C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen kysellyt ilmastointilaitteen korjaamisesta ja näyttää aika heikolta tarjonta. Johtopäätös on etten ala tekemään ilmastoinnille mitään. Jos tilanne muuttuu ja löytyykin osaava seppä, niin sitten täytyy harkita uudelleen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Varaosiksi tilaamani Hirschmanin moottoriantenni (vas) osottautuikin ainakin päällepäin hyväkuntoiseksi. Jätän sen huollon ja asennuksen kuitenkin suosiolla ensi talvelle, koska se on mukavaa talvi-iltojen askaretta.
Liitteet
EF99FFA2-1CD2-4804-AF37-0A1BBBBE7E57.jpeg
EF99FFA2-1CD2-4804-AF37-0A1BBBBE7E57.jpeg (129.23 KiB) Katsottu 18127 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuvia kunnostetuista etuistuimista. Korjaamieni paikkojen fillerin sävy on lähestynyt alkuperäistä nahkan väriä kun filleri on kuivunut. Naisväkikin kehui penkkejä ja sanoivat etteivät edes huomaa mistä on korjattu.

Kuskin puolen takasivuikkunan sähköhissi väsähtää jo noin neljäsosa auki. Nousee kyllä ylös ok.
Liitteet
EADB11E5-3E96-44BF-A01C-5E33A3D0667B.jpeg
EADB11E5-3E96-44BF-A01C-5E33A3D0667B.jpeg (151.58 KiB) Katsottu 18078 kertaa
67458908-1EB4-4C8B-B7EF-D28813129B1A.jpeg
67458908-1EB4-4C8B-B7EF-D28813129B1A.jpeg (129.45 KiB) Katsottu 18078 kertaa
B7911A2E-0F69-47A5-8A29-35771759BB2F.jpeg
B7911A2E-0F69-47A5-8A29-35771759BB2F.jpeg (103.26 KiB) Katsottu 18078 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

SLC laitettu talvivarastoon. Järjestelin ja kokosin autoon tilaamani varaosat samaan varastotilaan. Huomasin että Australiasta ebayn kautta tilaamani ja maksamani purkuosa bensapumppu ei ole saapunut. Täytyy alkaa metsästämään sitä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
450SL76
Viestit: 2
Liittynyt: 08.3.2022 8:09

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja 450SL76 »

Sopiko nämä moottoritilan bensaletkut A1074703175 ja A1074702575 tuohon -72 autoon?
Minulla on 450SL -76 K-Jet ja näyttäsi ainakin sopivan numeroiden perusteella siihen. Jos nuo eivät sovi sinulle, niin myytkö? :D

Kuva
450SL, 1976, Vantaa
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En ole edennyt vielä konehuoneeseen asti bensaletkujen uusinnassa joten en osaa sanoa sopivuudesta. Letkuja saa saksasta tilaamalla osanumerolla ihan kohtuuhintaan, mutta en nyt suorilta muista putiikin nimeä. Säikeessä on muistaakseni mainittu aiempana, mistä hommasin ne.

Edit: letkuja saa osanumerolla täältä https://www.teile-profis.de/
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
450SL76
Viestit: 2
Liittynyt: 08.3.2022 8:09

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja 450SL76 »

Sharedoc kirjoitti: 12.3.2022 19:02 Edit: letkuja saa osanumerolla täältä https://www.teile-profis.de/
Ok. Tilasin sitten varaosanumerolla Veho Airportista kun on tuossa vieressä.

A1074703175 -> 57€
A1074702575 -> 91€

Tulee Saksasta 3-4 pv toimitusajalla ja käyn hakemassa tiskiltä.
450SL, 1976, Vantaa
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oikean puolen etuvilkun lasi löystyi kiinnityksestään ajossa mutta onneksi huomasin sen repsottavan kaupan pihalla ennen putoamista tielle kokonaan. Tarkemmin tutkimalla paljastui että vilkunlasi oli ollut kiinnitettynä butyylimassan tapaisella aineella kolmesta ruuvitornistaan. Ruuvien reiät oli täytetty kirkkaalla akryylimassalla.

