Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Tästähän uupui sitä lasinpesujärjestelmää, nestesäiliöstä lähtien. Säiliön upotin jo toissaviikolla konehuoneeseen väliaikaiskiinnityksellä (nippusiteillä tietysti ), kaveri hitsatkoot joskus sille kunnollisen kiinnitysraudan. Kokeilin piuhojakin kiinni, mutta ei vaan lähtenyt pesurin moottori(t) surisemaan. Aika ja kiinnostus loppui tuolloin tuohon.
No viime pyhänseutuna sitten aloin askartelemaan lisää. Akulta suoraa virtaa moottoreille, molemmat pyörähti oikeinkin nätisti. Höh, alkuperäisiin piuhoihin ei siis tule käskyä. Sulake ehjä, eikä pyörittelykään auttanut, mykkänä vaan pysyy. Kelitkin kun on mitä on niin tulin siihen tulokseen, että se nyt on vaan saatava toimimaan, vaikkapa sitten semmosella Quick and Dirty -tyyppisellä ratkaisulla. Pielavetiseksikin niitä rakenteluja on joskus sanottu...
Arjen koitettua paikalliseen varaosaputkaan. Kaupasta mukaan muutamia metrejä sähöjohtoa, apikoita, sulakerasia, kumiletkua ja painokytkin. Haaroituskappale/takaiskuventtiili löytyi elimenluovuttajaraadosta. Näilläpä tarvikkeilla rakentelin järjestelmän toimivaksi, napin sijoitin ihan ronskisti vaan mustalla jesarilla viikseen kiinni.
Lampunpesurin moottorin lähdön tukin pienellä pätkällä letkua, taitos letkuun ja nipparilla kiinni ettei vuoda liemiä pihalle.
Ei mitenkään erityisen esteettinen asennus, mutta toimiipahan pirulainen!
Pitää suven tultua perehtyä asiaan tarkemmin, että miksipä sinne alkuperäisiin piuhoihin ei tule sähöä. Onko johdot katkaistu vai viiksi sökönä.
No viime pyhänseutuna sitten aloin askartelemaan lisää. Akulta suoraa virtaa moottoreille, molemmat pyörähti oikeinkin nätisti. Höh, alkuperäisiin piuhoihin ei siis tule käskyä. Sulake ehjä, eikä pyörittelykään auttanut, mykkänä vaan pysyy. Kelitkin kun on mitä on niin tulin siihen tulokseen, että se nyt on vaan saatava toimimaan, vaikkapa sitten semmosella Quick and Dirty -tyyppisellä ratkaisulla. Pielavetiseksikin niitä rakenteluja on joskus sanottu...
Arjen koitettua paikalliseen varaosaputkaan. Kaupasta mukaan muutamia metrejä sähöjohtoa, apikoita, sulakerasia, kumiletkua ja painokytkin. Haaroituskappale/takaiskuventtiili löytyi elimenluovuttajaraadosta. Näilläpä tarvikkeilla rakentelin järjestelmän toimivaksi, napin sijoitin ihan ronskisti vaan mustalla jesarilla viikseen kiinni.
Lampunpesurin moottorin lähdön tukin pienellä pätkällä letkua, taitos letkuun ja nipparilla kiinni ettei vuoda liemiä pihalle.
Ei mitenkään erityisen esteettinen asennus, mutta toimiipahan pirulainen!
Pitää suven tultua perehtyä asiaan tarkemmin, että miksipä sinne alkuperäisiin piuhoihin ei tule sähöä. Onko johdot katkaistu vai viiksi sökönä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Tällepä ei sen ihmeempiä kuulu, wanhus se vaan kulkea raksuttaa. Melkein koko viime talven seisoi liikennekäytöstä poistettuna, kun ei kahelle autolle ollu tarvetta. Kesällä suikkalakki polki jarrut jumiin, sain mitenkuten jarrut herkisteltyä, mutta uudelleenhan ne nuo satulat pitäisi rakentaa jotta hyvän sais.
Syöttöjä ruuvailin puolitoista kierrosta isommalle, piristyi ihan huomattavasti. Se välijäähytin pitäis saaha laiteltua, niin sitten vois pyöritellä pumpun maksimiinsa.
Tuossa nyt naapurifoorumilta suoraan lainattua tekstiä, mitä muuta tälle syksyä on tullu tehtyä:
Pakkasten mukana tuli mieleen, että ai niin. Jokohan se tälle talvea pitäisi asennuttaa lohkolämmitin? Viime talvenahan sitä ei tullut laitettua kun auto seisoi liikennekäytöstä poistettuna melkein koko talven, kun kahdelle autolle ei ollu tarvetta.
Semminkin kun käynnistäessä kävi aina vanhusta sääliksi, kun käynnistyi viidellä ja kun kuudes hetken päästä lähti peliin mukaan, niin lähti kalinan saattelemana. Käskin tilata pajalle hehkuja pari kappaletta varuille. Aattelin sitten pari päivää ennen pajalle vientiä testata hehkut, että mikä siellä on pimeänä niin osaan sanoa jo valmiiks. Nyppäsin releeltä pistokkeen irti ja kappas. Pistokkeessa kuus reikää ja hyppylankaviritys (jonka toinen pää ei ollut enää paikallaan...), releessä viisi napaa. Ensin hieman hämmensi, sitten alkoi huvittamaan.
