C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Olen kysellyt ilmastointilaitteen korjaamisesta ja näyttää aika heikolta tarjonta. Johtopäätös on etten ala tekemään ilmastoinnille mitään. Jos tilanne muuttuu ja löytyykin osaava seppä, niin sitten täytyy harkita uudelleen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Varaosiksi tilaamani Hirschmanin moottoriantenni (vas) osottautuikin ainakin päällepäin hyväkuntoiseksi. Jätän sen huollon ja asennuksen kuitenkin suosiolla ensi talvelle, koska se on mukavaa talvi-iltojen askaretta.
- Liitteet
-
- EF99FFA2-1CD2-4804-AF37-0A1BBBBE7E57.jpeg (129.23 KiB) Katsottu 18126 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Kuvia kunnostetuista etuistuimista. Korjaamieni paikkojen fillerin sävy on lähestynyt alkuperäistä nahkan väriä kun filleri on kuivunut. Naisväkikin kehui penkkejä ja sanoivat etteivät edes huomaa mistä on korjattu.
Kuskin puolen takasivuikkunan sähköhissi väsähtää jo noin neljäsosa auki. Nousee kyllä ylös ok.
Kuskin puolen takasivuikkunan sähköhissi väsähtää jo noin neljäsosa auki. Nousee kyllä ylös ok.
- Liitteet
-
- EADB11E5-3E96-44BF-A01C-5E33A3D0667B.jpeg (151.58 KiB) Katsottu 18077 kertaa
-
- 67458908-1EB4-4C8B-B7EF-D28813129B1A.jpeg (129.45 KiB) Katsottu 18077 kertaa
-
- B7911A2E-0F69-47A5-8A29-35771759BB2F.jpeg (103.26 KiB) Katsottu 18077 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
SLC laitettu talvivarastoon. Järjestelin ja kokosin autoon tilaamani varaosat samaan varastotilaan. Huomasin että Australiasta ebayn kautta tilaamani ja maksamani purkuosa bensapumppu ei ole saapunut. Täytyy alkaa metsästämään sitä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Sopiko nämä moottoritilan bensaletkut A1074703175 ja A1074702575 tuohon -72 autoon?
Minulla on 450SL -76 K-Jet ja näyttäsi ainakin sopivan numeroiden perusteella siihen. Jos nuo eivät sovi sinulle, niin myytkö?

Minulla on 450SL -76 K-Jet ja näyttäsi ainakin sopivan numeroiden perusteella siihen. Jos nuo eivät sovi sinulle, niin myytkö?

450SL, 1976, Vantaa
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
En ole edennyt vielä konehuoneeseen asti bensaletkujen uusinnassa joten en osaa sanoa sopivuudesta. Letkuja saa saksasta tilaamalla osanumerolla ihan kohtuuhintaan, mutta en nyt suorilta muista putiikin nimeä. Säikeessä on muistaakseni mainittu aiempana, mistä hommasin ne.
Edit: letkuja saa osanumerolla täältä https://www.teile-profis.de/
Edit: letkuja saa osanumerolla täältä https://www.teile-profis.de/
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Ok. Tilasin sitten varaosanumerolla Veho Airportista kun on tuossa vieressä.Sharedoc kirjoitti: ↑12.3.2022 19:02 Edit: letkuja saa osanumerolla täältä https://www.teile-profis.de/
A1074703175 -> 57€
A1074702575 -> 91€
Tulee Saksasta 3-4 pv toimitusajalla ja käyn hakemassa tiskiltä.
450SL, 1976, Vantaa
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Oikean puolen etuvilkun lasi löystyi kiinnityksestään ajossa mutta onneksi huomasin sen repsottavan kaupan pihalla ennen putoamista tielle kokonaan. Tarkemmin tutkimalla paljastui että vilkunlasi oli ollut kiinnitettynä butyylimassan tapaisella aineella kolmesta ruuvitornistaan. Ruuvien reiät oli täytetty kirkkaalla akryylimassalla.
Kiinnitin vilkunlasin takaisin laittamalla hieman nahkaistuinten korjauksessa käyttämääni Bisontex-liimaa ruuvitorneihin. Toivottavasti vilkkua ei tarvitse ihan pian avata koska se saattaa mennä rikki seuraavalla avauksella.
Kiinnitin vilkunlasin takaisin laittamalla hieman nahkaistuinten korjauksessa käyttämääni Bisontex-liimaa ruuvitorneihin. Toivottavasti vilkkua ei tarvitse ihan pian avata koska se saattaa mennä rikki seuraavalla avauksella.
