Kävin eräästä purkuautosta mittailemassa kardaania - bensakoneella ja 4-vaihteisella manuaalilaatikolla oli, vuosimallia en muista mutta vanhemmasta päästä. Ei tullut kauppoja, siinä oli takanivel 80mm eli liian pienellä pulttijaolla.
Kardaani on nyt kuitenkin kunnostettu ja koeajettu - remontti vaikuttaa tällä hetkellä onnistuneelta.
Pykältävälle ristikolle en tehnyt mitään. Pykälä tuntuu molempiin suuntiin todella selvästi, mutta minkäänlaista välystä mihinkään suuntaan en ristikosta löytänyt.
Vaihtoon menivät:
* Kannatinlaakeri Triscan 8540 23316 / Motonet 18-4429 29,90e (Vanha oli Meyle 014 041 0043)
* Takapään kuminivel Meyle HD 014 152 2103 / Aeromotors 48,20e (Vanha oli Mersun logolla "SGF JURID GN129s 124 411 01 15")
* Etupään kuminivel Meyle HD 014 152 2111 / Aeromotors 60,76e (Vanha oli Mersun logolla "SGF 124 411 04 15")
YHT ~140e
Molemmissa nivelissä pulttijako 90mm, paksuus 24mm. Noissa Meylen kumilimpuissa tuli uudet pultitkin mukana, hyvä.
Etunivelessä ollut sen verran paljon väljää että keskityshela oli ottanut itseensä. Sillekään en mitään tehnyt, muuta kuin puhdistin ja rasvasin. Kuvia en nyt remontista enempää ottanut, mutta video on editointipöydällä.
Värinänvaimentimen oli edellinen kasaaja laittanut väärään asentoon, korjasin sen tehtaan merkkeihin. Enpä kyllä huomannut mitään epätasapainoa/tärräystä aiemminkaan vaikka olikin väärin.
Nyt ei kuulu enää niitä aiemmin mainitsemiani kahinaa tai vollotusta ainakaan nopeusalueella 0-100 km/h. Eikä ilmestynyt mitään epätoivottua vibraa tms. Pahimmat välykset katosivat - ei enää valtavaa klonksahdusta paikaltaan lähtiessä. Jonkin verran tuntuu perävälityksessä klappia ja ihan aavistus saattaa olla kardaanin booreissa. Aion oppia elämään niiden kanssa
