Suikkeli on tainnut olla meillä 20 vuotta.
Yritin aamulla lähteä 250TD:llä kauppaan mutta siinä oli eilen siivoilun jäljiltä ovet ja takaluukku koko päivän auki, eikä nyt enää tarpeeksi virtaa akussa, vaikkei sisävalot olleetkaan päällä.
Siitäpä sisuunnuin ja kokeilin rivistä seuraavaa autoa käyntiin laitettuani mersun akun lataukseen, Suzukissahan olikin akussa virtaa niin että helposti lähti.
Ajattelin sitten että no käytetään leimalla, kun aikaa on, ellei mitään ihmeellistä ilmene.
Valoja kokeillessa selvisi että kaukovalot ei toimi, eikä rekisterivalot eikä oikean puoleinen sivuvilkku.
Avasin konepellin ja hain ruuvimeisselin ja laitoin vilkun taas päälle alkaakseni korjata, no kas se toimi nyt sitten -> antaa olla
Rekkarivaloista toinen on ikiajoiksi ruostunut paikoilleen ja toinen roikkunut vuosia johdon varassa, eikä siitä enää saanut polttimoa irti. Puolen sekunnin mietinnän jälkeen totesin että no ei se tuosta leima jää kiinni -> antaa olla
Kaukovaloista katselin ensin akunnavasta lähtevien johtoliitosten kunnon ja puhdistelin ne, ei vaikutusta. Sitten kurkkasin sulakkeet kojelaudan alta, ehjiltä näytti molemmat valojen sulakerasiassa. Taas testaamaan, ja valoja vaihtaessa tai kaukovalovilkkua käyttäessä rele naksahtaa mutta lamput ei syty. Siispä seuraamaan releen päävirtajohtoa, no se menee em. sulakerasian oikeanpuoleiseen sulakkeeseen. Se irti ja kas, tällä kertaa ei olekaan palanut lanka vaan sulakkeen sisäosa
Uusi sulake -> valot toimii.

- IMG_20220810_092057.jpg (81.43 KiB) Katsottu 10304 kertaa
Pyyhkijät toimii, jarrutkin suunnilleen pihalla kokeillessa, äänimerkki ei, no ei se siitä jää leima kiinni -> antaa olla
Auto tuntuu käyvän hyvin eikä moottori lämpene liikaa tms. eli kaikki on kuten aina ennenkin.
Siispä soitto konttorille ja ajolupa katsastukseen
Moottori ei enempäänsä lämpene joo, mutta kuski lämpenee. Oli nimittäin lämmityslaitteen säädöt (konepellin alla nykyään) talviasennossa.
No, naama punoittaen 6 kilometriä konttorin pihaan.
Autosta noustuani ulkona penkillä istuva herrasmies tuumaa että
"Otit sitte varman päälle"
"Häh?"
"Niiiiiiiiiin ku nuo talavirenkaat"
"Joo ne on ollu kohta kakskytä vuotta siinä alla"
"Jaa sekö ei leimalla haittaa"
"Eeee"
Sisälle, pikku maksu, kahvia ja takaisin pihalle odottelemaan. Kauhisteltiin em. vanhemman herrasmiehen kanssa sodat ja bensan hinnat ja kaikki. Hän oli katsastamassa -95 Opel Astraa, kuulemma pihan perällä 10 eurolla ostettu varaosa-auto josta saa sitten osia jos tarvetta.
Ei ollut, katsastaja toi nimittän pikapuoliin tuoretta rekisteriotetta tuumaillen että ooppelissa ei muuta vikaa kuin takasumuvalo ei toimi.
Kohtapa sitten monta kertaa minun autoja katsastanut Harri tuli konttorista Suzukin avaimet kädessä ja totesi että
"Aletaanpa kahtoon"
Siinäpä sitä olikin, nimittäin jarrudynamometrin lähtiessä pyörimään uuUUI
UIUIUIUIUIUIUKKKKKKK takapyörät mukaan

Nopea siirto pois rullilta ja yhdessä ihmettelyä ja kyllä, pikkukeppi ei mennyt (ainakaan katsastajan kokeilemana) takavedon asentoon.
Itse muuten unohdin sitten koko asian. Pitääpä kokeilla.
No, otin edestä napalukot auki. Harri oli kuitenkin sitä mieltä että joo, ei nyt kokeilla tämän enempää rullilla jarruja. Kylläpä nuo toissakesäisen kenkien vaihdon ja herkistelyn jälkeen vielä tuntuivat toimivankin hyvin. Seisontajarruahan näissä ei tarvitse ikinä korjata, kun se on kardaanissa. Pitää ja varmasti kun vielä perän välitys välissä ennen pyöriä moninkertaistamassa tehon.
Pakokaasut oli OK, turhan rikkaalla toki jos ajatellaan normi lukemia, mutta tuolla ei pakkasella pääse mihinkään ellei säätö ole näin.
Alustan nivelet sun muuta nyt ei ole miksikään menneet pihalla seisoessa. Ruostereikääkään ei vielä ole moitittavissa määrin.
Siispä tuoreen rekisteriotteen ja vuoden ajoajan kanssa kotia kohti.