Ei tule lämmintä
Ei tule lämmintä
Tämähän on hauska keksintö kun kesällä ei tule kylmää ja talvella ei tule lämmintä. Mutta päinvastoin niin maan perusteellisesti.
Moottorin lämmöt jotakuinkin 85 kojelaudan lämpömittarin mukaan. Ulkona nollasta miinus kymmeneen pakkasta ja eihän meinaa tareta ilman hanskoja ja toppa-asuja ajella nyt. Pitempään kun ajelee niin sitten lämpenee siedettäväksi. Jo viime talvena ei meinannut tareta kovemmilla pakkasilla. Luulisi että jos M113 on kiukaana niin ei pitäisi olla lämmöstä puutetta.
Lämpöpyynti ei juurikaan vaikuta. Mikä kummallista niin käsin tunnustellen takapenkille keskeltä puhallus lämpimämpää kuin kojelaudassa, pitänee mittailla kättä tarkemmalla mittarilla onko ihan oikeasti näin.
Aiemmin kesällä on puhdistettu "närhenmunat" kun ilmastointi toimii vain hetkisen ja sit puhaltaa kuumaa (vain kesällä).
Joululomalla olisi mahdollista sisätiloissa tutkia keksintöä joten sotasuunnitelma pitäisi olla.
Ajatus oli kokeilla kennon puhdistusta. Näin välttyisi jäähynesteiden poistotyöltä. Pistää erillisen pumpun pumppaamaan sopivaa litkua kennon läpi suuntaan jos toiseen.
Tossa olisi 50 litraa minuutissa pumppaava 2.5bar paineella toimiva magneettipumppu. Jos pistäisi jonkun sitruunahappovesiseoksen kiertämään sinne kennoon ja sit huuhtelisi vedellä. Jotkut koettaneet pestä astiankonepesuaineella, mutta taitaa syövytellä aika reippaasti alumiinia...
Kenno kuten aina on ihan hanurista vaihtaa joten mieluummin koettaisi sitä puhdistella josko olisi siinä vikaa.
Onkos näissä erikseen ilmastoinnin ja lämmityksen kenno vai onko samaa pakettia?
Edit: suodattimet on vaihdettu kesällä ja eipä ole sen jälkeen juuri ajeltu missään mistä tukkeutuisivat.
Moottorin lämmöt jotakuinkin 85 kojelaudan lämpömittarin mukaan. Ulkona nollasta miinus kymmeneen pakkasta ja eihän meinaa tareta ilman hanskoja ja toppa-asuja ajella nyt. Pitempään kun ajelee niin sitten lämpenee siedettäväksi. Jo viime talvena ei meinannut tareta kovemmilla pakkasilla. Luulisi että jos M113 on kiukaana niin ei pitäisi olla lämmöstä puutetta.
Lämpöpyynti ei juurikaan vaikuta. Mikä kummallista niin käsin tunnustellen takapenkille keskeltä puhallus lämpimämpää kuin kojelaudassa, pitänee mittailla kättä tarkemmalla mittarilla onko ihan oikeasti näin.
Aiemmin kesällä on puhdistettu "närhenmunat" kun ilmastointi toimii vain hetkisen ja sit puhaltaa kuumaa (vain kesällä).
Joululomalla olisi mahdollista sisätiloissa tutkia keksintöä joten sotasuunnitelma pitäisi olla.
Ajatus oli kokeilla kennon puhdistusta. Näin välttyisi jäähynesteiden poistotyöltä. Pistää erillisen pumpun pumppaamaan sopivaa litkua kennon läpi suuntaan jos toiseen.
Tossa olisi 50 litraa minuutissa pumppaava 2.5bar paineella toimiva magneettipumppu. Jos pistäisi jonkun sitruunahappovesiseoksen kiertämään sinne kennoon ja sit huuhtelisi vedellä. Jotkut koettaneet pestä astiankonepesuaineella, mutta taitaa syövytellä aika reippaasti alumiinia...
