Tedin Brittien kootut sekoilut
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Tedin Brittien kootut sekoilut
Tätäpä on tässä toisinaan tuumiskeltu; laittaako jotakin sekavaa jauhantaa näistä Sumuisten Saarten vehkeistä aivan julkisesti nähtäville. Tiiättehän, jaettu vitutus se on kaksinkertanen, ihan reilu peli että muiltakin menee elämänhalu näitten kanssa.
Koko homma sai alkunsa kesällä 2014, kun tuli pakottava tarve saada brittipyörä. Alun perin oli tarkoitus hommata Norton Commando 750, mutta ennen kuin ehdin tehdä asialle sen kummempaa, tarjosi kaveri Pässiään varsin sopuisaan hintaan. Pienen pohdiskelun jälkeen päästiin elokuun puolessa välissä kauppoihin vuoden -71 BSA A65T:stä. Kyseessä on siis kaksipyttyinen 650 kuutionen 360 asteen sytytysvälillä, eli perinteinen "parallel twin" tunnusomaisine saundeineen. Pärrä on jostakin rapakon takaa uitetusta raadosta kasattu ja kilvitetty Suomeen tämän vuosikymmenen puolella. Mistään museovehkeestä ei ole kysymys, osia on lainattu vähän sieltä sun täältä ja väritys on hatusta vedetty mustan, Triumphin Racing Yellown ja punaisten pinstraippien sekoitus.
Seuraavana keväänä hulluus kulminoitui urheiluautokuumeeseen. Jo pyörän ostoa harkinnoidessa oli mielen päällä Triumph Spitfire ja yhtä tuli käytyä mulkoilemassakin (korinvaihto-Heraldia oikeastaan.) Peevelin hauska laite, mikroautomainen ajettavuus ja istumakorkeus, muotoilu kohtalainen. Spittiä lähdettiin sitten hakemaan. Parista livenä hämmästellystä 1500 yksilöstä valinta kohdistui siihen tuoreempaan Vermillion Red -väriseen Hollannin tuontiin, joka vaikutti hyvinkin ehjältä. No ehkä se lopunpitäjen oli vähän vähemmän ehjä ja rahtusen liikaa tuli maksettua, mutta joka tapauksessa 2015 toukokuun loppupuolella tehtiin kaupat ja vedin vehkeen trailerilla Järvenpäästä itään. Sen kesän ajelut jäi vähiin, aika meni sitkeää käyntivaivaa nurkkaan ahdistaessa. Siitä taidan naputella seuraavassa jaksossa.
_________________________
Laitetaan tähän nyt tuommoinen räpsäys, että saadaan "pics or didn't happen" -pykälä kuitattua. Sony tekee turkasen surkeaa jälkeä; Suomen laiskimman järjestelmäkameranomistajan on ilmeisesti kohta kaivettava Nikoni esille. Tässä tuhrussa näkyy parivaljakko omimmillaan, huoltoluukut pystyssä siis.
Tuon Spitfiren kanssa oli alku tosissaan vähän vähemmän sujuva. Kesäkuu 2015 tuli ajeltua omilla nurkilla ja säädeltyä vähän sitä sun tätä. Muun muassa myyjän kehumasta virranjakajasta löytyi pientä sanomista. Oli kuulemma käyttänyt tutulla rasvanäpillä autoa huollettavana, säädettävänä, tai jotain ja heebo oli muka maininnut, että alkuperäinen jakaja on vielä täysin välyksetön. No mullahan ensimmäinen ihmetyksen aihe oli kun ei pata kierrä yli 4500. Käy ihan suhteellisen OK, mutta neljän ja puolen tonnin tienoilla juoksee seinään. Ensimmäisenä tietysti strobo käteen ja toteamaan tolkuttoman myöhäsellä oleva sytty ja aikaistamisyrityksen ohessa tyystin irrallaan oleva jakaja. Kiristyspanta oli taipunut niin, ettei se enää saanut jakajan rungosta otetta. Jossain kohtaa vähän myöhemmin jakaja vaihtui sitten Taiwanilaiseen reproon, kun yhytin Pimeyden ruhtinaan akselilta useamman kympin välyksen, tämähän oli se ihan timmi yksilö.
Ensimmäinen tapahtuma, mihin tällä mukaan tungettiin, oli Oldtimer Run Mikkelissä. Ei mennyt ihan putkeen. Jossain Suomenniemen kohdilla alkoi meno olla tahmeaa, pienelläkin kuormalla nykii vaan eikä millään haluais mennä maantienopeuksia. Ei oikein tunnu sytkäkatkoilta, tuumasin että bensanpuutetta sen täytyy olla, mutta selvää vikaa ei löydy. Ainetta on tankissa ja kohokammioissa, bensapumppukin tuli vaihdettua, kun sattui kontissa olemaan käyttämätön. Tätä nyppelehtimistä sitten metsästettiin koko perkeleen loppukesä. Kaikki sytkävehkeet tuli vaihdettua ja ruokintapuolelle kokeilin jos vaikka mitä, muun muassa SU HS4 kaasareihin uudet suuttimet ja neulat. Kurki-Suonion (Kaasutinexpertti) kanssa höpisin puhelimessa monet kerrat ja sieltä sitten viimeisenä ideana tuli, että mitähän jos sen veis ihan penkkiin ajettavaks. Siitä paikasta varasin ajan Silventoisen Esalle (Esatech) Vääksyyn ja päivän koitettua totesi pääjehu yhden vedon jälkeen, ettei noin laihoja lukemia kärsiä enempää kattella, neulat esiin. Seuraava kysymys kuului "mitkä nää on?" No enhän minä juuttuvakurkkuisiin perehtymättömänä tajunnut tämän laitoksen vakioneulojen olevan epätavallisen paksut. Spitfire 1500 on lähinnä ameriikan jenkkilään myyty malli ja 70-luvun lopulla alkoi viranomaisilla olla jo päästöt mielessä. Trumppa oli siis laitettu lihavilla neuloilla käymään poskettoman laihalla ja kun alkuperäiset suuttimet olivat vielä lämmetessä seosta laihentavaa waxstat -mallia oli soppa valmis; ei mitään toivoa saada toimimaan nykybensalla. Esa viilasi neuloista puolet pois ja härveliin ilmestyi kerrasta 25 hevosta lisää tehoa.