Hyppylangan irtioleva pää kiinni, pistoke kiinni ja testaamaan. Niin nätisti käynnistyi heti kaikilla mukeilla ettäh!
Pitänee joskus laittaa elimenluovuttajaromusta oikea hehkurele paikalleen.
Noh, lohkolämmittimen asennuspäivä koitti. Kävin hakemassa auton illalla pajalta, tuolloin oli meilläpäin kovin pakkaskeli tälle talvea, -24. Hämmästelin hieman kun nosteli lämpöjä vähän normaalia ylemmäs (n. 90 asteeseen) mutta sisällä tuntui vähän koleahkolta. Sille ja parille seuraavalle päivälle oli aika paljon puuhaa kun piti löytää emännälle S211:n korvaaja (ei muuten tullu enää Mersua), unohtui tuo lämpöasia. Seuraavan kerran töihin mennessä sama homma. Reilu kymmenen astetta pakkasta ja lämpöviisari huitelee siellä 95 astetta, kajuutassa lämmöt täysillä ja ei meinaa tareta. Eipä tuota kauan tarvinnu ihmetellä, ilmaushan siellä on jääny vähän puolitiehen lohkolämppärin asennuksen jälkeen. Sitten minä sen työmaalla tallissa röyhtäytin ja kotimatkalla ei enää kuumeillu.
Sen verran paljon tälle syksyä sattunut kohtaamisia hirvien kanssa tuossa työmatkalla, että asialle piti jotain tehdä. Lähin kohtaaminen oli jo niin lähellä, että en oo ihan varma mitä roiskeita vanhuksen tuulilasiin osui, hätäkuset hirven perseestä vai tierat sorkista. Ne ei muuten takakintut enää kovin kaukaa ohi vilistänyt.
Ensimmäinen asia mitä tein, oli vakuutusyhtiön ukon kanssa keskustelu, että noinkohan sitä kuitenkin sais jonkun elukkavakuutuksen tuohon kotteroon? No saihan sen, kun riittävän kuplille auton kehuin. Toinen juttu oli lisäpitkä keulalle. Joku budjettimallin ledipaneeli, katkaisija tuli sijoitettua vaihdekepin taakke, oikean takalasin katkaisijan viereiselle tyhjälle paikalle. Saapi lumipyryssä valon sammutettua, ettei ihan valkoinen seinä ole nokan edessä.
Eipä siinä, lisää vaan kilometrejä mittariin. Jospa sen välijäähyhommankin sais joskus tehtyä, niin pääsis taas ruuvaamaan lisää syöttöjä. Kouluaikainen kaveri tosin houkutteli kaupoille, sillä olis Herlevin 8mm pumppu ja joku iso Garretti joutilaana. En taia kuitenkaan siihen leikkiin lähteä, rupeaa (kalliita) sulakkeita löytymään...
Syöttöjä ruuvailin puolitoista kierrosta isommalle, piristyi ihan huomattavasti. Se välijäähytin pitäis saaha laiteltua, niin sitten vois pyöritellä pumpun maksimiinsa.
Tuossa nyt naapurifoorumilta suoraan lainattua tekstiä, mitä muuta tälle syksyä on tullu tehtyä:
Pakkasten mukana tuli mieleen, että ai niin. Jokohan se tälle talvea pitäisi asennuttaa lohkolämmitin? Viime talvenahan sitä ei tullut laitettua kun auto seisoi liikennekäytöstä poistettuna melkein koko talven, kun kahdelle autolle ei ollu tarvetta.
Semminkin kun käynnistäessä kävi aina vanhusta sääliksi, kun käynnistyi viidellä ja kun kuudes hetken päästä lähti peliin mukaan, niin lähti kalinan saattelemana. Käskin tilata pajalle hehkuja pari kappaletta varuille. Aattelin sitten pari päivää ennen pajalle vientiä testata hehkut, että mikä siellä on pimeänä niin osaan sanoa jo valmiiks. Nyppäsin releeltä pistokkeen irti ja kappas. Pistokkeessa kuus reikää ja hyppylankaviritys (jonka toinen pää ei ollut enää paikallaan...), releessä viisi napaa. Ensin hieman hämmensi, sitten alkoi huvittamaan.
Hyppylangan irtioleva pää kiinni, pistoke kiinni ja testaamaan. Niin nätisti käynnistyi heti kaikilla mukeilla ettäh!
Pitänee joskus laittaa elimenluovuttajaromusta oikea hehkurele paikalleen.
Noh, lohkolämmittimen asennuspäivä koitti. Kävin hakemassa auton illalla pajalta, tuolloin oli meilläpäin kovin pakkaskeli tälle talvea, -24. Hämmästelin hieman kun nosteli lämpöjä vähän normaalia ylemmäs (n. 90 asteeseen) mutta sisällä tuntui vähän koleahkolta. Sille ja parille seuraavalle päivälle oli aika paljon puuhaa kun piti löytää emännälle S211:n korvaaja (ei muuten tullu enää Mersua), unohtui tuo lämpöasia. Seuraavan kerran töihin mennessä sama homma. Reilu kymmenen astetta pakkasta ja lämpöviisari huitelee siellä 95 astetta, kajuutassa lämmöt täysillä ja ei meinaa tareta. Eipä tuota kauan tarvinnu ihmetellä, ilmaushan siellä on jääny vähän puolitiehen lohkolämppärin asennuksen jälkeen. Sitten minä sen työmaalla tallissa röyhtäytin ja kotimatkalla ei enää kuumeillu.