Kiinnitin vilkunlasin takaisin laittamalla hieman nahkaistuinten korjauksessa käyttämääni Bisontex-liimaa ruuvitorneihin. Toivottavasti vilkkua ei tarvitse ihan pian avata koska se saattaa mennä rikki seuraavalla avauksella.
Liitteet
151B02B3-B33E-44ED-8380-11378978FBD9.jpeg
151B02B3-B33E-44ED-8380-11378978FBD9.jpeg (357.36 KiB) Katsottu 16536 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin ajelemassa noin 100 km reissun. Ilma oli helteinen 27C. Matkalla oli tietyö jossa jouduin jonottamaan valoissa viitisen minuuttia mennentullen. Lämmin tuli matkalla joten ilmastoinnin kuntoonlaittaminen olisi kyllä edellytys jos tällä autolla pitempiä reissuja kesähelteillä aikoisi tehdä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1595
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Siehän olitkin Oulusta, oletko kysynyt Mekanerilta, se on Oritkarintiellä? Viikko sitten käytin Ässän siellä ilmastoinnin täytössä. Heillä on vanhoihin ilmastointeihin sopivaa ainetta. Pystyisivät katsomaan mikä siinä on vikana ja mitä sille pitäisi tehdä. Noin vanhassa ilmastointi on vielä kohtuu simppeli ilman sähköhärpättimiä. Kun saat tietää mikä siinä on rikki niin vaihtelet itse osat tai teetät uudet letkut. Korvaavia kompuroitakin pitäisi saada M116-koneeseen. Oli just samana päivänä siellä käynyt 60-luvun Jenkki ilmastointihuollossa kun omaani käytin. :)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiitos vinkistä!
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tuore kuva samassa kulmassa kuin säikeen alussa josta nyt näkyy 16” Lorinserin huulivanteilla.
Liitteet
132FFF90-AFE4-46DF-AD8D-35077CD314F3.jpeg
132FFF90-AFE4-46DF-AD8D-35077CD314F3.jpeg (613.2 KiB) Katsottu 16195 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
masa66
saabisti
Viestit: 692
Liittynyt: 23.3.2007 8:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Sharedoc kirjoitti: 08.8.2022 15:27 Tuore kuva samassa kulmassa kuin säikeen alussa josta nyt näkyy 16” Lorinserin huulivanteilla.
Tämä on hieno, unelmieni kesä Mese :D

t. masa
Find your own road...

Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ensi viikonloppuna tarkoitus tehdä ensimmäinen pitempi matka tällä autolla Oulun seudulta Iisalmen lähelle Koljonvirran rompetorille käymään. Täytyy varmaan katsella puhelimeen Hinaus-Hartikaisen numero jo valmiiksi siltä varalta jos auto sippaa matkalle. 8)
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nettiautossa projektikuntoinen SLC myynnissä halvalla

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/350/13059264
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

SLCn käyntiinlähtö oli vaivalloista vuoden seisomisen jälkeen. Ilmeisesti bensaan oli kondensoitunut vettä kun tankki oli jäänyt lähes tyhjäksi viime kesänä. Lisäksi huomasin että oikean etuvilkun lasi puuttui, se oli ilmeisesti pudonnut edellisellä ajolla.

Sain vaivoin ajettua auton läheiselle huoltoasemalle, jossa tankkasin 98E bensaa tankin täyteen. Parin kilometrin ajon jälkeen alkoi käydä normaalisti.
Tilasin ebay.de kautta italiasta molemmat etuvilkun lasit, jotka teki rahteineen hieman yli 200 eur.

Jarrunestettä jouduin hieman lisäämään.

