W124 230E 1986 -museoajoneuvo-
Re: W124 230E 1986
Ai että 201:een sopii hienosti, eikä pahat satalankussakaan
Nyt kun noilla kapseleilla joka tapauksessa pilaantuu museoajoneuvo niin hirveästi houkuttaisi hankkia renkaatkin hieman matalammalla profiililla, kenties 205/50/16" tai 195/55/16" ja laittaa 300D alle, se kun on aavistuksen verran alkuperäistä matalampi. Eibach Pro-Kit maksaisi kotiin tuotuna noin 175 euroa, mutta ehkä en anna pahalle pikkusormea tämän enempää
Nyt kun noilla kapseleilla joka tapauksessa pilaantuu museoajoneuvo niin hirveästi houkuttaisi hankkia renkaatkin hieman matalammalla profiililla, kenties 205/50/16" tai 195/55/16" ja laittaa 300D alle, se kun on aavistuksen verran alkuperäistä matalampi. Eibach Pro-Kit maksaisi kotiin tuotuna noin 175 euroa, mutta ehkä en anna pahalle pikkusormea tämän enempää
wiimax.fi
Re: W124 230E 1986
230E:n talviuni on nyt ohi ja auto otettu taas liikenteeseen. Hienosti pärähti käyntiin pitkän talven jälkeenkin eikä käynnissä mitään moitteita.
Omistaja oli vain sen verran laiska, etteivät talven ajalle suunnitellut ehostukset ole edenneet ollenkaan. Kaivonkansivanteet ovat edelleen vailla maalia ja peltivanteetkin hankkimatta, samoin kuin antennin piiska...
Mutta olipas mukava ajaa pitkästä aikaa
Omistaja oli vain sen verran laiska, etteivät talven ajalle suunnitellut ehostukset ole edenneet ollenkaan. Kaivonkansivanteet ovat edelleen vailla maalia ja peltivanteetkin hankkimatta, samoin kuin antennin piiska...
Mutta olipas mukava ajaa pitkästä aikaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Muutama päivä nyt työmatkailtu tällä. Ajolleen eikä käynnilleen mitään ongelmia.
Löytyipä Torista ihan läheltä setti alkuperäisiä peltivanteita. 6.5x15 et49 ja 124.... alkuisella numerolla. Kesärenkaat päällä, joskin aika kuluneet. Mutta ihan pyyntihinnan mukaiset Kauppaan kuului pultit (olisin muuten joutunut ostamaan) ja ystävällinen rouvashenkilö antoi vielä setin ufokapseleita mukaan. Sellaiset kyllä löytyi jo itseltäni, mutta olivat kuulemma ihan tarpeettomat hänelle. Arveli, että hyvään käyttöön menee kun kävin tällä renkaat hakemassa...
En vielä kerennyt vaihtaa alle, loppuviikosta sitten...
Jännä, kun olen talven aikana yrittänyt 15 tuuman peltivanteita etsiä myyntipalstoilta, niin aika huonosti on ollut tarjolla. Ja ne vähätkin sitten niin kaukana, ettei ole innostanut lähteä hakemaan. Eipä tullut ostoilmoitustakaan kyllä väsättyä.
Onneksi nyt tärppäsi.
Puhallin on temppuillut. Haluaa olla mykkä ja sitten jossain vaiheessa lähtee itsekseen puhaltamaan. Taas, kun auto on parkissa niin mykistyy kunnes joskus taas käynnistyy.
Sulakkeet ehjät ja pyöritelty pesissään. Sulakkeen vaihdolla alkoi toimimaan kunnes taas mykistyi uudelleen käynnistäessä...
Sen hetken kun puhallin on toiminut niin vaikuttaisi ettei ilmastointi toimi
Kompressori ei kytkeydy.... sen verran kokeilin, ettei ole jumissa.
Ajattelin kurvailla tällä Jkl:n MB-klubin tapaamiseen lauantaina. Tulkaa juttusille, jos joku muukin tulossa
Löytyipä Torista ihan läheltä setti alkuperäisiä peltivanteita. 6.5x15 et49 ja 124.... alkuisella numerolla. Kesärenkaat päällä, joskin aika kuluneet. Mutta ihan pyyntihinnan mukaiset Kauppaan kuului pultit (olisin muuten joutunut ostamaan) ja ystävällinen rouvashenkilö antoi vielä setin ufokapseleita mukaan. Sellaiset kyllä löytyi jo itseltäni, mutta olivat kuulemma ihan tarpeettomat hänelle. Arveli, että hyvään käyttöön menee kun kävin tällä renkaat hakemassa...
En vielä kerennyt vaihtaa alle, loppuviikosta sitten...
Jännä, kun olen talven aikana yrittänyt 15 tuuman peltivanteita etsiä myyntipalstoilta, niin aika huonosti on ollut tarjolla. Ja ne vähätkin sitten niin kaukana, ettei ole innostanut lähteä hakemaan. Eipä tullut ostoilmoitustakaan kyllä väsättyä.
Onneksi nyt tärppäsi.
Puhallin on temppuillut. Haluaa olla mykkä ja sitten jossain vaiheessa lähtee itsekseen puhaltamaan. Taas, kun auto on parkissa niin mykistyy kunnes joskus taas käynnistyy.
Sulakkeet ehjät ja pyöritelty pesissään. Sulakkeen vaihdolla alkoi toimimaan kunnes taas mykistyi uudelleen käynnistäessä...