Koko homma sai alkunsa kesällä 2014, kun tuli pakottava tarve saada brittipyörä. Alun perin oli tarkoitus hommata Norton Commando 750, mutta ennen kuin ehdin tehdä asialle sen kummempaa, tarjosi kaveri Pässiään varsin sopuisaan hintaan. Pienen pohdiskelun jälkeen päästiin elokuun puolessa välissä kauppoihin vuoden -71 BSA A65T:stä. Kyseessä on siis kaksipyttyinen 650 kuutionen 360 asteen sytytysvälillä, eli perinteinen "parallel twin" tunnusomaisine saundeineen. Pärrä on jostakin rapakon takaa uitetusta raadosta kasattu ja kilvitetty Suomeen tämän vuosikymmenen puolella. Mistään museovehkeestä ei ole kysymys, osia on lainattu vähän sieltä sun täältä ja väritys on hatusta vedetty mustan, Triumphin Racing Yellown ja punaisten pinstraippien sekoitus.
Seuraavana keväänä hulluus kulminoitui urheiluautokuumeeseen. Jo pyörän ostoa harkinnoidessa oli mielen päällä Triumph Spitfire ja yhtä tuli käytyä mulkoilemassakin (korinvaihto-Heraldia oikeastaan.) Peevelin hauska laite, mikroautomainen ajettavuus ja istumakorkeus, muotoilu kohtalainen. Spittiä lähdettiin sitten hakemaan. Parista livenä hämmästellystä 1500 yksilöstä valinta kohdistui siihen tuoreempaan Vermillion Red -väriseen Hollannin tuontiin, joka vaikutti hyvinkin ehjältä. No ehkä se lopunpitäjen oli vähän vähemmän ehjä ja rahtusen liikaa tuli maksettua, mutta joka tapauksessa 2015 toukokuun loppupuolella tehtiin kaupat ja vedin vehkeen trailerilla Järvenpäästä itään. Sen kesän ajelut jäi vähiin, aika meni sitkeää käyntivaivaa nurkkaan ahdistaessa. Siitä taidan naputella seuraavassa jaksossa.
_________________________
Laitetaan tähän nyt tuommoinen räpsäys, että saadaan "pics or didn't happen" -pykälä kuitattua. Sony tekee turkasen surkeaa jälkeä; Suomen laiskimman järjestelmäkameranomistajan on ilmeisesti kohta kaivettava Nikoni esille. Tässä tuhrussa näkyy parivaljakko omimmillaan, huoltoluukut pystyssä siis.
Tuon Spitfiren kanssa oli alku tosissaan vähän vähemmän sujuva. Kesäkuu 2015 tuli ajeltua omilla nurkilla ja säädeltyä vähän sitä sun tätä. Muun muassa myyjän kehumasta virranjakajasta löytyi pientä sanomista. Oli kuulemma käyttänyt tutulla rasvanäpillä autoa huollettavana, säädettävänä, tai jotain ja heebo oli muka maininnut, että alkuperäinen jakaja on vielä täysin välyksetön. No mullahan ensimmäinen ihmetyksen aihe oli kun ei pata kierrä yli 4500. Käy ihan suhteellisen OK, mutta neljän ja puolen tonnin tienoilla juoksee seinään. Ensimmäisenä tietysti strobo käteen ja toteamaan tolkuttoman myöhäsellä oleva sytty ja aikaistamisyrityksen ohessa tyystin irrallaan oleva jakaja. Kiristyspanta oli taipunut niin, ettei se enää saanut jakajan rungosta otetta. Jossain kohtaa vähän myöhemmin jakaja vaihtui sitten Taiwanilaiseen reproon, kun yhytin Pimeyden ruhtinaan akselilta useamman kympin välyksen, tämähän oli se ihan timmi yksilö.
Ensimmäinen tapahtuma, mihin tällä mukaan tungettiin, oli Oldtimer Run Mikkelissä. Ei mennyt ihan putkeen. Jossain Suomenniemen kohdilla alkoi meno olla tahmeaa, pienelläkin kuormalla nykii vaan eikä millään haluais mennä maantienopeuksia. Ei oikein tunnu sytkäkatkoilta, tuumasin että bensanpuutetta sen täytyy olla, mutta selvää vikaa ei löydy. Ainetta on tankissa ja kohokammioissa, bensapumppukin tuli vaihdettua, kun sattui kontissa olemaan käyttämätön. Tätä nyppelehtimistä sitten metsästettiin koko perkeleen loppukesä. Kaikki sytkävehkeet tuli vaihdettua ja ruokintapuolelle kokeilin jos vaikka mitä, muun muassa SU HS4 kaasareihin uudet suuttimet ja neulat. Kurki-Suonion (Kaasutinexpertti) kanssa höpisin puhelimessa monet kerrat ja sieltä sitten viimeisenä ideana tuli, että mitähän jos sen veis ihan penkkiin ajettavaks. Siitä paikasta varasin ajan Silventoisen Esalle (Esatech) Vääksyyn ja päivän koitettua totesi pääjehu yhden vedon jälkeen, ettei noin laihoja lukemia kärsiä enempää kattella, neulat esiin. Seuraava kysymys kuului "mitkä nää on?" No enhän minä juuttuvakurkkuisiin perehtymättömänä tajunnut tämän laitoksen vakioneulojen olevan epätavallisen paksut. Spitfire 1500 on lähinnä ameriikan jenkkilään myyty malli ja 70-luvun lopulla alkoi viranomaisilla olla jo päästöt mielessä. Trumppa oli siis laitettu lihavilla neuloilla käymään poskettoman laihalla ja kun alkuperäiset suuttimet olivat vielä lämmetessä seosta laihentavaa waxstat -mallia oli soppa valmis; ei mitään toivoa saada toimimaan nykybensalla. Esa viilasi neuloista puolet pois ja härveliin ilmestyi kerrasta 25 hevosta lisää tehoa.
Viimeksi muokannut Teddy, 06.8.2019 0:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Päivän epistola; nokan tutkailua, yläkerran rasvauksen hämmästelyä ja startin jumittavan Bendixin herkistelyä.
Tällä lohkolla on tapana syödä kolmospytyn imusen nostaja ruvelle ja pyöristää nokka siinä samalla. En yhtään tiiä mistä johtuu. Pari vuotta takaperin otin ulos vakionokan, jossa oli nimenomaan kolmosen imunokka jo vähintään kertaalleen hiottu ja nostaja aivan valmis. Sisään meni vakionokasta vähän pirteämmälle profiilille hiottu nenä ja uudet nostajat. Yhden kesän ajelujen jälkeen oli tikitys taas perkeleellinen ja kolmosen imun nostajahan siellä oli ruvella, mutta nyt oli sitten muissakin sanomista, kaikki ei olleet pyörineet kunnolla. Nokka oli kuitenkin vielä ihan siistissä kunnossa. Viime keväänä meni sitten nippuun uusilla "vahvistetuilla" nostajilla. Nyt toissapäivänä käytin tätä katiskaa ilman venttiilikoppaa ja ykkösen nostajat ei näköjään pyöri ollenkaan. Vähän alkaa epäilyttää, että oliskohan tuo hiotun nokan perusympyrä nyt liian pieni, vai mitä hittoa.