Sen verran paljon tälle syksyä sattunut kohtaamisia hirvien kanssa tuossa työmatkalla, että asialle piti jotain tehdä. Lähin kohtaaminen oli jo niin lähellä, että en oo ihan varma mitä roiskeita vanhuksen tuulilasiin osui, hätäkuset hirven perseestä vai tierat sorkista. Ne ei muuten takakintut enää kovin kaukaa ohi vilistänyt.
Ensimmäinen asia mitä tein, oli vakuutusyhtiön ukon kanssa keskustelu, että noinkohan sitä kuitenkin sais jonkun elukkavakuutuksen tuohon kotteroon? No saihan sen, kun riittävän kuplille auton kehuin. Toinen juttu oli lisäpitkä keulalle. Joku budjettimallin ledipaneeli, katkaisija tuli sijoitettua vaihdekepin taakke, oikean takalasin katkaisijan viereiselle tyhjälle paikalle. Saapi lumipyryssä valon sammutettua, ettei ihan valkoinen seinä ole nokan edessä.
Eipä siinä, lisää vaan kilometrejä mittariin. Jospa sen välijäähyhommankin sais joskus tehtyä, niin pääsis taas ruuvaamaan lisää syöttöjä. Kouluaikainen kaveri tosin houkutteli kaupoille, sillä olis Herlevin 8mm pumppu ja joku iso Garretti joutilaana. En taia kuitenkaan siihen leikkiin lähteä, rupeaa (kalliita) sulakkeita löytymään...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Oi voi, kaikkea se perustavanlaatuinen laiskuus ja yleinen saamattomuus saakaan aikaan.
Tässähän on ilmansaantipuolella vapaavirtaussuodatin. Juolahtipa tuossa männäviikolla mieleen, että auto on ollu mulla nyt kohta puolitoista vuotta ja kertaakaan en ole suodatinta pessyt. Eikä ole tietoa siitäkään, että onko sitä pesty ylipäänsä millonka viimeks vai ei. Kyllä se aika ruokottoman näkönen olikin.
No nyt minä sen pyhänseutuna sain pestyä ja öljyttyä. Taivas varjele mikä ero kulkupuolelle tuli. Nyt kulukee NIIN sukkasillaan, NIIN sukkasillaan ettäh! Kaheksankympin ajaminen vaatii oikeasti tarkkaavaisuutta, että nopeus pysyy sallitun rajoissa. Ylämäkiin ei juurikaan tarvii kannustaa lisää kyytiä. On se jonninmoisesta hengenahistuksesta tuo kottero kärsinyt.
Saahan nähä, kuinka paljon vaikuttaa kulutukseen...
Tässähän on ilmansaantipuolella vapaavirtaussuodatin. Juolahtipa tuossa männäviikolla mieleen, että auto on ollu mulla nyt kohta puolitoista vuotta ja kertaakaan en ole suodatinta pessyt. Eikä ole tietoa siitäkään, että onko sitä pesty ylipäänsä millonka viimeks vai ei. Kyllä se aika ruokottoman näkönen olikin.
No nyt minä sen pyhänseutuna sain pestyä ja öljyttyä. Taivas varjele mikä ero kulkupuolelle tuli. Nyt kulukee NIIN sukkasillaan, NIIN sukkasillaan ettäh! Kaheksankympin ajaminen vaatii oikeasti tarkkaavaisuutta, että nopeus pysyy sallitun rajoissa. Ylämäkiin ei juurikaan tarvii kannustaa lisää kyytiä. On se jonninmoisesta hengenahistuksesta tuo kottero kärsinyt.
Saahan nähä, kuinka paljon vaikuttaa kulutukseen...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Voi voi.
Lämpöongelmat jatkuuu. Ja nyt ne alkaa näyttämään semmosia merkkejä, että voipi olla kyseessä hieman isommat ongelmat.
Tasakaasulla ja -maalla lämmöt napottaa nätisti siinä 82 asteessa niinkun pitääkin. Sitten kun kone joutuu tekemään töitä leipänsä eteen, niin lämmöt lähtee nousuun. Esim. pitkä ylämäki tai pari peräkkäistä kiihdytystä risteyksistä maantievauhtiin, niin kas; viisari näyttää 95 astetta. Edelleen: kun kone on käynnissä tyhjäkäynnillä, niin nestepinta paisuntasäiliössä on määrä x. Koneeseen kierroksia, niin nesteen pinta lähtee nousemaan. Ei kupli, eikä vaahtoa kumminkaan. Neste kirkasta, ei oo öljyä seassa.
Että kyllähän se nyt alkaa vaikuttamaan kansi- tai tiivistevialta. En oo vielä nuuhkinu nokka paisarissa, että haiseeko pakokaasulle. Nestettä häviää pikkuhiljaa.