Sen hetken kun puhallin on toiminut niin vaikuttaisi ettei ilmastointi toimi
Kompressori ei kytkeydy.... sen verran kokeilin, ettei ole jumissa.
Ajattelin kurvailla tällä Jkl:n MB-klubin tapaamiseen lauantaina. Tulkaa juttusille, jos joku muukin tulossa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Puhallinta tutkin sen verran, että sulakkeen yli ei tule jännitettä. Sulakkeen ollessa irti, pohjaan tulee jännite.
Purin puhaltimen moottorin näkyville, eikä se lähtenyt pyörimään vaikka käsin auttoi liikkeelle. Moottorin virtajohdoille tulee jännite jos ne ovat irti puhaltimen moottorista, samoin tietty sulakkeen yli pystyi silloin jännitteen mittaamaan. Kun moottorin johdot kytkee takaisin, jännite katoaa.
Joku vastustaa, huono kontakti jossain tai sitten puhaltimen moottori kaput?
Toimiva oli vielä syksyllä ja nyt keväälläkin muutamaan otteeseen käynyt. Joskin nyt ollut pari päivää hiljaa...
Moottorissa hiiliä jäljellä, yritin puhdistellakin, mutta en saanut henkiin. Eipä tullut testattua suoralla virralla, että pyörikö.
Sellainen huomio, että EC:n, lumihuitaleen, kuivauksen sekä sisäilmankierron toimintavalo ei pala, kun puhallin on mykkä. Kun puhallin herää, niin käytössä olevan toiminnon merkkivalo syttyy. Onkohan noiden merkkivalo sitten jotenkin sulakkeen 12 (puhallin) kautta
Sulake 7 ohjaa lämmönsäätöä laajemmin, mutta sen kautta menee jännite. Myöskin lämmönsäätö toimii vaikka puhallin ei.
Purin puhaltimen moottorin näkyville, eikä se lähtenyt pyörimään vaikka käsin auttoi liikkeelle. Moottorin virtajohdoille tulee jännite jos ne ovat irti puhaltimen moottorista, samoin tietty sulakkeen yli pystyi silloin jännitteen mittaamaan. Kun moottorin johdot kytkee takaisin, jännite katoaa.
Joku vastustaa, huono kontakti jossain tai sitten puhaltimen moottori kaput?
Toimiva oli vielä syksyllä ja nyt keväälläkin muutamaan otteeseen käynyt. Joskin nyt ollut pari päivää hiljaa...
Moottorissa hiiliä jäljellä, yritin puhdistellakin, mutta en saanut henkiin. Eipä tullut testattua suoralla virralla, että pyörikö.
Sellainen huomio, että EC:n, lumihuitaleen, kuivauksen sekä sisäilmankierron toimintavalo ei pala, kun puhallin on mykkä. Kun puhallin herää, niin käytössä olevan toiminnon merkkivalo syttyy. Onkohan noiden merkkivalo sitten jotenkin sulakkeen 12 (puhallin) kautta
Sulake 7 ohjaa lämmönsäätöä laajemmin, mutta sen kautta menee jännite. Myöskin lämmönsäätö toimii vaikka puhallin ei.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Noiden isompien virtojen (puhallin) syöttö mahtaa olla suoraan virtalukolta.
Ja jos sulakkeen syöttöpuoleltakin katoaa jännite kuormitettaessa niin jossain huono liitos/kontakti.
Jos itte moottori olis oikosessa niin sieltä palaisi sulake/etuvastus.
Kannattanee tutkia ettei pala koko keksintö.
Ja jos sulakkeen syöttöpuoleltakin katoaa jännite kuormitettaessa niin jossain huono liitos/kontakti.
Jos itte moottori olis oikosessa niin sieltä palaisi sulake/etuvastus.
Kannattanee tutkia ettei pala koko keksintö.
Re: W124 230E 1986
Alfamerin kaavion mukaan virtalukolta sulakkeen 12 kautta puhaltimen katkaisijalle josta etuvastuksen kautta puhaltimelle.Mika.T kirjoitti: ↑12.5.2023 7:19 Noiden isompien virtojen (puhallin) syöttö mahtaa olla suoraan virtalukolta.
Ja jos sulakkeen syöttöpuoleltakin katoaa jännite kuormitettaessa niin jossain huono liitos/kontakti.
Jos itte moottori olis oikosessa niin sieltä palaisi sulake/etuvastus.
Kannattanee tutkia ettei pala koko keksintö.
Tutkitaan toki. Melko tärkeä varuste tuollainen ilmansiirrin
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Eli virtalukonpohja kytkee sulakkeelle nro 12 jännitteen. Ja jos jännite katoaa kun kuomaa tulee niin vika löytynee virtalukon pohjasta.
Itteasiassa se on aika tyypillinen vikakohde näissä. Kokeiles seuraavan kerran kun pistät auton käymään niin pyöräytä virtalukkoa aavistus takaisin päin, yleensä puhallin herää sillä henkiin.
Itteasiassa se on aika tyypillinen vikakohde näissä. Kokeiles seuraavan kerran kun pistät auton käymään niin pyöräytä virtalukkoa aavistus takaisin päin, yleensä puhallin herää sillä henkiin.
Re: W124 230E 1986
Kokeilin ränkätä avainta virtalukossa, mutta ei auttanut. Jostain se katkos löytyy, täytyy kaivella liittimiä ja johtoja esille. Uusia mootteoreitakin näyttäisi saavan kohtuu hintaan, jos vika siihen paikallistuu.