Öljyäkin kyllä tulee yläkertaan hiton laiskasti. Startilla nousee paineet 4 bar paikkeille, mutta inhimillisen sietokyvyn rajoissa ei kärsi startata niin pitkään, että kanteen nousisi mitään. Käydessä vähän jotain tursuaa keinuvipujen välistä. Näihin on kyllä ihan äftermarketpalikkana saatavilla rocker oil feed kittiä, siis ihan vaan letku pääkanavasta suoraan kanteen. Sitäkin vois vaikka tuumailla, muttamutta... harkinnoidaan. Koitan nyt tässä vaan päättää otanko kannen auki ja silmittelen taas nostajia, vai annanko olla. Grafiittiöljyt on kanssa käyneet mielessä. Nokassa oli kyllä tämän päivän mittausten mukaan nostot tallella.
Päivittelen tuohon ensimmäiseen viestiin lätinää historiasta sitä mukaa kun jaksan ja viitsin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Periaatteessa kai mahdollista, mutta ei ainakaan viime avauksessa ollut väljän tuntua. Näissä loppupään Triumph-nelosissa ei ole kyhmykepille laakereita ollenkaan, nokka pyörii lohkossa ihan "raakana." Luulis vaan, että jos paineet nousee ihan terveesti, niin täytyis kanteenkin jotain tulla. Otin tuossa äsken jakajan jalkoineen irti ja pyöritin pumppua poralla; ei vieläkään mitään. Kuristettu se varmasti on jostain kohtaa, mutta ettei nyt vaan olis vähän tukkoakin jossain. No päästelin nyt oheishimmeleitä kiukaasta irti ja laskin vedet paljuun, jessus muuten mitä ruostelientä tuolta tulee kerta toisensa jälkeen, huomenna jos nostais kannen pöydälle.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Joo, no hattu lähti taas päästä ja yks nostaja jälleen lievästi ruvella. Jenkeistä pitäis saada kunnollisia, mutta Wishbone Classicsilta ehtis pakaasi vasta toukokuun puolella tänne asti. APT:ltä kyseltävä vielä, tai sitten yritettävä löytää NOSsi nostajat jostain.
Mutta tähän väliin jäniskevennys: https://youtu.be/bzEBd9BNYL0
Mutta tähän väliin jäniskevennys: https://youtu.be/bzEBd9BNYL0
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
No löytyihän niitä kunnollisia (tiettävästi) uustuotantonostajia lätäkön tältäkin puolen. Saarelta, Chris Witorilta tulevat kotimaisen kauppiaan kautta. Tai ainakin toivottavasti tulevat, ens viikolla tarttee varmaan kysellä perään, jos ei ala mitään kuulua.
Tänään tuli tovi Pässiä näpelöityä pitkästä aikaa. Enskakoppaan tuoreet öljyt, kytkimen työntötangon välystä ja ketjun kireyttä säätelin. Vielä koneeseen ja lootaan uutta rasvaa ynnä verski patteri, sitten ollaan varmaan valmiina kesän rientoihin. Vuosittainen kytkinvaijerin öljyämisrituaali täytyy varmaan suorittaa myös. Melkein tekis mieli vaihtaa eturatas yhtä piikkiä pienempään, kun nyt on kiinni 21 hampainen, eli isoin mikä tuonne mahtuu. Vähän on pitkän puoleinen kaupunkipyörittelyyn ja jotenkin tuntuu, että pyörä ei oikein tykkää tästä setupista. Mutta kurvaillaan nyt vähän ensin ja maistellaan.
Tänään tuli tovi Pässiä näpelöityä pitkästä aikaa. Enskakoppaan tuoreet öljyt, kytkimen työntötangon välystä ja ketjun kireyttä säätelin. Vielä koneeseen ja lootaan uutta rasvaa ynnä verski patteri, sitten ollaan varmaan valmiina kesän rientoihin. Vuosittainen kytkinvaijerin öljyämisrituaali täytyy varmaan suorittaa myös. Melkein tekis mieli vaihtaa eturatas yhtä piikkiä pienempään, kun nyt on kiinni 21 hampainen, eli isoin mikä tuonne mahtuu. Vähän on pitkän puoleinen kaupunkipyörittelyyn ja jotenkin tuntuu, että pyörä ei oikein tykkää tästä setupista. Mutta kurvaillaan nyt vähän ensin ja maistellaan.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Huonot on Ruuneperin lahjat allekironneella, aina jää tarinoimatta.
No joka tapauksessa Witorin nostajat (edellisen postin ylempi kuva) olivatten niin rankalla kädellä kevennetyt, etten niitä uskaltanut koneeseen laittaa. Tilailin sitten APT:ltä Californiasta seuraavan setin ja eikö mitä, yksi oli kolmesta kohtaa halki (alempi kuva). No ei hätää mitään, David Antonilla asiakaspalvelu pelaa, saman tien lähti korvaava palikka tulemaan rapakon yli. Paha vaan, että Davella muisti petti ja paiskasi sitten pakettiin BMC:n A -sarjalaiseen käyvän kupin. Third time lucky, kolmannella yrityksellä käteen jäi ehjä nostaja, joka vieläpä sopii moottoriin.
Vähänlaisesti on ajeltu, joku 50-60 kilsaa ehkä. Hienosti toimii sinänsä, mutta pientä säätöä vielä vaatii. Tälle moottorille tyypillisesti kanteen ei oikein nouse riittävästi öljyä nokan takimmaisen laakerin kautta ja etummainen keinuvipu käy sitä myöten melko kuivana. Nyt on väkästetty ulkopuolinen syöttö lohkosta kanteen, mutta määrää pitää vielä haarukoida kohdilleen. Parin millin reiästä on nyt puskettu tavaraa läpi ja paineet oli edelleen ihan buenot, mutta silti meni jo turhan paljon rasvaa yläkertaan. nyt sitten käänsin 10-24 kierteen (3/16" UNC) yhden liittimen sisään ja sinne sitten kuristimeksi 3/16" BSW ruuvi, josta porattu reikä lävitse; 0,8 mm nyt alkuun, suurennetaan sitten tarpeen mukaan. Niin minkäkö takia Whitworth kierteinen ruuvi? No muuta en löytänyt messinkisenä, koita ite porata alle millin reikä teräksiseen ruuviin.