Helpot tietysti ensin pois. Termari poispoikkeen ja sen testaus. Ja vesipumppu. Mutta oireet (ja minun viimeaikainen tuuri näiden autonkotteroiden kanssa...) huomioiden, mikäpä siinä muukaan muka oottais kun kannen irrotus.
Saakeli kun ei oikein pystys ihan vielä ruveta hattua irrottamaan. Pitäs vähän tuon ajan vielä kulua, että pystys ruveta käymään töissä mopetilla. Pitänee ensiapuna jättää termostaatti pois ahistamasta, jospa sillä oikeaan kevääseen asti pääsis...
Lämpöongelmat jatkuuu. Ja nyt ne alkaa näyttämään semmosia merkkejä, että voipi olla kyseessä hieman isommat ongelmat.
Tasakaasulla ja -maalla lämmöt napottaa nätisti siinä 82 asteessa niinkun pitääkin. Sitten kun kone joutuu tekemään töitä leipänsä eteen, niin lämmöt lähtee nousuun. Esim. pitkä ylämäki tai pari peräkkäistä kiihdytystä risteyksistä maantievauhtiin, niin kas; viisari näyttää 95 astetta. Edelleen: kun kone on käynnissä tyhjäkäynnillä, niin nestepinta paisuntasäiliössä on määrä x. Koneeseen kierroksia, niin nesteen pinta lähtee nousemaan. Ei kupli, eikä vaahtoa kumminkaan. Neste kirkasta, ei oo öljyä seassa.
Että kyllähän se nyt alkaa vaikuttamaan kansi- tai tiivistevialta. En oo vielä nuuhkinu nokka paisarissa, että haiseeko pakokaasulle. Nestettä häviää pikkuhiljaa.
Helpot tietysti ensin pois. Termari poispoikkeen ja sen testaus. Ja vesipumppu. Mutta oireet (ja minun viimeaikainen tuuri näiden autonkotteroiden kanssa...) huomioiden, mikäpä siinä muukaan muka oottais kun kannen irrotus.
Saakeli kun ei oikein pystys ihan vielä ruveta hattua irrottamaan. Pitäs vähän tuon ajan vielä kulua, että pystys ruveta käymään töissä mopetilla. Pitänee ensiapuna jättää termostaatti pois ahistamasta, jospa sillä oikeaan kevääseen asti pääsis...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Ookkonää syyläriä tutkinut
Aikanaan taistelin väykyssä samankaltaisten oireiden kanssa ja syylliseksi paljastui lopulta jonkun paikkausaineella tukkima syyläri.
Aikanaan taistelin väykyssä samankaltaisten oireiden kanssa ja syylliseksi paljastui lopulta jonkun paikkausaineella tukkima syyläri.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Eräässä 240 Volvossa oli aikoinaan lämpö ongelmia ja varsinkin kesällä ja ajeltaessa yli 60km/h. Kansinahkan vaihtelin mutta ongelmat ei siihen loppunut. Lopulta syyllinen oli sama kuin Leemun väykyssä eli syyläri. Ehjän näkönen päälle päin ja tiivis, mutta kennojen välinen rivasto pölisi sormella pyyhkäsemällä irti
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Minulla oli Lincolnin kanssa samoja vaivoja, syylärin vaihdolla nekin loppui.
Tyhjäkäynnillä ja alle 80 ajaessa pysyi lämpö hienosti kurissa, siitä ylöspäin lähti nousemaan samaa tahtia nopeusmittarin kanssa.
Ihan ehjän ja hyvän näköinen se vanhakin oli, mutta ilmeisesti jo niin hapettunut, että lamellit ei enää luovuta lämpöä.
Tyhjäkäynnillä ja alle 80 ajaessa pysyi lämpö hienosti kurissa, siitä ylöspäin lähti nousemaan samaa tahtia nopeusmittarin kanssa.
Ihan ehjän ja hyvän näköinen se vanhakin oli, mutta ilmeisesti jo niin hapettunut, että lamellit ei enää luovuta lämpöä.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Syyläriä en oo sillä silmällä katellu. Loppuviikosta ollaan senkin asian kans viisaampia, kun otan tuon termostaatin pois pesästään. Siinäpä se tulee samalla katottua syylärin läpäisevyys. Letkulla vettä sisään yläpäästä ja tiirailemaan, että paljonkos sitä tulee alapäästä pihalle.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Mulla oli väykyssä niin tukossa, että tuolla konstin täytyi kuristaa 1/2 tuuman puutarhaletkua kun ei mennyt tarpeeksi nopeasti läpi syylärinPakardinen kirjoitti: ↑22.3.2022 9:46 Syyläriä en oo sillä silmällä katellu. Loppuviikosta ollaan senkin asian kans viisaampia, kun otan tuon termostaatin pois pesästään. Siinäpä se tulee samalla katottua syylärin läpäisevyys. Letkulla vettä sisään yläpäästä ja tiirailemaan, että paljonkos sitä tulee alapäästä pihalle.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Helpot kannatti ottaa pois.
80 asteinen termari lähtee kattilassa avautumaan 86 asteessa ja on täysin auki 93 asteessa.
Termostaattikaupoille siis!