Laitetaanpas vielä kuva ufo-lookista. Tämähän pitäsi olla se ulkonäkö, jolla auto on joskus tehtaalta ensimmäiselle omistajalle päätynyt.
Laitetaanpas vielä kuva ufo-lookista. Tämähän pitäsi olla se ulkonäkö, jolla auto on joskus tehtaalta ensimmäiselle omistajalle päätynyt.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
heilutappa virtalukon takaata sen johtonippua, herääkö puhallin...
Re: W124 230E 1986
Aloin taas tutkimaan puhallinvikaa ja kesken tutkimusten se heräsi taas henkiin mihinkään koskematta. Heiluttelin ratin alla olevia johtoja ja etuvastuksen liittimelle menevää johtonippua samoin kuin etuvastukselta puhaltimelle meneviä johtoja.
Mikään heiluttelu ei kuitenkaan sammuttanut tai käynnistänyt puhallinta. Useamman kerran ränkkäsin virtoja päälle/pois ja puhallin aina välillä tuli viiveellä mukaan.
Sitten sain sen sammumaan ja käynnistymään avaimen asentoa muuttamalla, joten virtalukon pohjaan vika paikallistuu, kuten tohtorit arvelivat.
En avannut pohjaa vielä, mulla on jossain varastossa vaihdokki tilalle.
Mikään heiluttelu ei kuitenkaan sammuttanut tai käynnistänyt puhallinta. Useamman kerran ränkkäsin virtoja päälle/pois ja puhallin aina välillä tuli viiveellä mukaan.
Sitten sain sen sammumaan ja käynnistymään avaimen asentoa muuttamalla, joten virtalukon pohjaan vika paikallistuu, kuten tohtorit arvelivat.
En avannut pohjaa vielä, mulla on jossain varastossa vaihdokki tilalle.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Vaihdoin virtalukon sähköpohjan ja puhallin toimi joka keta, kun virtoja kytki päälle, eikä avaimen ränkkäys vaimentanut pöhinää. Kiitokset avusta
Käytetty sähköpohja oli itse asiassa tämän auton todennäköisesti alkuperäinen. Syksyllä 2017 vaihdoin koko rungon sähköpohjineen käytettyyn, kun silloinen paikallaan ollut runko katkesi sisältä niin, ettei avaimen kääntäminen kääntänyt pohjaa. Vaihdokissa oli silloin oma pohja mukana, joten annoin sen olla ja varastoin alkupeäisen talteen.
Meinasi olla silloin aiemmin vaihtaessa hankala saada pohjan sähköliitintä irti. Rungon hajotessa asema ei tietenkään jäänyt ihan siihen 1. asentoon, jossa liitin irtoaa. Enkä tainnut silloin edes tietää, että se irtoaa vain tietyssä asennossa.
Lukkorungon irrotus on melko simppeli juttu. Ainakin silloin, kun auton oma avain on tallessa eikä virtalukkopatruuna ole jumissa. Isoin homma on purkaa ja kasata paneeli ratin alta. Akusta miinusnapa irti (avaimet taskussa tai jossain muualla kuin virtalukossa) Virtalukko avaimella 1. asentoon, jolloin sähköpohjan liittimen saa irti. Sitten löysää 10mm kanalla olevan mutterin ja painaa kuvassa olevan nastan alas ja samalla liuttaa runkoa oikealle. Lukkorunkoa joutuu vähän pakottamaa että mahtuu pois, mutta "vastapuolella" on joustoa sen verran että mahtuu tulemaan. Itse sähköpohja on kolmella ristipääruuvilla kiinni lukkorungossa.
Käytetty sähköpohja oli itse asiassa tämän auton todennäköisesti alkuperäinen. Syksyllä 2017 vaihdoin koko rungon sähköpohjineen käytettyyn, kun silloinen paikallaan ollut runko katkesi sisältä niin, ettei avaimen kääntäminen kääntänyt pohjaa. Vaihdokissa oli silloin oma pohja mukana, joten annoin sen olla ja varastoin alkupeäisen talteen.
Meinasi olla silloin aiemmin vaihtaessa hankala saada pohjan sähköliitintä irti. Rungon hajotessa asema ei tietenkään jäänyt ihan siihen 1. asentoon, jossa liitin irtoaa. Enkä tainnut silloin edes tietää, että se irtoaa vain tietyssä asennossa.
Lukkorungon irrotus on melko simppeli juttu. Ainakin silloin, kun auton oma avain on tallessa eikä virtalukkopatruuna ole jumissa. Isoin homma on purkaa ja kasata paneeli ratin alta. Akusta miinusnapa irti (avaimet taskussa tai jossain muualla kuin virtalukossa) Virtalukko avaimella 1. asentoon, jolloin sähköpohjan liittimen saa irti. Sitten löysää 10mm kanalla olevan mutterin ja painaa kuvassa olevan nastan alas ja samalla liuttaa runkoa oikealle. Lukkorunkoa joutuu vähän pakottamaa että mahtuu pois, mutta "vastapuolella" on joustoa sen verran että mahtuu tulemaan. Itse sähköpohja on kolmella ristipääruuvilla kiinni lukkorungossa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Pari tonnia ajeltu. Puhallin toimii. Yrittänyt pitää autoa suht puhtaana, mutta siitepölyssä se on joka päivä
Eipä oikeastaan siis mitään ihmeellistä kerrottavaa , mutta kuvat on aina mukavia
Eipä oikeastaan siis mitään ihmeellistä kerrottavaa , mutta kuvat on aina mukavia
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Tänään oli viimeinen päivä, kun katasatus oli voimassa joten ajoaikaa piti käydä hakemassa lisää. Vuoden verran saa taas päristellä.