- Liitteet
-
- 151B02B3-B33E-44ED-8380-11378978FBD9.jpeg (357.36 KiB) Katsottu 16535 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Kävin ajelemassa noin 100 km reissun. Ilma oli helteinen 27C. Matkalla oli tietyö jossa jouduin jonottamaan valoissa viitisen minuuttia mennentullen. Lämmin tuli matkalla joten ilmastoinnin kuntoonlaittaminen olisi kyllä edellytys jos tällä autolla pitempiä reissuja kesähelteillä aikoisi tehdä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Siehän olitkin Oulusta, oletko kysynyt Mekanerilta, se on Oritkarintiellä? Viikko sitten käytin Ässän siellä ilmastoinnin täytössä. Heillä on vanhoihin ilmastointeihin sopivaa ainetta. Pystyisivät katsomaan mikä siinä on vikana ja mitä sille pitäisi tehdä. Noin vanhassa ilmastointi on vielä kohtuu simppeli ilman sähköhärpättimiä. Kun saat tietää mikä siinä on rikki niin vaihtelet itse osat tai teetät uudet letkut. Korvaavia kompuroitakin pitäisi saada M116-koneeseen. Oli just samana päivänä siellä käynyt 60-luvun Jenkki ilmastointihuollossa kun omaani käytin. 

® Mesen Porkkana-klubi
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Kiitos vinkistä!
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Tuore kuva samassa kulmassa kuin säikeen alussa josta nyt näkyy 16” Lorinserin huulivanteilla.
- Liitteet
-
- 132FFF90-AFE4-46DF-AD8D-35077CD314F3.jpeg (613.2 KiB) Katsottu 16194 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Tämä on hieno, unelmieni kesä Mese

t. masa
Find your own road...
Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Ensi viikonloppuna tarkoitus tehdä ensimmäinen pitempi matka tällä autolla Oulun seudulta Iisalmen lähelle Koljonvirran rompetorille käymään. Täytyy varmaan katsella puhelimeen Hinaus-Hartikaisen numero jo valmiiksi siltä varalta jos auto sippaa matkalle. 

C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Nettiautossa projektikuntoinen SLC myynnissä halvalla
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/350/13059264
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/350/13059264
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
SLCn käyntiinlähtö oli vaivalloista vuoden seisomisen jälkeen. Ilmeisesti bensaan oli kondensoitunut vettä kun tankki oli jäänyt lähes tyhjäksi viime kesänä. Lisäksi huomasin että oikean etuvilkun lasi puuttui, se oli ilmeisesti pudonnut edellisellä ajolla.
Sain vaivoin ajettua auton läheiselle huoltoasemalle, jossa tankkasin 98E bensaa tankin täyteen. Parin kilometrin ajon jälkeen alkoi käydä normaalisti.
Tilasin ebay.de kautta italiasta molemmat etuvilkun lasit, jotka teki rahteineen hieman yli 200 eur.
Jarrunestettä jouduin hieman lisäämään.
Täytyy odotella että vilkunlasit tulevat ennenkuin voi enemmän ajella.
Sain vaivoin ajettua auton läheiselle huoltoasemalle, jossa tankkasin 98E bensaa tankin täyteen. Parin kilometrin ajon jälkeen alkoi käydä normaalisti.
Tilasin ebay.de kautta italiasta molemmat etuvilkun lasit, jotka teki rahteineen hieman yli 200 eur.
Jarrunestettä jouduin hieman lisäämään.
Täytyy odotella että vilkunlasit tulevat ennenkuin voi enemmän ajella.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Otin tänään SLCn käyttöön talviunilta. Asensin oikean puolen etuvilkun vilkunlasin. Käytin auton katsastuksessa ja 4 vuoden leima tulla kopsahti.
- Liitteet
-
- IMG_4525.jpeg (88.27 KiB) Katsottu 6083 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Katsastuskonttorilta lähtiessä startti antautui. Naksahtaa vaan kun avainta kääntää. Akussa on virtaa, joten vika on todennäköisesti joko starttimoottorin hiilissä tai solenoidissa. Startin koputtelu ei auttanut. Täytyi käynnistää auto vetämällä. Sehän onnistuu automaattilaatikolla olevilla vanhoilla mersuilla.
Kaiken kukkuraksi yhdessä vaiheessa onnistuin lukitsemaan itseni auton ulkopuolelle avaimet virtalukossa
. Onneksi apparin oven sai auki W123 avaimella niin ei tarvinnut lähteä hakemaan vara-avaimia.