Kenno kuten aina on ihan hanurista vaihtaa joten mieluummin koettaisi sitä puhdistella josko olisi siinä vikaa.
Onkos näissä erikseen ilmastoinnin ja lämmityksen kenno vai onko samaa pakettia?
Edit: suodattimet on vaihdettu kesällä ja eipä ole sen jälkeen juuri ajeltu missään mistä tukkeutuisivat.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Ei tule lämmintä
Oliko tuo operaatio jo tehty:
https://youtu.be/xiu-0fC0oYU
Niin pitkä aika, kun viimeksi katsonut tuon, etten muista, mikä osa rikki, mutta yleinen ja tyypillinen vikapaikka kyseessä.
https://youtu.be/xiu-0fC0oYU
Niin pitkä aika, kun viimeksi katsonut tuon, etten muista, mikä osa rikki, mutta yleinen ja tyypillinen vikapaikka kyseessä.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Ei tule lämmintä
Eikös AK47 puhunut närhenmunista, tuo videon venttiili löytyy vasta uudemmista malleista joissa lämpötilan säätö tapahtuu läpillä kun vanhemmissa säädetään vesikierron lämpötilaa.severi kirjoitti: ↑11.12.2022 7:58 Oliko tuo operaatio jo tehty:
https://youtu.be/xiu-0fC0oYU
Niin pitkä aika, kun viimeksi katsonut tuon, etten muista, mikä osa rikki, mutta yleinen ja tyypillinen vikapaikka kyseessä.
Re: Ei tule lämmintä
Munat taisi olla kohtuudella tarjolla niin voi tietysti kokeilla irrottaa niistä johdon - jos toimii kuten vanhemmissa niin silloin neste kiertää vapaasti eli munat jää "kuuman asentoon".
Itse käyttäisin kennon puhdistukseen ihan siihen tarkoitettua ainetta, vaikkapa LiquiMolyn tuotetta. Samalla selviää onko kenno varsinaisesti tukossa eli pääseekö neste kiertämään normaalisti.
Tietysti jää se vaihtoehto että kenno on rikki sisältä jolloin neste kiertää suorinta tietä letkusta toiseen kennoa lämmittämättä.
Ei siellä erikseen ole kennoa ilmastoinnille ja lämmitykselle, sellaista jossa neste kiertäisi.
Tuossa pari kuvaa, tarkempaa tietoa kun ei autosta ole niin nämä nyt sitten on jostain 220-korisesta bensakasilla.
Osa numero 120 on lämmityslaitteen kenno:
Itse käyttäisin kennon puhdistukseen ihan siihen tarkoitettua ainetta, vaikkapa LiquiMolyn tuotetta. Samalla selviää onko kenno varsinaisesti tukossa eli pääseekö neste kiertämään normaalisti.
Tietysti jää se vaihtoehto että kenno on rikki sisältä jolloin neste kiertää suorinta tietä letkusta toiseen kennoa lämmittämättä.
Ei siellä erikseen ole kennoa ilmastoinnille ja lämmitykselle, sellaista jossa neste kiertäisi.
Tuossa pari kuvaa, tarkempaa tietoa kun ei autosta ole niin nämä nyt sitten on jostain 220-korisesta bensakasilla.
Osa numero 120 on lämmityslaitteen kenno:
wiimax.fi
Re: Ei tule lämmintä
Nämä on ihmeellisiä värkkejä. ex W220 oli kylmin auto ikinä millä olen joutunu talvisin ajamaan. Ei ole ikävä.
Re: Ei tule lämmintä
No ilmankos vaikuttikin niin oudolta venttiililtä eli ei löydy omastanikaan sellaista -01 vuosimallista, hyvä niin. Mutta onko tosiaan ollut W220 kylmä uutena. Joka tapauksessa AK47:lla mielenkiintoinen toiminta lämmityslaitteessa tällä hetkellä.tähtikuljettaja kirjoitti: ↑11.12.2022 8:59Eikös AK47 puhunut närhenmunista, tuo videon venttiili löytyy vasta uudemmista malleista joissa lämpötilan säätö tapahtuu läpillä kun vanhemmissa säädetään vesikierron lämpötilaa.severi kirjoitti: ↑11.12.2022 7:58 Oliko tuo operaatio jo tehty:
https://youtu.be/xiu-0fC0oYU
Niin pitkä aika, kun viimeksi katsonut tuon, etten muista, mikä osa rikki, mutta yleinen ja tyypillinen vikapaikka kyseessä.