Etuiskunvaimentimissa oli 36% heittoa (vasen 66, oikea 42). Edellisvuonna eroa 8% (vasen 71, oikea 65), sama konttori, mittalaite ja katsastaja. Ei kyllä maininnut mitään, huomasin vasta todistuksesta... En ole ajossa havainnut mitään outoa. Noh, coupesta jäi sportine-kepit vapaaksi, jos tarvitsee toimenpiteitä.
Vajaat 7000km kertyi katsastusvälillä matkaa. Mukava on edelleen kurvailla, tosin ilmastointi ei tänä kesänä enää halunnut toimia. Viime aikoina olisi ollut käyttöä C-kasettejakin olen innostunut keräämään myös Eppu Normaalin osalta. Melkein kaikki albumit löytyy ja ovat olleet kovasssa kuuntelussa
Lataus loppui yksi päivä. Ihmettelin aluksi hieman laiskaa pyyhkijää kunnes n. 30 min ajon jälkeen ABS-valo syttyi. Sammutin puhaltimen ja valot jolloin ABS-valo hävisi. Käytin jännitteensäädintä irti, mutta hiilet eivät olleet ihan loppu. Putsasin laturin liittimen ja pistin säätimen takaisin. Lataus palasi.
Tilasin uuden säätimen varulta. Samoin uusi termostaatti ja termarin kansi odottaa asennusta. Maantiejossa lämmöt jäävät viisarin verran alle 80 asteen. Termari on 87 asteinen. Vaihdellaan kun ehditään...
Etuiskunvaimentimissa oli 36% heittoa (vasen 66, oikea 42). Edellisvuonna eroa 8% (vasen 71, oikea 65), sama konttori, mittalaite ja katsastaja. Ei kyllä maininnut mitään, huomasin vasta todistuksesta... En ole ajossa havainnut mitään outoa. Noh, coupesta jäi sportine-kepit vapaaksi, jos tarvitsee toimenpiteitä.
Vajaat 7000km kertyi katsastusvälillä matkaa. Mukava on edelleen kurvailla, tosin ilmastointi ei tänä kesänä enää halunnut toimia. Viime aikoina olisi ollut käyttöä C-kasettejakin olen innostunut keräämään myös Eppu Normaalin osalta. Melkein kaikki albumit löytyy ja ovat olleet kovasssa kuuntelussa
Lataus loppui yksi päivä. Ihmettelin aluksi hieman laiskaa pyyhkijää kunnes n. 30 min ajon jälkeen ABS-valo syttyi. Sammutin puhaltimen ja valot jolloin ABS-valo hävisi. Käytin jännitteensäädintä irti, mutta hiilet eivät olleet ihan loppu. Putsasin laturin liittimen ja pistin säätimen takaisin. Lataus palasi.
Tilasin uuden säätimen varulta. Samoin uusi termostaatti ja termarin kansi odottaa asennusta. Maantiejossa lämmöt jäävät viisarin verran alle 80 asteen. Termari on 87 asteinen. Vaihdellaan kun ehditään...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Kävipäs ikävästi, kun ylävesiletku irtosi jäähdyttimestä kesken ajon. En ihan tarkalleen havainnut tapahtumahetkeä, mutta huomasin lämpömittarin olevan päälle 100 asteen viivan. Ajoin parkkiin ja avasin konepellin ja huomasin letkun olevan irti. Kaikki jäähdytysnesteet olivat tulleet tietysti pihalle. Klemmari oli paikallaan ja letku ehjä, mutta muovinen lähtö katkennut.
Uuden jäähdyttimen laitoin tilaukseen. Enpäs onneksi kerennyt termaria vaihtaa, nyt menee samalla vaivalla
Sattui olemaan korjaamo samalla parkkialueella joten kävin sieltä pyytämässä 10 litraa vettä. Kiristin letkun jäljelle jääneeseen nysään ja täytin järjestelmän vedellä. Kun letku näytti pitävän, niin ostin jäähdytysnesteet mukaan ja ajelin auton talliin. Mitään outouksia en koneesta havainnut, toivottavasti ei rikkoutunut mitään. Muutaman minuutin mahdollisesti ajoin kaupunkiaalueella ilman jäähdytinnestettä.Uuden jäähdyttimen laitoin tilaukseen. Enpäs onneksi kerennyt termaria vaihtaa, nyt menee samalla vaivalla
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Uusi Nissensin jäähdytin saapui ja vaihdoin sen paikalleen. Samalla uusin termostaatin ja vaihdoin alkuperäisen muovisen termostaattikotelon uuteen aluminiseen.
Muutenhan jäähdyttimen vaihto ei ole kummoinen homma, mutta nyt en saanut alempaa vaihteistoöljyletkua millään irti jäähdyttimestä. Irrotin letkun hieman kauempaa ja nostin jäähdyttimen kanssa pois. Vasta kunnolla lämmittämällä sain mutterin aukeamaan. Letkumutteri oli liimattu kiinni ja mutteri aivan soikea, ettei se tahtonut mahtua pyörimään auki. Samoin putken tiivistävä kartio oli soikean muotoinen. Ihme, että tuo on pitänyt.
En toki tuollaista enää tarjonnut paikalleen vaan yhdistin vaihteistoöljykerron putket toisiinsa jäähdytin ohittaen, jotta sain jäähdytysnesteet sisään ja auton pois tallista. Pistin uudet letkut tilaukseen.