Kaiken kukkuraksi yhdessä vaiheessa onnistuin lukitsemaan itseni auton ulkopuolelle avaimet virtalukossa

C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Kaivelin varaston kätköistä aiemmin tilaamani starttimoottorin aluslevyn, jonka tilasin muutama vuosi sitten Saksasta Niemölleriltä. Aluslevyn puute saattaa olla osasyy startin pettämiseen, koska ajoittain startti jäi koneen mukana pyörimään startattessa, mikä ei voi olla startille hyväksi.
- Liitteet
-
- IMG_4533.jpg (69.82 KiB) Katsottu 6008 kertaa
-
- IMG_4532.jpg (238.82 KiB) Katsottu 6008 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 17.6.2024 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Starttimoottorin alapultti lähti helposti. Yläpultin takapään sai näkyviin, kun irroitin akun ja akun pohjakotelon. Yläpultin etupäätä en saa näkyviin, enkä edes sormikopelolla löydä sitä. Täytyy tutkia startin laipan muotoa ja etsiä netistä ratkaisua miten irroittaa startti.
----
Löytyi neuvoa täältä https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... val.55146/
Eli yläpultin etupäässä ei olekaan mutteria vaan kierre on startin laipassa. Irroitus 19 mm hylsyllä superpitkällä jatkolla jostain vaihdelaatikon takaa.
----
19 mm pultti irtosi metrin pitkällä jatkovarsien yhdistelmällä jostain pakoputkien puolivälistä asti. Startti oli sitten myös ikävä irroitettava, koska joutui vapauttamaan sähkökaapeleita irroittamalla kannattimia ja paisuntasäiliö.
Startin avaus tuotti yllätyksen. Sisällä oli täystuho, eli yhtä purua, kts kuvat. Startti oli siis jäänyt kiinni vauhtipyörän hammastukseen ja pyörinyt koneen mukana.
Täytyy alkaa etsimään starttia purkuosana.
----
Ebay.de näyttää olevan purkuosana myynnissä Boschin numerolla 0 0001 314 018 ihan kohtuu hinnoissa (50 - 100 eur). Laitoin yhdestä tarjouksen sisään tutulle myyjälle, jolta olen ostanut paljon 123 ja 107 osaa.
----
Ei mennyt kuin 10 minuuttia niin tuttu myyjä hyväksyi tarjoukseni. Startille tuli hintaa vain 60 euroa rahteineen.
----
Löytyi neuvoa täältä https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... val.55146/
Eli yläpultin etupäässä ei olekaan mutteria vaan kierre on startin laipassa. Irroitus 19 mm hylsyllä superpitkällä jatkolla jostain vaihdelaatikon takaa.
----
19 mm pultti irtosi metrin pitkällä jatkovarsien yhdistelmällä jostain pakoputkien puolivälistä asti. Startti oli sitten myös ikävä irroitettava, koska joutui vapauttamaan sähkökaapeleita irroittamalla kannattimia ja paisuntasäiliö.
Startin avaus tuotti yllätyksen. Sisällä oli täystuho, eli yhtä purua, kts kuvat. Startti oli siis jäänyt kiinni vauhtipyörän hammastukseen ja pyörinyt koneen mukana.
Täytyy alkaa etsimään starttia purkuosana.
----
Ebay.de näyttää olevan purkuosana myynnissä Boschin numerolla 0 0001 314 018 ihan kohtuu hinnoissa (50 - 100 eur). Laitoin yhdestä tarjouksen sisään tutulle myyjälle, jolta olen ostanut paljon 123 ja 107 osaa.
----
Ei mennyt kuin 10 minuuttia niin tuttu myyjä hyväksyi tarjoukseni. Startille tuli hintaa vain 60 euroa rahteineen.
- Liitteet
-
- IMG_4544.jpg (219.77 KiB) Katsottu 5935 kertaa
-
- IMG_4545.jpg (221.44 KiB) Katsottu 5935 kertaa
-
- IMG_4546.jpg (199.31 KiB) Katsottu 5935 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 02.7.2024 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Onpas se mennyt silpuksi.
Tosin eipä ihme, jos antaa autolle vähän happea, ja kun välityssuhde on, mikä on.

Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Startti saapui Saksasta ja näyttää ihan oikealta. Hammaspyöräkään ei näytä kuluneelta, joten ei vaikuttasi olevan paljon käytetty. Koska purin vanhan startin auton alla irrroittamatta kaapeleita soledoidista, jouduin aloittamaan johtojen irroituksella vanhasta solenoidista. Johtojen kytkeminen uuteen starttiin on seuraava haaste. Startti täytyy saada sopivaan asentoon poterossaan, jotta johdot yltävät ja suostuvat taipumaan. Erityisesti paksu virtakaapeli on melkoista jöötiä. Kädet ylöspäin työskenteleminen vie voimat nopeasti ja täytyy pitää taukoja.