Niin olihan mulla asiaakin. Tässä katiskassa oleva tuplaputki menee nyt hyllylle ainakin toistaiseksi. Viime kesänä oli jo vähän taipumusta imeä pakokaasua sisään ja nyt näköjään pölläyttelee sinistä kun antaa kenkää. Käry on melko kitkerä ja putkien ulostulot vielä sillä lailla tuossa keskellä yläviistoon, että sininen pilvi tulee oikein hienosti näkyviin ja imeytyy tehokkaasti sisään. Nyt sitten vedetään putki yhdellä ulostulolla hantin puolen takanurkasta noin 45 asteen kulmassa pihalle ja alaviistoon. Tuo tuplahormi haaroittuu siis taka-akselin etupuolella ja menee siitä sitten kahteen Pilipaliteeman 1,75" läpihuutavaan vaimentimeen. Nyt meinasin laittaa yhden 2" Simonsin ovaalin, mutta vähän kahden vaiheilla tässä keikutaan; laittaisko lyhyemmän vai pitemmän pöntön, eli 320 mm vai 420 mm versio. Onks kellään mitään empiiristä havaintoa noitten vaimennustehojen eroista?
No joka tapauksessa Witorin nostajat (edellisen postin ylempi kuva) olivatten niin rankalla kädellä kevennetyt, etten niitä uskaltanut koneeseen laittaa. Tilailin sitten APT:ltä Californiasta seuraavan setin ja eikö mitä, yksi oli kolmesta kohtaa halki (alempi kuva). No ei hätää mitään, David Antonilla asiakaspalvelu pelaa, saman tien lähti korvaava palikka tulemaan rapakon yli. Paha vaan, että Davella muisti petti ja paiskasi sitten pakettiin BMC:n A -sarjalaiseen käyvän kupin. Third time lucky, kolmannella yrityksellä käteen jäi ehjä nostaja, joka vieläpä sopii moottoriin.
Vähänlaisesti on ajeltu, joku 50-60 kilsaa ehkä. Hienosti toimii sinänsä, mutta pientä säätöä vielä vaatii. Tälle moottorille tyypillisesti kanteen ei oikein nouse riittävästi öljyä nokan takimmaisen laakerin kautta ja etummainen keinuvipu käy sitä myöten melko kuivana. Nyt on väkästetty ulkopuolinen syöttö lohkosta kanteen, mutta määrää pitää vielä haarukoida kohdilleen. Parin millin reiästä on nyt puskettu tavaraa läpi ja paineet oli edelleen ihan buenot, mutta silti meni jo turhan paljon rasvaa yläkertaan. nyt sitten käänsin 10-24 kierteen (3/16" UNC) yhden liittimen sisään ja sinne sitten kuristimeksi 3/16" BSW ruuvi, josta porattu reikä lävitse; 0,8 mm nyt alkuun, suurennetaan sitten tarpeen mukaan. Niin minkäkö takia Whitworth kierteinen ruuvi? No muuta en löytänyt messinkisenä, koita ite porata alle millin reikä teräksiseen ruuviin.
Niin olihan mulla asiaakin. Tässä katiskassa oleva tuplaputki menee nyt hyllylle ainakin toistaiseksi. Viime kesänä oli jo vähän taipumusta imeä pakokaasua sisään ja nyt näköjään pölläyttelee sinistä kun antaa kenkää. Käry on melko kitkerä ja putkien ulostulot vielä sillä lailla tuossa keskellä yläviistoon, että sininen pilvi tulee oikein hienosti näkyviin ja imeytyy tehokkaasti sisään. Nyt sitten vedetään putki yhdellä ulostulolla hantin puolen takanurkasta noin 45 asteen kulmassa pihalle ja alaviistoon. Tuo tuplahormi haaroittuu siis taka-akselin etupuolella ja menee siitä sitten kahteen Pilipaliteeman 1,75" läpihuutavaan vaimentimeen. Nyt meinasin laittaa yhden 2" Simonsin ovaalin, mutta vähän kahden vaiheilla tässä keikutaan; laittaisko lyhyemmän vai pitemmän pöntön, eli 320 mm vai 420 mm versio. Onks kellään mitään empiiristä havaintoa noitten vaimennustehojen eroista?
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Näille vehkeille on tapahtunut suunnilleen yhtä paljon kuin on tullut tarinoituakin. Spitillä tuli Suur-Saimaan ympäriajo tietysti taas käytyä ja sen päälle muutaman kerran kaupungilla iltakahvilla. Pässillä kävin kerran skartsalla koko kesässä ja muuten vaan käyttelin muutamaan otteeseen. Akku siitä on varmaan taas död, kun on niin romuun hautautunut, ettei saa laturia kiinni, eikä jaksa raivata. Yhtä piikkiä pienemmän eturattaan taidan laittaa tilaten ennen Brexittiä.
Edelliseen viestiin itse itselleni vastaten; Spitin kannen öljysyötön kuristimesta tais tulla kerralla sopiva, pakarin loppupätkän tein uusiksi Pilteman 2" pöntöllä ja ihan OK tuli, mitä nyt juur pahimmoilleen yheksänkympin vauhdeissa kumisee. Öljysavuista ainakin enin osa tuli viime keväänä ihan vaan liiasta öljystä.
SSYA 2019 ilmoittautuminen on laitettu vetämään ja sitä (kesä-heinäkuun vaihdetta) ennen täytyy vähän käpälöidä. Vesipumppu vuotaa seulana, takaiskarit on loppu ja lootasta kuuluu vähän ylimääräistä ääntelyä. Tänään sitten viimmeseltänsä nyppäsin kiukaan ja salkun yhtenä klimppinä ammeesta irti.
Edelliseen viestiin itse itselleni vastaten; Spitin kannen öljysyötön kuristimesta tais tulla kerralla sopiva, pakarin loppupätkän tein uusiksi Pilteman 2" pöntöllä ja ihan OK tuli, mitä nyt juur pahimmoilleen yheksänkympin vauhdeissa kumisee. Öljysavuista ainakin enin osa tuli viime keväänä ihan vaan liiasta öljystä.