Muutenhan jäähdyttimen vaihto ei ole kummoinen homma, mutta nyt en saanut alempaa vaihteistoöljyletkua millään irti jäähdyttimestä. Irrotin letkun hieman kauempaa ja nostin jäähdyttimen kanssa pois. Vasta kunnolla lämmittämällä sain mutterin aukeamaan. Letkumutteri oli liimattu kiinni ja mutteri aivan soikea, ettei se tahtonut mahtua pyörimään auki. Samoin putken tiivistävä kartio oli soikean muotoinen. Ihme, että tuo on pitänyt.
En toki tuollaista enää tarjonnut paikalleen vaan yhdistin vaihteistoöljykerron putket toisiinsa jäähdytin ohittaen, jotta sain jäähdytysnesteet sisään ja auton pois tallista. Pistin uudet letkut tilaukseen.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Uudet letkut saapuivat ja pääsin laittamaan auton nippuun. Ihan ei ollut taas sellainen "näps ja kops" homma taaskaan kyseessä. Uusi letku ei tiivistynyt jäähdyttimen lähtöön, sen huomasi heti kun mutteri kiertyi liian syvälle vasten jäähdytintä eikä putkilähtö vastannut jäähdyttimen nippaan, vaan jäi selkeästi irralleen. Arvelin ensin, että letku tai sen pää on vääränlainen, mutta kun jäähdyttimen ylälaitaan tuleva alkuperäinen öljyputkikaan ei tiivistynyt, niin ero olikin jäähdyttimessä. Uuden syylärin öljylähtönipat olivat noin 2-3mm lyhyemmät kuin alkuperäisessä syylärissä ja tämä riitti toimimattomuuteen. Hetken tuumailin ja päätin viilata muttereita sen verran matalammiksi, että pitävät. Sen pari milliä kun otti viilalla, niin kierre riitti kiristämään liitoksen. Sain öljylinjan kasaan ja kun pieni testilenkki osoitti liitokset pitäviksi niin kasasin tuulettimen ja tuulitunnelin takaisin.
Pidempi testilenkkikin tuli tehtyä kun harrastettiin maakuntamatkailua kauniissa Suomen kesässä. Muunmuassa Niemisjärven Grill Roomissa tuli vierailtua burgerilla. Hyvää oli, suuri suosio on tuonut mukanaan myös suuren määrän ihmisiä joten ihan kovin kiireellä tuolla ei kannata vierailla. Kyllä on mukava kurvailla pitkin pienempiä teitä
Termostaatin vaihtokin oli ihan paikallaan, nyt lämmöt asettuvat viisarin verran 80 aseteen merkkiviivan yläpuolelle
Pidempi testilenkkikin tuli tehtyä kun harrastettiin maakuntamatkailua kauniissa Suomen kesässä. Muunmuassa Niemisjärven Grill Roomissa tuli vierailtua burgerilla. Hyvää oli, suuri suosio on tuonut mukanaan myös suuren määrän ihmisiä joten ihan kovin kiireellä tuolla ei kannata vierailla. Kyllä on mukava kurvailla pitkin pienempiä teitä
Termostaatin vaihtokin oli ihan paikallaan, nyt lämmöt asettuvat viisarin verran 80 aseteen merkkiviivan yläpuolelle
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Uudet kesärenkaat piti hommata noille peltivanteille. Keväällä kun nuo ostin, oli pintaa ihan nipin napin sallitun rajoissa ja jokin aika sitten hommasin uudet Nokia Hakka Greenit koossa 195/65R15.
Takakonttiin on mennyt vettä pestessä ja sateella. Nyt vasta sain aikaiseksi tutkia vuotokohdan ja selvisi, että rekisterivalon umpion kohdalta vesi pääsi sisälle. Valon kehyksen tiiviste oli halki. Sattui löytymään ehjä valaisin, niin vaihdoin koko komeuden. Ei vuoda enää.
Kattoluukun toiminnassa olisi pientä korjattavaa. Kaikki liikesuunnat kyllä toimivat moitteetta, mutta käytös ei ole oikeaa. Luukku aukeaa katkaisiajaa taaksepäin vedettäessä ja pysähtyy auki asentoon. Kiinnipäin laittaessa luukku ei pysähdy oikein vaan aukaisee takalaidan pystyyn, jos katkaisijaa pitää pohjassa. Takalaita ei laskeudu katkaisijasta alaspäin vetäessä, vaan pitää ajaa luukkua aukipäin jotta takalaita laskee. Takalaita nousee katkaisijaa ylöspäin painaessa.
Hieman ongelmallista, kun pitää vähän arvaamalla saada luukku kiinni -asentoon. Onkohan vikaa katkaisijassa vai luukun säädössä, vaiko molemmissa?
En ole vielä tutkinut oikein mitään. Luukulle löysin kyllä säätöohjeet, mutten ole vielä kokeillut...
Takakonttiin on mennyt vettä pestessä ja sateella. Nyt vasta sain aikaiseksi tutkia vuotokohdan ja selvisi, että rekisterivalon umpion kohdalta vesi pääsi sisälle. Valon kehyksen tiiviste oli halki. Sattui löytymään ehjä valaisin, niin vaihdoin koko komeuden. Ei vuoda enää.
