Vastoin periaatteitani, sotkin käsiäni dieseliin, kun serkkupojan C200 CDI:ssä (1998) tuli käyntiongelmaa. Tai lähinnä olin koneenkäyttäjänä, kun katseltiin testerillä, mitä siellä näkyy, joten hirveästi ei päässyt naftan haju tarttumaan.

Vikakoodien nollauksen ja starttiyrityksen jälkeen saattoi tulla satunnaista suutinvikakoodia P0201-P0204. Startatessa nousee railipaine n. 280-360 baariin n.21% pulssisuhteella. Starttauksen alkupuolella kone vähän hörähtelee mutta starttausta jatkaessa hörähtely loppuu. Talliin tulee starttauksen jälkeen pakokaasun käryä, joten jotain se koettaa ilmeisesti polttaa ja polttoainetta sinne kai silloin tulee. Railin paine myös laskee starttauksen jatkuessa. Millaisia paineita käynnistyksen onnistuminen vaatii?
Arvoja starttauksen alkuvaiheessa: Arvoja statttauksen jatkuessa: Ohjearvoissa mainttiin, että 17% pulssisuhteella pitäisi paineen nousta n. 300 baariin. Luulisi, että 21%:lla saisi isompia paineita aikaan. Mikä muuten on tuo ensimmäinen painearvo (280 baaria)? Se on ihan aluksi 240 (jopa moottori pysähtyneenä) mutta nousee 280:een.
Tarkoitus oli kokeilla, että eihän paineensäätäjä vuoda startissa (ei pitäisi tulla vielä noilla paineilla sieltä ylivuotoa). EDIT Eikun hankala on testata sitä venttiiliä, kun siellä on se korkeapainepumpulta tuleva letku samaan kanavaan banjopultin kanssa. Vetää ilmoja tai muuten sotkee tilannetta.
Minähän en näistä dieseleistä mitään tiedä mutta mielelläni kävin ihmettelemässä ja taivastelemassa.

t.
Risto