Siitäpä tuli mieleeni sukulainen, jolla W123:ssa vuoti jäähdytin. Laittoi sitten paikka-aineen nesteen sekaan. Mutta ei vain yhtä pulloa, vaan kaksi "että varmasti pitää"... Sitten myöhemmin kyseli, että mikä lie vikana, kun lämmityslaitteen teho on niin heikko
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Ei tule lämmintä
Itsellä ei ole koskaan ollut W220-korista, joskus vähän kyydissä istunut mutta vaikea uskoa että se olisi toimiessaan mitenkään kylmä auto. Eikös AK47:llakin V8 mylly niin lämpöä pitäisi tulla jos vain vesi kiertää ja kenno kunnossa. Onkohan tässä vielä erillinen lämmityskenno takamatkustajille, paremmin varustelluissa ässissä on se takatilan lämmitys/ilmastointi omilla kennoilla.
Re: Ei tule lämmintä
Jos kiertovesipumpusta on hiilet loppu niin sitten tarvii reilummin kierroksia että kabiini lämpenee. Onko pumpun toiminta jo tarkistettu? Karvan alle 300tkm ajetussa oli hiilet loppu etu- ja takalämmityspiirien pumpuista.
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Re: Ei tule lämmintä
Juu, bensakasihan se lämpöä tekemässä. Ja nyt kun etanolilla ajo kalliimpaa kuin bensalla niin pitäisi lämmitä ihan "normaalisti".
Tosiaan näyttää kuvien perusteella että kylmästöiniti ja lämmityskenno olevan erikseen vaihdettavia.
Kun auto mulle tuli autoon vaihdettiin 50/50 seos ihan virallista jäähynestettä ja tislattua vettä että ei pitäisi olla sen puolesta tukossa paikat.
Ei tämä erityisen kuuma ole ikinä ollut kun alkaa olla 30 pakkasta. Mutta nyt on tilanne ihan onneton.
Närhenmunat tosiaan putsailtiin kun epäilin että ne auki kokoajan ja siksi hyydyttää kylmästöinnin kun mylly lämpenee. Kun niitä munia ohjaili niin ne karat liikkui kyllä.
Sähköisen kiertovesipumpun osalta olen ollut siinä käsityksessä että rest sitä käyttää ja muutoin auton oma apulaitevesipumppu pumppailee nesteitä. Moottorin lämmöt nousee 5-8 kilometrissä sinne 80-85 kieppeille ja jää siihen joten luulisi tavallisenkiertovesipumpun pelaavan suht normaalisti. Muistaakseni sähköinenpumppu pyöri kun sille annettiin virtaa. Ei jäänyt muistikuvaa ainakaan että se olisi ollut rikki. Kai sitä pitää testata vielä.
Närhenmunat ja sähköpumppu on tuulilasinpyyhkijän alla eli on siinä vähän hommaa niitä kaivella esiin.
Voisihan sitä kokeilla ihan virallisiakin puhdistusaineita. Jotain puhdistushommaa on tarkoitus kokeilla kyllä.
Tässä näyttäisi olevan vain etu ilmastointi ja yksi sähköinen pumppu.
Ton ilmastoinnin hyytymisen takia tuli vaihdettua ilmastoinnin säätöyksikkö jo ajat sitten (heitti jotain koodia) mutta voisiko vika piillä siinä "uudessa"... Se kun oli jostain liettuasta tai latviasta ja ensitöiksi siihen piti vaihtaa vanhasta näyttöpaneli kun se ainakin oli rikki siinä. Semmoisia ne ebay ja muutkin käytetyt osat tuppaa olemaan... Pitänee kokeilla jos löytyisi jostain varmasti ehjä paneli millä voi testata.