80 asteinen termari lähtee kattilassa avautumaan 86 asteessa ja on täysin auki 93 asteessa.
Termostaattikaupoille siis!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Huh huh, säekääksellä taesin selevitä!
Vaihoin tänään termostaatin. Nyt sahaa lämmöt 80 - 82 asteessa. Uskaltasin väittää ongelmaa ratkaistuksi!
Vaihoin tänään termostaatin. Nyt sahaa lämmöt 80 - 82 asteessa. Uskaltasin väittää ongelmaa ratkaistuksi!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Noh, mutta jottei nyt liian vähän rassauksella pääsis, niin oikea takaiskari oksensi tässä talven aikana öljyt pihalle ja on nyt jo niin kuallu, että alkaa hyppyyttämään rengasta jos vähänkään yli kaheksankympin ajaa. Ja jylpyttää jo kaheksassakympissäkin. Jotain tarvihteis tehä ja melko piakkoin siis.
Selvittelin aiemmalta omistajalta ja totta tosiaan; tasonsäätöä ei enää autossa ole. Niinkun olin itsekin katsovinani. Lisäksi se kivenkovaan väitti, että sedanin iskarit siellä on paikallaan, en tiedä miten se on mahdollista kun niiden ei pitäis sinne kerta mahtua. No eniveis, tämmöset pitäs kuulemma mennä vähällä vaivalla paikalleen:
https://www.autodoc.fi/ridex/8001919
Kuulemma alapään kiinnitystä joutuu "hieman muokkaamaan". Mitähän se mahtaa pitää sisällään? Onko tuo T4:sen Transkopterin iskarin alapää liian leveä, liian kapea vai onko reikä liian iso/pieni?
Tietääkö kukaan...?
Edit: Jaa, mutta nyt kun aloin kattelemaan tuolta Autodocista mitä se antaa vaihtoehdoiks ihan Mersun iskareille, niin siellähän on kolmea eri mallista alapään kiinnitystä: silta, haarukka ja silmukka. Se on varmaan nöyrryttävä vielä tuonne auton alle ja katottava millä tyylillä ne nuo nykyset on siellä kiinni. Sittenhän siellä on kahta eri mittaistakin iskaria:
1. minimipituus 290mm, maksimi 440mm.
2. minimipituus 368mm, maksimi 510mm.
Ja ylipäätään tuo on nyt äkkinäistä hämäävä homma tuo Autodoc. Vaikka valitsin farmarin, niin se antaa nuita vaihtoehtoja ihan perinteisen mallisia iskareitakin. Eikös siellä pitäs olla vaan tasonsäätöiskareita...??? :crazy:
Että mitäkä tässä nyt pitäis uskoa?
Selvittelin aiemmalta omistajalta ja totta tosiaan; tasonsäätöä ei enää autossa ole. Niinkun olin itsekin katsovinani. Lisäksi se kivenkovaan väitti, että sedanin iskarit siellä on paikallaan, en tiedä miten se on mahdollista kun niiden ei pitäis sinne kerta mahtua. No eniveis, tämmöset pitäs kuulemma mennä vähällä vaivalla paikalleen:
https://www.autodoc.fi/ridex/8001919
Kuulemma alapään kiinnitystä joutuu "hieman muokkaamaan". Mitähän se mahtaa pitää sisällään? Onko tuo T4:sen Transkopterin iskarin alapää liian leveä, liian kapea vai onko reikä liian iso/pieni?
Tietääkö kukaan...?
Edit: Jaa, mutta nyt kun aloin kattelemaan tuolta Autodocista mitä se antaa vaihtoehdoiks ihan Mersun iskareille, niin siellähän on kolmea eri mallista alapään kiinnitystä: silta, haarukka ja silmukka. Se on varmaan nöyrryttävä vielä tuonne auton alle ja katottava millä tyylillä ne nuo nykyset on siellä kiinni. Sittenhän siellä on kahta eri mittaistakin iskaria:
1. minimipituus 290mm, maksimi 440mm.
2. minimipituus 368mm, maksimi 510mm.
Ja ylipäätään tuo on nyt äkkinäistä hämäävä homma tuo Autodoc. Vaikka valitsin farmarin, niin se antaa nuita vaihtoehtoja ihan perinteisen mallisia iskareitakin. Eikös siellä pitäs olla vaan tasonsäätöiskareita...??? :crazy:
Että mitäkä tässä nyt pitäis uskoa?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Kuinka pitkä on se tasonsäätöiskari? Että onko niillä metilläkään tuommonen minimi 290mm maksimi 440mm?
Sillä vaan, että kun tuon mittaisia on saatavana kaikilla kolmella kiinnitystavalla, niin saako sinne tuommosen survottua?
Tuo Transponderin iskarihan on minimi 210mm maksimi 304mm...
Sillä vaan, että kun tuon mittaisia on saatavana kaikilla kolmella kiinnitystavalla, niin saako sinne tuommosen survottua?
Tuo Transponderin iskarihan on minimi 210mm maksimi 304mm...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Äh, paskat.
Autodocin haku antaa sedaninkin takaiskarit samaan listaan, vaikka valitsen farmarin malliksi. Eli sillon tuo lyhyempikin on varmaan liian pitkä, ymmärränkö oikein?
