Tarjouskauppa voitettiin ja niimpä edessä oli muutto Oulun keskustan ytimestä maaseudun rauhaan. Tämähän tarkoitti työmatkan huimaa pitenemistä, aiemmin 1,5km, nyt 27km.
V8 CLK:han olisi muuten ollut mahtava kulkupeli tälle välille, polttoaineen kulutus tuntui käyvän nykyisen omakotiasujan lompakolle turhan lujaa. Toki tiekin tänne on parhaat päivänsä nähnyt eikä matala auto liian matalilla renkailla ollut omiaan.
Kuukauden verran kerkesimme täällä asua kunnes kesken kesäloman iski autokuume. Tallissa siis 500CLK ja Mercedes- klubin tallissa C200 Sportcoupe. Kumpikaan ei oikein soveltunut nykyiseen tilanteeseen.
Siispä kyselemään että ostaisiko joku ainakin CLK:n? Nettiautossa myynnissä maximiajan, pari kyselyä tuli mutta ei mitään vakavaa. Pikkuhiljaa aloin jo totuttelemaan ajatukseen että tällä mennään, CLK talveksi klubille ja rouvan sammakoksi ristimä sportcoupe alle. Kyselyä pariin autoliikkeeseen, se oranssein tekstein varustettu iso käytettyjen autojen liike ottaisi vaihdossa molemat. Ok. Tässä vaiheessa pieni mietintä, raskiiko luopua ja vaihtoarvohan tulee olemaan mitä on.
Hetki pohdintaa, kyllä, olen valmis luopumaan (sportcoupelle se ja sama, CLK mietitytti). Autoliikkeen myyjä sanoi että katsele sopiva vaihdokki niin ruetaan hieromaan kauppa. Katselin ko liikkeen tarjontaa Mersuista. C/E mielessä, kaikki budjettiin sopivat oikeastaan 651 koneella, varusteina lähinnä mootori ja kääntyvät etupyörät (CLK:ssa tottunut adaptiivinen vakkari, muistipenkit, webasto...). Mietin jo että täytynee "tyytyä" karvalakkiin. Sitten laajensin ajatusta ja katselin muitakin merkkejä. Huomasin että Volvoja saa melko hyvillä varusteilla kohtuurahalla.
Siispä Volvoja katseluun, Oulusta löytyikin XC60 missä varusteina adaptiivinen vakkari, Webasto, kuolleen kulman tunnistin, kaistavahti... Hetki mietintää että voisinko ajaa Volvolla

Ei muutakuin kauppa kiinni.
Nyt reilu 6000km päästelty sitten D5 tuplaturbo AWD XC60 Volvolla.
Koeajolla jo tykästyin auton hiljaisuuteen. Kuin paremmallakin Mersulla ajaisi. Auto oli siisti kilometreihin nähden.
Muutama vikakin löytyi koeajolla, niistä itselle "isoin" oli tärinä kiihdyttäessä. Toinen mitä en hoksannut kauppakirjaan merkitä, oli alaväännön puute.
Kaupan jälkeen kaverin veneelle noin 50km päähän Oulusta. Sieltä illalla lähtiessä ilmoitus "moottorijärj. vaatii huollon". OK.
Moottoriviasta reklamaatio myyjäliikkeelle. Lupa tutkia.
Tärinävian ja moottorivian takia autoa käytetty nyt paikallisella Oma Mekaanikolla vissiin kuusi kertaa. Tärinää kokeiltu korjata perän vaihdolla, taka-akselin pitkittäisvarsien puslien vaihdolla ja nyt seuraavana kardaanin vaihdolla.
Moottorivian takia ensimmäisenä merkkiliike oli sitä mieltä että vaihda ahtopainetunnistin. Vaihdettu, ei vaikutusta. Sinänsä ihmeellistä toimintaa merkkiliikkeeltä, toisen tutkinnakerran jälkeen mainitsin että alavääntökin voi olla hukassa, vasta toisella kerralla olivat senkin huomioineet...
Välissä tuli käytyä työreissulla Saksassa, Volvo sen ajan pajalla. Ei saaneet vikailmoitusta moottorilta esiin niin eivät voineet tutkia enempää. OK.
Vein autoa kuudetta kertaa tärinän tutkintaan ja moottorivian tutkintaan. Mainitsin sitten ohimennen että olisiko viisasta tarkastaa pienemmän eli ns. korkeapaineahtimen siivet ensimmäisenä ennen suurempaa tutkintaa. No, ne tarkastettiin ja yksi puuttui kokonaan ja muut mutkalla

Eli nyt menossa sitten turbojen ja kardaanin vaihtoon. Kardaani todettu vialliseksi viime retkellä kun ilman sitä ei kiihdyttäessä tärinää ilmene. Jännitykselä odotan joulukuun alkua, josko auton saisi jo kuntoon..
Edellämainituista murheista huolimatta olen tykännyt autosta. Helppo ajaa ja hyvä näkyvyys.
Pientä laittoa tullut tehtyä em. toimien lisäksi:
- umpioden hartsikäsittely, paransi valotehoa huomattavasti
- Osram Nightbreaker Laserit ajovaloihin, rupesi näkymään (on muuten helppo vaihtaa polttimot kun umpiot irtoaa ilman työkaluja)
- pitkiin H9 55W xenonit
- Pureluxin paneeli keulaan, nyt mukava ajella työmatkaa
- raidetangon sisä- ja ulkopäät + suojakumit vaihtoon ennen suuntausta
- ohjaustehostimen säiliö + nesteet, Volvo OEM (ohjaus jäykkä, hieman parani jo tällä)
Kunhan tärinän ja moottorin saa kuntoon, pitäisi tehdä määräaikaishuolto. Huoltoon kaikki suodattimet vaihtoon ja apulaitehihnat. Samalla voisi laittaa alapyörälle jakopään suojan, jos sattuu että joku remmi katkeaa, selviäisi ilman kannen vaihtoa...
Eihän se Mersu ole mutta varsin mukava työmatkakulkine.