Kattoluukun toiminnassa olisi pientä korjattavaa. Kaikki liikesuunnat kyllä toimivat moitteetta, mutta käytös ei ole oikeaa. Luukku aukeaa katkaisiajaa taaksepäin vedettäessä ja pysähtyy auki asentoon. Kiinnipäin laittaessa luukku ei pysähdy oikein vaan aukaisee takalaidan pystyyn, jos katkaisijaa pitää pohjassa. Takalaita ei laskeudu katkaisijasta alaspäin vetäessä, vaan pitää ajaa luukkua aukipäin jotta takalaita laskee. Takalaita nousee katkaisijaa ylöspäin painaessa.
Hieman ongelmallista, kun pitää vähän arvaamalla saada luukku kiinni -asentoon. Onkohan vikaa katkaisijassa vai luukun säädössä, vaiko molemmissa?
En ole vielä tutkinut oikein mitään. Luukulle löysin kyllä säätöohjeet, mutten ole vielä kokeillut...
Säätöä varten pitää olla joku 3 mm:n halkaisijalla oleva tappi.
Luukku ajetaan "takareuna ylös" -asentoon.
Säätönappi säätöasentoon (vetäistään ulospäin vastineeseen asti ja painetaan alas noin 3 mm).
Säätönappia pyöritetään, kunnes yllämainittu 3 mm:n säätötappi voidaan kunnolla työntää keskitysreikään ja säätönapin lovi osoittaa keskitysreikää kohti.
Säätönappi painetaan alas ja otetaan säätötappi pois.
Jos luukku ei näillä perusasetuksilla kunnolla sulkeudu, voidaan säätönupista tehdä hienosäätöä (nuppi ylhäällä).
Nuppia pyöritetään oikealle = säätöpiste siirtyy eteenpäin.
Nuppia pyöritetään vasemmalle = säätöpiste siirtyy taaksepäin.
Yksi napin kierros vastaan noin 45 mm:n liikettä kattoluukussa.
Moottoria ei luonnollisesti saa ajaa, kun nappi on ylhäällä ja tappi reiässä.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Pienimuotoisella päiväretkellä matkustin Kehä kolmoselle ja Kehäkessalle, jossa oli teemana W124 korimallin Mersut. Niitä saapuikin arki-iltaan nähden melko paljon. Oli muutama avo-malli, viissatkuja, E420, yksi lanssi ja toki sedanit, farkut ja coupet. Harrastepelejä ja arki-autoja, hyvin pidettyjä ja paremmin pidettyjä. Mukava määrä oli myös 1.sarjalaisia paikalla.
Taisi olla yhteensä reilu 600km päivälenkki, mutta eipä mitään ongelmia ole tuollaista matkaa taittaa. Ihan omimmillaan 230-kone ei ole moottoritievauhdissa, kun kierroksia alkaa olla 3500 ja sitä myöten ajomelu hieman kasvaa. Kulkemisen puolesta ei mitään ongelmaa, mutta jotenkin tällä on mieluisampaa ajella hieman pienempiä teitä ja hillitympää vauhtia. Nyt ei vaan ollut oikein aikaa lähteä kiertelemään.Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Mersulla on ollu kyllä järjetön älynväläys laittaa näihin vanhempiin vehkeisiin aivan toivottoman hitaat perävälitykset.
Liittyen juuri tuohon nopeampaan ajoon, kierroksia on koneessa aivan järjettömästi kun se jaksaisi mennä paljon matalammillakin kierroksilla.
Aika kiva paketin saa kun nelivaihteiseen nakkaa pitkällä vitosella olevan laatikon ja jättää nelivaihteisen perävälityksen paikalleen, Noin tehden mittarikin näyttää oikein kuten ennenkin mutta vitosella matka-ajossa kierroksen tippuu lähes 1000rpm ja matkan teko on mukavaa.
Pariin bensa 123seen olen tuon tehnyt ja onhan ne nyt tuon muutoksen jälkeen ihan eri autoja kun kone ei huuda kokoaikaa kuin mielenköyhä.
Liittyen juuri tuohon nopeampaan ajoon, kierroksia on koneessa aivan järjettömästi kun se jaksaisi mennä paljon matalammillakin kierroksilla.
Aika kiva paketin saa kun nelivaihteiseen nakkaa pitkällä vitosella olevan laatikon ja jättää nelivaihteisen perävälityksen paikalleen, Noin tehden mittarikin näyttää oikein kuten ennenkin mutta vitosella matka-ajossa kierroksen tippuu lähes 1000rpm ja matkan teko on mukavaa.
Pariin bensa 123seen olen tuon tehnyt ja onhan ne nyt tuon muutoksen jälkeen ihan eri autoja kun kone ei huuda kokoaikaa kuin mielenköyhä.
Re: W124 230E 1986
Samaa olen ihmetellyt kuin Mika edellä.
Sen verran tuohon lisään, että esimerkiksi prefacelift-peltihelma sedan 230E perävälitys saattaisi olla jokaisen vaihteistoversion kanssa sama 3.27 ja molemmissa nelosen välitys suora mutta viitoslaatikossa 5 välitys 0,78 ?
Uudemmissa eri tavalla. Ainakin tuolla mistä asiaa tarkistelin väitetään näin
https://sites.google.com/view/mercedesb ... -1985-1989
Aikoinaan V123 300D (jossa tehtaalta lähtien on perus-240D-sedanin kanssa sama perävälitys) oli aivan mainio 5-vaihteisen Getragin kanssa kun tuli vaan se ylivaihde lisää. Jaksoi mennä, äänitaso miellyttävämpi, kulutus pienempi.