Autodocin haku antaa sedaninkin takaiskarit samaan listaan, vaikka valitsen farmarin malliksi. Eli sillon tuo lyhyempikin on varmaan liian pitkä, ymmärränkö oikein?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Joo, se on ihan p*******ä tuo autodocin haku.Pakardinen kirjoitti: ↑29.3.2022 19:56 Äh, paskat.
Autodocin haku antaa sedaninkin takaiskarit samaan listaan, vaikka valitsen farmarin malliksi. Eli sillon tuo lyhyempikin on varmaan liian pitkä, ymmärränkö oikein?
Mää tilasin sieltä ransiittiin ilmastoinnin kompuran ja vaikka haku oli rekisterinumeron perusteella ja malli näytti oikein, niin lopulta kuriiri kantoi pihalle bussimallin kattoilmastoinnin kompuran
Arvata saattaa, oliko se sopiva
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Kuuklailin hieman.
Paljoudessaan ovat maailmalla laittaneet sedanin iskareita farmariin. Yhestä enklanninkielisestä topikista löysin jopa merkin ja mallinkin: Monroen iskarit, osanumerolla 53005.
No nyt kun minä jatkoin kuuklailua, niin tuon Monroen iskarin mitat sattu muutamien millien päähän tuosta lyhyemmästä mallista, mitä Autodoc tarjoaa. Ja Monroen iskarit siellä näkyy nyt olevan paikallaan, ainakin kuskin puolella; kerta siitä sai luettua kun ei oo ihan niin paksun öljyn peittämä. Että nuokohan sinne on nyt laitettu...?
Lisäksi kattelisisin, että se alapään kiinnitys olisi mallia "silta alhaalla". Ts. tämmöset sinne sillon pitäs mahtua, ainakin jotenkin:
https://m.autodoc.fi/ridex/13562488
Mitenhän sitte lie...
Nyt vaan hirmusen paljon kinostais tietää se tasonsäätöiskarin mitta. Vaikka miten kuuklailin, niin mistään en löytäny sitä.
Paljoudessaan ovat maailmalla laittaneet sedanin iskareita farmariin. Yhestä enklanninkielisestä topikista löysin jopa merkin ja mallinkin: Monroen iskarit, osanumerolla 53005.
No nyt kun minä jatkoin kuuklailua, niin tuon Monroen iskarin mitat sattu muutamien millien päähän tuosta lyhyemmästä mallista, mitä Autodoc tarjoaa. Ja Monroen iskarit siellä näkyy nyt olevan paikallaan, ainakin kuskin puolella; kerta siitä sai luettua kun ei oo ihan niin paksun öljyn peittämä. Että nuokohan sinne on nyt laitettu...?
Lisäksi kattelisisin, että se alapään kiinnitys olisi mallia "silta alhaalla". Ts. tämmöset sinne sillon pitäs mahtua, ainakin jotenkin:
https://m.autodoc.fi/ridex/13562488
Mitenhän sitte lie...
Nyt vaan hirmusen paljon kinostais tietää se tasonsäätöiskarin mitta. Vaikka miten kuuklailin, niin mistään en löytäny sitä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Eikö näihin jotaki saapin iskareita ole laitettu?
Sedanin iskari taitaa olla ~10cm pidempi.
Ja tietääkseni 123ssa alapää on aina sillä ns silta kiinnityksellä.
Yläpäässä pelkkä tappi.
Sedanin iskari taitaa olla ~10cm pidempi.
Ja tietääkseni 123ssa alapää on aina sillä ns silta kiinnityksellä.
Yläpäässä pelkkä tappi.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Transua, jotain monroeta, saabbia... Eikö ole tosiaan 123 koriseen saatavilla enää sinne oikeesti tarkoitettua iskaria?
Katselin tossa telkusta vähän aikaa sitten että kuubassa oli joku vanhaan jenkkiin ähertänyt mersun moottorin kun ei saa alkuperäisiä. Ei kai meillä vielä niin paha tää kauppasaarto suomessa, että mersuun pitää laittaa volkkarin tai saabin osia
Toisaalta jos mersuun vaihtais aina osat vanhasta foordista, niin aikansa kun sitä teksi omistaisi t-foordin
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Noissa on kaikissa hydraulinen tasonsäätö joten jos se on otettu pois kuten pakardisen autossa on, sinne pitää soveltaa jotkin muut iskarit...
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
240TD:hen laitoin sedanin iskarit kuten oli edellisen omistajan käyttämä korjaamokin tehnyt. Ne hänen laitattamat tosin ei kestänyt edes vuotta Vaihdoin sitten iskarien kanssa sedanin kuormajouset ja ajelin n. 3vuotta ongelmitta. Auto löytyy edelleen ja takapää pysynyt ryhdissään (tosin huilinut 2013 lähtien).
Huomasin silloin jousia jumpatessa että farmarin jouset oli paljon löyhemmät. Liekkö väsyneet vai muistanko väärin että tasonsäätöiskari kompensoi myös hiukan jousen kantavuutta
Huomasin silloin jousia jumpatessa että farmarin jouset oli paljon löyhemmät. Liekkö väsyneet vai muistanko väärin että tasonsäätöiskari kompensoi myös hiukan jousen kantavuutta
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Muistat oikein. Sedanin vahvistettu takajousikaan ei tahdo riittää, jos laitetaan kuormaa päälle vrt. toimiva tasonsäätöperä.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Eli pitäs laittaa panssaroidun 126:n vieterit...