Tosiaan näyttää kuvien perusteella että kylmästöiniti ja lämmityskenno olevan erikseen vaihdettavia.
Kun auto mulle tuli autoon vaihdettiin 50/50 seos ihan virallista jäähynestettä ja tislattua vettä että ei pitäisi olla sen puolesta tukossa paikat.
Ei tämä erityisen kuuma ole ikinä ollut kun alkaa olla 30 pakkasta. Mutta nyt on tilanne ihan onneton.
Närhenmunat tosiaan putsailtiin kun epäilin että ne auki kokoajan ja siksi hyydyttää kylmästöinnin kun mylly lämpenee. Kun niitä munia ohjaili niin ne karat liikkui kyllä.
Sähköisen kiertovesipumpun osalta olen ollut siinä käsityksessä että rest sitä käyttää ja muutoin auton oma apulaitevesipumppu pumppailee nesteitä. Moottorin lämmöt nousee 5-8 kilometrissä sinne 80-85 kieppeille ja jää siihen joten luulisi tavallisenkiertovesipumpun pelaavan suht normaalisti. Muistaakseni sähköinenpumppu pyöri kun sille annettiin virtaa. Ei jäänyt muistikuvaa ainakaan että se olisi ollut rikki. Kai sitä pitää testata vielä.
Närhenmunat ja sähköpumppu on tuulilasinpyyhkijän alla eli on siinä vähän hommaa niitä kaivella esiin.
Voisihan sitä kokeilla ihan virallisiakin puhdistusaineita. Jotain puhdistushommaa on tarkoitus kokeilla kyllä.
Tässä näyttäisi olevan vain etu ilmastointi ja yksi sähköinen pumppu.
Ton ilmastoinnin hyytymisen takia tuli vaihdettua ilmastoinnin säätöyksikkö jo ajat sitten (heitti jotain koodia) mutta voisiko vika piillä siinä "uudessa"... Se kun oli jostain liettuasta tai latviasta ja ensitöiksi siihen piti vaihtaa vanhasta näyttöpaneli kun se ainakin oli rikki siinä. Semmoisia ne ebay ja muutkin käytetyt osat tuppaa olemaan... Pitänee kokeilla jos löytyisi jostain varmasti ehjä paneli millä voi testata.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Ei tule lämmintä
Kyllä se pumppu käynnistyy heti kun lämmityslaitteen "kääntää" pois 0:lta. Pumpun vaikutus on helppo kokeilla kun pitää koneessa vähän reilummin kierroksia niin lämmintä alkaa tulemaan hyttiin. Muistaakseni maantieajossa lämmintä riitti mutta kylätiellä kierrokset laski koneessa niin että tahtoi tulla vilu -20-pakkasilla kun pumppu oli mykkä.
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Re: Ei tule lämmintä
Ehkä kierroksilla ihan pikkuisen paremmin lämmintä tulisi. Keskellä takana tulee selvästi lämpimämpää kuin muualla autossa. Johtuisiko se mistä? Siellä ei muistaakseni ole omaa kennoa (käytetty vaihdevalintavipuyksikön muoviosan hajoamisen takia keskikonsoli irti aiemmin).
Pitänee etsiä pyörivä punppu jostain ja se toisessa kädessä purkaa vanha esille...
Pitänee etsiä pyörivä punppu jostain ja se toisessa kädessä purkaa vanha esille...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Ei tule lämmintä
Alkuperäinen pumppu näkyy olevan uutena arvokas ja käytetty on aina käytetty, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla se että antaa alkuperäisen pumpun olla paikallaan ja laittaa letkuun venttiilin lähelle (tai samahan se mihin kunhan oikea letku) tarvikepumpun johon alkuperäiset johdot.
Jos on tilaa (en muista yhtään tästä mallista) ja vielä niin että "viritys" jää piiloon.