-------
Sain äherrettyä johdot kiinni startin solenoidin päähän ja asetin ne samaan kulmaan kuin vanhassa startissa. Viimeinen ruuvi tippui kaksi kertaa rasvamontun pohjalle ja sitä sai etsiä aikansa. Onneksi oli otsalamppu, jolla näki etsiä.
--------
Seuraava haaste on kääntää starttimoottori oikeaan asentoon poterossaan ja muistaa asentaa 0.5 mm aluslevy startin ja vaihdelaatikon väliin. Tämä jälkimmäinen vaihehan oli unohtunut edellisellä startin asentajalla.
------
Olipa hankala saada yläpultti vetämään kierteille! En saanut millään starttia tarpeeksi suoraan linjalle että yläpultti sattuisi jenkojen päähän. Vasta kun nostin vaihteistotunkilla startin päästä ihan millimetri kerrallaan ja heilutin startin takapäätä sivusuunnassa, viimein kierre sattui kohdalle ja alkoi vetämään. Meni yli tunti yläpultin kanssa. Toivottavasti tätä pulttia ei tarvitse koskaan enää avata saati kiinnittää.
-----
Seuraava työvaihe on vetää startin sähkökaapelit takaisin ylös ja kiinnittää kaapelituet, paisuntasäiliö, akkuteline ja akku. Nämä pitäisi olla helppo homma, mutta kädet on ihan muusina edellisestä vaiheesta.
-----
Kaapelien ja akun kiinnitys oli suoraviivainen homma. Sitten kokeilemaan. Startti toimii ja auto lähti käyntiin.
-------
Liki 4 tuntia meni startin asennuksessa.
-------
Sain äherrettyä johdot kiinni startin solenoidin päähän ja asetin ne samaan kulmaan kuin vanhassa startissa. Viimeinen ruuvi tippui kaksi kertaa rasvamontun pohjalle ja sitä sai etsiä aikansa. Onneksi oli otsalamppu, jolla näki etsiä.
--------
Seuraava haaste on kääntää starttimoottori oikeaan asentoon poterossaan ja muistaa asentaa 0.5 mm aluslevy startin ja vaihdelaatikon väliin. Tämä jälkimmäinen vaihehan oli unohtunut edellisellä startin asentajalla.
------
Olipa hankala saada yläpultti vetämään kierteille! En saanut millään starttia tarpeeksi suoraan linjalle että yläpultti sattuisi jenkojen päähän. Vasta kun nostin vaihteistotunkilla startin päästä ihan millimetri kerrallaan ja heilutin startin takapäätä sivusuunnassa, viimein kierre sattui kohdalle ja alkoi vetämään. Meni yli tunti yläpultin kanssa. Toivottavasti tätä pulttia ei tarvitse koskaan enää avata saati kiinnittää.
-----
Seuraava työvaihe on vetää startin sähkökaapelit takaisin ylös ja kiinnittää kaapelituet, paisuntasäiliö, akkuteline ja akku. Nämä pitäisi olla helppo homma, mutta kädet on ihan muusina edellisestä vaiheesta.
-----
Kaapelien ja akun kiinnitys oli suoraviivainen homma. Sitten kokeilemaan. Startti toimii ja auto lähti käyntiin.
-------
Liki 4 tuntia meni startin asennuksessa.
- Liitteet
-
- Kuva kuinka ikävässä paikassa startimoottori majailee. Startin johdot on juuri kiinnitettynä mutta startti on vielä irti. Startti on poterossaan pystyssä hammasrataspää ylöspäin, tuettuna alapää raidetangon päällä.
- IMG_4572.jpg (195 KiB) Katsottu 5508 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
SLCn vaihdekepin liikkeessä on ollut välystä. Syyksi paljastui siirtotangon muovipuslan pettäminen vaihdekepin päässä. Tilasin alkuperäisen puslan (A1159920310), mutta toimitus kestää jonkin aikaa. Sitä odotellessa tein väliaikaisen puslan muovista ja kumirenkaasta.
- Liitteet
-
- IMG_4619.jpg (138.61 KiB) Katsottu 5394 kertaa
-
- IMG_4618.jpg (129.15 KiB) Katsottu 5394 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Nyt kovilla helteillä (31 astetta) tyhjäkäynnillä lämmöt nousee 100 asteeseen eikä jäähdyttäjän edessä oleva sähköpuhallin mene päälle. Mistähän sille tulee ohjaus? Seurasin puhaltimelta lähtevää kaapelia apparin puolen etulyhdyn alle, jossa on kaksinapainen liitin. Täytyy kaivaa jostain 107 sähkökaavio. Tämä auto on automaatilla ja ilmastoinnilla varustettu. Täytyy myös tarkistaa onko visko ehjä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 23.7.2024 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Mahtaako se tuon ikäisessä edes reagoida moottorin lämpöihin? Toimii ilmastoinnin ohjaamana.