Sen verran tuohon lisään, että esimerkiksi prefacelift-peltihelma sedan 230E perävälitys saattaisi olla jokaisen vaihteistoversion kanssa sama 3.27 ja molemmissa nelosen välitys suora mutta viitoslaatikossa 5 välitys 0,78 ?
Uudemmissa eri tavalla. Ainakin tuolla mistä asiaa tarkistelin väitetään näin
https://sites.google.com/view/mercedesb ... -1985-1989
Aikoinaan V123 300D (jossa tehtaalta lähtien on perus-240D-sedanin kanssa sama perävälitys) oli aivan mainio 5-vaihteisen Getragin kanssa kun tuli vaan se ylivaihde lisää. Jaksoi mennä, äänitaso miellyttävämpi, kulutus pienempi.
wiimax.fi
Re: W124 230E 1986
Moro!
Itsellä oli aikoinaan 230 TE -87 ja siinä oli viisivaihteinen laatikko. Perä oli tosiaan siinä mallissa sama joka laatikon kanssa ja kiesi kulki melko pienillä kierroksilla - pienemmillä kuin seuraava E 320 T 5v-automaatilla.
-Risto
Itsellä oli aikoinaan 230 TE -87 ja siinä oli viisivaihteinen laatikko. Perä oli tosiaan siinä mallissa sama joka laatikon kanssa ja kiesi kulki melko pienillä kierroksilla - pienemmillä kuin seuraava E 320 T 5v-automaatilla.
-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: W124 230E 1986
Juu, tuo i=3.27 perä tässäkin on. Vitosvaihde toki auttaisi, kun se tuon 22% laskisi kierroksia. Mutta joku saa juottaa melko paljon alkoholia, että tähän alkaisin vaihteistoa vaihtamaan
Coupessa on 5-vaihteinen automaatti ja vitonen 0.75 välityksellä. Perä siinä i=3.69. Aivan loistavat välitykset siinä mielessä, että matkavauhdissa on maltilliset kierrokset, mutta tarvittaessa löytyy kierroksia kiihtymiseen. Todennäköisesti Roiston autossa samanlainen setti?
Allekirjoituksen 250DTssä perävälitys 2.65 nelivaihteisella automaatilla ja on miellyttävä matkustaa.
Coupessa on 5-vaihteinen automaatti ja vitonen 0.75 välityksellä. Perä siinä i=3.69. Aivan loistavat välitykset siinä mielessä, että matkavauhdissa on maltilliset kierrokset, mutta tarvittaessa löytyy kierroksia kiihtymiseen. Todennäköisesti Roiston autossa samanlainen setti?
Allekirjoituksen 250DTssä perävälitys 2.65 nelivaihteisella automaatilla ja on miellyttävä matkustaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Kuulostaa tutulta...JanneW124 kirjoitti: ↑21.8.2023 18:16 Coupessa on 5-vaihteinen automaatti ja vitonen 0.75 välityksellä. Perä siinä i=3.69. Aivan loistavat välitykset siinä mielessä, että matkavauhdissa on maltilliset kierrokset, mutta tarvittaessa löytyy kierroksia kiihtymiseen. Todennäköisesti Roiston autossa samanlainen setti?
-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: W124 230E 1986
Omassa 250TD:ssä perävälitys 3.23 nelivaihteisella automaatilla ja kaipaisin "harvempaa" perää. Jaksaisi tuo mennä ainakin (edit: 3.07:lla) 3.27:lla mainiosti.JanneW124 kirjoitti: Allekirjoituksen 250DTssä perävälitys 2.65 nelivaihteisella automaatilla ja on miellyttävä matkustaa.
Poikien 250TD molemmissa perä on vaihdettu 3.91 -> 3.46 ja 5-vaihteiset manuaalit, on just sopiva mielestäni niin.
wiimax.fi
Re: W124 230E 1986
Eikös 3.27 ole hieman tiheämpi kuin 3.23... vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?dealer kirjoitti: ↑21.8.2023 20:18Omassa 250TD:ssä perävälitys 3.23 nelivaihteisella automaatilla ja kaipaisin "harvempaa" perää. Jaksaisi tuo mennä ainakin 3.27:lla mainiosti.JanneW124 kirjoitti: Allekirjoituksen 250DTssä perävälitys 2.65 nelivaihteisella automaatilla ja on miellyttävä matkustaa.
Poikien 250TD molemmissa perä on vaihdettu 3.91 -> 3.46 ja 5-vaihteiset manuaalit, on just sopiva mielestäni niin.
Joka tapauksessa, jaksaisi varmasti mennä harvemmallakin.
Mutta ompa noitakin varmasti laskettu ja mietitty kierrosten ja vääntökäyrien suhteen, mikä olisi paras välityssuhde mihinkin tarkoitukseen. Liekö ollut vanhemmissa kestävyys enemmän mielessä kuin mukavuus ja uudempiin sitten satsattu myös mukavuuteen?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Oikein ymmärsit eli tarkoitus oli toki kirjoittaa 3.07 ja kaikkien kauheinta tässä on se, että joku vuosi sitten oli omassa pihassa purkuautona 300TD automaatti kyseisellä perällä, ja vielä ASD joka tuossa 250:ssäkin on Ei ikinä pitäisi myydä yhtään mitään
wiimax.fi
Re: W124 230E 1986
Omassa (alunperin 200d 4v man) kulkineessa ollut jo toistakymmentä vuotta 3,07 välitteinen pikkuperä alkuperäisen 3,42 perän tilalla. Lisäsi ajomukavuutta satkun ja päälle matkavauhdeissa mutta hitaampaan ajoon eli pikkuteille ja kärryn vetoon ym ei ollut mikään paras ratkaisu. Vitoskoneen vaihdon myötä löytyi hiukan lisää pontta tuota harmistusta kompensoimaan.