Pitäisi vaan tietää letkun koko niin osaa hankkia oikean pumpun. Tuossa 19mm letkuun yksi esimerkki:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/ ... swQAvD_BwE
Jos on tilaa (en muista yhtään tästä mallista) ja vielä niin että "viritys" jää piiloon.
Pitäisi vaan tietää letkun koko niin osaa hankkia oikean pumpun. Tuossa 19mm letkuun yksi esimerkki:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/ ... swQAvD_BwE
wiimax.fi
Re: Ei tule lämmintä
Juu uus orkkis punppu on 170-180euroa ja venttiiliryhmä ja pumppu useita satasia.dealer kirjoitti: ↑18.12.2022 9:15 Alkuperäinen pumppu näkyy olevan uutena arvokas ja käytetty on aina käytetty, mutta yhtenä vaihtoehtona voisi olla se että antaa alkuperäisen pumpun olla paikallaan ja laittaa letkuun venttiilin lähelle (tai samahan se mihin kunhan oikea letku) tarvikepumpun johon alkuperäiset johdot.
Jos on tilaa (en muista yhtään tästä mallista) ja vielä niin että "viritys" jää piiloon.
Pitäisi vaan tietää letkun koko niin osaa hankkia oikean pumpun. Tuossa 19mm letkuun yksi esimerkki:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/ ... swQAvD_BwE
Vois toki katsoa mikä pumpussa vikana, tuohon hintaan voisi askarrella uudet hiilet kyllä jos sillä tulee kuntoon. Mutta monestihan siinä on kulunut niin hiilet kuin kollektorikin yhtä loppuun. Joskus on hiilikuilu ruosteessa ja hiili jumissa jos metallia hiilikuilussa, mutta jos nyt on toi pumppu samalla filosofialla tehty kuin lisäilmapumpun moottori (käämit palaa aina ja muualta pomminkestävä) eli jostain kohtaa erityisen heikoksi suunniteltu niin sit korjaus kyseenalaista.
Oiskohan Epsanjalainen/Ranskalainen punppu ollut pienemmällä käytöllä jos tilais sieltä päin maailmaa käytetyn Kiinalainen uusi aiheuttaa näppylöitä... periaatteellisesti.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Ei tule lämmintä
Mä oon noita pumppuja asennellu mieluisimpiin talviautoihin hyvin kokemuksin. Luminasta tuli oikeen lämmin.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Re: Ei tule lämmintä
Mä vaihdoin hiilet molempiin pumppuihin. Ei ollut aivan mahdoton homma. Ao. sivulla kuvia ja vinkkejä aiheeseen.
https://w220.wiki/Coolant_Circulation_Pump
https://w220.wiki/Coolant_Circulation_Pump
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Re: Ei tule lämmintä
Joo toi wiki on hieman kutistunut entisestä, mutta silti siellä kivasti 220 diy juttua. Katselinkin että ovat vaihtaneet hiilet.kimlahti kirjoitti: ↑19.12.2022 1:04 Mä vaihdoin hiilet molempiin pumppuihin. Ei ollut aivan mahdoton homma. Ao. sivulla kuvia ja vinkkejä aiheeseen.
https://w220.wiki/Coolant_Circulation_Pump
Pitää purkaa toi lämpimässä lomilla ja katsoa hiilet.
Mistä hiilet hommasit?
Pitää vissiin toi makitta suolistaa kun se on hiilivehe.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Ei tule lämmintä
Taisin hakea motonetista tms. vähiten väärät hiilet ja viilasin niistä sopivat.
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Re: Ei tule lämmintä
Joo pitää käydä jossain katselemassa hiiliä. Omat hiilivarastot kattoi 3 paria hiiliä ja kaikissa johto päässä. Kai nekin toimis mutta jos nyt löytys suunnilleen sopivat. Makitassa oli n 3mm paksut joten ei siitä apua, pitänee sit korjata sen liipaisin.
Hiilijalanjälki tehty ässässä liian pieneksi kun hiilet kuluu loppuun ennen kommutaattoria...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.