Noh, ens hätään tilasin nyt kuitenkin tämmöset:
https://m.autodoc.fi/ridex/13562488
Pitää sinne nyt jonkinlaista vaimennusta saaha tuonne taakse, vaikkakin renkaan hyppyyttäminen tuntui johtuneen lumen ja jään aiheuttamasta epätasapainosta. Yksi yö lämpimässä tallissa ja eipä jytyytä enää.
Nyt vaan pitää vaihtorempan aikana kattoa ja miettiä, että minkälainen jigi tuonne alapään kiinnitykseen pitäs rakennella, että sais ne Transponderin iskarit käymään. Nekun taitas olla mitoiltaan aika soppelit.
Jatkamme tästä.
Noh, ens hätään tilasin nyt kuitenkin tämmöset:
https://m.autodoc.fi/ridex/13562488
Pitää sinne nyt jonkinlaista vaimennusta saaha tuonne taakse, vaikkakin renkaan hyppyyttäminen tuntui johtuneen lumen ja jään aiheuttamasta epätasapainosta. Yksi yö lämpimässä tallissa ja eipä jytyytä enää.
Nyt vaan pitää vaihtorempan aikana kattoa ja miettiä, että minkälainen jigi tuonne alapään kiinnitykseen pitäs rakennella, että sais ne Transponderin iskarit käymään. Nekun taitas olla mitoiltaan aika soppelit.
Jatkamme tästä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Tais vaan käyä nyt niin, että tuli ostettua ns. kesätermostaatti.Pakardinen kirjoitti: ↑28.3.2022 22:25 Vaihoin tänään termostaatin. Nyt sahaa lämmöt 80 - 82 asteessa. Uskaltasin väittää ongelmaa ratkaistuksi!
Tuossa yhtenä aamuna kun töihin ajelin, niin kovimmassa rasituksessa nousi -14 asteen pakkasilla lämmöt niukinnaukin yli kaheksankymmenen. Eihän sillä reilun parinkymmenen asteen pakkasilla enää tarkene ajella. Lie kait siihen tuohon 603:een käypäsiä termostaatteja vähän lämpösempiäkin kun se 80 asteinen mitä Mätänetti myy...?
Iskarit tekee vielä reissuaan perille, koskahan mahtais saapua..
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Pese ennemmin lämmityslaitteen kenno.
Tuo turbon kansi kun ei muutenkaan ole järin kestävä niin vähiten haluaisin sitä "liian" kuumana pitää.
Tuo turbon kansi kun ei muutenkaan ole järin kestävä niin vähiten haluaisin sitä "liian" kuumana pitää.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Juu, en minäkään sitä mielelläni hikeen ajais. Senkin takia pitäis saaha se kuuleri laitettua, mieluummin nopeammin kuin nopeammin.
Tarinoita on kyllä luettu tuosta turbon kannesta ja kakkos-kolmossylinterin väliin tulevasta halkeamasta. Siksihän se mulle huoli iskikin sillon kun se alko lämpöilemään. Mutta jos se nyt nostaa lämmöt pakkaskelillä 80 asteen termarilla just siihen kaheksaankymppiin, tai aivan karvan yli niin ei kait se liikaa tuolle kannelle olis, jos sinne jostain löytäis vaikkapa 82 asteisen termarin. Sillonhan tuon nykysen termarin logiikalla lämmöt soutais välillä 82 - 85 astetta. Jäähytys tuntuu kyllä pelaavan moitteettomasti. Ja kyllä sieltä sillon tulee ihan mukavan lämpöstä ilmaa, kun lämpömittari näyttää sen normaalin 82 astetta. Se vaan tuolla nykysellä termarilla kovin herkästi näyttäs tippuvan alle...
Vaihtaa sitten tuon 80 asteisen termarin kesäkeleille, niin ei ainakaan pääse liikaa kuumenemaan. Sekun kummonenkaan ameriikantemppu tuossa se termostaatin vaihto oo. Hyvin joutas puljaamaan syssyllä lämpösemmän ja keväällä viileämmän.
Hirveen mielelläni en lähtis sitä lämppärinkennoa tavottelemaan; varsinkin, jos on yhtä vitullisesti saavutettavissa kuin 124:ssa... Saa purkaa puoli autoa, että kenno on hyppysissä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Kyllä ei oo käytännösä mitään merkitystä onko siellä 80 vai 82 termari.
Jos viisari nousee pakkasellakin karvan yli 80° viivan, niin se riittää kyllä ja on ihan just siinä missä kuuluukin. Lämmintä tulee ihan riittävästi, jos lämmityslaite on kunnossa.
Jos viisari nousee pakkasellakin karvan yli 80° viivan, niin se riittää kyllä ja on ihan just siinä missä kuuluukin. Lämmintä tulee ihan riittävästi, jos lämmityslaite on kunnossa.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Eipä noihin välttämättä ole kuin 80 tai 85 termaria. Jos on, niin saattaa olla eroja muutenkin sen verran että merkistä riippuu kumpi aukeaa aiemmin, 80 vai 82.