SSYA 2019 ilmoittautuminen on laitettu vetämään ja sitä (kesä-heinäkuun vaihdetta) ennen täytyy vähän käpälöidä. Vesipumppu vuotaa seulana, takaiskarit on loppu ja lootasta kuuluu vähän ylimääräistä ääntelyä. Tänään sitten viimmeseltänsä nyppäsin kiukaan ja salkun yhtenä klimppinä ammeesta irti.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Pässin takanavasta laakeripesä sökö. Aloin eturatasta vaihtamaan ja siinä sivussa bongasin takapyörän laakerissa muka välyksen. Tuumasin ennen ketjun paikoilleen laittoa rykästä pikapuoliin uudet laakerit sisään, kun sattui hyllyssä varuilta olemaan. No ei laakereissa mitään vikaa ole, toinen vaan pyörii pesässään. Jos ei tuota holkittaa voi, se on sitten liiman kanssa kasattava, tai hommattava korvaava napa.
Spit vartoilee vielä yhtä osaa laatikkoon Amerikan maalta. Pakin välipyörähän siellä meteliä piti.
Spit vartoilee vielä yhtä osaa laatikkoon Amerikan maalta. Pakin välipyörähän siellä meteliä piti.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Mopoaikaan kiepautettiin kaljatölkistä rengas laakerin ympärille ja naputellen paikolleen, kesti monkeyllä ainakin vuosia muttei ehkä motskarikäytössä
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Mukavata postia kolahti tänä aamuna laatikkoon, kerrankin sen merkkistä osaa brittipiiraaseen ettei tarvitse miettiä uskaltaako käyttää. British Leyland
Ja ettei nyt aivan riemastumaan pääse, niin olipahan sitten toinenkin kirje samassa postilaatikollisessa. Eipä huolineet Suur-Saimaan ympäriajoon ollenkaan. No pitäähän niitä Taunuksia ja Hitlerin kostoja olla riittävästi. Kattoo nyt sitten viitsiikö katsastaa tänä vuonna ollenkaan. Classic motoshowssa tällä vois tietysti taas pistäytyä, mutta ei oikein viitsis raihnaista vanhusta pilan päiten pitemmällä reissulla rassata.
Ja ettei nyt aivan riemastumaan pääse, niin olipahan sitten toinenkin kirje samassa postilaatikollisessa. Eipä huolineet Suur-Saimaan ympäriajoon ollenkaan. No pitäähän niitä Taunuksia ja Hitlerin kostoja olla riittävästi. Kattoo nyt sitten viitsiikö katsastaa tänä vuonna ollenkaan. Classic motoshowssa tällä vois tietysti taas pistäytyä, mutta ei oikein viitsis raihnaista vanhusta pilan päiten pitemmällä reissulla rassata.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Jaa, Pässin takanavan sitten lopulta paketoin seittemän satkun rakotulkkinauhan kanssa, kun oli onnistunut kulumaan niin, että oli vielä parin satasen sisään pyöreä. Aiheesta Britbike-foorumilla suuta piestessä kävi ilmi ettei tämä väljistyminen vallan harvinaista ole vanhemmissa kartionavoissa ja pahaksi päästessään johtaa laakeripesän murtumiseen. Täytyy nyt ebaytä kytistellä ja tilaisuuden tullen investoida Tridentin napaan, joka on päälle päin samanlainen, mutta tuosta pesän kohdalta vahvistettu. Joitakin satoja metrejä on nyt tosin tuon purkkavirityksenkin kanssa ajettu, eikä vielä ainakaan ole uudelleen väljistynyt. Kone se vaan pelaa edelleen hienosti, vuoden seisokin jälkeen ensimmäisestä potkusta tulille. Aito luotettava britti. Olipa muuten päässyt unohtumaan miten mahtava mekkala tämän mankelin putkista purkautuu.
Spitfire tuli sitten kuitenkin juhannuksen alla käytettyä katsastusmiehen ihasteltavana ja kehuttavana. Juhannusaattona ja toissailtana on ajeltu jotain 100-200 ilometriä. Vaihdelaatikosta tuli hiljainen ja nätisti toimiva eikä tuo muutenkaan hullummin pelitä, nätisti kulkee. No mitä nyt Pimeyden Ruhtinas ilmoitti itsestään näin iltojen pimetessä ja hukkasi parkit sekä mittarien valot. No, uhrasin kanan ja kävelin kolmasti auton ympäri myötäpäivään lausuen: "Oh mighty Prince of Darkness, protect thy unworthy servant", mikä tuntui, kuten tavallista, jälleen auttavan asiaa... Toisaalta keskimmäisen sulakkeen (aivan, Spitissä on kokonaista kolme sulaketta) kontaktin parantamisella saattoi myös olla osuutensa valaistuksen löytymiseen. On muuten edelleen aito Lucas -sulake. Vajaan viikon päästä Britit Kohtaavat Mustialan kartanossa Tammelassa. Saas nähdä jaksaako vääntäytyä paikalle. Tuntuu kyllä, että syytä olisi, miljöö on Mustialassa upea, se tuli todettua muutama viikko takaperin Bella Italiassa.
Spitfire tuli sitten kuitenkin juhannuksen alla käytettyä katsastusmiehen ihasteltavana ja kehuttavana. Juhannusaattona ja toissailtana on ajeltu jotain 100-200 ilometriä. Vaihdelaatikosta tuli hiljainen ja nätisti toimiva eikä tuo muutenkaan hullummin pelitä, nätisti kulkee. No mitä nyt Pimeyden Ruhtinas ilmoitti itsestään näin iltojen pimetessä ja hukkasi parkit sekä mittarien valot. No, uhrasin kanan ja kävelin kolmasti auton ympäri myötäpäivään lausuen: "Oh mighty Prince of Darkness, protect thy unworthy servant", mikä tuntui, kuten tavallista, jälleen auttavan asiaa... Toisaalta keskimmäisen sulakkeen (aivan, Spitissä on kokonaista kolme sulaketta) kontaktin parantamisella saattoi myös olla osuutensa valaistuksen löytymiseen. On muuten edelleen aito Lucas -sulake. Vajaan viikon päästä Britit Kohtaavat Mustialan kartanossa Tammelassa. Saas nähdä jaksaako vääntäytyä paikalle. Tuntuu kyllä, että syytä olisi, miljöö on Mustialassa upea, se tuli todettua muutama viikko takaperin Bella Italiassa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re:
Enpä näy jaksaneen, saati viitsineen. Muutenkin näitä vehkeitä on tullut päiviteltyä lähinnä suullisesti, menipä hetkisen aikaa mokoman topikin löytämiseen. Nyt olis kuitenkin Pässin osalta tilanne se, että laitos on ollut käynnissä viimeksi kesällä 2021, koskapa jaköpäänpuolen pakonokalta puuttuu nostoa eikä välys pysy kurissa. Eli nokan ja nostajien vaihto edessä ja sehän näissä peleissä purattaa aika lailla koko paskan atomeiksi. Ja tietenkin niitä nostajia löytyy mistään hiton huonosti. Vaihtoehtona miettinyt jotain sähköstartillista pyörää ja Beesan siirtämistä sisustuselementiksi, kun tuo käynnistys on aina polven kannalta vähän semmosta venäläistä rulettia. Toisaalta olkapääkin on sen tuntuinen, että vois olla viisaampaa unohtaa pyöräily vallan kokonaan.