Viskokytkin hoitaa flektin pyörimisen, ja yleensä vähänkin vanhemmissa bensavehkeissä nuo lämmöt nousee lähes aina tyhjäkäynnillä sataseen.
Viskokytkin hoitaa flektin pyörimisen, ja yleensä vähänkin vanhemmissa bensavehkeissä nuo lämmöt nousee lähes aina tyhjäkäynnillä sataseen.
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Epäilen vahvasti viskon pyörivän tyhjää, koska lämmöt ei putoa, vaikka kierroksia nostaa 2000 rpm tasolle. Vasta kun lähtee ajamaan lämmöt alkaa laskea. Tilasin uuden viskon eBay.de kautta 52 euroa rahteineen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Jumitin viskon jäykäksi mekaanisesti ja nyt lämmöt pysyy kurissa. Tehojahan menee hukkaan ja polttoaineenkulutus nousee, mutta pääseepähän ajamaan. Vaihdan viskon uuteen kunhan saapuu Saksasta.
Kokeilin yhdessä vaiheessa irrottaa koko tuuletinsysteemiä hihnapyörän päässä, ja kaikki neljä pulttia ovat niin lujassa, etten uskaltanut vääntää, ettei vaan mene pultti poikki. Täytyy liottaa muutama tunti ruosteenirroitusaineella, kunhan aika koittaa.
Kokeilin yhdessä vaiheessa irrottaa koko tuuletinsysteemiä hihnapyörän päässä, ja kaikki neljä pulttia ovat niin lujassa, etten uskaltanut vääntää, ettei vaan mene pultti poikki. Täytyy liottaa muutama tunti ruosteenirroitusaineella, kunhan aika koittaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Löysin viimein syyn miksi startti jää päälle pyörimään moottorin mukana. Vika ei ollutkaan 0.5mm aluslevyn puutteessa startin ja lohkon välillä, vaan jonkun edellisen omistajan
toimesta tehdyssä sähkövirityksessä, jossa startin solenoidin johdosta oli vedetty ylimääräinen jälkiasennettu johto jonnekkin rintapellin läpiviennistä kojelaudan alle. Kuvassa näkyy konehuoneen puolelta akun suunnalta paisarin alla sähköjohtojen jakopisteessä alin musta johto, jossa sininen abikokaulus näkyy. Irroitin ja eristin johdon. Nyt starttaa normaalisti.
En ymmärrä miksi tälläinen viritys on autoon joskus tehty. Sitten, kun on ylimääräistä aikaa, täytyy avata kojelautaa altapäin ja hansikaslokero pois, ja sitten seurata mihin ylämääräinen johto on kytketty. Sillä suunnalla majailee D-jetin ECU ja iso osa auton sähköjärjestelmän releistä.

En ymmärrä miksi tälläinen viritys on autoon joskus tehty. Sitten, kun on ylimääräistä aikaa, täytyy avata kojelautaa altapäin ja hansikaslokero pois, ja sitten seurata mihin ylämääräinen johto on kytketty. Sillä suunnalla majailee D-jetin ECU ja iso osa auton sähköjärjestelmän releistä.
- Liitteet
-
- IMG_4659.jpg (174.98 KiB) Katsottu 4976 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Pahasti epäilen tämän olevan ylireagointia ja viskon vetävän, kunhan lämpö nousee riittävä korkealle. Vanhemmille mersun bensakoneille on jätetty kytkeytymisraja melkoisen korkealle ja monesti luulee, että keittää ennenkuin visko lähtee päälle. Olen itse kertaalleen lukinnut viskon siinä pelossa, vaikka lopen se toimi aivan oikein.
Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Ihan hyvä pointti. Täytyy nyt odottaa uutta viskoa ja testata käyttäytyykö samoin.
Olen myös miettinyt laittaa erillinen pakko-ohjauskytkin sähköpuhaltimelle, jolla voisi heittää sähköflektin päälle, jos joutuu pitkään seisottamaan liikennevaloissa vaihde D-asennossa. Tai asentaa lämpöanturi ja rele flektille.
Olen myös miettinyt laittaa erillinen pakko-ohjauskytkin sähköpuhaltimelle, jolla voisi heittää sähköflektin päälle, jos joutuu pitkään seisottamaan liikennevaloissa vaihde D-asennossa. Tai asentaa lämpöanturi ja rele flektille.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61