Täytyy odotella että vilkunlasit tulevat ennenkuin voi enemmän ajella.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otin tänään SLCn käyttöön talviunilta. Asensin oikean puolen etuvilkun vilkunlasin. Käytin auton katsastuksessa ja 4 vuoden leima tulla kopsahti.
Liitteet
IMG_4525.jpeg
IMG_4525.jpeg (88.27 KiB) Katsottu 6084 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Katsastuskonttorilta lähtiessä startti antautui. Naksahtaa vaan kun avainta kääntää. Akussa on virtaa, joten vika on todennäköisesti joko starttimoottorin hiilissä tai solenoidissa. Startin koputtelu ei auttanut. Täytyi käynnistää auto vetämällä. Sehän onnistuu automaattilaatikolla olevilla vanhoilla mersuilla.

Kaiken kukkuraksi yhdessä vaiheessa onnistuin lukitsemaan itseni auton ulkopuolelle avaimet virtalukossa :idiot: . Onneksi apparin oven sai auki W123 avaimella niin ei tarvinnut lähteä hakemaan vara-avaimia.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kaivelin varaston kätköistä aiemmin tilaamani starttimoottorin aluslevyn, jonka tilasin muutama vuosi sitten Saksasta Niemölleriltä. Aluslevyn puute saattaa olla osasyy startin pettämiseen, koska ajoittain startti jäi koneen mukana pyörimään startattessa, mikä ei voi olla startille hyväksi.
Liitteet
IMG_4533.jpg
IMG_4533.jpg (69.82 KiB) Katsottu 6009 kertaa
IMG_4532.jpg
IMG_4532.jpg (238.82 KiB) Katsottu 6009 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 17.6.2024 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Starttimoottorin alapultti lähti helposti. Yläpultin takapään sai näkyviin, kun irroitin akun ja akun pohjakotelon. Yläpultin etupäätä en saa näkyviin, enkä edes sormikopelolla löydä sitä. Täytyy tutkia startin laipan muotoa ja etsiä netistä ratkaisua miten irroittaa startti.

----

Löytyi neuvoa täältä https://forums.mercedesclub.org.uk/inde ... val.55146/

Eli yläpultin etupäässä ei olekaan mutteria vaan kierre on startin laipassa. Irroitus 19 mm hylsyllä superpitkällä jatkolla jostain vaihdelaatikon takaa.

----

19 mm pultti irtosi metrin pitkällä jatkovarsien yhdistelmällä jostain pakoputkien puolivälistä asti. Startti oli sitten myös ikävä irroitettava, koska joutui vapauttamaan sähkökaapeleita irroittamalla kannattimia ja paisuntasäiliö.

Startin avaus tuotti yllätyksen. Sisällä oli täystuho, eli yhtä purua, kts kuvat. Startti oli siis jäänyt kiinni vauhtipyörän hammastukseen ja pyörinyt koneen mukana.

Täytyy alkaa etsimään starttia purkuosana.

----

Ebay.de näyttää olevan purkuosana myynnissä Boschin numerolla 0 0001 314 018 ihan kohtuu hinnoissa (50 - 100 eur). Laitoin yhdestä tarjouksen sisään tutulle myyjälle, jolta olen ostanut paljon 123 ja 107 osaa.

----

Ei mennyt kuin 10 minuuttia niin tuttu myyjä hyväksyi tarjoukseni. Startille tuli hintaa vain 60 euroa rahteineen.
Liitteet
IMG_4544.jpg
IMG_4544.jpg (219.77 KiB) Katsottu 5936 kertaa
IMG_4545.jpg
IMG_4545.jpg (221.44 KiB) Katsottu 5936 kertaa
IMG_4546.jpg
IMG_4546.jpg (199.31 KiB) Katsottu 5936 kertaa
Viimeksi muokannut Sharedoc, 02.7.2024 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onpas se mennyt silpuksi. :shock: Tosin eipä ihme, jos antaa autolle vähän happea, ja kun välityssuhde on, mikä on.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Startti saapui Saksasta ja näyttää ihan oikealta. Hammaspyöräkään ei näytä kuluneelta, joten ei vaikuttasi olevan paljon käytetty. Koska purin vanhan startin auton alla irrroittamatta kaapeleita soledoidista, jouduin aloittamaan johtojen irroituksella vanhasta solenoidista. Johtojen kytkeminen uuteen starttiin on seuraava haaste. Startti täytyy saada sopivaan asentoon poterossaan, jotta johdot yltävät ja suostuvat taipumaan. Erityisesti paksu virtakaapeli on melkoista jöötiä. Kädet ylöspäin työskenteleminen vie voimat nopeasti ja täytyy pitää taukoja.