Spitfiren vaihdelaatikosta saattaa olla pääakselilta kolmosen rattaan edessä oleva seekerirengas poikki, oirehtii siihen malliin. Elikkä kones ja loota tarttis taas nostella lattialle ja tutkailla, samalla käyttää koneesta ainakin öljypohja pois, ehkä kansi myös ja tsekata siitäkin venttiilinnostajien kunto. Viime keväänä laitoin uudet venttiilinjouset ja öljyksi meni 15-W40 Delvac. Oliko sitten hyvä idea kun tuntui tikitys voimistuvan kesän mittaan.
Koitetaan nyt lätistä tänne jotain sontaa, jos näille vehkeille saa jotain aikaiseksi. Kuvien lisääminen pitää näköjään opetella uudestaan.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Nuo vanhat myllyt kaipaa öljyn sekaan sinkkiä. Pikkuhiljaa lisääntyvä naputus viittaa vähän siihen että siellä on nokassa vikaa jos ja kun tuota sinkkiä ei laahain nokalla ole ollut tarpeeksi.
Desoton koneessa käytän moottoriöljyn seassa redlinen sisäänajo lisäainetta joka sisältää reippaasti zddp:tä eli käytännössä sinkkiä.
Desoton koneessa käytän moottoriöljyn seassa redlinen sisäänajo lisäainetta joka sisältää reippaasti zddp:tä eli käytännössä sinkkiä.
Viimeksi muokannut Mika.T, 02.12.2022 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Niin, hankala kysymys, kun minkään täysin aukottoman tiedon löytäminen on tiukassa. Lähinnä jotain voi päätellä siitä, että mitä kovempaan käyttöön öljy on tarkoitettu, sitä tukevampi tuppaa olemaan lisäainepaketti sinkki-fosfori -osastolla, vaikka väittävät korvaavien lisäaineiden olevan yhtä hyviä tai jopa parempia. Omatoimisesti lisäaineiden kanssa lotraaminen on sitten taas omanlaistansa arpapeliä, kun ei voi oikein koskaan tietää miten se tökötti pelaa yhteen öljyn lisäaineistuksen kanssa, eikä se ZDDP ole mitenkään "the bigger the gob, the better the job" -tyyppinen homma. Näissä koneissa on kyllä pyöritetty minun aikanani hyvinkin vahvasti kulumisenestolisäaineistettuja öljyjä, vaikka ei näillä jousipaineilla ja avautumisnopeuksilla pitäis olla tarvetta millekään erikoisille olioille.
Nuo venttiilinjouset on jääneet aiemmin vähän heikolle huomiolle, kun koneen kasatessani annoin kansihemmon hoitaa kansihommat alusta loppuun samalla kun leikkasi seetit ja muotoili palotiloja. Oletin että olisi vähän tunnustellut jousien jäykkyyksiä, mutta ei tietysti pitäis luottaa alkoholisteihin. Nyt sitten totesin, että juurikin siinä venttiilissä, josta tässä on nostaja aina pahiten ruvelle mennyt, oli seetipaine jotain reilun neljän kilon luokkaa, eli ei oikein mitään ja jos jousi ei pysty kontrolloimaan nostajan liikettä kunnolla, voi siitäkin sitten vaurioita tulla. Että todennäköisesti siellä on jotain mätää ollut jo Tanskanmaalla ennestään ja nyt sitten topakammilla jousilla lähti ehkä tilanne nopeammin eskaloitumaan. Eipä se yläkerta niillä vanhoillakaan jousilla ihan hiljainen enää ollut. Mutta niin, kukapa näistä niin tarkkaan tietää, täytyy kattella mikä on tilanne, jos hatun ylös nostaa. Nokassa oli kyllä keväällä vielä nostot tallella, eikä isommin metallia ollunna öljyssä, kun ne kesken kesän paljussa käytin.
Nuo venttiilinjouset on jääneet aiemmin vähän heikolle huomiolle, kun koneen kasatessani annoin kansihemmon hoitaa kansihommat alusta loppuun samalla kun leikkasi seetit ja muotoili palotiloja. Oletin että olisi vähän tunnustellut jousien jäykkyyksiä, mutta ei tietysti pitäis luottaa alkoholisteihin. Nyt sitten totesin, että juurikin siinä venttiilissä, josta tässä on nostaja aina pahiten ruvelle mennyt, oli seetipaine jotain reilun neljän kilon luokkaa, eli ei oikein mitään ja jos jousi ei pysty kontrolloimaan nostajan liikettä kunnolla, voi siitäkin sitten vaurioita tulla. Että todennäköisesti siellä on jotain mätää ollut jo Tanskanmaalla ennestään ja nyt sitten topakammilla jousilla lähti ehkä tilanne nopeammin eskaloitumaan. Eipä se yläkerta niillä vanhoillakaan jousilla ihan hiljainen enää ollut. Mutta niin, kukapa näistä niin tarkkaan tietää, täytyy kattella mikä on tilanne, jos hatun ylös nostaa. Nokassa oli kyllä keväällä vielä nostot tallella, eikä isommin metallia ollunna öljyssä, kun ne kesken kesän paljussa käytin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Mukavaa tarinointia.
Mutta aiheuttaa kyllä hieman hykimisreaktiota noita sinänsä mainioita sumuisen saaren päristimiä kohtaan.
Kun on kädet rasvassa kolme vuosikymmentä hankkinut leivän pöytään autoja ropaamalla, niin ei kyllä vähässä kummassa jaksaisi
pajottaa harrastevempeleitä joutoajallaan.
Mutta aiheuttaa kyllä hieman hykimisreaktiota noita sinänsä mainioita sumuisen saaren päristimiä kohtaan.
