Kolmisen viikkoa sitten sain puhelun, että origami "nykii, eikä käy kunnolla". Mittaristossa maininta "tarkasta seisontajarrun toiminta ja häiriövalot".

Soitto autoliikkeesen, että mitteepä tehhään kun autolla ajettu meillä ollessa noin 2000km ja noin kuukausi? Sain kehoituksen hommata hinurin ja toimittaa auton liikkeeseen. Hinuri kävi hakemassa autoliikkeestä tuon Fordin, jotta rouva pääsi kotiin töistä. Kovin montaa sanaa ei autokauppias ehtinyt minun puhelun aikana sanomaan, mutta homma saatiin käyntiin...
Mentiin viikonlopun yli ja sain soiton töissä ollessani. Joo, siitä avensiksesta... Siihen pitäisi uusia egr, imusarja ja turbon joku venttiili? Oli kuulemma imusarja täysin tukossa. Homma olisi muuten kohtuullisen helppo järjestää, mutta yleisen tilanteen vuoksi osia ei saada kuin aikaisintaan huhtikuussa

Puuttuva anturi on tarvike, joka vaihdetaan aikanaan alkuperäiseen. Syy tähän puljaamiseen on se, että näistä pitäisi olla kampanja päällä mutta eivät voi kutsua autoja huoltoon kun osia ei ole saatavilla. Tehtaalta on tilattu noin 900kpl antureita, joista Suomeen tulee noin 100. Eivät uskaltaneet luvata, että olisiko tuosta erästä edes riittänyt meidän autoon osaa.
Minun ja autokauppiaan onni oli se, että kulut maksaa nyt maahantuoja. Myyjän kate olisi poltettu moninkertaisesti mikäli lasku olisi jäänyt heille maksettavaksi. Tein heti alussa selväksi sen, että minulle ei kannata laskua tuoda.
Nyt on origami pihassa ja kerätään kilometrejä tasaiseen tahtiin. Fordista jäi ihan ok fiilis käyttöautona.
Esitin kaksi kysymystä autoa hakiessani. 1. Paljonko oli laskun loppusumma... Aikansa konetta naputeltuaan huoltoneuvoja totesi loppusumman olevan noin 2500€. Erittelyä osien hinnoista en saanut mutta imusarjan hinta oli noin 1200€.
2. Oliko moottorin totaalinen rikkoutuminen lähellä... Tähän en saanut vastausta, mutta nettiautossa oli yksi vastaava hiukan suuremmalla ajomäärällä myynnissä ja siihen oli ilmoituksen mukaan kone vaihdettu.
Nyt oli minulla kohtuullisen hvvä tuuri. Hiukan piti kyllä alahuulta purra ensimmäisen puhelun aikana, mutta nyt näyttäisi kaikki kääntyvän parhainpäin.

Katsotaan aikanaan kunhan varaosatakuu on loppu, käykö origami piuhan nokassa kuten sokotakin.