Lämmön pitää riittää jos mittarissa on yli 80. Tai sanotaan niin päin, että ellei riitä niin ei se asia parane sillä, että saisi lämmöt pari astetta ylemmäs.
Lämmön pitää riittää jos mittarissa on yli 80. Tai sanotaan niin päin, että ellei riitä niin ei se asia parane sillä, että saisi lämmöt pari astetta ylemmäs.
wiimax.fi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Joo, näinpä näkyy olevan niinkun dealer kirjotti. Turboon 80 ja vapariin 85. Sinänsä lienevät ymmärtääkseni käypäsiä keskenään.
Siinä kun on vaan nyt se, että tuolla 80 asteisella termarilla ne lämmöt ei nouse näillä kevättalvenkaan pakkasilla juurikaan ees sinne 80 asteeseen. Mitähän sitte lie, kun oikea talvi ja yli -20 pakkasta. Lämmöt lie sillon jotain 65 - 70. Eli kalseeta. Noh, pitää tuota juttua nyt vielä miettiä.
Iskariasiaa: PostNord ei pettäny vieläkään!
31.3. tilasin. 4.4. saapuneet Tampereelle. Neljä päivää maanneet siellä. 9.4. saapuneet Kuopioon. Neljä päivää maanneet siellä. Tänä aamuna lähteneet Kuopiosta. Käyköhän tässä vielä niinkuin kävi V-Maxin änkkäreiden kans, että ne matkustaa Kajaaniin? Ja makaavat neljä päivää siellä. Ja lähtevät sieltä takas Tampereelle. Ja makaavat joo, kyllä työ ymmärrätte...
Että jos minä henkirikoksen tekisin ja ruumis pitäs saaha katoamaan. Niin pakkaisin sen ja antasin PostNordin kuletukseen. Jos se ei nyt siellä ihan täysin hukkuis, niin tekis kyllä reissua sitäpaljon pitkään, että jäljet ehtis kyllä kylmetä.
On kyllä mainio firma!
Siinä kun on vaan nyt se, että tuolla 80 asteisella termarilla ne lämmöt ei nouse näillä kevättalvenkaan pakkasilla juurikaan ees sinne 80 asteeseen. Mitähän sitte lie, kun oikea talvi ja yli -20 pakkasta. Lämmöt lie sillon jotain 65 - 70. Eli kalseeta. Noh, pitää tuota juttua nyt vielä miettiä.
Iskariasiaa: PostNord ei pettäny vieläkään!
31.3. tilasin. 4.4. saapuneet Tampereelle. Neljä päivää maanneet siellä. 9.4. saapuneet Kuopioon. Neljä päivää maanneet siellä. Tänä aamuna lähteneet Kuopiosta. Käyköhän tässä vielä niinkuin kävi V-Maxin änkkäreiden kans, että ne matkustaa Kajaaniin? Ja makaavat neljä päivää siellä. Ja lähtevät sieltä takas Tampereelle. Ja makaavat joo, kyllä työ ymmärrätte...
Että jos minä henkirikoksen tekisin ja ruumis pitäs saaha katoamaan. Niin pakkaisin sen ja antasin PostNordin kuletukseen. Jos se ei nyt siellä ihan täysin hukkuis, niin tekis kyllä reissua sitäpaljon pitkään, että jäljet ehtis kyllä kylmetä.
On kyllä mainio firma!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 909
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)
Minä en ihan hirveesti oo maailmalta tavaraa tilaillu, ehkä noin 15 kertaa. Kiinasta tuli V-Maxiin kaasareiden luistit alipainekalvoineen puolessatoista viikosta. Saksasta samaan vehkeeseen syyläri alle viikossa. Niihinpä ei PostNord päässytkään näppiään iskemään.
Kaks kertaa on nyt tavara ollu PostNordin kuletuksessa. Niiden V-Maxin änkkäreiden tulo Hollannista kesti kolme viikkoa, kun niitä palloteltiin välillä Turku-Kuopio-Kajaani-Kuopio-Turku-Kuopio ja sillon pääsin iskemään väliin, että nyt hommat seis. Käyn ite hakemassa ne sieltä Kuopiosta, kun ei ne näköjään tänne Rautalammille muuten osaa tulla.
Ja nyt näyttäs tämä iskariepisodi ihan samalle. Ei saattanas.
Ei puolikastakaan hyvää sanaa sano Sami PostNordille.
Kaks kertaa on nyt tavara ollu PostNordin kuletuksessa. Niiden V-Maxin änkkäreiden tulo Hollannista kesti kolme viikkoa, kun niitä palloteltiin välillä Turku-Kuopio-Kajaani-Kuopio-Turku-Kuopio ja sillon pääsin iskemään väliin, että nyt hommat seis. Käyn ite hakemassa ne sieltä Kuopiosta, kun ei ne näköjään tänne Rautalammille muuten osaa tulla.
Ja nyt näyttäs tämä iskariepisodi ihan samalle. Ei saattanas.
Ei puolikastakaan hyvää sanaa sano Sami PostNordille.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.