Kun on kädet rasvassa kolme vuosikymmentä hankkinut leivän pöytään autoja ropaamalla, niin ei kyllä vähässä kummassa jaksaisi
pajottaa harrastevempeleitä joutoajallaan.
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Nonniin, sattupa sopivasti, jos kiinnostaa Tony DeFeon öljylätinöitä kuunnella.
https://youtu.be/RHCbrmQsySk
https://youtu.be/RHCbrmQsySk
Niin, no eipä tuo aina niin konttorirottaakaan motivoi näitä samoja rieskoja näppäillä vuodesta toiseen. Vielä kun sitä on nykyään olevinaan niin perkeleen nuuka, että täytyy kengännauhabudjetilla aina yrittää. Vaan silti se aina himottelis lisätä kalustoa. Että olisko se nyt Aprilia vai Ducati vaiko kenties jotain autoa, nopiampi vene ens kesälle ehkäpä... Kyllä hulluutta löytyy joka lähtöön. Tulipa muuten tuosta Mieleen, että sikäli mikäli ette tienneet, Mercuryn nelipyttynen kakstahti on erittäin tehokas tapa muuttaa bensaa infernaaliseksi meteliksi.Cool Hand Saku kirjoitti: ↑02.12.2022 8:46 Mukavaa tarinointia.
Mutta aiheuttaa kyllä hieman hykimisreaktiota noita sinänsä mainioita sumuisen saaren päristimiä kohtaan.
Kun on kädet rasvassa kolme vuosikymmentä hankkinut leivän pöytään autoja ropaamalla, niin ei kyllä vähässä kummassa jaksaisi
pajottaa harrastevempeleitä joutoajallaan.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Vähin erin suoritettu purkutoimenpiteitä ja sunnuntaina nostin tuosta Spitfiresta taas koneen pois. Ajatuksena oli saada tekniikka irti sisustaa purkamatta ja se ehkä onnistuukin, mutta kasaan päin laittaminen saattaa mennä siinä määrin tappeluksi, että kuitenkin purattaa kardaanitunnelin auki. Onko pakko jos ei taho... Kai se täytyy, kun kapistus on taas Suur-Saimaan Ympäriajoon ilmoitettu.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Ei auta itku markkinoilla, pakko se oli taas purkaa lattiaa auki. Kun ei yksinkertaisesti käsi mahdu runkopalkin ja lootan välistä vaihdekeppiä irrottamaan, niin ei sitten mahdu.
Koneesta mittailin venttiilin nousua ja totesin ettei lukemissa ole muutosta seitsemän vuoden takaiseen, kun kiukaan viimeksi mätin läjään. Nyppäsin kuitenkin kannen irti ja tälläpä kertaa ei löytynyt lohkosta yhtään rupista nostajaa. Käyntijäljistä päätellen joka ikinen nostaja on myös pyörinyt, eli ilmeisesti:
A) APT:n nostajat todella ovat parempaa laatua
B) Ylimääräisen öljyn syöttämisestä kanteen on hyötyä
C) Syy tikityksen voimistumiseen löytyy mahdollisesti allekirjoittaneen korvien välistä
Otan nyt vielä ainakin öljypohjan auki, katson laakerit läpi ja eiköhän männät joutaisi samalla käyttää ulkona. Kevyt hoonaus ja uudet renkaat, ehkä. Vaikka poratahan tuo lohko jo pitäisi, mutta tekohengitetään vielä vähän aikaa. Pytyt näyttää vähän bensalla pestyiltä ja jotain nokikokkareita on tainnut välissä pyöriä joskus, elikkä nyt sitten vihdoin ja viimein etsittävä kaasareihin kunnolliset neulat viilattujen tilalle ja laitettava bensanpinnat kunnolla kohdalleen. Näin se laiskuus kostautuu.
Voimalinjan pääkomponentteihin on avausviiltoja tehty ja havainnot tähän mennessä positiivissävytteisiä. Laatikosta ei odotettua vikaa löytynyt, siellä se seekeri oli pääakselilla urassaan ehjänä ja muutenkin terveeltä näyttää päällisin puolin. Täytyy nyt vielä mittailla rattailta välykset ja siltä pohjalta miettiä puretaanko pidemmälle. Jos lukemat suunnilleen vastaa viime kasauksen muistiinpanoja, niin tuskinpa viitsin vaivautua. Ehkä se keppi on aina kolmosella ajaessa heilunut niin reippaasti, ei ole vaan tullut kiinnitettyä huomiota.Teddy kirjoitti: ↑01.12.2022 19:01 Spitfiren vaihdelaatikosta saattaa olla pääakselilta kolmosen rattaan edessä oleva seekerirengas poikki, oirehtii siihen malliin. Elikkä kones ja loota tarttis taas nostella lattialle ja tutkailla, samalla käyttää koneesta ainakin öljypohja pois, ehkä kansi myös ja tsekata siitäkin venttiilinnostajien kunto. Viime keväänä laitoin uudet venttiilinjouset ja öljyksi meni 15-W40 Delvac. Oliko sitten hyvä idea kun tuntui tikitys voimistuvan kesän mittaan.
Koneesta mittailin venttiilin nousua ja totesin ettei lukemissa ole muutosta seitsemän vuoden takaiseen, kun kiukaan viimeksi mätin läjään. Nyppäsin kuitenkin kannen irti ja tälläpä kertaa ei löytynyt lohkosta yhtään rupista nostajaa. Käyntijäljistä päätellen joka ikinen nostaja on myös pyörinyt, eli ilmeisesti:
A) APT:n nostajat todella ovat parempaa laatua
B) Ylimääräisen öljyn syöttämisestä kanteen on hyötyä
C) Syy tikityksen voimistumiseen löytyy mahdollisesti allekirjoittaneen korvien välistä
Otan nyt vielä ainakin öljypohjan auki, katson laakerit läpi ja eiköhän männät joutaisi samalla käyttää ulkona. Kevyt hoonaus ja uudet renkaat, ehkä. Vaikka poratahan tuo lohko jo pitäisi, mutta tekohengitetään vielä vähän aikaa. Pytyt näyttää vähän bensalla pestyiltä ja jotain nokikokkareita on tainnut välissä pyöriä joskus, elikkä nyt sitten vihdoin ja viimein etsittävä kaasareihin kunnolliset neulat viilattujen tilalle ja laitettava bensanpinnat kunnolla kohdalleen. Näin se laiskuus kostautuu.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
On tullu sanottua aiemminkin ja voin sanoa vielä uudestaan. Kaikki mikä näiden vehkeiden uustuotanto-osissa ei ole paskaa, on kusta. Hienosti on tuo muistaakseni talvella 2017 laitettu Rimmerin kaksirivinen jakoketju syönyt tiensä kiristäjästä läpi ja katsastustiedoista laskien roimat 5000 km ajettu.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Mitä hittoa? Eikö tuossa ole muovista liukupintaa ollenkaan?
