karvine kirjoitti:Miten luokyio elo Teslan kanssa on lähtenyt sujumaan? Siitäkin voisit kirjoitella.
Latailut, ranget, kustannukset, ajettavuus, melutaso yms nämä perusjutut. Vaikka vertaillen w213.
Postiautokin on hieno.
Onhan se auto, jonka jälkeen oikein mikään ei enää tunnu miltään. Tuohonkin on jo tottunut, pitäisi varmaan saada ludicrous-malli, että saisi samat sävärit mitä heti oston jälkeen. Mutta polttomoottoriset vaan tuntuu todella lussuilta, että pitäisi varmaan olla aika hurja laite, että käyttöautossa voisi palata nesteellä tankattaviin. Ja sitten karkaa hinnat ihan lapasesta.
Latailu on todella vaivaton. Ajelen päivässä n. 100 km normaalisti, joten asiaan ei yksinkertaisesti tarvitse kiinnittää huomiota. Kotiin kun tulee, niin kolmen sekunnin homma pistää piuha kiinni. Asennutin sähkömiehellä 16A kolmivaihepistokkeen autokatokseen, maksoi jonkun 300 €, josta tarvikkeiden osuus mitätön, eli kotitalousvähennyksiin melkein koko summa. Alkuun käytin auton omaa matkalaturia, mutta sattui jäämään ebaystä voimavirtatöpselillä varustettu latausasema 400 eurolla, jolloin matkalaturi saa olla kontissa koko ajan, ja lataus on vielä helpompaa.
Useampi yli tuhannen kilometrin päiväsuorite myös takana, ja pienellä ennakkosuunnittelulla ei ole yhtään sen hitaampaa kuin bensa-autoilla. Rakosta loppuu range ennen akkua. Realistinen pitkän matkan range on talvella ollut 350 kilsan nurkilla. Ja se perinteinen kysymys, että pärjääkö sähköautolla talvella? Kyllä pärjää, siitä pitää 6 kW sisätilanlämmitin huolen. -20°C pakkasesta kun laittaa 5 minuuttia ennen lähtöä kännykällä lämmöt päälle, sisällä on 30 astetta lämmintä kun menet autolle. Ikkunoita ei tarvinnut skrabata kertaakaan.
Huoltojahan näissä ei juuri ole. Nyt tuli ensimmäiset korjauskulut kun alkoi alustassa kolisemaan, menee ylätukivarsi ja kallistuksenvakaajan pystytanko uusiksi. Teslalta 378€ yhteensä, tarvikkeena saisi puoleen hintaan, mutta liekö fiksu paikka säästää, kun painavan auton alla nuo varmasti kuluu aika nopeasti.
Kahvat on yleinen ongelma näissä, ihan turhaan ylitekniseksi tehty. Ja se kostautuu. Myyjäliikkeen piikkiin meni apukuskin kahva, ja nyt sama alkoi kiukutella uudestaan. Parin viikon päästä aika Vantaalle, jossa vaihtavat takuuseen uuden. Tässä isoin ongelma, kun ei asu pk-seudulla, Suomessa on vain yksi huolto tällä hetkellä. Normaalit korjaukset voi tehdä missä vain, hyvin yksinkertaisesti rakennettu auto monelta osin, mutta milloin merkkihuoltoa tarvitaan, on Vantaan reissu tiedossa. Lisäksi huoltoon ei saa yhteyttä puhelimella eikä sähköpostilla. Huolto varataan applikaatiolla, ja yhteyden saa tekstiviestillä vasta, kun huollosta ovat vahvistaneet ajan ensin tekstiviestillä. Tähän pystyy sitten vastaamaan aidosti ihmiselle.
Kuskin oven kahva hajosi myös, mutta sen sai korjaussarjalla (jonka sain myyjän piikkiin alussa, maksaisi parikymppiä oikeasti) itse korjattua.
Kotona ladaten dieselauton kulutus pitäisi olla vajaa kaksi litraa sadalle, että pelkkä polttoainekustannus olisi samassa. Tätä laskentaa toki sotkee julkiset asemat, joista osa ilmaisia, osa ylihinnoiteltuja. Superchargerit tässä yksilössä ilmaisia, eli roadtripit ovat halpaa hupia.
Tilaa on paljon. Takapenkki on tosi tasainen, joka omassa käytössäni on iso plussa, kun siellä matkustaa kolme lasta. Takakontti on iso, ja lisäksi edessä toinen tavaratila, eli yhteensä tavaratilaa enemmän kuin isoimmassakaan farmarissa.
Painopiste on todella alhaalla, eli painosta huolimatta nautinnollinen ajaa mutkatietä, vaikkakin vasta kitkoilla kokemusta.
Suhinoita on karmittomien ikkunoiden takia enemmän kuin Mersussa. Huonolla tiellä räminöitä siellä täällä. Yleismeteli ihan suht alhaalla, mutta ei mikään superhiljanen lähellekään. Panoraamakattoluukku vuotaa vettä sisään pesussa, eikä muutenkaan yleinen laatuvaikutelma ole lähellekään Mersun tasoa.
Nämä ajatukset nyt vajaan viiden kuukauden ja 13 000 kilometrin jälkeen. Puutteita on, mutta voimalinjan huikeus kattaa ne aika hyvin.