-------

Sain äherrettyä johdot kiinni startin solenoidin päähän ja asetin ne samaan kulmaan kuin vanhassa startissa. Viimeinen ruuvi tippui kaksi kertaa rasvamontun pohjalle ja sitä sai etsiä aikansa. Onneksi oli otsalamppu, jolla näki etsiä.

--------

Seuraava haaste on kääntää starttimoottori oikeaan asentoon poterossaan ja muistaa asentaa 0.5 mm aluslevy startin ja vaihdelaatikon väliin. Tämä jälkimmäinen vaihehan oli unohtunut edellisellä startin asentajalla.

------

Olipa hankala saada yläpultti vetämään kierteille! En saanut millään starttia tarpeeksi suoraan linjalle että yläpultti sattuisi jenkojen päähän. Vasta kun nostin vaihteistotunkilla startin päästä ihan millimetri kerrallaan ja heilutin startin takapäätä sivusuunnassa, viimein kierre sattui kohdalle ja alkoi vetämään. Meni yli tunti yläpultin kanssa. Toivottavasti tätä pulttia ei tarvitse koskaan enää avata saati kiinnittää.

-----

Seuraava työvaihe on vetää startin sähkökaapelit takaisin ylös ja kiinnittää kaapelituet, paisuntasäiliö, akkuteline ja akku. Nämä pitäisi olla helppo homma, mutta kädet on ihan muusina edellisestä vaiheesta.

-----

Kaapelien ja akun kiinnitys oli suoraviivainen homma. Sitten kokeilemaan. Startti toimii ja auto lähti käyntiin.

-------

Liki 4 tuntia meni startin asennuksessa.
Liitteet
Kuva kuinka ikävässä paikassa startimoottori majailee. Startin johdot on juuri kiinnitettynä mutta startti on vielä irti. Startti on poterossaan pystyssä hammasrataspää ylöspäin, tuettuna alapää raidetangon päällä.
Kuva kuinka ikävässä paikassa startimoottori majailee. Startin johdot on juuri kiinnitettynä mutta startti on vielä irti. Startti on poterossaan pystyssä hammasrataspää ylöspäin, tuettuna alapää raidetangon päällä.
IMG_4572.jpg (195 KiB) Katsottu 5509 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

SLCn vaihdekepin liikkeessä on ollut välystä. Syyksi paljastui siirtotangon muovipuslan pettäminen vaihdekepin päässä. Tilasin alkuperäisen puslan (A1159920310), mutta toimitus kestää jonkin aikaa. Sitä odotellessa tein väliaikaisen puslan muovista ja kumirenkaasta.
Liitteet
IMG_4619.jpg
IMG_4619.jpg (138.61 KiB) Katsottu 5395 kertaa
IMG_4618.jpg
IMG_4618.jpg (129.15 KiB) Katsottu 5395 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt kovilla helteillä (31 astetta) tyhjäkäynnillä lämmöt nousee 100 asteeseen eikä jäähdyttäjän edessä oleva sähköpuhallin mene päälle. Mistähän sille tulee ohjaus? Seurasin puhaltimelta lähtevää kaapelia apparin puolen etulyhdyn alle, jossa on kaksinapainen liitin. Täytyy kaivaa jostain 107 sähkökaavio. Tämä auto on automaatilla ja ilmastoinnilla varustettu. Täytyy myös tarkistaa onko visko ehjä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 23.7.2024 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7219
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mahtaako se tuon ikäisessä edes reagoida moottorin lämpöihin? Toimii ilmastoinnin ohjaamana.

