siis n. 0,4 l / 1000 km. Saisihan se olla pienempikin mutta ei onneksi yhtä paha kuin joissain paljon uudemmissa VAG-tuotteissa.
-Risto
Siskolla on aivan selvästi huono vaikutus Cinquecentoon. Viime syksynä auto hyytyi parkkihalliin, kun oltiin lähdössä kaupungilta rautatieasemalle. Tänä kesänä sama homma mutta nyt oltiin vähän kauempana – meren takana Hailuodon Marjaniemessä. Oireetkin oli justiinsa samat kuin viime syksyn bensapumppuepisodissa – moottori hörähti käyntiin mutta sammui saman tien. Pienen hapenottotauon jälkeen soitin taas vakuutusyhtiöön ja pajalle, jossa pumppu oli vaihdettu, että hinataan kottero sinne, ja katsotaan, oliko pumppu tullut tiensä päähän vuodessa.
Marjaniemeen ja takaisin ei niin vain hurautetakaan, ja hinurikuskin kans sovittiin, että tulen sieltä kotio ja se käy hakemassa avaimen, kun on vapaana. Koska sisko oli taas menossa junalle, sovittiin valuutusyhtiön kans, että otetaan taksi. No, se oli taas erilainen episodi, koska välissä on merta. Ensimmäisellä taksilla päästiin lauttarantaan ja toisella mantereen puolelta asemalle. Kolme tuntia kului ensimmäisen taksin soitosta perille pääsyyn, mutta onneksi VR oli taas perinteisesti myöhässä – veturirikon takia tunnin verran – joten sisko ehti junaan. Vähän kävi hinurikuskia sääliksi, kun se kävi iltakahdeksalta avaimen ja oli menossa jonkun Volvon kanssa Haukiputaalle. Oikein kehui, että samassa kyydissä tulee Mersu takaisin Haukiputaan Martinniemestä (ihan eri suunnassa ja mantereen puolella). Kun korjasin hakupaikan, melkein näin, kun kuvitteellinen leuka osui rintaan. Loppuviimein auto oli hinauspalvelun sivujen mukaan pajalla yhdeltä yöllä.
Mikä sitten katkaisi laukan tällä kertaa? Pumppu toimi mutta liittimessä oli huono kontakti. Osa pinneistä oli tiettävästi mustuneet. Liittimen vaihdolla tilanne parani. Tämä ei kuulemma ole mitenkään erikoista vaan on tapahtunut muillekin.
Pumppu on kuitenkin alkanut viheltää tänä kesänä – kuuluu sisälle mutta ulos vielä isommin – joten saa nähdä kuinka hyvin se kestää. Vanha ei vislannut enkä muista tuonkaan aluksi ääntäneen.
Ja sitten muuta...
Viime syssynä kaatelin moottoriin Forten tiivistenotkisteaineen ja 5W-40-öljyt (aiemmin olin käyttänyt 0W-40:ä). Syy tähän kokeiluun oli se, että jo noin 3200 kilometrin ajon jälkeen auto pyysi lisäämään öljyä. Miten kokeilussa sitten kävi? Tällä kertaa päästiin n. 5500 kilometriä ennen herjaa. Öljynkulutus siis noin puolittui.
Tarkistin kotona mittaristosta öljytason, ja häly näyttää tulevan siinä vaiheessa, kun pinta on 2 litraa maksimin alapuolella. Nykyinen kulutus on siis n. 0,4 l / 1000 km. Saisihan se olla pienempikin mutta ei onneksi yhtä paha kuin joissain paljon uudemmissa VAG-tuotteissa.
-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)