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Eipä niissä ole, eikä mitään sen kummempaa kiristyssysteemiä. Se on vaan tuommonen lehtijousen tapanen mikä nojaa päästään jakopäänkoppaa vasten. Vanha kiristin oli vaan kiillottunut, mutta ketju venynyt ja kun asiallisen oloista yksirivistä ketjua ei löytynyt, laitoin tuon kaksirivisen, jonka kaverina on alkuperäistä leveämpi kiristin. Hitonko tässä nyt sitten tekee, kai se on laitettava joku kiinalainen polkupyöränketju ja brittirautainen orkkiskiristin. Seuraava sulake löytyy varmaan sitten siitä ketjusta. No voihan sitä tietysti yrittää metsästää kunnollista yksirivistä ketjua, jos jollakin olisi vanhaa varastoa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
No niin, täällä taas. Saimaan kierto painaa päälle vajaan viiden viikon päässä ja vitkastelusta huolimatta ajattelin nyt tällä kertaa välttää kaluston kanssa venkoilua, eli hankkiutua lähtöviivalle sillä mikä on ajoihin alunperin ilmoitettu. Käsiohjelman listassa on aina kyllä lukenut Triumph Spitfire 1500, vaikka kahtena viime vuotena on viivalle ilmestynyt auto muistuttanut kovasti kaksneliskanttista Volvoa.
Kovakromatun jakoketjun kiristäjän ja nipun tiivisteitä laitoin tilaten, läjätään nyt tuo paskakasa tuollaisenaan. Kai noilla männillä vielä jonkun tonnin päristää.
Kovakromatun jakoketjun kiristäjän ja nipun tiivisteitä laitoin tilaten, läjätään nyt tuo paskakasa tuollaisenaan. Kai noilla männillä vielä jonkun tonnin päristää.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Ja käy. Tai lauantainahan tuota jo tuli kokeiltua tulille, heti kun sain rautaromut nostettua nokalle. Huomenissa hiukan ajelua ja säätelyä, torstaille varattu leima-aika. Entinen vanhenee vasta ensi viikolla, joten ei niin väliä meneekö edes läpi, joka tapauksessa saa jatkoa kuunvaihteen yli ja sehän riittää.
Ei tuo kovakromattu kiristäjä nyt oikein kovakromatulta näytä. Ensinnä katsoin että vannehopealla pyyhkäisty, mutta ei tuo pinta sula millään hyllystä löytyvällä liuottimella eikä sitä saa raaputtamallakaan irtoamaan. Liekö joku keraamipinnoite. On nyt kuitenkin magneettista tavaraa tämä kiristäjä, josko ei kaikki paska menisi öljypumpusta läpi, kun, siis kun se hajoaa.
Ei tuo kovakromattu kiristäjä nyt oikein kovakromatulta näytä. Ensinnä katsoin että vannehopealla pyyhkäisty, mutta ei tuo pinta sula millään hyllystä löytyvällä liuottimella eikä sitä saa raaputtamallakaan irtoamaan. Liekö joku keraamipinnoite. On nyt kuitenkin magneettista tavaraa tämä kiristäjä, josko ei kaikki paska menisi öljypumpusta läpi, kun, siis kun se hajoaa.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Noniin, viime viikonlopun Suur-Saimaan Ympäriajosta selvittiin ehjin nahoin, ainakin suunnilleen. Muutamia rivakahkoja kiihdytyksiä ja Hitlerin koston ohituksia tuli suoritettua ja aina jälkeenpäin muistui mieleen ettei tätä nyt pitänyt piiskata, kun kone on mitä on. Vielähän tuo kuitenkin käy yhtä epämääräisesti kuin lähtöön ajellessa, niin että ei kai se polkemisesta pahentunut, jos ei parantunutkaan. Joku laiha monttu taitaa noissa viilatuissa neuloissa edelleen olla, vaikka ei uskoisi, tai sitten bensanpinnat on aivan liian matalalla. Tai jotain. Siinä 3500 kierroksilla kovemmalla kuormalla meinaa nakutella ja nyt on niin maltillisesti ennakoita pelissä, että kipinästä ei voi johtua. Uuden laajakaistalambdan etsintä käynnissä taannoin levinneen Innovaten tilalle, ei tässä nyt muu auta. No bensanpaineet täytyy mitata heti alkuun.
Maalissa saatiin Triumphin veljekset rinnakkain arvoiselleen paraatipaikalle.
On tuo GT6 vaan mahtavan näköinen laite.
Kaksikin kappaletta valkoisia kuplia sain samaan ruutuun. Ei kai Aatu muita värejä olisi sallinutkaan.
Räikkönen ennakoi räntäsateita.
SECci jää tässä kuvassa jotenkin statistin rooliin, vaikka etualalla onkin.
Satakaksnelonen on satakaksnelonen vaikka voissa paistais.
Ja jouset poikki, kuinkas muutenkaan. Jotain ilmajousitusvaivaa vissiin ja epätoivoisia akkukompuravirityksiä näkyi välillä.
Maalissa saatiin Triumphin veljekset rinnakkain arvoiselleen paraatipaikalle.
On tuo GT6 vaan mahtavan näköinen laite.
Kaksikin kappaletta valkoisia kuplia sain samaan ruutuun. Ei kai Aatu muita värejä olisi sallinutkaan.
Räikkönen ennakoi räntäsateita.
SECci jää tässä kuvassa jotenkin statistin rooliin, vaikka etualalla onkin.
Satakaksnelonen on satakaksnelonen vaikka voissa paistais.
Ja jouset poikki, kuinkas muutenkaan. Jotain ilmajousitusvaivaa vissiin ja epätoivoisia akkukompuravirityksiä näkyi välillä.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Alkupään farkkuja tuo valkoinen:
https://www.lastvin.com/vin/1eQm3AVwyQWd9GW6N
https://www.lastvin.com/vin/1eQm3AVwyQWd9GW6N
wiimax.fi
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: Tedin Brittien kootut sekoilut
Mikäköhän toi koodi 591 on, ei kai siinä tuplalaseja sentään ole. Vai viittaako vaan takalasinlämppäriin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71