Viskokytkin hoitaa flektin pyörimisen, ja yleensä vähänkin vanhemmissa bensavehkeissä nuo lämmöt nousee lähes aina tyhjäkäynnillä sataseen.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Epäilen vahvasti viskon pyörivän tyhjää, koska lämmöt ei putoa, vaikka kierroksia nostaa 2000 rpm tasolle. Vasta kun lähtee ajamaan lämmöt alkaa laskea. Tilasin uuden viskon eBay.de kautta 52 euroa rahteineen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jumitin viskon jäykäksi mekaanisesti ja nyt lämmöt pysyy kurissa. Tehojahan menee hukkaan ja polttoaineenkulutus nousee, mutta pääseepähän ajamaan. Vaihdan viskon uuteen kunhan saapuu Saksasta.

Kokeilin yhdessä vaiheessa irrottaa koko tuuletinsysteemiä hihnapyörän päässä, ja kaikki neljä pulttia ovat niin lujassa, etten uskaltanut vääntää, ettei vaan mene pultti poikki. Täytyy liottaa muutama tunti ruosteenirroitusaineella, kunhan aika koittaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Löysin viimein syyn miksi startti jää päälle pyörimään moottorin mukana. Vika ei ollutkaan 0.5mm aluslevyn puutteessa startin ja lohkon välillä, vaan jonkun edellisen omistajan :idiot: toimesta tehdyssä sähkövirityksessä, jossa startin solenoidin johdosta oli vedetty ylimääräinen jälkiasennettu johto jonnekkin rintapellin läpiviennistä kojelaudan alle. Kuvassa näkyy konehuoneen puolelta akun suunnalta paisarin alla sähköjohtojen jakopisteessä alin musta johto, jossa sininen abikokaulus näkyy. Irroitin ja eristin johdon. Nyt starttaa normaalisti.

En ymmärrä miksi tälläinen viritys on autoon joskus tehty. Sitten, kun on ylimääräistä aikaa, täytyy avata kojelautaa altapäin ja hansikaslokero pois, ja sitten seurata mihin ylämääräinen johto on kytketty. Sillä suunnalla majailee D-jetin ECU ja iso osa auton sähköjärjestelmän releistä.
Liitteet
IMG_4659.jpg
IMG_4659.jpg (174.98 KiB) Katsottu 4977 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Moska »

Sharedoc kirjoitti: 24.7.2024 19:24 Jumitin viskon jäykäksi mekaanisesti ja nyt lämmöt pysyy kurissa. Tehojahan menee hukkaan ja polttoaineenkulutus nousee, mutta pääseepähän ajamaan. Vaihdan viskon uuteen kunhan saapuu Saksasta.
Pahasti epäilen tämän olevan ylireagointia ja viskon vetävän, kunhan lämpö nousee riittävä korkealle. Vanhemmille mersun bensakoneille on jätetty kytkeytymisraja melkoisen korkealle ja monesti luulee, että keittää ennenkuin visko lähtee päälle. Olen itse kertaalleen lukinnut viskon siinä pelossa, vaikka lopen se toimi aivan oikein.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 471
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ihan hyvä pointti. Täytyy nyt odottaa uutta viskoa ja testata käyttäytyykö samoin.

Olen myös miettinyt laittaa erillinen pakko-ohjauskytkin sähköpuhaltimelle, jolla voisi heittää sähköflektin päälle, jos joutuu pitkään seisottamaan liikennevaloissa vaihde D-asennossa. Tai asentaa lämpöanturi ja rele flektille.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Autobianchi Panorama -65, Monark Monarped -61
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”