Pienemmissä vauhdeissa meno sitten jossain määrin ankeutui lähinnä siksi että kolmos- ja nelosvaihteen ero tuntui kasvavan ihan tolkuttomaksi vaikkakin oikeasti on ihan jees kun kakkosvaihteella kulki melkein 80km/h ja kolmosellakin sai käytännössä kaikki ohitustilanteet hanskattua vakiovälityksiä paremmin.
Seuraavaksi tarkoitus mättää alle 3,27 välitteinen ASD-murikka kunhan tuota rakasta autoa saan joskus otettua työn alle.
Pienemmissä vauhdeissa meno sitten jossain määrin ankeutui lähinnä siksi että kolmos- ja nelosvaihteen ero tuntui kasvavan ihan tolkuttomaksi vaikkakin oikeasti on ihan jees kun kakkosvaihteella kulki melkein 80km/h ja kolmosellakin sai käytännössä kaikki ohitustilanteet hanskattua vakiovälityksiä paremmin.
Seuraavaksi tarkoitus mättää alle 3,27 välitteinen ASD-murikka kunhan tuota rakasta autoa saan joskus otettua työn alle.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Re: W124 230E 1986
Oli kyllä hyvä tapahtuma. Mukavaa oli tavata sinut ja muita harrastajia.JanneW124 kirjoitti: ↑20.8.2023 21:22 Pienimuotoisella päiväretkellä matkustin Kehä kolmoselle ja Kehäkessalle, jossa oli teemana W124 korimallin Mersut. Niitä saapuikin arki-iltaan nähden melko paljon. Oli muutama avo-malli, viissatkuja, E420, yksi lanssi ja toki sedanit, farkut ja coupet. Harrastepelejä ja arki-autoja, hyvin pidettyjä ja paremmin pidettyjä. Mukava määrä oli myös 1.sarjalaisia paikalla.
Screenshot_20230820_205937_Gallery.jpg
Taisi olla yhteensä reilu 600km päivälenkki, mutta eipä mitään ongelmia ole tuollaista matkaa taittaa. Ihan omimmillaan 230-kone ei ole moottoritievauhdissa, kun kierroksia alkaa olla 3500 ja sitä myöten ajomelu hieman kasvaa. Kulkemisen puolesta ei mitään ongelmaa, mutta jotenkin tällä on mieluisampaa ajella hieman pienempiä teitä ja hillitympää vauhtia. Nyt ei vaan ollut oikein aikaa lähteä kiertelemään.
W124 E200 1994
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
W123 230E 1982 (mr-projekti)
S204 200 kompressor 2008
Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Re: W124 230E 1986
Samoin, mukava oli turista. Toivottavasti saat Beirutin taxin kuntoon.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 230E 1986
Tasauspyörästöistä kun oli puhetta, niin ASD:n toimintaan tuli pieni häiriö.
Vamoke kertoi kolmiovalon syttyneen ensin himmeästi vilkuttaen ja lopulta koko ajan palaen. Auto oli kuulemma myös outo ajaa.
Kävin testaamassa, eikä mitään ongelmaa ollut aluksi, mutta hetken päästä alkoi samat oireet. Jostain syystä perä halusi mennä lukkoon ja siksi hitaassa nopeudessa varsinkin käännöksissä on vähän jäykkä ajaa.
Otin ASD releen kätösiin ja puhdistelin kontaktit. Ei poistanut ongelmaa kokonaan. Oli ollut todella sateista ja kelien kuivuttua vikaa ei esiintynyt hetkeen. Pari päivää sitten kolmiovalo taas syttyi, mutta tällä kertaa myös ASD vikavalo syttyi mittariston alariviin ja jäi palamaan. Siispä lukemaan vikakoodit. Neljä välähdystä kertoi viallisesta etuvasemmasta ABS anturista. Nollasin vian, valo sammui ja nyt toistaiseksi pysynyt poissa.
Jännä nähdä, liekö jotain oikeasti vialla vai onko päässyt vettä johonkin väärään paikkaan tms.
Vamoke kertoi kolmiovalon syttyneen ensin himmeästi vilkuttaen ja lopulta koko ajan palaen. Auto oli kuulemma myös outo ajaa.
Kävin testaamassa, eikä mitään ongelmaa ollut aluksi, mutta hetken päästä alkoi samat oireet. Jostain syystä perä halusi mennä lukkoon ja siksi hitaassa nopeudessa varsinkin käännöksissä on vähän jäykkä ajaa.
Otin ASD releen kätösiin ja puhdistelin kontaktit. Ei poistanut ongelmaa kokonaan. Oli ollut todella sateista ja kelien kuivuttua vikaa ei esiintynyt hetkeen. Pari päivää sitten kolmiovalo taas syttyi, mutta tällä kertaa myös ASD vikavalo syttyi mittariston alariviin ja jäi palamaan. Siispä lukemaan vikakoodit. Neljä välähdystä kertoi viallisesta etuvasemmasta ABS anturista. Nollasin vian, valo sammui ja nyt toistaiseksi pysynyt poissa.
Jännä nähdä, liekö jotain oikeasti vialla vai onko päässyt vettä johonkin väärään paikkaan tms.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic